Hvordan sette 192khz format på digital utgang i Windows?

Lieberung

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
185
Antall liker
50
Torget vurderinger
2
Hei,

har nettopp anskaffet meg Audiolab 8200cdq, b.l.a. med supportert 192khz på coax s/pdif inn. Min media pc er konfigurert til max 96khz på coax s/pdif ut. Er det mulig å få økt dette til 192khz på Pc'en?

Hovedkortet er ZOTAC ION ITX-U (med digital s/pdif optisk og coax ut): http://pden.zotac.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=316&category_id=95&option=com_virtuemart&Itemid=1
OS er Windows 7 home premium

Driverne som fulgte med for lydkort var fra Realtek, men jeg erstattet disse med Microsoft high fidelity driver etter anbefalinger fra en artikkel jeg leste et eller annet sted rundt bruk av wasapi og JRiver media center.
 

Vedlegg

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Det ser ut som at lydkortet ditt ikke støtter mer enn 96khz samplerate ut. I noen tilfeller kan dette økes ved bytte av driver.


Geir Arne
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
WHY ???

Ærlig talt så trenger du ikke dette, utvalget er marginalt, og du vil neppe høre forskjell likevel.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Som alle Ignoranters Far, må jeg få spørre om disse tingene har noe å si for lyden ut fra anlegget når man har et oppsett som beskrevet under her?
 

geirs

Medlem
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
36
Antall liker
0
Klart det er artig å prøve 24/192 når du først har en dac som støtter det.
Om du går tilbake til Realtek, så har du den støtten du trenger.
 

Lieberung

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
185
Antall liker
50
Torget vurderinger
2
Takk for alle konstruktive svar. Personlig hører jeg liten forskjell på 16 bit/44khz og 24bit/96 så har liten tro på at jeg i det heletatt vil høre forskjell på 96 og 192, men som noen sa tidligere - det er verdt et forsøk om muligheten er der.

Jeg skal forsøke Realtek driverne og se om det går.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg er enig i at det er artig å prøve ut når en har (stort sett) det som skal til for å få nyttigjort seg det.

Men jeg er også enig med stejorge.

I hvilken grad vil det være interessant med 24/192 for markedet?
Både på selger/kjøper siden, så kommer dertil i hvilken grad de forskjellige vil høre den helt store forskjellen.

Jeg for min del vil sjekke ut dette nærmere og knoter meg videre på veien før jeg anskaffer mine første hiresfiler.

24/96 på godt handverksmessig lydopptak kan det muligens bli en del av, over dette blir på stadiet artig å prøve ut en sjelden gang (trur nå eg).

Jeg har nettopp convertert min første flacfil til AIFF og det var en 24/48 fil fra archive.org hvor det ligger masse liveopptak for gratis nedlasting.
Min neste blir noe 24/96 fra Gubemusic
http://www.gubemusic.com/album_15353

Mvh.KW
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.250
Antall liker
2.466
Torget vurderinger
13
stejorge skrev:
WHY ???

Ærlig talt så trenger du ikke dette, utvalget er marginalt, og du vil neppe høre forskjell likevel.
Utvalget blir bedre og bedre om du vet hvor du skal lete...Støtter dac overføring dette og du bare mangler en driver så hvorfor ikke.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Steinar_Lund skrev:
Som alle Ignoranters Far, må jeg få spørre om disse tingene har noe å si for lyden ut fra anlegget når man har et oppsett som beskrevet under her?
Jeg lurte først på om dette var noe man bare hadde utbytte av hvis man spilte av via høyttalere koblet direkte til pcen, men ut fra hva jeg har lest her skjønner jeg at det bør ha effekt også hvis man spiller via anlegget.

Jeg har Realtek installert og skal jamen prøve noen 24/96-filer jeg også!
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
For all del, det er kjekt å prøve, 24/192 var en av grunnen til at jeg valgte DAC, men en bør ikke ha allverdens forhåpninger. Med mine ører og mitt anlegg så hører jeg ikke forskjell på 24/192 og 24/96.


Hvis alternativet er å kjøre uten WASAPI, så vil du nok heller oppleve en degradering av lyden uansett hvor høy oppløsning filene dine har.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.710
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Kjøp deg en USB til S/Pdif konverter som støtter 192khz. Det er mye å velge imellom.
Fra det jeg kan komme frem til, støtter ikke S/Pdif fra hovedkortet ditt hverken 88.2khz eller 176/192.
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
609
Antall liker
10
Ja det har jeg gjort.. denne: http://www.m2tech.biz/hiface.html

Så kjører jeg jriver.. på windovs xp, til abrahamsen v dac 6.0

Laster ned asio..

, men får ikke spilt av mer enn 24 / 96.. 24/192 opptak fra 2L foreksempel må jeg manuelt justere ned til 96 i jriver for å få lyd..

ved å krysse av for asio i jriver får jeg uansett ingen lyd.. så må bruke kernel streaming..

vel vel.. fra å ikke kunne tenke meg å spille pc-lyd, til faktisk å klare det er et fremskritt, men skulle være moro å få ut 24/192 som dere sier :)

JT
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
609
Antall liker
10
Interresant lesning.. senker skuldrene noe og lever sakte med 24/96.. inntil videre. :)

Det låt forøvrig bra, med meget lite støy= sort bakgrunn.

JT
 

corwin

Medlem
Ble medlem
23.07.2006
Innlegg
22
Antall liker
0
Ville tatt bort de encodede formatene i første post om du er glad i forsterker/høyttalere... Det kan bli dyrt om du finner noe dts å kjøre rett i dacen....
 
Topp Bunn