Jeg bruker gjerne gode opptak av akustiske instrumenter - både jazz og klassisk. Gjerne noe vokalbasert jazz også. Jeg liker tredimensjonal gjengivelse - det vil si god dybde i lydbildet. Det jeg har erfart er at for mye toe-in så lukker lyden seg om jeg kan si det sånn. Man får bra dybde , men mister litt av klangen.
Med mindre toe-in får jeg større bredde i lydbildet -
noe på bekostning av dybden , men noe av det samme skjer med
for lite toe in også. Lyden begynner å høres mer komprimert ut - og instrumenter mister litt av klangfargene igjen.Med den rette balansen så puster alt mer fritt - og instrumenter klinger bedre ut i (opptaks)rommet.
Jeg vet ikke hva slags musikk du spiller til daglig. Hva man vektlegger og hvordan man lytter til musikk henger også sammen med hva man hører på. Jeg kan nevne et par album jeg ofte har brukt som referanser. Billy Cobham - Nordic er en instrumentalplate med akustiske instrumenter. Det er mye fokus på trommer og cymbaler , men den er god å bruke på å plassere ting i lydbildet, og har mye klang rundt instrumentene.
Connie Evingson har en bra stemme - og innspillingen her synes jeg også er god å bruke som en referanse.