Musikk og Hi-Fi Hvor mye penger har det gått til hifien

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg lurer på hvor mye penger folk har brukt på hifien sin , man trenger ikke og oppgi beløp vist man ikke vil , jeg lurer på om noen har angret på det di har kjøpt , hva er det beste hifi kjøpet det dere har kjøpt osv osv. Jeg angrer ikke på noe jeg har kjøpt , annet enn lengder på kabler her har jeg faktisk bommet 2 ganger på lengden til surround høyttalerne men annet enn det angrer jeg ikke på. Jeg har testet en del oppi gjennom tidene for og treffe på riktig forsterker som passer min lyd signatur innen film , og da har pioneer , sony , yamaha , marantz og onkyo vert innom , di som skuffet mest her var marantz og pioneer disse hadde helt rævkjørt lyd unnskyld banningen. Sony var faktisk en jeg holdt på og kjøpe , og må si jeg savner den lyden sony gir klipsch , og da mener jeg klipsch høyttalere jeg har eid før. Beste kjøpet har vert onkyo tx-nr 838 denne er helt utrolig film maskin , den gjør alt rett over hele lyd spekterett fra høyttalere til subber. Og primare er helt fantastisk integrert forsterker med dac , denne får klipsch rp-260f til og synge så det jomer etter , har brukt mye tid og spille musikk og gleder meg hver gang jeg står opp og slår på anlegget. Jeg har brukt mye tiden i det siste hvordan veien blir videre , når man skal oppgradere litt lengere oppi serier innen høyttalere og komponenter , jeg skal fortsette og dra på lytte turer og teste selv her hjemme til jeg treffer på det jeg vil ha i det kommende lytterommet , jeg skal si etter jeg har hørt klipsch premiere serien , frister det og fortsette kanskje med palladium videre vi får se :)

Imagine
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Har ikke snøring over hvor mye jeg har brukt på hifien, har omtrent peiling på hva anlegget ville kostet og erstatte slik det står i dag.
Kan ikke si at jeg har angret på så mye, men noen omveier har det blitt innimellom uten at jeg vil kalle det bomkjøp, velger heller å kalle det lærdom.
Av og til har jeg ergret meg litt over i ettertid at jeg ikke har brukt bare litt mer, men dette er nok mer hifi paranoian som slår inn...
 
S

Syncrolux

Gjest
Aner ikke hvor mye jeg brukt totalt over 35 år som DIY-entusiast, men nåværende DIY-oppsett i lytterommet er ganske billig - rundt 250' i deler og kjøpt arbeid. Rommet og romtuning kommer i tillegg, og det er ikke gratis selvsagt.

I tillegg kommer kino til rundt 100' og anlegg på stua til muligens 20 max. Alt er DIY så langt det lar seg gjøre.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis man vet hva det koster så har man trolig brukt mer enn man har råd til.
 
S

Syncrolux

Gjest
De fleste bruker veldig mye mer på bil, enn på hifi...
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg klarer meg med to. Hadde en gang fire... det er for meget!
 

Falcon1i

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.09.2012
Innlegg
1.822
Antall liker
1.823
Sted
Exil i huvudstaden
Mitt hifi-äventyr har pågått i drygt 30 år och hittills lika långt som ett snöre, kommer knappt
ihåg allt utstyr som passerat genom åren. Spenderat mer pengar än vad många tycker är hälsosamt ;)
Jag hade en period på nittiotalet som slutade i total härdsmälta. Tjänade oförskämt med pengar och spenderade
en stor del på HiFi. Det slutade i att jag helt förlorade intresset, det gick överstyr helt enkelt. Jag avyttrade det
mesta och ex-frun fick fina saker att spela dritt-musik(typ amerikansk populärmusik) på. Intresset återkom för
några år sedan men nu tar jag det lite lugnare :)

Det finns bara ett tillfälle, där jag stått inför ett val och verkligen begrundat hur jag skulle använda mina pengar
på bästa sätt. Det var 1982 och jag skulle köpa min första seriösa hifi-anläggning. Jag gick till Radiolagret(saknar butiken fortfarande)
i Göteborg och spenderade 6 500 kronor(stor summa på den tiden) på ett par QLN One, en Thorens TD166 och en NAD 3140.
Mitt bästa köp någonsin och allt finns fortfarande i min ägo :)
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
I den grad det er interessant hva folk bruker pengene sine på så hadde det vært artigere å vite hvor mye som brukes på plater og sånn........
 

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Innlegg
137
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
I den grad det er interessant hva folk bruker pengene sine på så hadde det vært artigere å vite hvor mye som brukes på plater og sånn........

Denne er lett. 199,- pr mnd. Wimp/tidal HiFi abonnement... I tillegg til alle gamle CD'er som (i mindre og mindre grad) blir hentet frem fra glemselen...
 

abbath

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.09.2013
Innlegg
322
Antall liker
462
Sted
Fredrikstad
Hvis man vet hva det koster så har man trolig brukt mer enn man har råd til.
Det er jeg ikke helt enig med deg i, jeg vet nøyaktig hva jeg har brukt på anlegget, men har aldri kjøpt noe jeg ikke har hatt råd til.
Men det er nå meg da...
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Problemet er ikke hva man har betalt for og fått.
Problemer er hva man har betalt for men ikke fått.

Akkurat nå venter jeg på en døgenikt som ikke leverer. Det er like før jeg rykker ut med bilde, navn, nummer og galge. :mad:
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
For slag til en mere ædruelig tråd.

Hva siger Kona til hvor mye penge der er gået i Hifi,en ?

Tror svaret bliver noget i retning av :mad:
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.009
Antall liker
12.888
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ca. en halv million.
Men det var på 80-90 tallet, og hadde kun meg selv å forsørge. Alt for lite planlagte/gjennomtenkte kjøp.

Bruker ikke sånne summer i dag. Nå synes jeg drodling/planlegging er halve moroa.
Og resten av familien skal ha sin del av innkomsten.
B
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Har brukt ca 160-170K hardt oppsparte midler over ca 18 år inkludert akustikktiltak med unntak av PC utstyr. Fått mye livskvalitet for disse og har hatt det veldig moro.

Beste kjøp er mine faste følgesvenner Respons Grand (brukt) og DSP Audiolense som tilsammen kostet ca 30.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
For slag til en mere ædruelig tråd.

Hva siger Kona til hvor mye penge der er gået i Hifi,en ?

Tror svaret bliver noget i retning av :mad:

"Kona" vet alt, og har akkurat kommentert at den nye runden invistering høres spennende ut.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Har fortsatt masse penger til gode ved å ikke kjøpe ny/e biler og har ett HIFI anlegg i øvre budsjett klasse:)

Lett å være etterpåklok men har hatt glede av alle mine "bomkjøp" kanskje foruten en A21..total mismatch hos meg men en drømme effekt hos andre..
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.907
Antall liker
4.417
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
til tross for at jeg er forholdsvis ung så kjøper jeg sikkert fort 5 cd-er i mnd + - hvor mye disse koster varierer noen brukte og innimellom sacd og xrcd-r og ellers har jeg ikke interesse for streaming da jeg er av den håndfaste sære typen ;) for min del er vinyl pent og har sjel men hakket for mye styr der synes jeg cd sklir bra inn for min del :)

ellers har det vel ikke egentlig vært så mange bomkjøp er vel heller det at man har jaget seg opp på at det alltid finnes noe bedre som har vært største tabben og for så å ende opp med å selge alt å begynne på nytt flere ganger , men ser mest på det som lærdom her også :)

på det siste oppsettet det jeg sitter med nå så har det vel kostet mer enn jeg har regnet med i utgangspunktet nermer seg vel 70 totalt brukt og nytt + litt diy, men kjøper heller aldri noe jeg ikke kan ta meg råd til :), men trur det er bare sunt å bare glemme litt priser underveis så lenge man er fornøyd og trives med helheten og hva det ellers gjør for livskvaliteten og frembringer musikk på det viset man selv ønsker at det skal :)

jeg synes både byggekvalitet og eier estetikk på komponenter og utstyr er like viktig som at det er god lyd:)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
I den grad det er interessant hva folk bruker pengene sine på så hadde det vært artigere å vite hvor mye som brukes på plater og sånn........
Har kjøpt litt utstyr de siste årene, men har brukt mer på plater og cder.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.260
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Det har blitt akkumuert til ca 120 000 kr over 20 år, har ikke solgt vekk noe untatt en dac. Å fjor ble det en ny forsterker til 8000 ,i år rør til ca 6000.Men nå er det slutt på moroa, med oljeprisfallet blir det 0,0 til hifi enlaaang stund

Kanskje jeg bør selg unna lageret, hva får man for Virgo II nå om dagen, En Thorens TD15 MKII med SME arm, osv osv
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.260
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Hvor mange her inne burder vært på Luksusfellen på TV3 egentlig?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
For slag til en mere ædruelig tråd.

Hva siger Kona til hvor mye penge der er gået i Hifi,en ?

Tror svaret bliver noget i retning av :mad:
Hehe - du kjenner ikke min kone.

Jeg hadde et ganske greit stereoanlegg da vi begynte å vanke sammen - "stereoanlegg", som vi kalte den gangen for 40 år sidcen - og det har hun tydeligvis tatt for god fisk: "Alle har stereoanlegg, så da er det greit".

Vi har i alle år har en grei avtale m.h.t. pengebruk: Jeg bryr meg ikke om hva greiene hennes koster, og til gjengjeld bryr ikke hun seg om hva greiene mine koster. En hyggelig win-win-avtale.
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvor mange her inne burder vært på Luksusfellen på TV3 egentlig?
Ingen. Håper jeg.
Hvis jeg har forstått det rett, så handler dette TV-programmet om folk som bruker penger de ikke har, og skaffer seg gjeld de ikke vil eller kan betjene.

Mitt inntrykk er at de fleste hifi-entusiaster faktisk bruker penger de har spart. Det er i hvertfall en rasjonell egenskap hos hifi-entusiaster....
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hvor mange her inne burder vært på Luksusfellen på TV3 egentlig?
Jeg vil heller være med på sinnasnekkern hvis jeg kan velge. Det er en del tiltak som burde gjøres for å få anlegget til å låte optimalt. Og jeg er dønn lat og samarbeider dårlig med alle andre i familien. Vil helst sendes bort til Seychellene, og når jeg kommer tilbake, er alt fikset.

 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Hundrevis av kroner. Helt ærlig, kanskje 3-400.000. Alt for mye selvfølgelig, men når man er både musikkelsker, duppedittinteressert og nostalgiker så blir det så altfor, altfor mye av alt. Jeg prøver å selge unna og har flere dingser enn noensinne....
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.435
Antall liker
84.023
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Har holdt på med dette i ca 40 år nå og det har selvfølgelig gått mye penger på dette. Angrer ikke et sekund på det jeg har brukt, men jeg angrer på det jeg ikke kjøpte, spesielt på tidlig 80 tall. Derfor handles det mye vintage de siste årene
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.566
Antall liker
7.097
Vanskelig å si etter så mange år, men er relativt sikker på at jeg har brukt minst tre ganger så mye på plater, om ikke fem ganger.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.515
Antall liker
102.820
Torget vurderinger
23

Sluket tar ansvar, og hjelper en venn i nøden! Kom ikke og si noe annet...

sit.jpg
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Regner ikke penger til hifi som brukt, men penger spart i hifi.

Grei at avkastningen ofte er negativ og at mye er bundet ... men det er penger som helt sikkert hadde vært brukt opp i dag om de ikke var spart i hifi.

Også har man noe bra å høre på mens man sparer som en god bonus.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
På det meste/beste/verste hadde jeg et anlegg som ville hatt en nypris på ca 500.000, men hva jeg brukte på veien dit, har jeg ikke så veldig lyst til å tenke på. Ikke husker jeg det heller. Men det var møe.

Etter en viss nedskalering (jeg liker ikke ordet nedgradering), ville nyprisen ligge på snaut halvparten. Jeg har redusert antall komponenter vesentlig, og er mer fornøyd enn noen gang.
Riktignok vurderer jeg nye høyttalerkabler, men Wireworld Gold Eclipse et-eller-annet er ikke aktuelt. Har jeg lært noe av alle disse kabel-trådene, er det at det ikke behøver å være så frøktelig dyrt å få bra lyd. Hører du(!), Kule-Trygve!

Hva WAF angår, er det litt artig at det var jeg som ivret for denne nedskaleringen. Kona peip litt fordi Avantgarde Uno'ene forsvant ut døren; hun syntes de var så kule. Men etter at barna plutselig begynte å yngle vilt og uhemmet, syntes jeg det var tryggest å finne noe annet enn Cary 805-monoblokkene av hensyn til barnebarna, og da gikk Uno'ene samme veien.

What you do for your grandchildren!;)




 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har kjøpt prøvd og solgt i mange år. Brukt eller svært gode tilbudspriser. Betaler huslån og andre utgifter. Legger av fast beløp til felles sparing. Så kommer mat osv. Når alt dette er betalt så bruker jeg resten på hifi. Tipper jeg har brukt ca 80 store på dagens oppsett. Hvor mange tusenlapper som har blitt borte underveis ved ta aner jeg ikke. Har stort sett solgt for samme pris jeg har kjøpt. Og innimellom lagt til noen tusenlapper. Brukt ca 15år på å komme hit jeg et idag.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
For slag til en mere ædruelig tråd.

Hva siger Kona til hvor mye penge der er gået i Hifi,en ?

Tror svaret bliver noget i retning av :mad:
Hehe - du kjenner ikke min kone.

Jeg hadde et ganske greit stereoanlegg da vi begynte å vanke sammen - "stereoanlegg", som vi kalte den gangen for 40 år sidcen - og det har hun tydeligvis tatt for god fisk: "Alle har stereoanlegg, så da er det greit".

Vi har i alle år har en grei avtale m.h.t. pengebruk: Jeg bryr meg ikke om hva greiene hennes koster, og til gjengjeld bryr ikke hun seg om hva greiene mine koster. En hyggelig win-win-avtale.
Det vet du fint lite om.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
For slag til en mere ædruelig tråd.

Hva siger Kona til hvor mye penge der er gået i Hifi,en ?

Tror svaret bliver noget i retning av :mad:
Hehe - du kjenner ikke min kone.

Jeg hadde et ganske greit stereoanlegg da vi begynte å vanke sammen - "stereoanlegg", som vi kalte den gangen for 40 år sidcen - og det har hun tydeligvis tatt for god fisk: "Alle har stereoanlegg, så da er det greit".

Vi har i alle år har en grei avtale m.h.t. pengebruk: Jeg bryr meg ikke om hva greiene hennes koster, og til gjengjeld bryr ikke hun seg om hva greiene mine koster. En hyggelig win-win-avtale.
Det vet du fint lite om.
Hvem kjenner min kone? Vem vet, inte jag - som hun sang, denne svenske syngedamen.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Tror sluttsummen på anlegget ligger på rundt 250k. I tillegg et lite filmanlegg (brukt mye) og et hodetelefonanlegg (brukt lite). Sier stadig at nå er jeg fornøyd og nå er det slutt, men så sitter jeg der plutselig med en kredittkortgjeld på 40k igjen. Men er det slutt :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.579
Antall liker
27.699
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det har vel gått med 6-700 KKr gjennom 40+ år...

Mao. adskillig mindre enn andre bruker på bil/hytte/seilbåt.

Har aldri brukt en krone som jeg ikke allerede hadde på konto.

mvh
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.713
Antall liker
3.852
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Egentlig ikke så ravende mye, men jeg har nok brukt en mill på musikk... Oops, når jeg tenker etter har det blitt et par hundre tusen i løpet av de 40-ish årene jeg har holdt på. Passe, sjøl om jeg har lyst til å bygge nye høyttalere.

B
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har egentlig brukt veldig lite penger på hifi-utstyr siden de første Seas byggesettene for snart 40 år siden.
Hovedoppsettet har jeg stort sett kjøpt brukt, anlegg nr to i tv-stua er nytt. Totalt har jeg kanskje brukt 300.000
Det vil også være omtrentlig nypris for tilsvarende det jeg har stående idag.

En stund hadde jeg en liten båt, som nesten ikke ble brukt. Den kostet meg mer.
Og så kjøpte jeg ny bil for noen år siden, mer enn dobbelt så mye.

Musikkinstrumenter og noter har nok også tilsvarende totalregnskap.
Platesamlingen øker stadig, har vel passert 5000 cd og LP eller så, og det er en større utgiftspost, og sånn skal det være.
 
Topp Bunn