Ønsker anbefaling Hvordan fordele pengene for å få maks lydkvalitet ut av et budsjett?

jarste

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2012
Antall liker
51
Torget vurderinger
6
Hepp! Oppgraderingsspøkelset hjemsøker oss alle stadig vekk. Jeg er egentlig veldig fornøyd med anlegget mitt, men det er jo greit å ha noe å drømme om/spare til. I den forbindelse lurer jeg på hva som er lurest å bruke pengene på, i et anlegg som i all hovedsak brukes til vinylsnurring. Noen (http://www.originlive.com/system-philosophy-advice.html) mener at mesteparten av pengene bør legges i front-enden, altså shit in=shit out (og ja, jeg vet at Origin Live sier dette fordi de tilfeldigvis lager front end-produkter), mens andre (http://parttimeaudiophile.com/2013/...r-money-revised-revisiting-the-stack-ranking/) mener at man bør bruke det meste på høyttalere.

Hvordan tenker dere når dere bestemmer hvordan de surt oppsparte pengene skal brukes? Hvis dere ser bort fra hva jeg allerede har, at penger ikke er det samme som kvalitet, det finnes ingen budsjett-grenser, lydkvalitet er subjektivt osv. osv., og tenker mer hypotetisk/teoretisk, bør jeg legge mest penger i vinyl-riggen eller i forsterkeri/høyttalerne? Jeg heller mot å bruke like mye/lite på hver komponent, men jeg har ikke erfaring til å begrunne dette noe særlig

Håper på gode svar.

N

nysjerrigper

Gjest
rom og akustikk som nr.1? er det en spøk? komponentene og særlig høyttaleren produserer lyden, ikke rommet! ingen normale rom vil få en godt designet høyttaler til å spille dårlig, eller omvendt. blir som å si dekk betyr mer enn bilen.

"The room is rarely at fault. If it is comfortable for conversation and living in it, then it is also suited for sound reproduction. The problem is usually the inadequate polar response of the loudspeakers and their placement in the room."
"
When I hear an unfamiliar loudspeaker in an unfamiliar room and it does not sound right, then I look for faults in the loudspeaker's design and placement long before I blame the room."
http://www.linkwitzlab.com/conclusions.htm

rommet kan endre frekvensresponsen, men ikke forvrengningen fra utstyret selv, ujevn spredning etc.

legg så mye som mulig i høyttalerene. teknisk sett har de langt større problemer enn resten av utstyret,og koster også flerfoldig ganger mer materialmessig.

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Tror det der varierer voldsomt etter hvor stort budgett man har, og også hva man prioriterer innen lydgjengivelse.

Ingen fasit.

edit: Det handler vel om å se hvor kurven for penger vs. godlyd flater ut for hver komponent innenfor budgettet.

På vinyl --- aner ikke egentlig

digital - relativt lavt. går an å få godlyd for ikkesåveldigmyepenger, men virkelig godlyd koster flesk.

forsterkeri - mer enn noe er det her smak og lydpreferanser kommer inn. men valget av høyttalere dikterer mye her.

Høyttalere - God kilde, bra forsterker og gode billighøyttaler kan låte faen så bra! Men vil man ha full-range, dynamikk og oppløsning så er det her pengene havner. Her kan man ikke fuske.

Er du rik nok bruker du penger på alt.

Ledninger, snåsamikk og juletrepynt. ... har du vunnet i lotto så hvorfor ikke?

Akustikk .. kommer an på hva du har å jobbe med. Noen rom er vanskelige.. og dyre, ... i andre holder det med en velplassert potteplante og et bilde av Kate Bush på veggen.

Personlig valg: HT ganske så mye, forsterker - ikke all verden - fant et smutthull for mitt oppsett - Kilde - ble endel der også, skal man ha virkelig godlyd så kan man ikke inngå kompromisser her. Ledninger og snåsamikk - nope - Rom .. plater i taket og knyttede tepper på gulvet, men bytter rom snart til noe mer klaustrofobisk og da blir det litt opp på budgettet her. - Må spørre de som kan om råd før jeg vet hva som må til.

Sist redigert av en moderator:
C

Cyber

Gjest
rom og akustikk som nr.1? er det en spøk? komponentene og særlig høyttaleren produserer lyden, ikke rommet! ingen normale rom vil få en godt designet høyttaler til å spille dårlig, eller omvendt. blir som å si dekk betyr mer enn bilen.

"The room is rarely at fault. If it is comfortable for conversation and living in it, then it is also suited for sound reproduction. The problem is usually the inadequate polar response of the loudspeakers and their placement in the room."
"
When I hear an unfamiliar loudspeaker in an unfamiliar room and it does not sound right, then I look for faults in the loudspeaker's design and placement long before I blame the room."
Conclusions

rommet kan endre frekvensresponsen, men ikke forvrengningen fra utstyret selv, ujevn spredning etc.

legg så mye som mulig i høyttalerene. teknisk sett har de langt større problemer enn resten av utstyret,og koster også flerfoldig ganger mer materialmessig.
Nei, min erfaring er at rommet har mye å si. Er ikke rommet passende så kan du kjøpe så dyr høyttaler du bare vil. :) Takke meg til et par PSB til 9 000 i et dugende rom enn Wilson Sophia i en bunkers for å sette det på spissen.

S

Syncrolux

Gjest
Jeg er enig med de som mener rommet er det viktigste. Derfor er hodetelefoner ofte det beste .... hehe.

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
17
Den Eneste Rette Vei Til God Lyd (TM):

1 - Kilde.
2 - Høyttalere som passer deg og rommet.
3 - Forsterker til å drive valgte høyttalere.

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
@ jarste.

Et tips om hva som brukes av utstyr nå hjelper betraktelig på muligheten til fornuftige svar, siden det ikke er nevnt noe i profilen din.

Er anlegget av oppegående kvalitet kan penger i rom/akustikk gi mer for hver investert krone en oppgradering av utstyr.

Er det entry level kan høyttalere være plassen å starte.

Kunsten er å finne balansen i systemet.

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.275
Torget vurderinger
14
Etter å ha utforsket og eksperimentert det meste innen lyd og hifi (siden 1973) så støtter jeg Cybervision sin prioritering 100%
Alle kan være så uenige de vil og kværulere til år 2090 om så er :)
Mvh
666

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Nei, min erfaring er at rommet har mye å si. Er ikke rommet passende så kan du kjøpe så dyr høyttaler du bare vil. :) Takke meg til et par PSB til 9 000 i et dugende rom enn Wilson Sophia i en bunkers for å sette det på spissen.
Jojo .. men hvem bor i en bunkers? I så fall er ny bolig #1-pri. Og det er dyrt.

S

Syncrolux

Gjest
Overraskende mange bor i en bunkers, rent akustisk altså. Betong, glass og minimalistisk interiør = akustisk ragnarok

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg tror fordelingen henger mye sammen med hvor stort totalbudsjettet er.

I et anlegg med totalbudsjett på 20.000 kroner ville jeg ha brukt 30-40% på høyttalere, 50% på forsterker og 10-20% på en DAC - sånn cirka. Har man noe til overs, kan man gjerne kjøpe en kabel eller to også.

Snakker vi om et totalbudsjett på 200.000 kroner, ville jeg tenkt mer i retning av 1/3 på hver av de ovennevnte - altså forholdsvis mer på kilde (DAC), for da kan kilden begynne å gjøre en betydelig forskjell. Kabler og akustikk kommer i tillegg - hvis man har mer enn budsjettet tillater.

G

Gjestemedlem

Gjest
Overraskende mange bor i en bunkers, rent akustisk altså. Betong, glass og minimalistisk interiør = akustisk ragnarok
I så fall:

Kjøp det ypperste du har råd til av elektrostatiske høretelefoner med tilhørende rørdrivere.

Eller nytt hus.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.372
Torget vurderinger
34
Nå spurte vel trådstarter om råd i forhold til et anlegg med vinyl som signalkilde, ikke digitale musikkfiler.

Ellers er jeg enig med Ulf-B i at totalprisen vil medvirke til fordelingen.

Roy

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.612
Torget vurderinger
23
Hele problemstillingen er tilnærmet umulig å gi råd på. Alt for mange variabler i tillegg til våre subjektive meninger og oppfatninger.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Med de komponenter du velger, bør du best mulig få;

-Kontroll på strøm, sjekk korrekt fase, skift ut de elendige standard strømplugger begge veier og kjøp nye, helst i sølv. Wattgate sine toppmodeller er billige, og etter min mening de beste og mest nøytrale.

-God demping gjør underverk, fra et rack med god kontroll på vibrasjon, samt under komponenter. Vanlige spikes, steinplater og slikt, ødelegger lyden alle steder jeg har hørt det, m.m det brukes god demping mellom eventuell stein og komponent.

-Mykt underlag under eks cdspiller gjør lyden i 95 % av tilfellene ufokusert, bløtt og tregt. Bruk gjerne så dødt tre som mulig, ekte heiltre og ikke noe laminert greie.

-Bruke tid på plassering av høytalere..det er mm kritisk..de vil som regel aldri ende 100% likt for høytalerne.

-Unngå billige claskabler, og få skikkelige, med god skjerming. Sølv leder best framfor kopper og låter enormt mye bedre og naturlig.

Ethvert anlegg uansett om det koster 1 million eller mer, må tweakes og jobbes med for å få maksimalt ut av det...det er jo også litt av gleden, tingen ved dette

K

Kafka

Gjest
Hva med å anslå i % i stedet for å si at kroner brukt avhenger av hvor mye du har?

F.eks. 50% på høyttaler, som er viktigst etter min mening.
Tror også jeg hadde kjøpt forsterker og kilde før jeg fikser på rommet. Uten høyttalere, forsterker og kilde kommer det tross alt INGEN musikk...

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Jeg vil heller si bruke mest på en god strømsterk forsterker, og deretter velge høytalere etter en del lyttinger på hva en foretrekker. Deretter velge en cdspiller så nøytral som mulig

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Tror det blir vanskelig forøvrig å anslå hvor mye du skal bruke på hvilken komponent. Prøv deg frem, og finner du en høytaler du liker, så må du bare teste ut litt forskjellig til dem og se hva som passer best, hva du foretrekker. Det er som med sjakk, uendelig mange muligheter der ute

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.275
Torget vurderinger
14
Jeg ville først ha et godt akustisk rom. Så vil jeg sørge for at ingen kabler ligger på hverandre.
Men det skulle være en enkel sak :)

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
I det oppsettet jeg spiller på nå er fordeling mellom kilde, forsterker og høyttalere slik:

• Kilde 16%
  • forsterker 51%
  • Høyttalere 33%

Da er totalsum 128k, men det er pris med avslag/rabatter. Fordeling med veiledende pris er:

• Kilde 26%
  • Forsterker 51%
  • Høyttaler 23%

Jeg har med andre ord valgt å investere mest i forsterker. Muligens dette har med å gjøre at jeg ønsker en type lyd som kombinerer kontroll og kraft med oppløsning, gjennomsiktighet og finesse. Hvis man ønsker kombinasjonen av begge disse elementene i lydbildet samtidig er min erfaring at man må betale en god del for å oppnå dette på forsterkerdelen.

Digitalkilder av høy kvalitet i form av DAC'er kan fåes relativt rimelig sammenlignet med forsterkeri og høyttalere. Bare se på anlegget Hegel bruker å demonstrere på messer. Kilden er en DAC til 15k, mens forsterkeriet kommer på 200k.

Hvor mye man skal bruke på høyttalere tror jeg vil ha litt å gjøre med størrelse på rom. Små høyttalere i et stort rom vil kanskje ikke fungere så bra, mens det kan fungere utmerket i et mindre. Og små høyttalere er som regel rimeligere enn store av samme kvalitet. Og det har også sammenheng med hvor mye man prioriterer bassgjengivelse. Høyttalere som går lavt ned og også leverer høy kvalitet er også en kombinasjon som koster penger.

Summa summarum hvis man vil ha alt koster det mye penger, ellers får man finne ut hva man prioriterer og sette sammen anlegget ut fra det.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
I mitt budsjettanlegg til TV'en har jeg høyttalere til 2100,- på tilbud, forsterker som ble kjøpt inn defekt til 200,- her på Hifisentralen (som nok stammer fra tidlig 90-tall uten at jeg har lagt så mye energi i research), samt en AirPort Express som kilde over AirPlay. Det fungerer helt fantastisk, og jeg har sikkert flaks med den låste plasseringen av høyttalerne, som i forhold til rommets utforming gir en fabelaktig frekvensrespons og kjempefot til musikken.

Mitt tips er altså å putte forholdsvis mer i høyttalerne enn i resten av oppsettet. Brukte eldre integrerte forsterkere klarer seg helt fint sammenlignet med nye modeller i budsjettklassen, og du trenger ikke legge mye penger i dette enn du absolutt må. Det kommer kule gamle forsterkere på brukten titt og ofte, og gammelt forsterkeri trenger ikke være dårlig, jf. min effektforsterker fra 1993 fra Mark Levinson. Eldre modeller fra eksempelvis de store gamle traverne NAD, Denon og Marantz er glimrende valg i budsjettanlegg.

Kildemessig er det kanskje mulig å tyne ut masse masse greier av et oppsett, men hvis man har et visst basisnivå er det ikke så voldsomt mye mer å hente som gir deg mer lyd for pengene. Kildene er etter min erfaring ansvarlig for nyanseforskjellene, og er ikke stedet du skal putte masse masse penger på et stramt budsjett. Jeg føler at hvis man for eksempel ønsker spesifikt en DAC i anlegget, kan man henge litt på bruktbørsen og kjøpe seg noe snacks for like mye penger som det de "aksepterte" billig-DAC'ene koster i dag, og komme mye bedre ut. En dedikert DAC er derimot ikke noe jeg ville brukt penger på i oppstartsfasen til et budsjettanlegg som allerede har f.eks. CD-spiller eller en annen kilde med analog output. Dedikert DAC kommer siden.

Høyttalerne er etter min mening den desidert viktigste komponenten i ethvert budsjettanlegg, så her bør den største delen av budsjettet settes av. Gjerne noe lettdrevet og noe som i utgangspunktet har litt "feit" lyd, sammen med en habil diskant, slik at det fungerer optimalt med en billigere forsterker. På den måten blir ikke lyden tynn og uengasjerende på tross av et utradisjonelt forsterkervalig i mitt tilfelle. Det er viktig å ha i bakhodet at høyttaleren er formidleren, og siden vi har brukt en del analogier igjennom tråden kan jeg trekke frem at en dårlig tale kan bli gjort god med en engasjert taler, mens en god tale kan bli slaktet av en ukarismatisk person.

Jeg noterer meg at trådstarter egentlig har lyst på tips til hvilket komponent han bør oppgradere først, slik at han har noe å sikle på. Da er det således ganske interessant for debattantene å vite hvilke komponenter du sitter på i dag, da dette kan slå veldig forskjellig ut for anbefalinger. Er vinylriggen helt håpløs er det første post, men hvis vinylriggen din er en klasse over resten av komponentene er det denne du vil "spare" til siden. Foreslår derfor at trådstarter slenger ut en liste over komponenter, slik at debatten heller kan komme inn på et spesielt tilfelle, og ikke en generell anbefaling på hva vi alle syns fungerer best—for vi har alle forskjellige preferanser på hva vi selv hadde brukt pengene på i et budsjettanlegg.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Jeg ville først ha et godt akustisk rom. Så vil jeg sørge for at ingen kabler ligger på hverandre.
Men det skulle være en enkel sak :)
Enig.

Ville heller hatt et middelmådig anlegg i et bra/godt akustisk rom, enn et toppanlegg i et dårlig rom :)

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 666

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
I det oppsettet jeg spiller på nå er fordeling mellom kilde, forsterker og høyttalere slik:

• Kilde 16%
  • forsterker 51%
  • Høyttalere 33%

Da er totalsum 128k, men det er pris med avslag/rabatter. Fordeling med veiledende pris er:

• Kilde 26%
  • Forsterker 51%
  • Høyttaler 23%

Jeg har med andre ord valgt å investere mest i forsterker. Muligens dette har med å gjøre at jeg ønsker en type lyd som kombinerer kontroll og kraft med oppløsning, gjennomsiktighet og finesse. Hvis man ønsker kombinasjonen av begge disse elementene i lydbildet samtidig er min erfaring at man må betale en god del for å oppnå dette på forsterkerdelen.

Digitalkilder av høy kvalitet i form av DAC'er kan fåes relativt rimelig sammenlignet med forsterkeri og høyttalere. Bare se på anlegget Hegel bruker å demonstrere på messer. Kilden er en DAC til 15k, mens forsterkeriet kommer på 200k.

Hvor mye man skal bruke på høyttalere tror jeg vil ha litt å gjøre med størrelse på rom. Små høyttalere i et stort rom vil kanskje ikke fungere så bra, mens det kan fungere utmerket i et mindre. Og små høyttalere er som regel rimeligere enn store av samme kvalitet. Og det har også sammenheng med hvor mye man prioriterer bassgjengivelse. Høyttalere som går lavt ned og også leverer høy kvalitet er også en kombinasjon som koster penger.

Summa summarum hvis man vil ha alt koster det mye penger, ellers får man finne ut hva man prioriterer og sette sammen anlegget ut fra det.
Må si dine tanker virker veldig fornuftige. Faktisk veldig enig

Tiguan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2010
Antall liker
2
Med de komponenter du velger, bør du best mulig få;

-Kontroll på strøm, sjekk korrekt fase, skift ut de elendige standard strømplugger begge veier og kjøp nye, helst i sølv. Wattgate sine toppmodeller er billige, og etter min mening de beste og mest nøytrale.

-God demping gjør underverk, fra et rack med god kontroll på vibrasjon, samt under komponenter. Vanlige spikes, steinplater og slikt, ødelegger lyden alle steder jeg har hørt det, m.m det brukes god demping mellom eventuell stein og komponent.

-Mykt underlag under eks cdspiller gjør lyden i 95 % av tilfellene ufokusert, bløtt og tregt. Bruk gjerne så dødt tre som mulig, ekte heiltre og ikke noe laminert greie.

-Bruke tid på plassering av høytalere..det er mm kritisk..de vil som regel aldri ende 100% likt for høytalerne.

-Unngå billige claskabler, og få skikkelige, med god skjerming. Sølv leder best framfor kopper og låter enormt mye bedre og naturlig.

Ethvert anlegg uansett om det koster 1 million eller mer, må tweakes og jobbes med for å få maksimalt ut av det...det er jo også litt av gleden, tingen ved dette

Helt enig med kontroll av strøm all testing uten strømrenser og gode strømkabler er bortkastet tid da resultatet ikke er stabilt...å lyden uffffff...

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
544
Torget vurderinger
1
Avhenger litt av budsjettet, men jeg er fan av å bruke mest mulig på høyttalere. Gode dacer får man billig i dag (men de aller beste koster såklart skjorta enda) god forsterker får man i disse små t-ampene. Slår f.eks flere veldig dyre ting. Ville brukt 65-75% på høyttalere opptil et totalbudsjett på kanskje 15000. Resten fordelt på dac og forsterker. Jeg gjør selvsagt ikke som jeg selv anbefaler. Som en gammal ringrev baserer valgene mine alltid på helheten og subjektivt skjønn, ispedd en dose galskap. Men skulle jeg anbefalt noe til mine venner for at dem skulle fått mest mulig value for money, så blir det noe ala jeg foreslo.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.855
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Den komponentene som hos meg har hatt størst positivt bidrag til lyden er uten tvil forforsterkeren.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Etter å ha jobba med lydrommet hver dag( i mange timer ) i over 3mnd. Flytta rundt på HT og forsterkere, sitteposisjon, akustikkplater, difosorer, osv osv. Lytta og målt lytta og målt. Så er det helt klart, for meg, at den største betydningen for lyden, er samspillet mellom HT og rom. SÅ jeg ville ha brukt en del TID ( mye kan gjøres billig om man bare gidder) og noen kroner på rommet.

Er enig med Cyber her litt lenger oppe. Heller et godt akustisk RIKTIG behandlet rom med et rimelig anlegg, enn et dårlig FEIL behandla rom med et dyrt oppsett.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.929
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
I mitt beskjedne oppsett er fordelingen slik i nypriser:
Kilde: 16%
Høyttalere: 23%
Forsterker: 60%

Dette er fordelingen med prisene jeg har betalt.
Kilde: 54%
Høyttalere: 8%
Forsterker: 38%

Sony s550 - kr 3500
Denon 3808a - 13000 (betalt 2500 brukt)
Dali B5005 - 5000 (betalt 500 brukt)

M

mfufu

Gjest
Det er ett veldig godt spørsmål du stiller, og tydeligvis veldig mange meninger om temaet. I utgangspunktet så holder jeg en knapp på at høyttalere er viktigst, og at ideellt sett bør det kjøpes først, grunnen til det er egen erfaring hvor normalt høyttalere har vært mest dominerende for lydbildet (det finnes unntak, men ikke mange). Men du kan være heldig og få ting til og fungere ved og gå den andreveien også. Selv har jeg forsterkeri til dobble prisen av høyttalerne, og forsterker ble kjøpt først i nåværende oppsett. Så min mening er at det finnes ikke noe fasit svar på dette.

Jeg tror en god vei og gå kan være denne:
Hvis det er en spesiell forsterker eller høyttaler du har lyst på av en eller annen grunn, så sparer du opp til, og kjøper denne. Deretter bruker du det utstyret du har med den nye komponenten mens du tester deg frem til hhv. høyttaler eller forsterker som du syntes låter bra med det utstyret du kjøpte sist. Normalt sier de vel at man skal sette av samme summen til forsterker som til høyttalere (dvs 50% til forsterker, 50% til høyttalere), men det er kun en guidline og ikke en regel mange følger tror jeg. Jeg vil påstå at dette er måten folk flest gjør det på, og fungerer for de fleste.

MEN, først må du få det klart for deg hvilken lyd du liker, som i varm lyd for eksempel "typisk" rør, eller nøytral og kanskje mot det analytiske?

V

vredensgnag

Gjest
Cybervisions prioriteringsliste er høyst relevant, og langt fra noen spøk.

Interaksjonen mellom rom og høyttaler er den aller viktigste faktoren. Så derfor er det klokt å begynne med å spørre hvor i leiligheten/huset man best kan sette opp anlegget, for å få mest mulig gratis utbytte av samspillet mellom rom og høyttalere. Og da er det viktig at det ikke er husets interiørarkitekt som bestemmer - men at anleggets krav får avgjørende innflytelse. Alt her går mange feil i skogen, og da kan de like gjerne kjøpe seg noe billig fra JVC, det hjelper ikke hva man bærer inn av komponenter, aktive eller passive, om utgangspunktet er helt feil.

Deretter rett høyttaler i rommet - ikke for stor så den ikke får puste, og ikke for liten så den gisper når den prøver å oppnå musikalsk trøkk. Har man en god lytteposisjon, eller er den fylt med kompromisser? Er det vegg til side for den ene høyttaleren og åpent på den andre? Står høyttalerne langt nok fra vegger (enda et strengt nei til interiørarkitekten når det kommer innvendinger.)

Så kan man begynne å vurdere hva som best vil mate høyttaler og rom med gudbenådet lyd.

Sørg for at høyttalerne (ev. med sub) dekker full-range.

jarste

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2012
Antall liker
51
Torget vurderinger
6
Tanken var at vi skulle prøve å få til en mer generell diskusjon, og jeg har fått mange gode svar. Takk, sentralen skuffer ikke! Men jeg ser at det kan være vanskelig med en så hypotetisk situasjon, så her er mitt konkrete tilfelle:

Jeg har akkurat gått til anskaffelse av ny effektforsterker og pre/phono, jeg har ikke fått de i hus enda faktisk, så de vil jeg ikke bytte ut først. Jeg har VPI Traveler m/Benz Ace SH og Piega Premium 50, og hvis jeg har tenkt å oppgradere i fremtiden (hvem prøver jeg egentlig å lure?) så blir det en av disse. Skal jeg oppgradere platespilleren, f.eks. til en TW-acustic Raven One m/10.5 arm, eller skal jeg klemme til på en Piega Coax 90.2? Jeg trenger ikke anbefalinger til spesifikke merker eller slikt, men mer hva jeg bør oppgradere først.

Bare så det er sagt, dette ligger noen år frem i tiden, men det er jo kjekt å ha noe å drømme om og spare til. Hvem vet, plutselig dukker det opp noe på Torget som er for godt til å la det passere?

Topp Bunn