Mike Lavigne sitt rom var mye omtalt en stund.
Et meget spændende rum. Jeg ville dog aldrig have lagt et guldtæppe på. Det undrer mig, når meget andet er så gennemført.
Hvorfor vil du ikke ha teppe?
Fordi et gulv er det mindst vigtige sted, at gøre noget ud af i rummet, og det der skal gøres, er ikke et gulvtæppe. Gulvet skal være stabilt. Jeg mener, at et trægulv som jeg har, med et kraftigt bøgetræs parket olieret i 22 mm tykkelse, hvilende på strøer. Så er gulvet en absorbent af de lavere frekvenser. Mine strøer er på 70 eller 75 mm. der er Rockwool imellem på 75 mm i tykkelse.
Det er sådan, at højden af strøerne betyder nogen for hvilken frekvenser der dæmpes. Højere strøer giver dæmpning af lavere frekvenser, og lave dæmper lidt højere.
Linoleums på gulv er også rigtig godt. Det er et antistatisk materiale. Modsat PVC, der er statisk.
Når du sidder har du en kendt refleksion, og når du står op det samme. Men loftet er for lavt nede! Bagvæggen for tæt på! Der er ikke masser af plads bag højttalerne. Sidevæggen er også for tæt på. Naturligvis gælder det ikke alle steder.
Mange gulvtæpper bliver statiske. I hvert fald tidligere, og der ligger kabler på et statisk gulvtæppe!
Man hænger ikke gulvtæpper på væggen vel? Det kan man jo prøve, og et tæppe dæmper de høje frekvenser, men målet må vel være en mere ensartet dæmpning, hvis man vil dæmpe. Jeg foretrækker diffusere.
Den vigtigste lyd er den forfra, fordi ørerne peger fremad. Vi hører bedre lyd oppefra og ikke nedefra. Op til 30 grader derefter mindskes det. Derfor er Auro-3D bedre end Dolby Atmos.