Hvor mye musikk er det plass til på en LP?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg var en tur på loppis, igjen, i går.

Der fant jeg en plate med L. O. Andsnes og Bergenfilharmonikerne, Grieg Pianokonsert/lyriske stykker, ettelerannet, husker ikke og finner den ikke igjen på nettet. Uansett, dette er ikke ment som innspill om musikkinnholdet..

Greia er at det på en av sidene er over FØRTITO minutter med musikk!!

Jeg tenkte at her må det være minimalt med dynamikk. Men egentlig oppfatter jeg det ikke sånn. Vel er det absolutte nivået ganske lavt, og støyen relativt høy. Det er tross alt en loppisplate selv om den ser fin ut, så jeg tør ikke si noe sikkert om grunnen til støyproblemet.

Men dynamikken, som jeg forventet skulle være skikkelig dårlig, er altså ganske bra. Den er absolutt ikke eksepsjonell, men ganske god. Overraskende!

Er det noen som har erfaringer med lignende?

Hvor går grensen? Når dør dynamikken helt?

Med 42 minutter på en side, eller 84 minutter på en LP, er vi i faktisk grenseland for hva man kan presse inn på en CD.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vinyl har synt seg å komprimere musikken, dersom ein pressar inn for mykje. Det vert sannsynlegvis "tynnare og tynnare rillemateriale".
Eg har ei Beethovens 9 /Stokowski som er på ein LP, og denne er berre trist. På den andre ytterkanten har eg Sheffield "Track record", som har om lag 12 minutt på kvar side, med brutalt godt attgjeven dynamikk.
Ver også klar over at det skjer noko innover LPen. Ettersom du kjem nærare spindelen, fell også dynamikken. Dette skjer også om du har tangentialarm, og er ganske sikkert at den relative farten rilla lesast av med vert mindre når radius minkar. (Fenomenet er nesten ikkje høyrbart på 45 rpm-plater)
 
T

theStig

Gjest
Til info så er 80 minutter absolutt max på en CD, så denne LP'en overgår altså spilletiden på en CD.

Selv trodde jeg vel at 25 minutter var max på en LP-side...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Til info så er 80 minutter absolutt max på en CD, så denne LP'en overgår altså spilletiden på en CD.

Selv trodde jeg vel at 25 minutter var max på en LP-side...
Hmmm...

Jeg ville gjettet at den lange varigheten kom av at de skulle presse musikken fra en fullstappet CD inn på en enkelt LP. Platen er utgitt av Virgin classics i '91, med "digital" flere steder på coveret.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Bassen tar mest plass, selv om RIAA standarden motvirker dette i forhold til en 78-plate.

Har en gammel plate som er presset full av musikk, det går ut over dynamikken. Kanskje en pianoplate med den dypeste bassen tatt vekk er plassvennlig?
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Jeg har ganske mange ECM-titler og etter en rask sjekk på en del av dem kan det konstateres at de ligger på rett under 30 min. spilletid.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Til info så er 80 minutter absolutt max på en CD, så denne LP'en overgår altså spilletiden på en CD.

Selv trodde jeg vel at 25 minutter var max på en LP-side...
Hmmm...

Jeg ville gjettet at den lange varigheten kom av at de skulle presse musikken fra en fullstappet CD inn på en enkelt LP. Platen er utgitt av Virgin classics i '91, med "digital" flere steder på coveret.
Ehhh.... Det er 'bare' 34:20 på den andre siden. Dermed er det i sum under 80 min. på plata.

Skjønner ikke hva jeg tenkte på, egentlig.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

mener å ha lest engang da de utviklet lp'en for 50 år siden var hoved-kriteriet at det måtte få plass til en hel symfoni på en plate.altså 2 "partier" pr. side.en standard symfoni varer i 74 min.og det var vel det som var utslagsgivende da de lanserte cd'en.først mange år etter den første cd-platen klarte de å presse inn 6 min.ekstra.

fritt etter hukommelsen. mvh. s,

p.s. jo færre min. pr. side dess bedre lyd.
feteste lyden fra vinyl er jo maxi-singlene (12"/45rmp)
 
Topp Bunn