hvor stor bør akustikkplatene være?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.688
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hei,

har tenkt å dempe førsterefleksjonene på taket og lurer på om det holder med 60x60 plater eller om jeg heller bør bruke full støørelse på 120x60. Er litt redd for overdemping av rommet.

lytterommet/hjørnet er ca 4m x 4m (jeg vet qvadratisk er dri...)

noen som har litt erfaring med dette?

takk for hjelpen

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Tror ikke du skal være redd for overdemping med 2 stk 120x60 plater.

Men en plate som skal ta 1. refleksjon trenger ikke være større enn at den dekker høyttaleren i "speilbildet" på veggen/taket du demper.

Geir Arne

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
741
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
det holder jo i teorien at man har en plate som dekker elementene i høgtalerens speilbilde, men i praksis har jo høgtaleren en viss spredning og da bør man ha litt å gå på.
I utgangspunktet er gjerne 60x60 plater tilstrekkelig, men om du bruker større plater er det neppe noen fare for overdemping da taket er rommets største nakne flate.

Tykkelsen på platene er vesentlig mtp hvilket område du skal dempe. Tynne plater demper jo minst og bare i øvre mellomtone/diskant.

anna

Medlem
Ble medlem
12.06.2005
Antall liker
88
Torget vurderinger
2
analog76 skrev:
det holder jo i teorien at man har en plate som dekker elementene i høgtalerens speilbilde, men i praksis har jo høgtaleren en viss spredning og da bør man ha litt å gå på.
I utgangspunktet er gjerne 60x60 plater tilstrekkelig, men om du bruker større plater er det neppe noen fare for overdemping da taket er rommets største nakne flate.

Tykkelsen på platene er vesentlig mtp hvilket område du skal dempe. Tynne plater demper jo minst og bare i øvre mellomtone/diskant.
En liten note : ved større tykkelse på dempemateriale i taket , kan en oppleve en "senking" av taket/lydbildet /(artisten) men med mer fokus på detaljer.....

Rune

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
analog76 skrev:

Bare lurer:

Hva slags refleksjoner som kommer fra høyttalerens spredning er det som treffer lytteren?
I mitt hode, så er det bare en vinkel som treffer lytteren.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
anna skrev:
En liten note : ved større tykkelse på dempemateriale i taket , kan en oppleve en "senking" av taket/lydbildet /(artisten) men med mer fokus på detaljer.....
Rune
Min erfaring er motsatt, lyden vil alltid strekke seg mot akustikkplatene.
Samme gjelder sideveis. God demping skaper et mye bredere lydbilde.

Helt enig at detaljer kommer mye bedre fram, ikke alle som takler det ;)

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
741
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
EHED skrev:
analog76 skrev:

Bare lurer:

Hva slags refleksjoner som kommer fra høyttalerens spredning er det som treffer lytteren?
I mitt hode, så er det bare en vinkel som treffer lytteren.
Det er jo sant. :)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vekker denne litt liv i denne tråden igjen da jeg har et lignende spørsmål.

Jeg tenkte å sette opp noen plater i 1. refleksjonspunktet på denne veggen (Se bilde)

Anlegget er trukket litt lenger mot venstre sett ifra sofa, bilde 1. og sofa er trukket mye lenger bak slik at jeg nå ser hele HT fra lytteposisjon.

Men i og med at dette står i en stue så har frøkena mi noe å si på hvordan dette skal se ut. Hun får velge stoff til å trekke plater med. Vi var idag og titta på noen tomme rammer ( Bilerammer som var rimelige) der fant hun noen som hun kunne tenke seg å ha hengende i stua. De var 80x60cm. Vil de vere store nok til 1. refleksjonenen. Sofaen som står med siden/armlenet mot ht kan ikke flyttes, og den strammer faktisk mye opp i bassen. Bak den høyre HT skal jeg bygge et 3kantet skap med hyller der frontene skal vere akustikk plater i ramme og med åpne deler til nips og dameting/pynt. Se bilde

Tenker også på en i hjørnet ved sitteposisjon istandenfor det bordet som står der nå. Se bilde

Vil dette ha noen hensikt i det hele tatt tror dere?

Mvh Peter

Vedlegg

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ingen som har noen formening eller er alle ute og nyter solen?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vanskelig å si uten at man måler, men siden sofaen står der så ville jeg tro at 80 x 60 cm er tilstrekkelig og du bør dempe speilbildet i forhold til begge høyttalerne. Dersom sofaen reflekterer, noe den mest sansynlig gjør, så ville jeg i tillegg ha lagt et tykt ullteppe på den når du skal lytte kritisk.

Strekke stoff selv? Da bør du bruke lydtransparent stoff. Annet stoff vil reflektere en god del.
Kanskje bedre å kjøpe noe ferdig? Sjekk linkene i innlegget under.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,65953.msg1348221.html#msg1348221
Tynner enn disse absorbentene bør du ikke bruke. Disse er allerede et kompromiss.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Platene vil trekkes i bomull med store hull. Altså lettvevd materiale. Har trukket andre plater tidligere og det har fungert. Platene vil vere 5cm tykke.

I hjørnene i det DIY møbelet vil platene vere 10-15cm tykke. Kan ha inntill 40cm fyllmasse i de.

Sofaen er i et bommullstoff, men ullteppe det har jeg. Opptil flerre.

Topp Bunn