Hvor stor avanse tror dere forhandlere/butikker har på kabler ut til sluttbruker

Dere har så klart mulighet til å sette inn deres egne tall (prosenter) i tråden!

• 10 ganger innkjøpspris!

Stemmer: 0 0.0%
  • Dobbler prisen bare!

• Vet ikke!

• Kjøper ikke kabler i det hele tatt (kun DIY)!

• Totalt antall stemmer
    1
N

nb

Gjest
pedal skrev:
Stopp en halv her. Hvem har ikke fått med seg at varens pris mangedobles fra produsent til forbruker? Det er elementær kunnskap. Enten man snakker Fjerne Østen eller Lofoten, hvor fersk torsk koster 20.-/kiloen på kaia. Servert som 200gram hovedrett på restaurant, koster samme fisk 1000.-/kiloen. Og da er vi fremdeles i Lofoten. Sånn sett blir det "billig" å kjøpe den over disk i Oslo for 200.- eller der omkring. Man kan altså anvende både x10 og x20 på noe så lokalt og elementært som norsk fisk.

Vår innbyrdes uenighet går på noe helt annet. Det går på hvordan du her inne på Hifisentralen (et forum for folk som prioriterer sin tid og penger på nettopp Hi-Fi) systematisk og repeterende til det kjedsomlige skal vri det til at Hi-Fi bransjen er noe værre enn andre bransjer. Det er den ikke. Den bare gjennspeiler et tverrsnitt av hva voksne menn(esker) i vesten bruker på sin hobby, og hva de etterspør av produkter. På godt og vondt. Noen overtramp er det selvsagt i vår bransje, men det er unntaksvis. Hører du? Unntaksvis.

-Hvis du vil dedikere din tid her inne til å kverne om hva som unntaksvis er galt med denne hobbyen, så værsågod. Men bli ikke sur når jeg da en gang i blant setter dette i perspektiv.

PS: Er ikke du spesielt opptatt av kvalitet på tomater? Hva er påslaget til solmodne tomater fra gårdsbruk i Sør Europa til over-disk-prisen på Meny, hvor jeg handler maten vår? Tipper vi snakker Nordost kalkyler her! ;)
Jeg skjønner at du vil vri dette til at jeg mener at HiFi stort sett er overpriset ræl, du om det. Temaet her er dog hva som er grunnen til at en dings koster en gitt mengde penger til sluttbruker. Min påstand er at det har fint lite med produktets tekniske atributter eller egenkost å gjøre, men svært mye med hvordan det er produsert og distribuert å gjøre. Slik må det nesten bli så lenge det er etterspørsel etter et enormt utvalg forskjellige produkter. Andre forbrukerbransjer pleier å konvergere mot et (lite) antall velfungerende konsepter som så produseres i enorme volumer og selges til nesten ingen penger til tross for avanse i mange ledd på veien. For et gitt punkt ytelse har prisen på stort sett alt gått rett i dass, bortsett fra HiFi, hvor den har gått til himmels uten at det akkurat har vært noe stort sprang i ytelse (eksemplifisert med at ting som er både 10 og 30 år gamle fortsatt funker strålende). Go figure.

Restauranter går som regel ganske dårlig og legges ned over en lav sko. De går vel stort sett omtrent i null til i minus på mat og tjener penger på drikke. Sånn sett var eksempelet ditt temmelig dårlig.

Det er også vanskelig å beskylde en bransje som ikke tjener penger for å være grådig, de burde jo ta enda bedre betalt for å få det til å gå rundt. Alternativt produsere og distribuere på en helt annen måte, noe som nok ville gått ut over mangfoldet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
Problemet er vel like mye det at folk stiller spørsmålstegn ved at et stk. kabel på 1 m. skal koste 375.000,- Om så kabelen var i 24K gull til 260,-/gram så er det friske marginer vi snakker om, og beløp for en (tilsynelatende) low-tech komponent som man attpåtil trenger flere av i anlegget. Og ikke produserer den lyd heller!!

Full forståelse for at folk kaster seg over kabler når slike absurditeter dukker opp. Det er derfor vi får slike diskusjoner. Så lager man seg konklusjoner, som kanskje urettvist overføres til andre produkttyper i samme bransje.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Litt slapp standard på innlegget ditt i dag, med omtrentligheter, synsing og selvmotsigelser:

nb skrev:
Jeg skjønner at du vil vri dette til at jeg mener at HiFi stort sett er overpriset ræl, du om det.
Jeg bare tolker hva du skriver over tid, og mener at det er en kjerne av sannhet i denne (riktignok) spissformuleringen. Men det er greit nok det. Her inne er det medlemmer av alle slag.

Temaet her er dog hva som er grunnen til at en dings koster en gitt mengde penger til sluttbruker. Min påstand er at det har fint lite med produktets tekniske atributter eller egenkost å gjøre, men svært mye med hvordan det er produsert og distribuert å gjøre. Slik må det nesten bli så lenge det er etterspørsel etter et enormt utvalg forskjellige produkter.
Nettopp. Tilbudet styres av etterspørselen. Sånn sett burde du fokusere din antipati, ikke mot leverandørene, men mot kundene deres. Du finner mange kabelkunder her inne.

Andre forbrukerbransjer pleier å konvergere mot et (lite) antall velfungerende konsepter som så produseres i enorme volumer og selges til nesten ingen penger til tross for avanse i mange ledd på veien.
Hvilke bransjer? Kan du være litt mer konkret? Hvilke bransjer selger "dingser" uten mangedobbelt prispåslag i forhold til fabrikkkost? (Håper du har mer relevante eksempler enn barnebleier og frosenpizza).

For et gitt punkt ytelse har prisen på stort sett alt gått rett i dass, bortsett fra HiFi, hvor den har gått til himmels uten at det akkurat har vært noe stort sprang i ytelse (eksemplifisert med at ting som er både 10 og 30 år gamle fortsatt funker strålende).
Hvis man (du) skal baserer din argumentasjon på "stort sett", så kan man si at stort sett alle tomater smaker likt, stort sett er rødvin rødvin og stort sett formidler alle anlegg musikken likt. Bortsett fra det, så tar du kapitalt feil. Hi-Fi har aldri vært så bra og billig som nå.

Det er også vanskelig å beskylde en bransje som ikke tjener penger for å være grådig, de burde jo ta enda bedre betalt for å få det til å gå rundt. Alternativt produsere og distribuere på en helt annen måte, noe som nok ville gått ut over mangfoldet.
Fint at du har begynt å resonere litt over akkurat dette. Mangfoldet. Ikke alle som vil gå i Mao-dress, selv om det sikkert hadde gitt best ytelse/krone, og minst påslag i alle ledd.

N

nb

Gjest
Se hva som har skjedd med priser på flat-TVer, hvor mye mer ytelse CPUer har fått til konstant kronepris, hvor store harddisker har blitt, hvor billig det er mulig å få hvitevarer, hvor billig det har blitt med en DVD-spiller etc, etc, etc.

Sammenlignet med mange bransjer tør jeg påstå at teknologisk innovasjon innen HiFi er minimal, konseptene er velkjente og formatene er de samme. Jeg tror ikke jeg vet om noen annen bransje innen forbrukerelektronikk hvor prisene har gått oppover i lignende grad. Vet du om noen andre? Forresten ikke helt korrekt, produkter fra elektrogiganter til massemarkedet har nok blitt mye billigere, men den øvre delen av markedet har gått motsatt vei, i alle fall så langt jeg kan registrere.

Hvor mange ganger prisen har økt til forbruker er ikke så relevant for den som skal handle, det som er relevant er hva en kunde mener å kunne få for pengene sine. Min påstand er ganske enkel: Prisen i seg selv forteller ingen ting om hvor godt et produkt er rent teknisk, grunnen er delvis at prisen er en del av selve produktet, dens status og opplevelse av det - og de viktigste prisdriverene har ingen verdens ting med selve kjernen av produktet å gjøre, men har mer med innpakning, mangel på produksjonsvolumer og liten distribusjon å gjøre. Er man ikke så opptatt av slikt kan man få veldig gode saker til lite penger, godt mulig at det finnes noe bedre som er dyrere, men jeg ser ikke at det må være noen automatikk i det. Verre er det ikke.

Kundene må jo få lov til å kjøpe hva de vil, men jeg mener den uuttalte og uttalte antagelsen om at noe er i en viss klasse fordi det koster en viss menge penger er rørende naivt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.330
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg synes det er litt interessant at de mest innovative produktene i denne bransjen gjerne er forholdsvis rimelige. Da tenker jeg på sånt som Squeezebox'er (inkludert Logitech Transporter), prosessorer som de fra DEQX og Behringer, plug-ins som Audiolense, osv. En NAS + router + Squeezebox koster mindre enn en god CD-spiller og gir helt andre muligheter, inkludert 24/96-oppløsning og ReplayGain for å frigjøre ørene fra The Loudness War. Det er innovasjon.

N

nb

Gjest
Asbjørn skrev:
Jeg synes det er litt interessant at de mest innovative produktene i denne bransjen gjerne er forholdsvis rimelige. Da tenker jeg på sånt som Squeezebox'er (inkludert Logitech Transporter), prosessorer som de fra DEQX og Behringer, plug-ins som Audiolense, osv. En NAS + router + Squeezebox koster mindre enn en god CD-spiller og gir helt andre muligheter, inkludert 24/96-oppløsning og ReplayGain for å frigjøre ørene fra The Loudness War. Det er innovasjon.
Nettopp. En konsekvens av at regnekraft, nettverkskomponenter etc koster omtrent ingen verdens ting.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Se hva som har skjedd med priser på flat-TVer, hvor mye mer ytelse CPUer har fått til konstant kronepris, hvor store harddisker har blitt, hvor billig det er mulig å få hvitevarer, hvor billig det har blitt med en DVD-spiller etc, etc, etc.
Ja, dette er riktig.

Vær dog oppmerksom på at det også innenfor disse bransjene finnes et highend sjikt. Du får en "kurant" laptop for 5000 på Elkjøp, men skal du ha den råeste modellen med kraftigst prosessor, lavest vekt og lengst batteritid, så koster den fort 20-30,000.-. "Folk flest" er fornøyd med et skjermkort til et par hundrelapper, men spillentusiastene bruker grafikkort til x10 pris.

Da jeg kjøpte kjøleskap ifjor, valgte jeg en folkemodell til 8,000.-. Men det var da mer avanserte skap til 2-3 ganger prisen som kunne leveres på bestilling. De var "litt" bedre. Litt mer stillegående, litt lavere strømforbruk, litt tøffere design, litt mere elektronisk betjening/grensesnitt, etc.

Og filmentusiasten nøyer seg da ikke med en simpel TV i dagslys? Han skal ha stillegående projektor i eget rom, spesiallerret og svært lydsystem med samlet pris på 10 - 20 ganger mer enn du og jeg. Selv om vi får samme gleden av Citizen Kane. Stort sett.

-Som du kan se, så eksisterer det altså et highend sjikt også innenfor de produktgruppene du trekker frem. Hvor entusiaster er villig til å betale multiple pris for litt bedre ytelse. ;)

N

nb

Gjest
pedal skrev:
-Som du kan se, så eksisterer det altså et highend sjikt også innenfor de produktgruppene du trekker frem. Hvor entusiaster er villig til å betale multiple pris for litt bedre ytelse. ;)
Tja, det er en egen prising for folk som skal ha siste skrik med en gang. De som kan vente litt kan få bedre ytelse 6 måneder senere for mye mindre penger stort sett. En god gaming-PC koster rundt 10k og det har den gjort i mange år, selv om prisen er omtrent konstant har ytelsen på en slik sak gått til himmels.

Og sammenligningene dine med data er ikke veldig meningsfulle for å si det forsiktig - om det er noen bransje der rå, konkret og kvantifiserbar ytelse teller, så er det i dataverdenen. Parallelen til HiFi ville være om det var dataentusiaster som mente harddiskene ble mye raskere av å kjøpe spesielle S-ATA-kabler eller at CPUen regnet riktigere med en dyrere strømforsyning.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
Asbjørn skrev:
En god del av dette kan ikke sies å være high end (og da mener jeg ytelse, ike pris)! Men billeg har det blitt, det er riktig.

N

nb

Gjest
pengesluk skrev:
En god del av dette kan ikke sies å være high end (og da mener jeg ytelse, ike pris)! Men billeg har det blitt, det er riktig.
Tja, Audiolense til rundt 3k(?) er en sentral "komponent" i anlegget til pedalen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
Det er Pedalen's problem.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Kjøper man RA- kabler, slipper en i det minste å betale til flere ledd etter produsenten, men får muligens gleden av å subsidiere driften av en eksotisk hifi- butikk ;D

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Ja denne utviklingen er svært gledelig. Mye av dette kan tilskrives bransjeglidningen. Databransjen er i ferd med å "ta over" hi-fi bransjen. Og "Kina-effekten", selvsagt. Etter at kommunistledelsen åpnet opp for privat business, så har vi fått et prisras på en drøss av konsumentvarer, takket være de lave lønningene.

--------

Et artig eksempel, relevant for Hifisentralen:
SabreDACen er en markant innovasjon i sin klasse. En smart liten integrert 8-kanals D/A chip med rekordgod ytelse. Jeg tror den er utviklet i USA. Så blir den masseprodusert et eller annet sted i verden for en billig penge, og solgt til feks Oppo hvor den bidrar til at en billig multispiller låter enda bedre, til glede for mainstream kunder. La oss kalle dette nivå 1.

Men så er det noen entusiaster borti USA som heter Twisted Pear. De har forsket på samme chippen og funnet ut at den kan spille enda bedre med diverse tweaks og tilleggskomponenter. Noen vil kanskje si at lyden er "stort sett" den samme. Men for entusiaster som er villig til å jage de små nyanser, så er dette god valuta for pengene, og +20 stk her inne på HFS har altså kjøpt dette DAC byggesettet kalt BUFFALO. La oss kalle dette nivå 2.

Så har vi vår egen Raymond Celius (Oblivion) som har brukt årsverk på å forske på SabreDACen og har funnet ut at produsenten på enkelte punkter har hoppet over der gjerdet er lavest. Ved å gjøre noen avanserte modifikasjoner, klarer Raymond å pine enda bedre lyd ut av sin SabreDAC! Men nå begynner innovasjonen å bli marginal og kostbar. Brukervennligheten er også dårligere. Det er vel bare 2-3 av oss som har kjøpt denne løsningen fra Raymond. La oss kalle dette nivå 3.

ALTSÅ: Inovasjon i alle 3 nivåer, men til stigende pris og synkende nedslagsfelt. Så får det være opp til hver og en hvor man ønsker å plassere seg og sine prioriteringer.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Implisitt i troen på at kabler ganges flerfoldige ganger i pris ut til forbruker, ligger troen på at alle kabler er like...tror jeg ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
pedal skrev:
Asbjørn skrev:
Ja denne utviklingen er svært gledelig. Mye av dette kan tilskrives bransjeglidningen. Databransjen er i ferd med å "ta over" hi-fi bransjen. Og "Kina-effekten", selvsagt. Etter at kommunistledelsen åpnet opp for privat business, så har vi fått et prisras på en drøss av konsumentvarer, takket være de lave lønningene.

--------

Et artig eksempel, relevant for Hifisentralen:
SabreDACen er en markant innovasjon i sin klasse. En smart liten integrert 8-kanals D/A chip med rekordgod ytelse. Jeg tror den er utviklet i USA. Så blir den masseprodusert et eller annet sted i verden for en billig penge, og solgt til feks Oppo hvor den bidrar til at en billig multispiller låter enda bedre, til glede for mainstream kunder. La oss kalle dette nivå 1.

Men så er det noen entusiaster borti USA som heter Twisted Pear. De har forsket på samme chippen og funnet ut at den kan spille enda bedre med diverse tweaks og tilleggskomponenter. Noen vil kanskje si at lyden er "stort sett" den samme. Men for entusiaster som er villig til å jage de små nyanser, så er dette god valuta for pengene, og +20 stk her inne på HFS har altså kjøpt dette DAC byggesettet kalt BUFFALO. La oss kalle dette nivå 2.

Så har vi vår egen Raymond Celius (Oblivion) som har brukt årsverk på å forske på SabreDACen og har funnet ut at produsenten på enkelte punkter har hoppet over der gjerdet er lavest. Ved å gjøre noen avanserte modifikasjoner, klarer Raymond å pine enda bedre lyd ut av sin SabreDAC! Men nå begynner innovasjonen å bli marginal og kostbar. Brukervennligheten er også dårligere. Det er vel bare 2-3 av oss som har kjøpt denne løsningen fra Raymond. La oss kalle dette nivå 3.

ALTSÅ: Inovasjon i alle 3 nivåer, men til stigende pris og synkende nedslagsfelt. Så får det være opp til hver og en hvor man ønsker å plassere seg og sine prioriteringer.
Riktig observert. Og alle PC/server/DAC- løsninger krever som regel stor egeninnsats og innsikt, og summerer en denne medgåtte tid/kunnskap så er en kanskje ikke så langt unna i kostnader sett opp mot en "feit" CD-spiller eller drev/dac combo som bare er å sveive i gang. Viktig å sammenlikne epler og appelsiner...

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Og sammenligningene dine med data er ikke veldig meningsfulle for å si det forsiktig - om det er noen bransje der rå, konkret og kvantifiserbar ytelse teller, så er det i dataverdenen. Parallelen til HiFi ville være om det var dataentusiaster som mente harddiskene ble mye raskere av å kjøpe spesielle S-ATA-kabler eller at CPUen regnet riktigere med en dyrere strømforsyning.
Jeg påpekte bare en selvfølgelighet: At det finnes et highend sjikt innenfor både hvitevarer, data og hjemmekino. Hvor entusiaster kan kjøpe de beste dingsene for en relativt sett mye høyere pris. Dette er elementært. Selv ikke du kan vri på det.

At du ikke vil ta innover deg at det finnes et sunt highend sjikt også innefor Hi-Fi er i grunnen et mysterium.

Skrev ikke du på forumet i fjor en gang at du aldri hadde hørt makan til god lyd som hjemme hos LMC? Er du klar over at han har et "millionanlegg" fullt av ekstremløsninger:
-Håndlagede kabler i rent sølv. (En ekstremløsnnig som ble "billig" kun fordi han gjorde all jobben selv).
-Pickup til prisen av en bil. (Du vil kanskje påstå at en pickup til 1000.- hadde gjort samme jobben, stort sett?
-Luftdrevet tonearm til prisen av en bil.
-Tonearmspumpe som er plassert i kjelleren.
-Egen strømkurs til anlegget, med spesialstikk.

Lista er lang. Dette er bare noen eksempler. LMC er en skarping. Han er også økonomisk anlagt. Han har bygd anlegg i en mannsalder, av alle slags prinsipper. Tror du han har valgt sine kostbare og tidkrevende løsninger hvis samme lyden var oppnåelig med Squeezebox og Behringer? Nei, han har gjort som han har gjort pga lydkvaliteten. Du har vært hos han og hørt selv. På tide å ta innover seg realitetene, nb: Det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster. Det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster. Det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster. Det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster. Det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster. Det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster. Det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster. Det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster. Det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster. Det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster. Det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster. Det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Kule-Trygve skrev:
Kjøper man RA- kabler, slipper en i det minste å betale til flere ledd etter produsenten, men får muligens gleden av å subsidiere driften av en eksotisk hifi- butikk ;D
Og det er en veldig fin butikk, og et høyst ærbart formål å gjøre sitt for å sikre at den blir værende. Og det er ikke tull.

Kule-Trygve skrev:
Implisitt i troen på at kabler ganges flerfoldige ganger i pris ut til forbruker, ligger troen på at alle kabler er like...tror jeg ;D
Noen dyre kabler er nok produsert for hånd og på omstendelig vis, og er vel dermed i materialkostnad og arbeidskostnad dyrere enn andre. (Men diskusjonen rundt i hvilken grad denne innsatsen kan høres har vi andre tråder til.)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det kan virke som den "hemmelige" personen har fått alt for mye i avslag på HDMI kabelen hos Elkjøp :eek:

Han sa ingen ting om hva han hadde kjøpt ved siden av, kanskje en dyr TV, eller noe annet, som vil kunne forsvare dette store prisavslaget!

Er det urimelig at en kabel vil få tre ganger påslag (300 %) fra forhandler (med eller uten agentur) til en sluttbruker, som deg og meg!

Asia har åpnet gensene, og Verden ellers utnytter de lave lønningene maksimalt, men som også mange påpeker, så har Norge blitt et høykostland, som snart ikke produserer noe av den maten vi spiser en gang ???

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.330
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
f skrev:
Asia har åpnet gensene, og Verden ellers utnytter de lave lønningene maksimalt, men som også mange påpeker, så har Norge blitt et høykostland, som snart ikke produserer noe av den maten vi spiser en gang
Det er kanskje ikke noe stort bidrag til BNP, men vi produserer da utmerket konsumentelektronikk her på berget for lønnsom (og voksende!) eksport til Kina. http://www.tu.no/forbruker/article276333.ece

Vær også OBS på at lønningene i Kina øker med tosifrede prosenter pr år, så jeg ville ikke lagt meg ned for å dø som produsent i Vesten riktig ennå. Nesten tvert i mot.
http://blogs.forbes.com/russellflannery/2011/03/18/china-faces-years-of-double-digit-wage-increases-currency-appreciation/

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
De (Kineserne) vil ikke ha noe som de har produsert selv?

Det skal bli moro å se på, hvor høy inflasjon Kineserne kommer til å få i løpet av et par år!

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Elektronikk er altfor billig i Norge.

Hvis man ser bort i fra en del av oss her inne, som ikke er representative for det norske folk, så vil de fleste i dag, med normal inntekt, kunne kjøpe seg en ny tv hver måned.
Synes det er spesielt ille at mange grovt underbetaler de som produserer produktene våre, men tror også det er rom for påslag på prisene i butikkleddet.

Klær er også for billig. Mye som er for billig i Norge i grunn.

Husker vårt første tv... vi sparte i over et år for å få råd til den. Nå får man de kastet etter seg. 3500,- for en 42 " full hd tv. Noe er galt!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rumath skrev:
Husker vårt første tv... vi sparte i over et år for å få råd til den. Nå får man de kastet etter seg. 3500,- for en 42 " full hd tv. Noe er galt!
Nøyaktig hva er galt med dét?

Selv har jeg ikke 4000 spenn "til overs" hver måned, forresten.

N

nb

Gjest
pedal skrev:
Det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster.
Har jeg noe sted sagt at så ikke finnes?

Du burde lære deg å lese hva jeg faktisk skriver og mener, ikke hva du ønsker og tror jeg skal mene slik at du så kan være mest mulig uenig. Det er litt vanskelig å diskutere med deg når du ikke forholder deg til hva jeg faktisk sier. Vredens påstand om at du liker å sette opp en stråmann som ikke finnes for så å gjøre ditt beste for å skyte ned denne imaginære meningsmotstanderen var ikke tatt helt ut av luften.

Du kan like gjerne diskutere med deg selv siden du selv setter opp argumentene du skal argumentere mot. Jeg skjønner ikke at du gidder.

M

musicus

Gjest
nb skrev:
pedal skrev:

Du burde lære deg å lese hva jeg faktisk skriver og mener, ikke hva du ønsker og tror jeg skal mene slik at du så kan være mest mulig uenig. Det er litt vanskelig å diskutere med deg når du ikke forholder deg til hva jeg faktisk sier. Vredens påstand om at du liker å sette opp en stråmann som ikke finnes for så å gjøre ditt beste for å skyte ned denne imaginære meningsmotstanderen var ikke tatt helt ut av luften.

Du kan like gjerne diskutere med deg selv siden du selv setter opp argumentene du skal argumentere mot. Jeg skjønner ikke at du gidder.
pedal har da ett meget godt poeng i sin argumetasjons rekke, det finns vel knapt noen her inne som har bragt til torgs så mye negativt om hifi bransjen, faktisk eller fabulerende, som du, sjelden du er på banen med annet enn hva som er feil, nei du har kanskje ikke sagt det i klar tekst, men du har mer enn antydet at det ikke finnes noe sunt ved hifi/high end bransjen.
Litt mer nyansering fra din side så kanskje man kan lese deg slik du tydeligvis vil leses, "stråmenn", er da alikevel hyggeligere enn busemenn, om man først skal "konspirere" mener jeg 8) .....

Kanskje unødvendig å nevne at jeg lett følger og holder med mye av pedals måte å lese deg på, men så setter jeg vel opp mine egen argumenter mot mine imaginære meningsmotstandere jeg også....

mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
musicus skrev:
nei du har kanskje ikke sagt det, men du har mer enn antydet at det ikke finnes noe sunt segment.
OK. Kanskje kan man antyde noe uten å si det, men mer enn antyde?
En insinuasjonens mester, i hvert fall.

Med tanke på alt røret som faktisk skrives (og ikke bare mer enn antydes) her inne burde det være nok å ta tak i.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.273
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Necessity is the mother of invention. Utvilsomt et ordtak kjent av Frank Zappa.

M

musicus

Gjest
totte skrev:
musicus skrev:
nei du har kanskje ikke sagt det, men du har mer enn antydet at det ikke finnes noe sunt segment.

Med tanke på alt røret som faktisk skrives (og ikke bare mer enn antydes) her inne burde det være nok å ta tak i.
...og visse gjør hva de kan for å holde "røret" vedlike, og synes tydeligvis det er mer interessant på ett hifi og musikk forum å diskutere alt enn nettopp, hifi og musikk.
Dessverre har hfs mer og mer blitt ett forum for visse med en sterk strang til å mene noe om mangt og det meste, "hfs hoffsynsere" .
Brønnpissing som har lite med å dele gleder og opplevelser rundt en hobby, imo.

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tja. Jeg kjøper stort sett bare pro kabler fra e-bay nå og tviler på at avansen er stor der. Er i alle fall strålende fornøyd med prisen og fraktkostnadene er heller ingenting å si på. Anbefales!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
musicus skrev:
totte skrev:
musicus skrev:

...og visse gjør hva de kan for å holde "røret" vedlike, og synes tydeligvis det er mer interessant på ett hifi og musikk forum å diskutere alt enn nettopp, hifi og musikk.
Dessverre har hfs mer og mer formert seg til ett forum for visse med en sterk strang til å mene noe om det meste og slik fremstår mer som navlebeskuende "hfs hoffsynsere".

mvh
Noen har musikk som hobby, og ønsker musikken skal låte best mulig med de midler som er tilgjengelige, mens andre har syting som hobby.

.

M

musicus

Gjest
rolfozzy skrev:
musicus skrev:
totte skrev:
musicus skrev:

Dessverre har hfs mer og mer formert seg til ett forum for visse med en sterk strang til å mene noe om det meste og slik fremstår mer som navlebeskuende "hfs hoffsynsere".

mvh
Noen har musikk som hobby, og ønsker musikken skal låte best mulig med de midler som er tilgjengelige, mens andre har syting som hobby.

.
;D

Spot on!!

mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
rolfozzy skrev:
Det inderlig utmerkede med å snakke om "noen" og "andre" er at enhver står fritt til å tolke hvem som er hvem. Alle kan bli fornøyd. Bare se på det lykkelige gliset til Musicus i "Spot on"-svaret; ikke tvil om at han ser seg som "noen". (selv om andre kanskje mener mener han er "andre", men hva bryr vel "noen" seg om hva "andre" mener?)

Edit: Knis.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
totte skrev:
rolfozzy skrev:
Det inderlig utmerkede med å snakke om "noen" og "andre" er at enhver står fritt til å tolke hvem som er hvem. Alle kan bli fornøyd. Bare se på det lykkelige gliset til Musicus i "Spot on"-svaret; ikke tvil om at han ser seg som "noen". (selv om andre kanskje mener mener han er "andre", men hva bryr vel "noen" seg om hva "andre" mener?)

Edit: Knis.
Eller omvendt. ;D

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
nb skrev:
pedal skrev:

OK. Jeg tar deg på ordet. Vi går inn i den stille høytiden og det er tid for forsoning. Her kommer et innlegg fritt for halm og polemikk. En utstrakt hånd:

Du sier jeg har misforstått din profil her inne på HFS. Det kan godt være. Jeg har jo ikke lest alle dine 3360 innlegg forut for denne tråden. Å forlange at jeg skal gjøre det ville dessuten være urimelig. Derfor ber jeg deg enkelt og greit: Vis meg noen eksempler på dine innlegg hvor du anerkjenner at det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster. Det holder med kun 4 eksempler. Det vil utgjøre ca 1 promille av dine 3360 innlegg her inne forut for denne tråden, og skulle være kurrant for deg å plukke fram.

Hvoretter jeg vil beklage min feilantakelse på det sterkeste.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
Du sier jeg har misforstått din profil her inne på HFS. Det kan godt være. Jeg har jo ikke lest alle dine 3360 innlegg forut for denne tråden. Å forlange at jeg skal gjøre det ville dessuten være urimelig. Derfor ber jeg deg enkelt og greit: Vis meg noen eksempler på dine innlegg hvor du anerkjenner at det finnes et sunt highend segment for kresne entusiaster. Det holder med kun 4 eksempler. Det vil utgjøre ca 1 promille av dine 3360 innlegg her inne forut for denne tråden, og skulle være kurrant for deg å plukke fram.

Må man bruke 1 promille av innleggene sine på å fremholde det motsatte for å unngå at det antas at man mener noe?

Selv kan jeg ikke ikke med letthet vise til dokumentasjon på at jeg anerkjenner at:
-ikke alle høyttalere låter likt.
-småbarn ikke bør få hard juling.
-J.P. Chenet er en drittvin.

Edit: Man kan vel anta "by default" at alle HFSere er med på at det produseres en del kompromissløst utstyr for spesielt interesserte, og at ikke alt som er dyrt er rebrandet OEM-vare til svindelpris?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Må man bruke 1 promille av innleggene sine på å fremholde det motsatte for å unngå at det antas at man mener noe?
Man "må" ingenting. Kun en utstrakt hånd til nb slik at han kan vise meg hvor jeg har misforstått hans profil her inne på HFS.

N

nb

Gjest
pedal skrev:

Hva du har forstått eller misforstått skal jeg ikke mene så mye om siden du tydligvis har bestemt deg for hva jeg mener uavhengig av om jeg har sagt det eller ikke. Det ville gjøre diskusjonen noe ryddigere om du faktisk forholdt deg til hva de du er uenige med mener og ikke hva du vil de skal mene. Du påstår relativt klart at jeg mener at alt som finnes er hysterisk overpriset, hvilket jeg ikke på noe tidspunkt kan huske å ha ytret på dette forum.

Selvsagt finnes det et "sunt" marked for kresne highendentusiaster med ditto produkter. Det eksemplifiseres greiest ved å observere at slike produkter produseres av en rekke produsenter og kjøpes av en del entusiaster. Dersom et slikt marked ikke hadde fantest hadde det ikke disse transaskjonene funnet sted. Nå er det ikke helt klart for meg hva du mener med "sunt" - jeg antar at du mener noe i retning at de som kjøper får noenlunde hva de betaler for, noe som er en rimelig antagelse, siden de ellers ikke ville ha kjøpt produktene. Jeg vil sannsynligvis i en del av disse tilfellene mene at det finnes noe som er rimeligere som kanskje er bedre, men det er muligens ikke så relevant for den som skal betale for og eie sakene, og vedkommende må jo selvsagt gjøre som vedkommende vil.

Hva er egentlig problemet ditt? Barnehagelogikken din med at dersom du ikke har sagt ditt eller datt minst fire ganger så mener du det ikke er mildt sagt underlig. Jeg forstår deg dithen at man, med noen få unntak, får sånn noenlunde hva man betaler for innen HiFi, da presumtivt målt i lydkvalitet. Jeg er ikke uten videre enig i en slik påstand, noe jeg mellom annet i denne tråden har argumentert for. Grunnen er at man i betydelig grad betaler for mellom annet følgende:
- småskala produksjon i et høykostland
- relativt få enheter omsatt i alle ledd å fordele de faste kostadene over
- pen og temmelig kostbar innpakning av produktene
- flere ledd som skal ha sin del av kaka

Alle disse faktorene er med i større eller mindre grad og jeg kan ikke se at noen av de skulle være særlig relevante for ytelsen til sluttproduktet. Som nevnt er det normale for forbrukerelektornikk at ytelsen går opp mens prisen går ned grunnet modning og allmengjøring av teknologi, svært effektiv produksjon og distribusjon og stor konkurranse i forhandlerleddet. Jeg ser bare i begrenset grad at så skjer for høyende HiFi, mens det i høyeste grad skjer for produkter som er beregnet på folk flest og de som er litt mer interesserte enn folk flest.

Tar man logikken din helt ut (dvs at lydkvalitet tilsvarer prisen) så blir jo konsekvensen av det at jo mer innefektiv et produkt produseres og distribueres jo bedre blir det. Og det mener du neppe?

Jeg kunne - om jeg ville - sette opp en liste over la oss si 10 transistorforsterkere med en effekt på la oss si 200 Watt med et prisspenn på sikkert 10.000 til 250.000 kroner. Jeg ser ingen grunn til at prestada entydig skullel følge utslagspris på en slik liste, men det gjør kanskje du? Se f.eks på Stereophiles liste over "recommended products" - det er slett ikke uvanlig at det finnes produkter på A-listen som koster betydelig mindre enn produkter som er på B eller C - listen, så det er ikke et veldig kontroversielt standpunkt synest jeg.

Denne diskusjonen er med dette over for min del - god påske!

P

Parelius

Gjest
pedal skrev:
totte skrev:
Man "må" ingenting. Kun en utstrakt hånd til nb slik at han kan vise meg hvor jeg har misforstått hans profil her inne på HFS.
Kan vi ikke bare forholde oss til hva som sies uten å trekke inn nyrer og annen innmat?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
nb skrev:
pedal skrev:

Jeg kunne - om jeg ville - sette opp en liste over la oss si 10 transistorforsterkere med en effekt på la oss si 200 Watt med et prisspenn på sikkert 10.000 til 250.000 kroner. Jeg ser ingen grunn til at prestada entydig skullel følge utslagspris på en slik liste, men det gjør kanskje du? Se f.eks på Stereophiles liste over "recommended products" - det er slett ikke uvanlig at det finnes produkter på A-listen som koster betydelig mindre enn produkter som er på B eller C - listen, så det er ikke et veldig kontroversielt standpunkt synest jeg.
Her er hva en anerkjent produsent sier om pris/ytelse hos enkelte:

I could add that if our sales were not so strong and growing daily, it would be more difficult to put up with the pervasive mythology that the really expensive amplifiers somehow have a level of refinement which amps in the upper middle price ranges don't quite reach, when independent measurements show levels of signal-alteration (distortion, noise, frequency-response aberrations, etc.) in the over-cosmetic, costly gear as much as 50 (fifty; five-oh) times as high as Bryston's measurements. So be it; at least the people who listen carefully, like yourself, know the truth. Thanks again for your review.

Sincerely,
Christopher W. Russell
VP/Eng., Bryston Ltd.

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
219
Nå har ikke lest absolutt alle svar her inne, men ser at kalkylene varierer fra 1,5 (det tviler eg på) til 3 (mer realistisk) min erfaring er at de fleste innenfor detaljandel til forbruker har en kalkyle mellom 3 og 4 ganger innkjøpspris.
La meg da som gammel restaurantmann spørre de som mener at hifi-butikkene nærmest lever av knapper og glansbilder : hva tror dere er netto fortjeneste for en restaurant på den biffen og øl du kjøpte sist du var ute (noe enkelte feilaktig tror er ren netto) ? Nå tenker eg på netto etter at råvarer, husleie, strøm, og lønninger etc, er trukket fra, ettersom dere var ivrige på å påpeke dette når det gjelder hifi-butkkene ?
Tipper det blir minst like mye minst like mye fantasi og skivebom ang dette, som dere hevder vi har ang hifi-butikkene.
Tro meg, dette har eg mye erfaring og kunnskap om !

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg vil anslå at marginen hos de fleste hi-fi sjapper ligger rundt 40-60 % avhengig av modell og merke. Dess større massemarkedsorientering et (elektronikk)produkt har dess mindre er marginen.

Og - hvorfor tror enkelte at de "store" hi-fi kjedene har større margin enn de mindre? Jeg tror det er ganske likt. Utover det tenker jeg at dess større rom for rabatt - dess feitere margin.

Topp Bunn