Hvordan organisere platesamlingen...

V

vinyl-mannen

Gjest
10CC
AC/DC
The Band
Bob Dylan
Dveezil Zappa
Elton John
Elvis
Jethro Tull
Rush

Alfabetisk på fornavn er tingen:)
Pføy, dette er jo like ille som å droppe yttercover til platene.
Alfabetisk på etternavn er tingen :p
Er det noen som fortsatt bruker plastcover ytterst? I det 21. århundre? I verdens rikeste land?
Herregud united, snakk om å hinke baklengs inn i fremtiden.:rolleyes:
Selvsagt skal det være plastcover, makan:mad:
:cool:

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
3.980
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Kom på en god løsning - kjøpe fire dubletter og arkibvere under ALLE mulighetene!
Du er inne på noe der.... Grei - og billig - måte å gjøre det på med digitale kopier liggende forskjellige steder.
- nå tenkte jeg mest på LP'er da.... subsidiært CD'er. Voksrullene er mye vanskeligere å finne så det lar jeg ligge.
Sluket;
Kan dette være en metode for å gjøre det enkelt å finne voksrullene da ? :)

hårruller.png

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
^^
Jeg har valgt bort plastcover på nye innkjøp.
Selvfølgelig!

V

vinyl-mannen

Gjest
nat1.jpg

Ett eksemplar på plate som har vært i plast siden den var ny, denne kom i 1962.
Nuff said.
:)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Skulle bare mangle om vi ikke brukte plastcover!

Norge lever av olje. Gjør din skjerv og kjøp pvc-yttercover og polylined innercover! ;)

Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Hehe.
Jeg har funnet ut at med alderen så behandles uansett platene så meget bedre, så dette med plastcover blir ikke så farlig.
Har jo alltid lagt på det før så da har jeg noen tusen å omrokkere på når samvittigheten tilsier det.
Kjøper lite nytt, følger gjerne med myke yttercover uansett der jeg handler.
Disse nye platekompaniet platene er det ikke så farlig med synes jeg.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.574
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Sortering etter når platene ble utgitt, det er ett spennende konsept. Fristet til å teste dette, selv om dette selvsagt blir håpløst upraktisk...:) Har delt opp i sjangere nå, men vurderer å gå tilbake til alfabetisk igjen.

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
3.980
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Høres nå ut som at det kan bli litt problematisk / utfordrende i å finne frem da. :)
Må huske utgivelsesdato / år i stedet for artist / tittel..

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.574
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Hehe, må jo ha en liste ved siden av med en konverteringstabell da :)

Men ja, er nok litt upraktisk ja.

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
3.980
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Sant Sant..

Men ved litt ettertanke her.
Kunne vært et interessant forsøk detta der egentlig.
Vært spennende å se hvor langt tilbake / gammel utgivelse man egentlig sitter på her :)
Men å finne frem i etterkant, huff og huff.
Konverteringstabell må nok til da ja :)

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
3.980
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Apropos det.....

Har laget meg et register i Excel her.

Når jeg sorterer på utgivelsesår er det disse som kommer øverst:
Charlie Christian Solo Flight – The Genius of.. 1941 CBS
Coleman Hawkins Coleman Hawkins and The Trumpet King 1944 Mercury

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.329
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
1637446699646630940889.jpg

Systemet her er "begrænset kaos".
Nyankomne plader er ikke rigtigt kommet på plads.
Øverst fra højre. Nye indkøb, (også dem der ligger øverst. Her fornemmes ABBA...) elektronisk, pop, solist bestemt, jazz, blues, rock.
Nederst. Klassisk, gruppe bestemt, og en masse overraskelser.
Fruen og jeg skal have systematiseret det bedste. Men det er sjovt at komme i tanke om noget man gerne lige vil høre, og se hvad man ellers fanger.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.399
Torget vurderinger
34
Ser det er noen som setter band med tall (16 Horsepower, 10CC etc) på bokstav, ikke tall, og da på tallene slik de uttales på hjemmespråket til bandet, slik at et engelsk band som heter noe med 5 settes på F for Five, mens et fransk band som starter med 5 settes på C for Cinq.

Er ikke det fryktelig upraktisk, siden man da må kunne hvordan tallene skrives på bandets morsmål. Hvor setter dere da 22 Pistepirkko?

Roy

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
2
Man bør jo sortere etter katalog nummer.;) Eller kjøpsdato,…
757D2489-1894-4BC5-96DA-7DC092FF5552.png

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
2.140
Torget vurderinger
1
Her sorteres det med tall først, deretter alt alfabetisk. Mens jazz, klassisk og skandinavisk har egne hyller. Når det kommer til klassisk så står de foreløpig med orkester/dirigent og deretter utøver. Diverse artister/samleplater/test plater står foran tall.

Det vil alltid være delte meninger på hvordan det organiseres. Band navn som starter med the havner ikke under T.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.106
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fysisk:

Pop/rock
10CC (hypotetisk...)​
Band, The​
Dr. John​
Dylan, Bob (Vi sier Dylan, så...)​
Elton John (ja, jeg vet, men det blir som med Dr. John. Vi sier jo artistnavnet slik, så derfor)​
Rolling Stones, The​
Aftermath​
Sticky Fingers​
Exile...​
Some Girls (kronologi altså)​
Zappa, Dweezil​
Zappa, Frank​
Jazz
Basie, Count​
Dave Brubeck Quartet, The (Bandnavn)​
Ellington, Duke​
(Ormebolene er slikt som samarbeidsplater mellom f.eks Gerry Mulligan og Chet Baker. Hos meg havner slikt på første eller siste artist i alfabetet...)​
Klassisk
Komponist (alfabetisk)​
Verk (Orkestermusikk med solist > orkestermusikk > kammermusikk > opera) (Kronologisk/Alfabetisk)​
Utøver​
Utøver (Alfabetisk)​
Røkla
Hifi News' grammofontestplate går f.eks. her.​

Sist redigert:

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.983
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke så mange plater ennå, så jeg må jo passe på å bruke god tid når jeg skal sette på litt musikk - så derfor så velger jeg å organisere lp-platene på en helt spesiell måte. Systemet heter hulter til bulter.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
12.014
Fysisk:

Pop/rock
10CC (hypotetisk...)​
Band, The​
Dr. John​
Dylan, Bob (Vi sier Dylan, så...)​
Elton John (ja, jeg vet, men det blir som med Dr. John. Vi sier jo artistnavnet slik, så derfor)​
Rolling Stones, The​
Aftermath​
Sticky Fingers​
Exile...​
Some Girls (kronologi altså)​
Zappa, Dweezil​
Zappa, Frank​
Jazz
Basie, Count​
Dave Brubeck Quartet, The (Bandnavn)​
Ellington, Duke​
(Ormebolene er slikt som samarbeidsplater mellom f.eks Gerry Mulligan og Chet Baker. Hos meg havner slikt på første eller siste artist i alfabetet...)​
Klassisk
Komponist (alfabetisk)​
Verk (Orkestermusikk med solist > orkestermusikk > kammermusikk > opera) (Kronologisk/Alfabetisk)​
Utøver​
Utøver (Alfabetisk)​
Røkla
Hifi News' grammofontestplate går f.eks. her.​
Prikkanes likt som her det. I tillegg så står 45 RPM i egen hylle. Også noen (få) labler som har fått seg egne hyller. Disse også i samme orden som ovenfor.

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Antall liker
1.302
Ser det er noen som setter band med tall (16 Horsepower, 10CC etc) på bokstav, ikke tall, og da på tallene slik de uttales på hjemmespråket til bandet, slik at et engelsk band som heter noe med 5 settes på F for Five, mens et fransk band som starter med 5 settes på C for Cinq.

Er ikke det fryktelig upraktisk, siden man da må kunne hvordan tallene skrives på bandets morsmål. Hvor setter dere da 22 Pistepirkko?

Roy
P, ettersom de bare omtales som Pistepirkko

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.574
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Ja, tenker jeg går tilbake til alfabetisk igjen. Har delt opp i 5-6 sjangere nå, som egentlig fungerer greit - men er jo gøy å leke med platene så da må jeg om organisering med ujevne mellomrom :) har rundt 2000 plater så da har jeg noen timer foran meg med plasseringer.

Dette hadde vært utrolig gøy å sortere etter utgivelses år(det originale), enkelt å sorte excel lista etter dette men byr jo på noen utfordringer. F.eks plater som ble spilt inn på sekstitallet og gitt ut posthumt i 2021. Utrolig nerdete da, men liker tanken. Perfekt tidsmaskin og gir ett godt innblikk i den musikalske utviklingen. Bare synd det er så vanvittig mye jobb å teste ut dette, da jeg vet at det ikke er en varig løsning.

Har en boks med Charlie Parker 10 tommere, som nok er mine eldste innspilinger fra 1944 og oppover.

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.198
Hva gjøres med plater der en solist spiller stykker av ulike komponister? Skal disse da settes på solistenes navn selv om man forøvrig sorterer klassiske plater etter komponist, verk…?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.106
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Denne havner på utøver hos meg. :)

Denne havner på komponist:

Vinyllover

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2021
Antall liker
1.640
Sted
Hønefoss
Torget vurderinger
1
'Best' først. Med tiden blir det endringer i rekkefølgen og dermed variasjon :cool:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
7.722
Sted
Under stjernene
Hvorfor ikke bare gi hver plate et nummer, så lager du en søkbar database (i Excel?) hvor du kan søke etter alt du la inn av informasjon om plata.
Nummererer platene, både LP og CD. Legger inn platene i Discogs. Bruker appen i mobilen til å søke artist og Roon appen til å spille rippet CD/Tidal og Qobuz. Og no i det siste også DSD.

FredrikS

Medlem
Ble medlem
29.11.2006
Antall liker
6
Sted
Nøtterøy
For å gjøre det enkelt for meg selv følger jeg kategoriseringen til Discogs. Unntaket er at jeg setter LP`ene til en artist først, og deretter 12 og 10 tommere. Selvfølgelig sortert etter utgivelsesår. Ble en del omorganisering da jeg begynte med dette siden jeg tidligere fulgte klassisk sortering med etternavn først. Tar tid å flytte om på 8500 plater gitt🤪 Egne kasser til nyinnkjøpte plater.

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
480
Denne havner på utøver hos meg. :)

Denne havner på komponist:

Det var smart!
Men hva med bokser? (Jeg kom på dette fordi jeg har en Hilsry Hahn-boks.) F.eks Hahns boks har noen plater med kun én komponist, andre plater med flere komponister. Blir da boksen plassert på Hahn, eller skal man plukke ut platene og kaste boksen? 🧐

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.106
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå har jeg ingen Hahn-boks, men den hadde havnet på utøver. Pen boks, kan ikke kaste slikt.

Jeg passer på for min far noen klassiske 10" i en abonnementserie som Fabbri & Partners Ltd hadde gående på 60- og 70-tallet, The Great Musicians. Ikke all musiseringen er like flott, men det er fine essays og anbefalte innspillinger for videre studier etc. inni der. Dimensjonene er 26,7*35,0 cm (omtrent) og de står følgelig et annet sted enn de andre platene, sammen med Times' verdensatlas og slikt. Sortert på komponist.

Sist redigert:

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Egen hylle for nyanskaffet/funnet frem for lytting. Ellers alfabetisk men med et A-lag oppe og B-lag i kjelleren. Der er også mono-utgivelser samlet, som stort sett er klassisk. Klassisk for seg. Semi-alfabetisk i kjelleren. Forresten er alle boksene i kjelleren og der er det mye gull (monoen også) så det er mye bra der. Men noe som f eks Beatles Anthology hører til i kjelleren sammen med mange verdifulle samleobjekter som ikke er så spennende musikalsk for meg men som kan ha en interesse likevel. Liker å plukke tilfeldig og finne noe jeg ikke har hørt på lenge, eller finne frem noe når jeg synes streaming (er lat og hørers mest på det) ikke gir det samme eller har en dårligere mastring/innspilling.

Hørte om en som plasserte alt etter innkjøp. Så det ble kronologisk etter innkjøp og allerede dengang (25+ år siden) hadde han nærmere 10000 LPer.
På Spotify er det ikke noe god måte som jeg har funnet ut å organiserte album jeg har markert, så der foretrekker jeg listet etter når jeg la dem inn som da blir litt samme organiseringen. Egentlig håpløst dårlig å organisere Spotify, skulle gjerne rensket vekk det meste som kommer opp og fått lettere adgang til det jeg vil høre på. Ikke interessert i spillelister eller hva andre hører på. Spennende anbefalinger som kunne komme i Wimp er sjeldent og jeg finner heller slikt på andre måter og søker da heller direkte på dette i Spotify.

Sist redigert:

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Så har vi problemet med samarbeidsplater. For eksempel Eno/Fripp eller Eno/Cale eller Eno/Byrne. Jeg sorterer disse på første artistnavn, men har sett flere løsninger på dette

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Antall liker
5.937
Torget vurderinger
1
Det meste er kaos i hyllene her. Bortsett fra EMC utgivelsene. Disse prøver jeg å holde samlet.....

ECM_A.jpg

Topp Bunn