Og hvad fanden skal man bruge blind-test til, det er jo fuldstændig idiotisk at man tager det vigtigste værktøj fra en, det at man kan hæfte et eller flere indtryk på et enkelt kabel og udbygge disse indtryk, konstatere/slå lytte-indtrykkene fast, eller måske det modsatte, uden at man konstant skal være i tvivl om hvad man faktisk lytter til, det er sgu svært nok i forvejen dette her.
Skal dette forstås på den måte at du ikke er istand til å uttale deg sikkert om lyd uten å vite hvilke kabler som benyttes?
Jeg har gennem tiden henvist til flere blindtest som har resultater som er identiske med seende test.
Men hvorfor hamre et søm i med en for lille hammer , det er besværligt , tager længere tid, og man risikerer at ødelægge både søm(bøjer) og træ, kort sagt man risikerer slet ikke at få noget ud af alle sine anstrengelser, noget som tumpen Sean Olive er et fint eksempel på.
jeg vil prøve endnu en gang at underbygger min augmentation.
Har vi to forskellige kabler(objekter) ved vi allerede at der er forskel, det kan vi simpelthen måle os frem til, både på makro og micro niveau.
Så det drejer sig ikke om at konstaterer om der er lydforskel, for det er der sandsynligvis.
Er blindtest så svaret på at konstaterer lydforskellen?, Ja det kan være en dårlig løsning på problemet som jeg har angivet tidligere, hvis man ikke har tiltro til at mennesket kan finde ud af at se bort fra pris, flot indpakning , lækkert design, guru mærker, autoriteter osv.
Altså kort og godt testformen bygger på en mistro til mennesket, at mennesket ikke kan styrer påvirkningen fra reklame, firmaer, autoriteter , pris osv , mistro til at mennesket ikke kan fokuserer på det som er væsentligt i denne sammenhæng.
Og det kan der faktisk være noget om, men jeg mener dog at den største fare ligger et andet sted, hvilket der kan fremvises en hel del eksempler på, her taler jeg om at lytteren tror at noget skiftes , og derfor hører/fornemmer at der er en lydforskel, selvom der absolut intet er sket.
Denne forvirring undgås ved en seende test, plus den har alle de andre fordele som jeg tidligere har nævnt.
Og måske aller vigtigst , det drejer sig ikke om lydforskellen i sig selv, det drejer sig om at få defineret lydforskellen, hvad den består af, og vurderer om den trækker mod bedre hi-fi eller ikke.
Det at lytteren tror at der sket noget uden at der faktisk er det, det er vil netop det man vil forhindre/teste med blindtest inden for medicin (plus naturligvis bivirkninger).
Medicinindustrien hvor blindetesten oprindeligt stammer fra, og hvor der kun skal testes: har jeg fået det bedre eller være/dårligerer, og hvad mærker jeg eventuelt af bivirkninger, og der er kun en variabel , mennesket, ikke som ved audio hvor der er i hundredvis af variabler som kan spille ind på resultatet.
Og her tænker jeg på at tilhængerne af denne testform betegner svaret fra blindtesten som et endegyldigt bevis på om der er lydforskel eller ikke på to objekter.
Det mener jeg som sagt hverken er videnskabeligt , eller for den sags skyld muligt at sige noget som helst om udfra resultatet af en blindtest.
Inden for medicinindustrien er man udmærket klar over at nogle patienter reagerer positiv på at en autoritet/en læge giver en virkningsløs pille.
Igen testen bygger og er udformet på grund af den manglende tiltro til patientens vurderings evne, og det er uden tvivl relevant.
Men det var nok smartere at at opdrage patienter til at ignorer "autoriteter osv" så ville man opnår hurtigere og sikrere resultater.
Men dette er vanskeligt og sikkert umuligt at gøre, bl.a fordi medicin forsøgene kræver mange deltagerer som skal være det man kalder et repræsentativt udvalg af befolkningen, så derfor bruges blindtest.
Og som sagt er der ikke i hundredvis af variabler ved medicin forsøgene i modsætning til audio.
Jeg synes der er mange fordele ved en seende test, og jeg ved det virker, resulter og fremgang opnås hurtigt sikkert og med størst mulig effektivitet.
Bliver man imponeret af pris, design, mærker osv. så meget at det påvirker ens test-evner. Så kan jeg kun sige, tag dig dog sammen og blev voksen.