Karma skrev:
Ser noen setter pris på utstyr opp mot størrelsen på musikksamling.
Det må da være hvilket forhold du har til musikken som teller, og ikke hvor mye du har??
Noen er vel mer selektive enn andre, og bryr seg for det meste kun med å samle på det som de faktisk er lidenskapelig til. Selv om man eier 10000 cd-er, kan man likevel ha et temmelig overfladisk forhold til musikk. Og motsatt om man bare eier noen få hundre cd-er. Det må vel være forholdet til den musikken du faktisk lytter til som er avgjørende for hvilken kvalitet du prioriterer på avspillingsutstyret, og ikke mengden cd-er som står i hyller og støver ned?
Du har nok noe rett. Diskusjon/krangel om pris på utstyr vs størrelse på samling, vil være evigvarende. Noen prioriterer det ene, noen det andre, eller for den saks skyld "ja takk, begge deler".
De jeg kjenner (og det er endel)som har det mange vil kalle store samlinger, har ihvertfall ikke et overfladisk forhold til musikk, tvertimot. Derimot har de et svært avslappet forhold til det jeg vil kalle "utstyrbøgeriet" mange av oss HSF´ere driver med. F.eks er jeg den eneste "idioten i gjengen" som har PU på platespilleren som koster mer enn det gjennomsnitlige anlegget hos de fleste. Plater, konserter, øl og sosial omgang står nok høyere på prioriteringslista.
For min egen del er samlinga todelt. Jeg "samler" spesifikt på en sjanger og tidsepoke (US-garage-singler fra 60-tallet++), men jeg samler også på LP/CD´er innenfor mange sjangere utifra bred musikkinteresse. Hvis du holder et halvt øye på "hva lytter du på idag?"-tråden ville du nok se det. Skulle jeg begrenset musikkinnkjøp til en sjanger, ville jeg blitt drittlei musikk i løpet av kort tid, siden det ikke er unormalt at 8-10-12 plater er innom anlegget på en vanlig dag. Blant disse platene vil det alltids være et visst antall som repetetivt blir spilt ofte i en periode. Det er ikke sånn at en plate blir kjøpt, spilt en gang, og puttet rett i platehylla, isåfall ville påstanden overfladisk forhold til musikken komme til sin rett.