Hvordan få riktig toe-in på høytalere?

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
118
Antall liker
167
Sted
Oslo
Jeg prøver meg fram men lurte på om det fantes noen generell oppskrift å følge for å få det mest mulig optimalt.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.775
Antall liker
23.821
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg vil påstå nei, altså at det ikke finnes noen generell oppskrift, annet enn at de fleste er laget slik at et eller annet sted i området +/- 30 grader på aksen låter de best.
Noen produsenter er flinke til å komme med anbefalinger (norske Sigberg Audio f.eks), mens andre er det ikke.
Noen høyttalere har en fin og forutsigbar powerrespons/spredningskarakteristikk, kanskje til og med over et stort lyttevindu, mens andre er heller elendige.

Meeen om du forteller hva slags høyttalere du har og hvordan de er plassert så kan vi kanskje gi en spesiell oppskrift. :)
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
118
Antall liker
167
Sted
Oslo
Benytter likesidet trekant der sidene er 2 meter. Avstand til bakvegg er ca 75 cm
Høytalerne: infinity reference 61i.

På innsidene av 61i har jeg monitor audio bronze 100 så for dem blir avstanden mellom høytalerne noe mindre en 2m.

Det er først og fremt for infinity høytalerne jeg ønsker å få finjustert toe-in
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.518
Antall liker
6.177
Torget vurderinger
14
Til Dali mentor menuet se og en del andre Dali høyttalere skal det ikke være noe toe in.
Hos meg er det fint.
Jeg tror Dali vet dett bedre enn meg.
Men det er meg da 😁
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.960
Antall liker
8.713
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Min erfaring er også at når man kan skimte innsiden av høyttaleren fra lyttestolen så er man ofte nær optimalen. Dog ikke alltid og ei heller er det alltid slik at subjektiv preferanse og optimalt lydbilde er en og samme ting.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.342
Antall liker
35.330
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Fordi rommet spiller med - vil like høyttalere oppføre seg annerledes i forskjellige rom. Men, jeg liker alltid å starte med en likesidet trekant mellom høyttalere og sweetspot. Så tester man først mer eller mindre toe-in - og deretter avstand fra lyttestolen til høyttalere. Begge deler vil påvirke hverandre , så det tar tid å finne den optimale posisjonen.
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
118
Antall liker
167
Sted
Oslo
I mitt tilfelle er plassering av høytalerne og lytteposisjon gitt så det er bare toe-in som gjenstår å få finjustert. Synes det er vanskelig å finne det optimale samt å finne "referansemusikk" som egner seg godt for toe-in testing. Er derfor på jakt etter en metodikk jeg kan følge. Det virker som infinity høytalerne er langt mer kresen på dette enn monitor audio høytalerne.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.342
Antall liker
35.330
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg bruker gjerne gode opptak av akustiske instrumenter - både jazz og klassisk. Gjerne noe vokalbasert jazz også. Jeg liker tredimensjonal gjengivelse - det vil si god dybde i lydbildet. Det jeg har erfart er at for mye toe-in så lukker lyden seg om jeg kan si det sånn. Man får bra dybde , men mister litt av klangen.
Med mindre toe-in får jeg større bredde i lydbildet - noe på bekostning av dybden , men noe av det samme skjer med for lite toe in også. Lyden begynner å høres mer komprimert ut - og instrumenter mister litt av klangfargene igjen.Med den rette balansen så puster alt mer fritt - og instrumenter klinger bedre ut i (opptaks)rommet.


Jeg vet ikke hva slags musikk du spiller til daglig. Hva man vektlegger og hvordan man lytter til musikk henger også sammen med hva man hører på. Jeg kan nevne et par album jeg ofte har brukt som referanser. Billy Cobham - Nordic er en instrumentalplate med akustiske instrumenter. Det er mye fokus på trommer og cymbaler , men den er god å bruke på å plassere ting i lydbildet, og har mye klang rundt instrumentene.


BC Nordic.jpg





Connie Evingson har en bra stemme - og innspillingen her synes jeg også er god å bruke som en referanse.

CE.jpg
 
Sist redigert:

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.666
Antall liker
12.142
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
DU kan jo prøve deg med LEDR testspor. Det gjorde jeg før i tida når jeg var opptatt av slikt. Om du ikke kan spille de av fra nettstedet, så ligger sporene på en Chesky demoplate og.
Men det er ikke sikkert det er nok å dreie/flytte på høyttalerne. DEt kan være andre ting i rommet som hindrer deg i å få den effekten som beskrives.
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
118
Antall liker
167
Sted
Oslo
Gjort avstand mellom høytalerne 10cm større. Montert føtter på høytalerne og gått litt ned på toe-in. Det gjorde susen. Mye bedre nå.
 
Topp Bunn