Hvor nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

RoDa

Gjest
    R.Solhaug skrev:
    Jeg mener i fullt alvor at når voksne mannfolk folk sitter i "sweet-spot" & hører Kari Bremnes har de tippa over :p ;D
    Tipp!!

Dama er både deilig, synger deilig og er deilig å høre på for en nordlending spesielt kanskje.
    Første plata jeg hørte var Månestein, betatt av musikken uten å vekte lydkvaliteten en mm. (Det kom senere)

R

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    6
    R.Solhaug skrev:
    Jeg mener i fullt alvor at når voksne mannfolk folk sitter i "sweet-spot" & hører Kari Bremnes har de tippa over :p ;D
    Da tipper jeg nok over av og til... ;) 8)

Jeg regner meg som relativt altetende når det gjelder musikksjangere. Mitt skille mellom dårlig og god musikk går gjerne på andre kvaliteter enn sjangerskille. Jeg vil ellers støtte dem som synes at jakten på ny musikk som kanskje ikke er mainstream er spennende og givende. I verdenen av relativt uavhengige platestudioer er det også spennende å høre hvor ulikt plater blir innspilt av og til.

R

RoDa

Gjest
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:
    Kan du utdype hva du mener med "flinkismusikk"? Forøvrig er denne tråden på veg ut i samme grøft som tråden "Let Michael RIP" - en krangel om hva som er god/dårlig musikk som jeg tror er et blindspor.
    Enig i at dette er blindspor, men om man unngår å lytte til musikk som man liker pga dårlig lyd så er det ikke bra, imo.
    To plater i samlingen.
    Du vil høre på musikk.
    Den ene låter heller dårlig, den andre låter himmelsk.
    Du liker musikken like godt på begge to.
    Hvem trekker du frem når du virkelig skal kose deg foran anlegget?

R

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    RoDa skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Tipp!!

Dama er både deilig, synger deilig og er deilig å høre på for en nordlending spesielt kanskje.
    Første plata jeg hørte var Månestein, betatt av musikken uten å vekte lydkvaliteten en mm. (Det kom senere)

R

Dama er grei nok, men hu synger dårlig og musikken er trist som faen 8)

Mvh. RS

R

RoDa

Gjest
    R.Solhaug skrev:
    RoDa skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Tipp!!

R

Dama er grei nok, men hu synger dårlig og musikken er trist som faen 8)

Mvh. RS
    Kanskje du ikke har godt nok anlegg??

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

:D R

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    6
    RoDa skrev:
    To plater i samlingen.
    Du vil høre på musikk.
    Hvem har kun to plater i samlingen?

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
    Jeg har aldri nemnt noe om "sweet spot"- plassering. Men jeg har i løpet av de siste ukene vært i den posisjonen og lytta til både Kari Bremnes "Ly", Leonard Cohen's "Live in London", og også til Jethro Tull's "Thick as a Brick"...for eksempel. Og mye anna. Føler meg ikke spesielt mye meir "tippa over" da enn når jeg lytter på klassisk, jazz, og yndlinger som Pink Floyd, Sky, Yes eller Led Zep. Deep Purple er min vaske-huset-musikk, og da spilles det høgt!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    RoDa skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg kjøper den musikken jeg liker best helt uanhengig av om det er dårlig lyd eller ikke, og noe annet ville vært utenkelig for meg.
    Hvorfor eier du et godt stereoanlegg?
    Hva gir det deg i forhold til et dårligere når bare musikken er viktig?

R
    Og der er vi vel nesten tilbake til åpningsinnlegget, eller?

Så hva er et "godt" stereoannlegg? Hvorfor prioriterer vi som vi gjør? Hvor mange av oss burde ikke ha reflektert langt mer over komponentvalg og musikksmak. Oslo2 har et godt innlegg på side 2 i tråden om dette.
    Jeg er sikkert ikke den eneste som har godt av å reflektere mer over dette. Hvorfor skal jeg sitte med et blodtrimma anlegg som spiller knakende godt på dype sensuelle kvinnelige vokaler fra nord og kassegitar, mens punkrock og 60-tallsskrammel er det som spilles 90% av tida?

For min egen del merker jeg at jeg lar platesamling og egne musikkinteresser styre valg i mye større grad enn før, og at jeg snart får ro i sjela.

R

Roysen

Gjest
    Bare for å ha klargjort det også, så kalte jeg Lyngen for musikkpoliti fordi han ved gjentatte ganger tar på seg oppgaven å fortelle andre hvor korrekt det er å ikke være opptatt av lydkvalitet og hva som er god musikk. Dette synes jeg hver og en skal få lov til å gjøre seg opp sin egen mening om.

Mvh
    Roysen

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Roysen skrev:
    Bare for å ha klargjort det også, så kalte jeg Lyngen for musikkpoliti fordi han ved gjentatte ganger tar på seg oppgaven å fortelle andre hvor korrekt det er å ikke være opptatt av lydkvalitet og hva som er god musikk. Dette synes jeg hver og en skal få lov til å gjøre seg opp sin egen mening om.

Mvh
    Roysen
    Lyngen er "Musikkpoliti" og Roysen "Utstyrspoliti". ;) ;) ;)

Hærlig! ;D

R

RoDa

Gjest
    roffe skrev:
    RoDa skrev:
    To plater i samlingen.
    Du vil høre på musikk.
    ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:
    Kan du utdype hva du mener med "flinkismusikk"? Forøvrig er denne tråden på veg ut i samme grøft som tråden "Let Michael RIP" - en krangel om hva som er god/dårlig musikk som jeg tror er et blindspor.
    Enig i at dette er blindspor, men om man unngår å lytte til musikk som man liker pga dårlig lyd så er det ikke bra, imo.
    Og du skal ha lov til å ytre det, uten å bli sabla ned som musikkpoliti av den grunn.

Noen som nevnte hersketeknikker?
    Den ene er ikke bedre enn den andre.

R

RoDa

Gjest
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    Lyngen skrev:
    rolfozzy skrev:
    Et anlegg som kan gjengi den musikken du liker på en best måte er jo jævla kjekt og ha da.
    Så enkelt kan det sies ja :D.
    Hva betyr "best måte" når det kun er musikken som betyr noe? ::)

R
    Kverulerer du ?
    Agurk, kalkun, skog, trær.

Mitt poeng er at det som Lyngen postulerer; altså at bare musikken betyr noe, er jåss.
    Hvordan musikken fremføres betyr noe for oss, eller?

R

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.182
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hah! Hvordan musikken fremføres er også en del av musikken, jfr. Mbares kommentar (i besøkstråden til moi) om Grossmann v.s. Barenboim i Eroica.

R

Roysen

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Lyngen er "Musikkpoliti" og Roysen "Utstyrspoliti". ;) ;) ;)

Hærlig! ;D
    God sammenligning da jeg stadig forteller andre hvor dårlig deres utstyr er eller hvor feil de som synes de har godt utstyr tar :p

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:
    Og du skal ha lov til å ytre det, uten å bli sabla ned som musikkpoliti av den grunn.

Så du mener at det er helt greit at andre skal forelle deg at den musikken du liker ikke er bra eller feil? Jeg mener da ikke at man uttrykker sin mening, men at man fremlegger sine synspunker som fakta.

Mvh
    Roysen

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Og der er vi vel nesten tilbake til åpningsinnlegget, eller?

Så hva er et "godt" stereoannlegg? Hvorfor prioriterer vi som vi gjør? Hvor mange av oss burde ikke ha reflektert langt mer over komponentvalg og musikksmak. Oslo2 har et godt innlegg på side 2 i tråden om dette.
    Jeg er sikkert ikke den eneste som har godt av å reflektere mer over dette. Hvorfor skal jeg sitte med et blodtrimma anlegg som spiller knakende godt på dype sensuelle kvinnelige vokaler fra nord og kassegitar, mens punkrock og 60-tallsskrammel er det som spilles 90% av tida?

For min egen del merker jeg at jeg lar platesamling og egne musikkinteresser styre valg i mye større grad enn før, og at jeg snart får ro i sjela.

[/quote]

Enig! Med et par unntak: Jeg har ikke mye til overs for punk, metal og rap med gjentakende dunk-dunk og sterkt begrensa ordforråd...men da har man vel også tippa fullstendig??

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    Lyngen skrev:
    rolfozzy skrev:
    Et anlegg som kan gjengi den musikken du liker på en best måte er jo jævla kjekt og ha da.

R
    Kverulerer du ?

Mitt poeng er at det som Lyngen postulerer; altså at bare musikken betyr noe, er jåss.

R
    Jeg mener at ingen er uenig i det. Og de langt fleste har vel en anlegg og interesse for at anlegget skal låte bra.
    Men det blir feil når første prioritet blir å kun spille musikk med bra lyd, og vrake musikk med mindre bra lyd. Jeg kjøper den musikken jeg liker og høre på. Når jeg kommer hjem og spiller det jeg har kjøpt, og den i tillegg har bra lyd. Da ser jeg på det som en bonus.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:

Så du mener at det er helt greit at andre skal forelle deg at den musikken du liker ikke er bra eller feil?

Mvh
    Roysen
    Det er ikke jeg eller Lyngen for den del som sammenligner musikk med dårlig teknisk(innspillings) kvalitet med dårlige venner. osv. osv. osv.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    rolfozzy skrev:
    Jeg mener at ingen er uenig i det. Og de langt fleste har vel en anlegg og interesse for at anlegget skal låte bra.
    Men det blir feil når første prioritet blir å kun spille musikk med bra lyd, og vrake musikk med mindre bra lyd. Jeg kjøper den musikken jeg liker og høre på. Når jeg kommer hjem og spiller det jeg har kjøpt, og den i tillegg har bra lyd. Da ser jeg på det som en bonus.
    Enkelt og greit

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    6
    RoDa skrev:
    roffe skrev:
    RoDa skrev:
    To plater i samlingen.
    Du vil høre på musikk.
    ;D
    Ja, jeg kverulerer, jeg også. Jeg skjønner jo hva du mener.

Jeg tror det er slik:
    Når man faller for musikken første gang, enten det er på radio, spotify, hos en kamerat, på hifimesse osv. så er det musikken man som regel faller for. Lydkvaliteten har ikke så mye å si akkurat da. Jeg oppdaget f.eks. "The Who" gjennom diverse TV-serier, og tro meg, den 10 år gamle satelittdekoderen min verken mottar eller formidler det ypperste av signaler. Til tross for lydkvaliteten tillater dette med å oppdage ny musikk, som jeg så kjøper på CD.

Så hender det at man blir skuffet. "Baba O'reilly" låt mye kulere på "House" enn på "The Who - The Ultimate Collection". Så jeg lette opp originalutgivelsen, som låt mye bedre. Plutselig er det ikke bare musikken som er viktig, men også å få den presentert best mulig. Det er å være audiofil. Når man blir skuffet over en innspilling fører nok det til at den blir spilt sjeldnere. Men det betyr ikke at den aldri blir spilt. For musikk og sinnsstemning hører nøye sammen, og noen ganger er det bare akkurat den låten som gjelder. Og forresten er det jo også slik at når man spiser biff 10 dager på rad, så setter man pris på variasjonen i en pølse i lompe. ;)

R

Roysen

Gjest
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    Lyngen skrev:
    rolfozzy skrev:

R
    Kverulerer du ?

R
    Dette er i det minste et hederlig standpunkt som er unlikt de fleste av oss. For Mbare ble dette tilsynelatende et så stort problem at han ønsker å gjøre noe med anlegget. Årsaken må vel være at han er opptatt av både musikk og lyd. Om godlyden bare var en bonus hadde vel ikke denne tråden eksistert?

Mvh
    Roysen

U

utgatt60135

Gjest
    RoDa skrev:
    To plater i samlingen.
    Du vil høre på musikk.
    Det var et vrient spørsmål gitt ;).

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    marsboer skrev:
    Vi har jammen meg mange store problemer her i livet... :)
    Selvhøytidelighet er den beste høytid, jula kom tidlig i år, og jommen var det varmt gitt (ihvertfall her i Trøndelag) ;)

R

Roysen

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:

Så du mener at det er helt greit at andre skal forelle deg at den musikken du liker ikke er bra eller feil?

Mvh
    Roysen
    Det er ikke jeg eller Lyngen for den del som sammenligner musikk med dårlig teknisk(innspillings) kvalitet med dårlige venner. osv. osv. osv.
    Jeg tror du bør ta deg en titt inn på musikksidene og sette deg litt mer inn i hva som faktisk er skrevet og hevdet før du uttaler deg på svikende grunnlag.

Mvh
    Roysen

M

marsboer

Gjest
    Hvis et anlegg spiller ræva innspillinger så dårlig at man velger å la vær å høre på mer til tross for musikalsk verdi, så er min ydmyke og nyanserte mening at anlegget er for dårlig til sin oppgave! ;D

U

utgatt60135

Gjest
    RoDa skrev:
    Lyngen skrev:
    rolfozzy skrev:

R
    Beste måte med tanke på lyden. Det er jo temaet - hvordan forholde oss til det. Vi vil jo alle ha best mulig lyd, men det er jo ikke mulig med alle plater dessverre.

R

Roysen

Gjest
    marsboer skrev:
    Hvis et anlegg spiller ræva innspillinger så dårlig at man velger å la vær å høre på mer til tross for musikalsk verdi, så er min ydmyke og nyanserte mening at anlegget er for dårlig til sin oppgave! ;D
    Så du tvinger deg gladelig gjennom en økt med sirkelsag om nødvendig slik Mbare har problemer med?

Mvh
    Roysen

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    6
    marsboer skrev:
    Ah... Men dette er jo sakens kjerne: Skikkelig dårlige innspillinger låter gjerne elendig på et hifi-anlegg, sammenlignet med gode innspillinger, mens på et dårlig anlegg låter alt omtrent like dårlig.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.182
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva jeg spilte i sweetspot i går:

Hele 3. akt av Wagners Siegfried, Soltis innspilling.
    Tom Waits: Shore Leave
    ZZ Top: Just got paid og Waiting for the bus + Jesus just left Chicago (Digitalisert vinyl)
    Reidar Larsen: Slibesteinsvalsen fra Prøysenhyllestplata Med Blanke Ark
    Prince: Cream fra Diamonds and Pearls.
    AC/DC: Rock 'n' roll damnation og Dirty deeds done dirt cheap (fra noen relativt dynamiske japanske masters, hehe.)

Og så forlot jeg sweetspot og spilte det aller meste av "Over en by" ganske lavt. Den loudnesslyden til Bremnes innbyr til det.

I'm sick on a seesaw...

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Jeg tror du bør ta deg en titt inn på musikksidene og sette deg litt mer inn i hva som faktisk er skrevet og hevdet før du uttaler deg på svikende grunnlag.

Mvh
    Roysen
    Javel?

Musikksidene er vel der jeg oppholder meg mest. Hvor vil du jeg skal begynne å lese på nytt?

M

marsboer

Gjest
    Roysen skrev:
    marsboer skrev:
    Så du tvinger deg gladelig gjennom en økt med sirkelsag om nødvendig slik Mbare har problemer med?

Mvh
    Roysen
    Hehe, nei. Mitt poeng er at et glimrende anlegg ikke får frem følelsen av tvang, men snarere kun trigger en observasjon om at dette var en dårlig innspilling for deretter å rette fokus på det musikalske.

Sitter man å føler at man lider seg gjennom en innspilling så mener jeg rett og slett at anlegget har forbedringspotensiale til sitt formål!
    Men jeg mener ikke dermed at et slikt anlegg må kunne gjengi alle dårlige innspillinger på full guff uten å fremkalle øreblødning, bare at det fremdeles skal være lyttbart med visse tilpasninger av volum.

Men et slikt anlegg er neppe kompromissløst, og neppe det beste på alle innspillinger.

R

Roysen

Gjest
    Lyngen skrev:
    RoDa skrev:
    Lyngen skrev:
    rolfozzy skrev:

R
    Beste måte med tanke på lyden. Det er jo temaet - hvordan forholde oss til det. Vi vil jo alle ha best mulig lyd, men det er jo ikke mulig med alle plater dessverre.
    Så du er opptatt av lyd? Mener du da at det er et fasitsvar på hvor stor grad man skal være opptatt av lyd? Er det i så så fall bare i den grad du er opptatt av slikt?

Mvh
    Roysen

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    6
    Valentino skrev:
    AC/DC: Rock 'n' roll damntion og Dirty deeds done dirt cheap (fra noen relativt dynamiske japanske masters, hehe.)
    Jaha?! Jeg har lett med lys og lykter etter AC/DC-innspillinger med skikkelig dynamikk... Er dette CD eller vinyl?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn