Høyttalere hvordan er det best å spille inn høytaler?

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
43
Densen Demagic cd gjøre litt mer enn å løsne på opphenget :
Densen Audio Technologies - Densen CD Magic
Størst forskjell hørte jeg på et par gamle Tanberghøyttalere fra loppis. Diskanten ble mindre skrikende og det dukket opp noe bass.
Isoteks har jeg ikke prøvd, er det ikke audioquest og flere andre som lager innbrenningscder? Eller lyd? Gryphon har vel en boks en koble til pickup.

Mvh Knutn

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.398
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Sett på f.eks denne:

61hCDwlacCL__SL500_SS500_.jpg

Så er det bare å skru opp lyden -

og la det stå til:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Densen Demagic cd gjøre litt mer enn å løsne på opphenget :
Densen Audio Technologies - Densen CD Magic
Størst forskjell hørte jeg på et par gamle Tanberghøyttalere fra loppis. Diskanten ble mindre skrikende og det dukket opp noe bass.
Isoteks har jeg ikke prøvd, er det ikke audioquest og flere andre som lager innbrenningscder? Eller lyd? Gryphon har vel en boks en koble til pickup.

Mvh Knutn
Gryphon hadde/har også en dings - Exorcist? - som man skulle plugge inn i en inngang på anlegget og trykke på en dertil egnet knapp, og vips! var helvete løs i ca 30 sekunder. Men om det var for å "renske opp" i anlegget, eller å brenne inn høyttalere, husker jeg ikke.

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Antall liker
48
satser på å ha på radioen noen døgn mellom annen spilling, som en start hvertfall :)

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
115
Torget vurderinger
9
@ Piemonte: La heller tida gjøre jobben for deg...det sparer elementene også over tid."Utnyrtter" du slaglengden før elementene er "ferdig stekt" , ØKER SJANSEN FOR SPRENGING OG SKADE!
Så her er mine tips:
500t
Lavt volum
Konstant bruk, la dem gjerne spille også når du er på jobb eller sover..
Enig! Har restaurert et par snell A2...med nye elementer, og delfiltre . Har spilt forsiktig på dem hele veien til nå. Og har merket gradvis forbedring av lyden. Nå er dem innstilte, og det funket godt for meg :)

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
43
Gryphon hadde/har også en dings - Exorcist? - som man skulle plugge inn i en inngang på anlegget og trykke på en dertil egnet knapp, og vips! var helvete løs i ca 30 sekunder. Men om det var for å "renske opp" i anlegget, eller å brenne inn høyttalere, husker jeg ikke.[/QUOTE]

Exorcist het den, ja.
Tror den gjør omtrent det samme som Densen eller andre cd'er. De bør kjøres på repeat i noen timer.
Det er vel ikke bare høyttalere som blir spilt inn, men alt.

Mvh Knutn

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
YMMS?

Nei, det har jeg ikke.

Men, for eksempel:

http://densen.dk/index.php?page=densen-cd-magic skrev:
The reason behind this is that the small magnets in the signal-path become, with time, orientated in one direction. This produces a detrimental effect on the signal.
Hvordan kan dette være tilfelle? ...Når vi vet at signalet går nøyaktig like mye begge veier i kretsen.

Hvilke "små magneter i signalveien", forresten?

Kan noen gi meg en plausibel forklaring har jeg ingen problemer med å akseptere det. Jeg liker bare ikke å bli servert markedsføringsbullshit som grenser mot svindel, og er demed litt vár for sånne utsagn.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Jeg har prøvd begge disse avmagnetiseringsgreiene. Har ikke noe med innbrenning å gjøre, men lydfilen fungerer sikkert til det som en vanlig cd.
De gir en effekt som demagere.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det sto vel ikke noe om at det skulle være til innspilling, nei.

Jeg lurer fremdeles på hvordan og hvor dette magnetproblemet angivelig skal oppstå, og hvordan denne CD-en skal fikse det. Hadde vært stas å se de vitenskaplige testene fra Universitetet i Seoul som "beviser" dette også.

Inntil videre, er magefølelsen min at dette er BS. Sorryass! :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.911
Sted
Smurfeland

Jeg lurer fremdeles på hvordan og hvor dette magnetproblemet angivelig skal oppstå, og hvordan denne CD-en skal fikse det. Hadde vært stas å se de vitenskaplige testene fra Universitetet i Seoul som "beviser" dette også.

Jeg kjøpte den Densen cd'en for flere år siden, brukte den litt sånn sporadisk. Mener å huske at første gang jeg prøvde den, så låt anlegget klarere og lyden merkbart høyere/kraftigere uten at jeg hadde rørt volumet. Uansett var dette stort sett bare merkbart rett etter at man brukt cd'en, og effekten var fort glemt.
Tror nesten jeg blir nødt til å prøve den på nytt igjen, se om jeg merker noen forskjell.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Apropos "når er en ht ferdig innspilt?" - husker i min Lowtherperiode; lyden ble bare bedre og bedre etterhvert som årene gikk, helt til kantopphenget plutselig revnet av tidens tann. Like før dette var lyden best og høyttalerne ferdig innspilt..... ;-)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.911
Sted
Smurfeland
Hvis det er oppmyking av kantoppheng som avgjør hvor ferdig tilspilt en høyttaler er, så kunne det kanskje vært en idè å se på mykere materialer til å begynne med?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis det er oppmyking av kantoppheng som avgjør hvor ferdig tilspilt en høyttaler er, så kunne det kanskje vært en idè å se på mykere materialer til å begynne med?
Eventuelt finne et materiale som endrer seg minst mulig med bruk, og så ta hensyn til det gjennom hele designprosessen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
En ting: Hva eksakt er det som gjør at nye høyttalere tåler mindre enn 'halvveis innspilte'?

Z

Zomby_Woof

Gjest
:) Ikke sant? Greia med høyttalere og innspilling er vel at kantopphenget, spideret, og lufta i kabinettet er som tre fjærer. Til sammen gir de en total stivhet, hvis en eller flere av dem endrer seg over tid, så spiller vi inn høyttaleren. Om det går riktig eller gal vei, er vel et spørsmål om hva utgangspunktet var.

Enda en ting, forresten. Jeg tror det kan ha stor innvirkning hvilke frekvenser som tilføres høyttaleren, ikke bare volumet. For eksempel tror jeg man vil få større membranutslag, og dermed raskere påvirkning hvis man tilfører diskanter og mellomtoner frekvenser rett over delefrekvensene. Har man bassrefleks kan man nok med fordel tilføre energi under resonansfrekvensen slik at motholdet fra kabinettet blir minimal. Gjør man det på denne måten tipper jeg man sparer litt tid, og forsåvidt reduserer faren for varmeskader på spolene.

Sist redigert av en moderator:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.911
Sted
Smurfeland
Forhåpentligvis endrer ikke lufta seg nevneverdig, men kabinettet kan vel få lekkasjer i pakninger rundt elementer og terminaler og sånn etterhvert. Men lyden blir vel ikke akkurat bedre av det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Naturligvis. Lufta er et fastpunkt, og stivheten i akkurat den fjæra endrer seg nok bare med vær og vind. Det jeg mente var at dette er en av fjærene som konstruktøren kan manipulere (gjennom kassevolum).

Men. Man skal ikke se bort fra at det kommer ferdig innspilt luft på markedet. Regner med at det blir dyrt....

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.911
Sted
Smurfeland
Eller edelgass som kan erstatte den mindreverdige luften i trykkammerkonstruksjoner o.l.

Problemet er vel uansett som det blir nevnt lenger opp her at man aldri kan være sikker på at ting er innspillt, sånn at man egentlig aldri kan være sikker på at man får den lyden man betaler for. Når jeg tenker på det så blir jeg faktisk fristet til å kjøpe den innspillings-cd'en som ble nevnt tidligere i tråden her.

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
43
Der det går strøm er det og et magnetfelt, og det kan magnetisere jern. Densen mener at lydene skal få strømmen til å gå så det avmagnetiserer.
Om det virker som avmagnetirsering vet jeg ikke, men det gjør noe med lyden.
Det er imidlertid ingenting med densen cd'en heller som sier når det er ferdig innspilt. jeg har latt den gå på repeat.
Men dette blir vel på siden av det trådstarter lurte på.

Mvh Knut

T

tce-teams

Gjest
noen som hvet vor lang innspillings tid psb image t6 skal ha , har prøvd og finne det på nettet + der testene er gjort av dem men finner ingenting om innspillingstid.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007

Skeptisk til det motsatte er bevist ;)

Er ikke noe hokuspokus med avmagnetiseringssignalet, men selv om jeg har Demagiccden så er det ikke noe jeg bruker eller trenger for å oppnå nirvana. :cool:
Det finnes slike avmagnetiseringssignaler som man kan laste ned gratis.

S

SAH

Gjest
noen som hvet vor lang innspillings tid psb image t6 skal ha , har prøvd og finne det på nettet + der testene er gjort av dem men finner ingenting om innspillingstid.
Fikk antydet 250-300 timer på mine PSB Imagine T2. Fikk de i desember i fjor og synes de bare høres bedre ut jo mer de spilles på. Vet ikke om det kan trekkes direkte paraleller til dine Image T6.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.857
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hvor mange timer, kommer an på hvor mange watt du forer de med i disse timene.. Fra dette kommer utrykket watttimer :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Min anbefaling er: Drit i det og spill musikk!

• Liker
Reaksjoner: POB

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Jeg har spilt inn veldig mange høyttalere for demo i butikken og som regel holder det med 2-3 døgn kontinuerlig spilling på høyt nivå.
Dette gjelder ihvertfall Elac og Morel.

Jeg bruker Tower of Powers Diggin' on James Brown fra skiva Souled Out.
En morsom låt med rask bass og litt trøkk i diskant. Bassen løsner mye etter ca 40 timer og diskanten slipper som regel litt etter.
Oppheng og diverse skal bare mykes opp og dette tar ikke 500 timer etter min mening, men man må se at elementene har gode utslag, men ikke nærmer seg bunning selvfølgelig.

PS: Hadde en demo i dag på et 2 dager gammelt ht-sett mot et 1-års godt innspilt sett. Erfaren lytter og trommis og han reagerte ikke på at de nye hadde noe som utpekte seg.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.911
Sted
Smurfeland
Fant fram den gamle Densen De-Magic cd'en min i går, etter at jeg hadde hørt litt gammel ZZ Top (ny ZZ Top suger esel****), og satte den på mens jeg gikk ned og la litt mer ved i ovnen.

Når jeg kom tilbake la jeg i den samme cd'en jeg hadde hørt på først, og satte meg ned for å lytte uten å røre volumet. Jeg er nesten helt sikker på at jeg tror kanskje det skjedde noe med lyden. Det er omtrent så bastant jeg vil være om dette. Vil heller anbefale de som er nysgjerrige å prøve selv, det ødelegger iallfall ikke noe. Men man kan leve ganske lykkelig uten også.
Og inntrykket mitt fra gammelt av stemte angående varighet, etter de to første sangene på cd'en var effekten glemt, og man satt og nøt musikken isteden.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis jeg ikke hadde visst hvor mye krangel det kunne bli av slikt, ville jeg kanskje dristet meg til å hinte om at kanskje det kunne finnes en ørliten mulighet for at det kan hende inntrykkene hos enkelte eventuelt kan la seg påvirke av kognitiv bias. ;)

...Men det tør jeg selvsagt ikke. ;)

T

tce-teams

Gjest
Fikk antydet 250-300 timer på mine PSB Imagine T2. Fikk de i desember i fjor og synes de bare høres bedre ut jo mer de spilles på. Vet ikke om det kan trekkes direkte paraleller til dine Image T6.
Takk for svar er vel sånn ca på mine og da.

T

tce-teams

Gjest
Manualen seier ingenting om timar, så du kan nyte dei heilt frå starten av!
http://www.psbspeakers.com/content/110616100531-PSB_OM-200ImageImagine_English_Manual.pdf
leste manualen selv nå og rart det ikke stod noe om innspillingstid , første manuelen jeg har vert borti der det ikke har stått noe om innspillings tid :) Men dette tar jeg med ei klype salt for nesten alle høyttaler trenger innspillings tid. Og som sah skrev lengere opp her at han antydet 250-300 på sine , så tipper jeg det er sånn ca rundt på t6 å.

T

tce-teams

Gjest
Hvor mange timer, kommer an på hvor mange watt du forer de med i disse timene.. Fra dette kommer utrykket watttimer :)
Og watt skal di få nok av , har lest ein del om disse t6 nå , og di fleste mener di er mest kompitabel med forsterkere ned til 4 ohm. Og sherbournen min yter 225 watt i 4 ohm.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.911
Sted
Smurfeland
Hvis jeg ikke hadde visst hvor mye krangel det kunne bli av slikt, ville jeg kanskje dristet meg til å hinte om at kanskje det kunne finnes en ørliten mulighet for at det kan hende inntrykkene hos enkelte eventuelt kan la seg påvirke av kognitiv bias. ;)

Og det er sikkert like greit!

Neida. :) Men hvis det er meg du sikter til, så var det en grunn til at jeg ikke ville være veldig konkret om dette lille eksperimentet, og eventuelle effekt det gav. Oppfordrer som sagt heller til å prøve selv, men tror ikke noen får forringet livskvaliteten sin uten dette lille tweaket eller hva man skal kalle det, heller.

Jeg er med andre ord langt på vei enig med deg. Det er vanskelig å vite hva man egentlig hører, og hva man eventuellt innbiller seg med flyktige ting som dette.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007

Det er jammen bra du ikke dristet deg til det da. :)

Har samme inntrykk som Blitzkrieg her, blir en forskjell som forsvinner ganske raskt.

Det som virkelig er rart er er at Gryphon sin gir en annen forandring enn Denzen sin.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3

Det er jammen bra du ikke dristet deg til det da. :)

Har samme inntrykk som Blitzkrieg her, blir en forskjell som forsvinner ganske raskt.

Det som virkelig er rart er er at Gryphon sin gir en annen forandring enn Denzen sin.
Hva står det om forskjellene på de to cd'ene?

Topp Bunn