Hvordan komme i gang, tanker rundt en enkel toveis, 15' i bunn, horntopp...

Liveatleeds

Horns.., kicking tyres…
Ble medlem
11.05.2015
Innlegg
515
Antall liker
1.777
Sted
Sunnmøre
Torget vurderinger
2
Hei, hiver ut ferdighøyttalerne og ønsker å sette sammen noe eget. Ønsker å gå den klassiske ruta i første omgang.

Tanken er en onken-kasse (petite onken eller lignende), femtentommer i bunn og en horntopp. Det klassiske er vel
Altec 416 eller 515... Er i utgangspunktet på et budsjett og ønsker meg gjerne innspill på elementer som er mer hyllevare
og rimeligere. Tanken er et at det til slutt skal sitte Altec i kassene, så det betyr at jeg er ute etter rimeligere ekvivalenter til
disse i første omgang. Ønsker gjerne også innspill til hva som kan funke greit over disse (som ikke koster skjorta).
Det hele skal i sys sammen med minidsp tenker jeg. Vet det er mye erfaring rundt løsninga på forumet. Kassa kommer jeg til å få
bygd (tommeltotter osv...). Håper noen kan gi meg noen kvalifiserte innspill på konkrete løsninger som kan funke.

mvh Jakob
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.934
Antall liker
1.114
med 15" bør man iallefall bruke 1.4" exit driver og horn. 1" blir for høy deling. 2" blir kompromiss oppover isteden.

f.eks. ikke at jeg har noe erfaring med de men..
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.832
Antall liker
22.543
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
med 15" bør man iallefall bruke 1.4" exit driver og horn. 1" blir for høy deling. 2" blir kompromiss oppover isteden.

f.eks. ikke at jeg har noe erfaring med de men..
Ja ja..... meninger kan alle ha......... Det kniper åbenbart noe mere med erfaringer.
Se de målte frekvenskurvene i lenken på Asathor, og si så igjen, at 1" ikke gjør det godt nokk.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.934
Antall liker
1.114
man kan presse mange drivere langt ned, men når er det en fordel kontra større membran. har knerta en del selv med bratt avrulling.
 

Liveatleeds

Horns.., kicking tyres…
Ble medlem
11.05.2015
Innlegg
515
Antall liker
1.777
Sted
Sunnmøre
Torget vurderinger
2
Er klar over kompromisset rundt storformat kontra mindre format-drivere nedover og oppover, nå er det nok viktigst at det fungerer godt ned til delefrekvens, men jeg sitter helt uten konkret erfaring/kunnskap, blir fort bare synsing. Derfor er det utrolig kjekt å få respons fra "erfarne fjellfolk", med konkrete erfaringer. Takker for innspill!
 

Liveatleeds

Horns.., kicking tyres…
Ble medlem
11.05.2015
Innlegg
515
Antall liker
1.777
Sted
Sunnmøre
Torget vurderinger
2
Sett at jeg går for en onken-kasse, finnes det andre elementer som evt kan brukes med hell, tenker på rene erstattere for Altec 416 eller 515?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.224
Antall liker
13.385
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg er overbevist om at det finnes mange slemme to-veis setuper der ute med de typiske 15" og større horn over med 1,4", 1,5", og 2" kompdrivere.

Men kjære vene, vi skriver 2024, og i dagens enkle DSP flerkanals univers..
Ett to-kanals slemt oppsett vil uansett inneha problematiske kompromisser.
Det innskrenkes betydelig ved å innføre en ekstra kanal (eller to) pr. side.

osv...osv....

En slem to-veis er sikkert lett å fikse, men da er det samtidig mange andre ting som skal klaffe for ett levelig sluttresultat.
Hva betyr det? Referanser, preferanser, rom, akustikk.....og mye annet.

Jeg er håpløs på kunnskap, men gjorde saken enklere for meg selv ved å gå for 4-veis.
Det gir en laaaang rekke fordeler vs. to-veis for å oppnå ønsket resultat.

4-veis er ikke nødvendigvis mer komplisert enn to-veis.
Spør de andre guruene her på sentralen.'

Jeg har rett....ALLTID.

🤫
 
Sist redigert:

Liveatleeds

Horns.., kicking tyres…
Ble medlem
11.05.2015
Innlegg
515
Antall liker
1.777
Sted
Sunnmøre
Torget vurderinger
2
Jeg er overbevist om at det finnes mange slemme to-veis setuper der ute med de typiske 15" og større horn over med 1,4", 1,5", og 2" kompdrivere.

Men kjære vene, vi skriver 2024, og i dagens enkle DSP flerkanals univers..
Ett to-kanals slemt oppsett vil uansett inneha problematiske kompromisser.
Det innskrenkes betydelig ved å innføre en ekstra kanal (eller to) pr. side.

osv...osv....

En slem to-veis er sikkert lett å fikse, men da er det samtidig mange andre ting som skal klaffe for ett levelig sluttresultat.
Hva betyr det? Referanser, preferanser, rom, akustikk.....og mye annet.

Jeg er håpløs på kunnskap, men gjorde saken enklere for meg selv ved å gå for 4-veis.
Det gir en laaaang rekke fordeler vs. to-veis for å oppnå ønsket resultat.

4-veis er ikke nødvendigvis mer komplisert enn to-veis.
Spør de andre guruene her på sentralen.'

Jeg har rett....ALLTID.

🤫
Ser den, blir mange bokser i andre enden med flere kanaler, samtidig er det noe med læringskurven, tenkte at jeg skulle være litt snill med meg selv, klarer å svelge noen kompromisser😊
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.833
Antall liker
11.387
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Onken og Altec/GPA er klassiker :)
Alternative drivere som er betalbare er gjerne Faital Pro 15PR400 og Celestion FTR15-3070C.
De simulerer ikke så veldig ulikt i Onken kassa.
Gjerne flytte driver helt opp i kassa så kommer nermest mulig hornet for å unngå lobing.

Horn er nå gjerne å tråle brukten. Dukker opp en og annen JMLC.
JBL 2384 er et bra horn med tanke på constant directivity.

Fins noen slike 18"x10" på ebay:
1719255192308.png


Kompresjonsdrivere fins det jo egentlig i bøtter og spann av nye ting som ikke har blitt prøvd så mye her på berget. :)
Eller man tråler brukten her også, men gjerne ikke alt som er like godt holdt.

Det ligger forøvrig skjult mye god lyd med å være flink med DSP og sette opp slikt som dette.
 

Liveatleeds

Horns.., kicking tyres…
Ble medlem
11.05.2015
Innlegg
515
Antall liker
1.777
Sted
Sunnmøre
Torget vurderinger
2
Takk for innspill, ønsker å holde på toveisformatet foreløpig ( med de kompromisser det medfølger). Tror uansett dette gruser det jeg har hatt til nå… Foreløpig oppsummering, onkenkasser og 15’ er bankers og velprøvd, storformatdriver (2’) gjør overgangen mot 15’ enklere+ velge egnet horn. Har vel allerede innspill på horn, men tar gjerne mot flere forslag, Hva spiller godt sammen med en 2’ kompdriver og hvor høyt kommer jeg evt?
 

Dalemark

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Innlegg
492
Antall liker
261
Sted
Søgne
Torget vurderinger
3
Bruker Altec Lansing 299-8. Disse skal kunne nå helt opp, men ville vel absolutt anbefale noe som tar over i toppen. Så da blir det 3 veis.

Har også tilført litt i bunnen i mitt oppsett. Dermed er du plutselig på en 4 veis løsning og et desto bedre resultat 👍 (mener nå jeg).

Deler på 90/800/5000 Hz.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.832
Antall liker
22.543
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kan du si noe om lyden av Asathor? Hva vil du evt. sammenligne dem med? Jeg vurderer nemlig å bygge dem selv, er bare litt usikker på om de blir litt for spisse/slanke ift. min smak.
Spiss/slank var nokk det sisste, jeg ville kalde dem.
Var noen MC-gutter forbi i går. Første gangen for den ene. Han skulle absolutt høre "anlegget", innen de dro videre.
Kona sa oppgivende; "JA ja..... jeg venter i bilen" 🤣 🤣
Spurte han, hva han ville høre. ET nummer.... Money på LP fra "Pulse". Ca mitt i nummeret kommer en avgrunndyp
bas 2 ganger etter hverandre... boom boom boom.......... boom boom boom. Han så forskrekket på meg og sa, Hvor
faen kom det fra??.....Som jeg sa... Det ligger i rillen. Det gjorde det ikke hjemme hos han (han spiller på Linn) 😂
Han var imponert over, som han sa, det pleier å bli "skingert" med horn, men det er det ikke her hos deg.

Det er fritt fram ¨"småtune" delefilter (hvilket jeg har gjort).
Det finnes en fin tråd på DIYAudio også, hvor han som har vært med på konstruksjonen (@reese66) også
er med og gir goe råd.
https://www.diyaudio.com/community/threads/asathor-a-jbl-4367-clone.367215/
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
674
Antall liker
2.971
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Her er en kompaktløsning. Bygget dette LCR-settet til en kino. Bassen blir supplert nedover med SBA-subbrigg, men det spiller fint på musikk et godt stykke ned.
Basser er FaitalPro 15FX560, horn er B&C ME75 og topp drives av en stor coax-driver, BMS 2" 4590P. Altså to drivere bygget inn i sammeelementet. Fungerer utmerket. Alt deles med DSP, selvfølgelig.
1719263009541.jpeg
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
438
Antall liker
41
Torget vurderinger
0
Spiss/slank var nokk det sisste, jeg ville kalde dem.
Var noen MC-gutter forbi i går. Første gangen for den ene. Han skulle absolutt høre "anlegget", innen de dro videre.
Kona sa oppgivende; "JA ja..... jeg venter i bilen" 🤣 🤣
Spurte han, hva han ville høre. ET nummer.... Money på LP fra "Pulse". Ca mitt i nummeret kommer en avgrunndyp
bas 2 ganger etter hverandre... boom boom boom.......... boom boom boom. Han så forskrekket på meg og sa, Hvor
faen kom det fra??.....Som jeg sa... Det ligger i rillen. Det gjorde det ikke hjemme hos han (han spiller på Linn) 😂
Han var imponert over, som han sa, det pleier å bli "skingert" med horn, men det er det ikke her hos deg.

Det er fritt fram ¨"småtune" delefilter (hvilket jeg har gjort).
Det finnes en fin tråd på DIYAudio også, hvor han som har vært med på konstruksjonen (@reese66) også
er med og gir goe råd.
https://www.diyaudio.com/community/threads/asathor-a-jbl-4367-clone.367215/
Takk, nå fikk jeg helt klart enda mer lyst på å bygge disse 😊 Bruker du kompresjonsdriveren fra Tymphany/Peerless eller LaVoce? Førstnevnte er visstnok vanskelig å få tak i nå.
 
Sist redigert:

Liveatleeds

Horns.., kicking tyres…
Ble medlem
11.05.2015
Innlegg
515
Antall liker
1.777
Sted
Sunnmøre
Torget vurderinger
2
Takk for en mengde innspill. Har landet på at jeg setter på bremsen, litt dyrere enn antatt, og litt for omfangsrikt😅 Samtidig blir det nok Altec i en litt mer kompakt utgave lell…. 15’ blir det nok allikevel, men bare en liten tut i litt mer kompakte kasser. Tror det kler budsjett og rom bedre😉
 

Liveatleeds

Horns.., kicking tyres…
Ble medlem
11.05.2015
Innlegg
515
Antall liker
1.777
Sted
Sunnmøre
Torget vurderinger
2
Forumet et et kjekt sted å være når folk hiver seg på med kunnskap og erfaring som en sjøl ikke har! Takker! Blir en litt annen innfallsvinkel nå, men tror det allikevel vil ha et godt klassisk tilsnitt…
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.651
Antall liker
2.348
Torget vurderinger
75
Smart valg, Onken har meget bred baffel, krever bredt horn og lavere deling en det 1´ klarer.
en 15´ mot 1´ er det langt bedre å gå for minimal baffel bredde og heve 15´ maksimalt i kasse mot horn.
 

Liveatleeds

Horns.., kicking tyres…
Ble medlem
11.05.2015
Innlegg
515
Antall liker
1.777
Sted
Sunnmøre
Torget vurderinger
2
Jeg «høyner», her blir det Altec 15’ med tuten midt i😁 Litt mindre kasser, ready to go… Videre kan jeg leke meg med nytt delefilter, dsp osv… Kanskje en 416 med horn på toppen etterhvert?
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
583
Antall liker
367
Torget vurderinger
24
Jeg er overbevist om at det finnes mange slemme to-veis setuper der ute med de typiske 15" og større horn over med 1,4", 1,5", og 2" kompdrivere.

Men kjære vene, vi skriver 2024, og i dagens enkle DSP flerkanals univers..
Ett to-kanals slemt oppsett vil uansett inneha problematiske kompromisser.
Det innskrenkes betydelig ved å innføre en ekstra kanal (eller to) pr. side.

osv...osv....

En slem to-veis er sikkert lett å fikse, men da er det samtidig mange andre ting som skal klaffe for ett levelig sluttresultat.
Hva betyr det? Referanser, preferanser, rom, akustikk.....og mye annet.

Jeg er håpløs på kunnskap, men gjorde saken enklere for meg selv ved å gå for 4-veis.
Det gir en laaaang rekke fordeler vs. to-veis for å oppnå ønsket resultat.

4-veis er ikke nødvendigvis mer komplisert enn to-veis.
Spør de andre guruene her på sentralen.'

Jeg har rett....ALLTID.

🤫
Nå skal jeg være både uenig og litt enig med @Bergfinn , det han ikke nevner er at han primært bruker Audiolense for PC-basert DSP for høyttaler og romkorreksjon.

Audiolense er så enkelt som å ha en viss ide om hvor man bør legge delefrekvensene i forhold til parametre som frekvensgang, belastbarhet og spredning for så ta en måling i sweet spot. Ferdig. Kan låte fantastisk på første forsøk men oftest mye mer å hente ved eksperimentering. Gøy og vanedannende.

Skal du bruke en vanlig DSP og manuelt korrigere frekvensbåndene, fintrimme delefiltre og evt kompensere for rom så er dette en god del vanskeligere å få i land med 3- og 4-veis systemer. Men dette er jo en hobby og det er mye info på nett som beskriver hele prosessen.

En 2-veis med gode komponenter som passer sammen kan bli svært bra. Har selv hatt JBL M2 som er Harman sin referanse monitor. En løsning til 3-400.000,- med de anbefalte forsterkerene med DSP. Spiller nå på DIY med Acoustic Elegance TD15 og 18-sound 1.4" driver i et 18-Sound horn. Ved hjelp av Audiolense så har jeg en lyd som låter like bra på de fleste parametre men et litt annerledes lydbilde pga annen spredning på hornet. Her snakker vi om kanskje 30.000,- for drivere. Da er det heller ikke langt opp til å klone JBL M2 med orginaldrivere. Se her på HFS eller Audio Science review for tråder med mye info.
 
Topp Bunn