Hvordan kategoriserer dere vinylsamlingen deres ??

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.359
Torget vurderinger
12
Klassisk, jazz og røkla. Alfabetisk og kronologisk innen hver genre.

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
enkelt å greit i alfabetisk rekkefølge,,sortert på fornavn..F.eks Terje Rypdal blir da på T.

THE i artistnavn som f.eks The Beatles gjør jeg om til kun Beatles.

Der jeg har flere plater av en artist/gruppe sorterer jeg de etter Årstall.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har sortert ut de store akustiske coverbanda i en egen kategori. Disse er sortert etter komponist, resten alfabetisk på artist. De viktigste artistene er igjen sortert 'passe' kronologisk.

Jeg gjorde en gang et forsøk på å lage kategorier på resten også (blues, jazz, pop/rock). Det ble bare rot. Samlingen min er alt for eklektisk, og med et alt for stort innslag av sjangeroverskridende skiver, og ikke minst artister som hører hjemme flere steder. Det endte med at jeg ikke fant igjen ting.

gjohansen

Medlem
Ble medlem
07.01.2008
Antall liker
2
hva med elton john, iggy pop? disse har jeg på e og i.
jethro tull, uriah heep. j og u
rem? forkortelser. rapid
the bootleg series me dylan? årstall eller egen bootleg kategori etter dylan
hovedsaken er at man lett finner fram.
før hadde jeg kategorier men det blir e fort rot ut av.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Iggy Pop på Osterberg, Bob Dylan på Zimmermann.

Kødda! ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.092
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Pop/rock,klassisk,jazz og samlealbum.
Deretter alfabetisert.
I tillegg har jeg ca. 1 m med foreløpig uklassifiserte plater.
mvh

S

Stereo_Mono

Gjest
Er såvidt igang med å få orden på samlingen. Har bestemt meg for gjøre det alfabetisk på alt utenom mine klassiske skiver. De lager jeg en egen « klassisk avdeling» til. Det er uansett ikke snakk om mere en 30-40 klassiske skiver på vinyl.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1
Kun alfabetisk, dvs i all hovedsak [Artist/Komponist]-[Album/verk], det er dog få artister/komponister jeg har så mange utgivelser av at det er spesielt kritisk å sortere på album/verk, så der slurver jeg nok en god del.

mvh
KJ

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.098
Torget vurderinger
23
Skal i gang med flytting og kategorisering av ca. 10.000 LP'er, og etterlyste bl.a. her på forumet innspill på om det fantes noen former for anerkjente måter for dette, spesielt klassisk musikk. Kom vel ikke noe entydig ut av dette så nå har jeg bestemt meg for følgende:

- Jazz, R&B, Soul osv: Alfasort på artsten
- Klassisk: Alfasort på komponist, deretter undersortert på utøver Alfa

Alle plater blir nummerert under sin sjanger, fortløpende.

Compilations etc. under sjanger. Fortløpende nummerering.

ALLE titler blir lagt på sorterbart system i PC

J

J.J

Gjest
pengesluk skrev:
Skal i gang med flytting og kategorisering av ca. 10.000 LP'er, og etterlyste bl.a. her på forumet innspill på om det fantes noen former for anerkjente måter for dette, spesielt klassisk musikk. Kom vel ikke noe entydig ut av dette så nå har jeg bestemt meg for følgende:

- Jazz, R&B, Soul osv: Alfasort på artsten
- Klassisk: Alfasort på komponist, deretter undersortert på utøver Alfa

Alle plater blir nummerert under sin sjanger, fortløpende.

Compilations etc. under sjanger. Fortløpende nummerering.

ALLE titler blir lagt på sorterbart system i PC
Hvor mange er det du skal ansette for den jobben ...... ?? ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.098
Torget vurderinger
23
Hadde tenkt å leie inn en vestfolding til metal-avdelingen..

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
31.185
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Alfabetisk på artister
Deep Purple på D, Ian Gillan på G.

Ingen inndeling på sjangre, blir bare surr.

Tvilstilfeller som f.eks. Alice Cooper avgjøres på skjønn.

Liker dog å ha en ekstra fortløpende liste, for ikke å glemme bort nye skiver etter at de
har forsvunnet inn i det sorte hullet som er platehyllene......

Vennlig hilsen

Morten

Edit; oppfattet først nå, at du spør om kategorisering, ikke katalogisering, det førstnevnte bryr jeg meg ikke om i det hele tatt.

J

J.J

Gjest
pengesluk skrev:
Hadde tenkt å leie inn en vestfolding til metal-avdelingen..
Siden 99 % er latino, klassisk og jazz .... så er nok det overkommelig .... ;) tar ikke mer enn et Trio sett for den jobben .... ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.098
Torget vurderinger
23
;D ;D Skulle ikke forbause meg om et salg av metal-avdelingen i samlingen ville innbragt nok til å kjøpe et sett Trio... er nok nærmere 1.000 LP'er fra tidsrommet ca. 1970-1990, mint mint cond., kun spilt på high-end spillere, oppbevart i plast etc.etc.

J

J.J

Gjest
pengesluk skrev:
;D ;D Skulle ikke forbause meg om et salg av metal-avdelingen i samlingen ville innbragt nok til å kjøpe et sett Trio... er nok nærmere 1.000 LP'er fra tidsrommet ca. 1970-1990, mint mint cond., kun spilt på high-end spillere, oppbevart i plast etc.etc.
Ok - skjønner ..... da jeg skjønner på deg at det blir litt mye for deg, så kan jeg være behjelpelig med å oppbevare det her ... imens jeg .... ehh sorterer det .... ;D ;D ;D

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
613
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg har EN stor gruppe: danseband som er oppdelt i fylker: trøndelag, Hedmark osv.

;D ;D ;D

Håper ikke alt for mange føler seg støtt. Kunne ikke dy meg.

J

J.J

Gjest
oyvjorge skrev:
Jeg har EN stor gruppe: danseband som er oppdelt i fylker: trøndelag, Hedmark osv.

;D ;D ;D

Håper ikke alt for mange føler seg støtt. Kunne ikke dy meg.
FYDDA ................ ;D

Jeg HATER dansband .......

Men det var dagens ....... ;D ;D ;D ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.098
Torget vurderinger
23
jan#jan skrev:
pengesluk skrev:
Ok - skjønner ..... da jeg skjønner på deg at det blir litt mye for deg, så kan jeg være behjelpelig med å oppbevare det her ... imens jeg .... ehh sorterer det .... ;D ;D ;D

Ja det tror nok faen!

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
jeg har 2 sjangere dvs jazz + klassisk og rock/pop, platene står i nr rekkefølge etter når de var kjøpt , dvs at platene aldri flytter plass i hylla det blir bare flere hyller og høyere nr.
Om jeg skal finne en spes artist / plate må jeg finne nr i arkivet (enkelt kort kartotek med et kort til hver artist),
hver gang jeg myser i platene ser jeg lett om det mangler et nr (har en merkelapp i øverste venstre hjørne av plata)
om det mangler ett nr må jeg i exel fila på datan og søke opp det nr,

All musikk er listet i kartoteket det være seg Cd , Vinyl , jazz/klassisk og pop/rock og et kartotekkort inneholder alle plater jeg har med den artisten uansett om det er cd / vinyl , på baksiden av kortet står det litt info som f.eks. kjøpedato

J

J.J

Gjest
pellesmil skrev:
jeg har 2 sjangere dvs jazz + klassisk og rock/pop, platene står i nr rekkefølge etter når de var kjøpt , dvs at platene aldri flytter plass i hylla det blir bare flere hyller og høyere nr.
Om jeg skal finne en spes artist / plate må jeg finne nr i arkivet (enkelt kort kartotek med et kort til hver artist),
hver gang jeg myser i platene ser jeg lett om det mangler et nr (har en merkelapp i øverste venstre hjørne av plata)
om det mangler ett nr må jeg i exel fila på datan og søke opp det nr,

All musikk er listet i kartoteket det være seg Cd , Vinyl , jazz/klassisk og pop/rock og et kartotekkort inneholder alle plater jeg har med den artisten uansett om det er cd / vinyl , på baksiden av kortet står det litt info som f.eks. kjøpedato
Igrunn så burde det lages 10 nye bud .. du har det første .. START tråd !!

Og det var litt av en måte og løse det på ... IMPONERENDE ... Det må jeg si er nøye gjort .. sånt skjer ikke for ofte :D

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.459
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kategorisering og sortering er gøy, spesielt med musikk.

Jeg har sortert i flere kategorier.
-Klassisk, ordinære album: sortert alfabetisk på komponist
-Klassisk, diverse og samlealbum: sortert alfabetisk etter utøver
-Korps og kor: sortert alfabetisk etter utøvere
-Jazz og blues: sortert på utøvere
-Rock og pop: sortert på utøver
Og så har jeg noen hyller med nylig innkjøpt bruktvinyl, usortert men inndelt i vasket og uvasket.
Hyllene fylles og jeg må stadig flytte på alt og utvide, syns egentlig det er helt greit.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.497
Alfabetisk. Dog med noen unntak, hvor for eks artisten sorteres på fornavn istedet for etternavn etter eget forgodtbefinnende.

Egen klassiskavdeling. Sortert alfabetisk på komponist, deretter dirigent.

Alle lp'er scannes inn i delicous monster ved hjelp av eplebokens innebygde kamera. Et par ganger i året eksporteres denne listen og sendes til forsikringsselskapet mitt.

Hvert platekjøp noteres og nummereres i en liten moleskin. Ingen store utlegninger men jeg kan for eksempel lese at jeg den 14.2 var på platemesse på Mono med Eros og at jeg kjøpte 29 titler.

Om jeg snur boken og leser fra andre siden har jeg en shortlist over klassisklabeler man skal styre unna, de man skal være på utkikk etter osv.

Jada, jeg er nerd. Men jeg finner at det er lettere å navigere på platemesser, butikker og antikvariater på denne måten. Beviset er at jeg ikke kjøpte en eneste dublett i fjor. OK, én, men det var med vitende og vilje fordi skiva er småsjelden og prisen var god.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Kategoriserer ingenting, med flere 1000 lp.

Platene har sin faste plass i hyller og rekker.
Vet sånn omtrentlig hvor jeg finner Black Sabbath, Deep Purple eller annet.

Har jeg først funnet ei plate, så står de andre av samme gruppe i nærheten.

Har også samlet tilhørende grupper i nærheten, som f.eks. ligger Whitesnake, Tommy Bolin, Rainbow, Ian Gillan++ ved Deep Purple.

Topp Bunn