N
nb
Gjest
Jeg skjønner at du vil vri dette til at jeg mener at HiFi stort sett er overpriset ræl, du om det. Temaet her er dog hva som er grunnen til at en dings koster en gitt mengde penger til sluttbruker. Min påstand er at det har fint lite med produktets tekniske atributter eller egenkost å gjøre, men svært mye med hvordan det er produsert og distribuert å gjøre. Slik må det nesten bli så lenge det er etterspørsel etter et enormt utvalg forskjellige produkter. Andre forbrukerbransjer pleier å konvergere mot et (lite) antall velfungerende konsepter som så produseres i enorme volumer og selges til nesten ingen penger til tross for avanse i mange ledd på veien. For et gitt punkt ytelse har prisen på stort sett alt gått rett i dass, bortsett fra HiFi, hvor den har gått til himmels uten at det akkurat har vært noe stort sprang i ytelse (eksemplifisert med at ting som er både 10 og 30 år gamle fortsatt funker strålende). Go figure.pedal skrev:Stopp en halv her. Hvem har ikke fått med seg at varens pris mangedobles fra produsent til forbruker? Det er elementær kunnskap. Enten man snakker Fjerne Østen eller Lofoten, hvor fersk torsk koster 20.-/kiloen på kaia. Servert som 200gram hovedrett på restaurant, koster samme fisk 1000.-/kiloen. Og da er vi fremdeles i Lofoten. Sånn sett blir det "billig" å kjøpe den over disk i Oslo for 200.- eller der omkring. Man kan altså anvende både x10 og x20 på noe så lokalt og elementært som norsk fisk.
Vår innbyrdes uenighet går på noe helt annet. Det går på hvordan du her inne på Hifisentralen (et forum for folk som prioriterer sin tid og penger på nettopp Hi-Fi) systematisk og repeterende til det kjedsomlige skal vri det til at Hi-Fi bransjen er noe værre enn andre bransjer. Det er den ikke. Den bare gjennspeiler et tverrsnitt av hva voksne menn(esker) i vesten bruker på sin hobby, og hva de etterspør av produkter. På godt og vondt. Noen overtramp er det selvsagt i vår bransje, men det er unntaksvis. Hører du? Unntaksvis.
-Hvis du vil dedikere din tid her inne til å kverne om hva som unntaksvis er galt med denne hobbyen, så værsågod. Men bli ikke sur når jeg da en gang i blant setter dette i perspektiv.
PS: Er ikke du spesielt opptatt av kvalitet på tomater? Hva er påslaget til solmodne tomater fra gårdsbruk i Sør Europa til over-disk-prisen på Meny, hvor jeg handler maten vår? Tipper vi snakker Nordost kalkyler her!![]()
Restauranter går som regel ganske dårlig og legges ned over en lav sko. De går vel stort sett omtrent i null til i minus på mat og tjener penger på drikke. Sånn sett var eksempelet ditt temmelig dårlig.
Det er også vanskelig å beskylde en bransje som ikke tjener penger for å være grådig, de burde jo ta enda bedre betalt for å få det til å gå rundt. Alternativt produsere og distribuere på en helt annen måte, noe som nok ville gått ut over mangfoldet.