Hvordan skal pu/stift stå i forhold til plata?

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Det ser ut til at pu/stift står litt skrått, altså ikke helt vannrett (ikke parallelt med plata). Er dette riktig el kan armen være skadet (Lenco L75)?

Merknad: Er redd for å ødlegge vinylen min...
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.816
Antall liker
406
Torget vurderinger
3
Stiften skal stå parallellt med rillene...

Du bør også få tak i en protractor (mal) for å justere riktig overheng. ortofon har en billig (ca. 30,-)
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
65
Hvis du ser bak på armbasen, helt nede ved sjassiet. Der er det to settskruer du kan løsne, (NB! hold armbasen), så kan du løfte eller senke armen slik at overkant av pickupen står parallellt med plata. Som regel er det nok å se at selve armen er parallell med plata.
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
takk for svar. Har justert tonearmen med de to skruene. Det ser nå bra ut. Men det jeg egentlig lurte på er stiftens vinkel. Litt vanskelig å forklare men gjør et forsøk:

Sett at denne "T" illustrerer stiften sett forfra. I mitt tilfelle blir den slik T når den ligger nedpå plata, det ser ut til at pu holderen er en smule skeiv når man ser på den forfra, men ikke fra siden. Kan dette justeres?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.816
Antall liker
406
Torget vurderinger
3
På enkelte armer kan du vri huset på armen noen grader. Vet ikke om det er mulig med armen din. Ellers kan du forsøke deg med shims på den ene siden av PU'en. Dette gir ikke optimal kobling mellom PU og arm, men må ses på som en nødløsning.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.850
Antall liker
29.096
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
takk for svar. Har justert tonearmen med de to skruene. Det ser nå bra ut. Men det jeg egentlig lurte på er stiftens vinkel. Litt vanskelig å forklare men gjør et forsøk:

Sett at denne "T" illustrerer stiften sett forfra. I mitt tilfelle blir den slik T når den ligger nedpå plata, det ser ut til at pu holderen er en smule skeiv når man ser på den forfra, men ikke fra siden. Kan dette justeres?
Det kalles asimut. På en del armer kan det stilles, men det høres jo egentlig ut som om pu`en din ikke er helt frisk....

mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.325
Torget vurderinger
24
Kan antiskatingen være for stor? Gjelder dette bare når stift senkes på stillestående plate eller også under rotasjon? Ellers må du påregne å justere azimuth, om ikke opphenget på pickupen er gåent.
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
takk for svar. Huset lar seg ikke justere. Det ser ut til at de fire hullene på armen som huset sitter festet til er noe skeive. Hvis jeg får vridd denne plastikkovergangen 1-2 grader mot klokka, så vil den bli perfekt.... Sitter disse løst inni armen eller er de limt?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.325
Torget vurderinger
24
Sitter nåla (spissen) skjevt i forhold til huset (selve pickupen)? Eller er det bare det at du ikke får plassert pickup-huset rett i forhold til tallerken/arm?
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Nåla sitter greit, men pu-huset står noe skeivt i forhold til tallerken.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.325
Torget vurderinger
24
Nåla står rett i forhold til huset altså. Mens pu-huset står skjevt i forhold til tallerken. Står monteringsflaten (headshellet) på armen rett i forhold til tallerken? Jeg kjenner ikke nevnte spiller eller arm og forsøker bare å forstå hvor "feilen" ligger. Det er mye som tyder på at feilen i hvert fall ikke ligger i pickup, men et sted i arm/spiller.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.850
Antall liker
29.096
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Nåla står rett i forhold til huset altså. Mens pu-huset står skjevt i forhold til tallerken. Står monteringsflaten (headshellet) på armen rett i forhold til tallerken? Jeg kjenner ikke nevnte spiller eller arm og forsøker bare å forstå hvor "feilen" ligger. Det er mye som tyder på at feilen i hvert fall ikke ligger i pickup, men et sted i arm/spiller.
Enig!
mvh
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
65
Det mest sannsynlige er at V-blokkene, to gummiblokker som knivlagret hviler på er slitt. Disse kan enkelt skiftes. De er inni armbasen. Du kan eventuelt lage disse selv. Mange erstatter dem med v-blokker i bronse.
Anbefaler sterkt at du sjekker innom Lenco Lovers og Lenco heaven
Der er det masse info å hente, og i tillegg linker. Lenco har store tilhengerskarer der ute, det er masse info å hente, og masse hjelp å få.

mvh
Trond Kjetil
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
65
Kom på en ting til:
Pickupen er festet på en liten aluminiumsskinne inne i shellet. Denne kan jo være skjev. Hvis du løsner skruen fra oversiden av shellet løsner hele plata. Den kan du evt. rette til slik at pickupen står rett. Samme skrue bruker du for å justere overheng.
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
takker igjen. Fant feilen. V-blokkene av gummi var slitt. Tok en fra den andre spilleren jeg har og byttet ut slik at begge ble noenlunde like slitt. Nå står pu-huset rett på plata. Synes forøvrig det er noe slark i armen når jeg leer på den, men det spiller vel liten rolle når platen spilles. Skal sjekke ut Lenco-lovers siden, pc'n jeg sitter ved nå er usedvanlig treig så det tar en evig tid å få opp sida.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
65
takker igjen. Fant feilen. V-blokkene av gummi var slitt. Tok en fra den andre spilleren jeg har og byttet ut slik at begge ble noenlunde like slitt. Nå står pu-huset rett på plata. Synes forøvrig det er noe slark i armen når jeg leer på den, men det spiller vel liten rolle når platen spilles. Skal sjekke ut Lenco-lovers siden, pc'n jeg sitter ved nå er usedvanlig treig så det tar en evig tid å få opp sida.
Det er litt slark, det stemmer det. Kniven hviler jo løst oppi gummiblokkene. :D
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Jeg har ikke fått muligheten til å justere arm høyden ennå fordi jeg mangler verktøyet som skal brukes for å justere høyden på denne, midlertidig har jeg derfor skimset bak kanten på min pickup for at selve stiftens nål skal stå med 90 graders vinkel ned mot platen, des som jeg syntes er litt rart er at bunnen av pickupen heller litt ned i bak kant, trode denne normalt skal ha samme vinkel som platen.
Se bilde "Mitt Anlegg"
Redigert: bildet er nå endret til siste innstilling ,der armhøyden er justert og shims fjernet.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.816
Antall liker
406
Torget vurderinger
3
Diamanten skal ha en sporingsvinkel på 23-24 grader. Det blir riktig hvis PU- husets overside er parallell med plata.
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Det vil alså si at pickupen på bilde så skal pickupen løftes i bak kant slik at den blir plan med plata?
I såfall blir ikke selve nålespissen 90grader ned mot platen ,siden den er så liten er det vanskelig å se
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.816
Antall liker
406
Torget vurderinger
3
Det vil alså si at pickupen på bilde så skal pickupen løftes i bak kant slik at den blir plan med plata?
I såfall blir ikke selve nålespissen 90grader ned mot platen ,siden den er så liten er det vanskelig å se
Du skrev vel lenger opp at du hadde lagt shims i bak-kant på PU'en. Hvis du fjerner shimsen og i tillegg justerer armen så den er parallell med plata når PU er i rilla blir det riktig.
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Jeg har nå fjernet shims bak pu og juster ned armhøyden ,jeg har latt bilde ligge under mitt anlegg siden det tok så stor plass.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.816
Antall liker
406
Torget vurderinger
3
Jeg har nå fjernet shims bak pu og juster ned armhøyden ,jeg har latt bilde ligge under mitt anlegg siden det tok så stor plass.
På bildet ser det ut til at armen er for lav i bak-kant. Er armrøret parallellt med plata når stiften er i rilla?
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Bilde lyver nok der ,armen er ca 1-1,5mm høyere bak en fremme ved platen , jeg får ikke senket den lavere
jeg har lagt inn bilde av dette også , ellers fant jeg en mal som jeg lastet ned fra internett ,så en får kontrollert at pickupens offset.
http://www.vinylengine.com/manuals_tonearm_protractors.shtml

printet denne ut i 100% og da stemmer A-A`målet som skal være 180mm
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.816
Antall liker
406
Torget vurderinger
3
Ser jo greit ut det der. Låter det ikke OK?
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Jeg skal prøve å gjøre noen sammenligninger etterhvert , da jeg fikk pickupen hadde jeg ikke unbraco nøkkelen slik at jeg fikk justert armen ned i bak kant, pickupen var derfor noe høyere i bakant, lydmessig syntes jeg dette var låt meget bra ,det er i de siste par dagene jeg har testet litt med å endre  VTA vinkelen, merkelig nok syntes jeg det er litt dårliger nå.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Litt offtop.
Hvordan synes du underlaget for platespilleren din fungerer?
(har sett på oversiktbildet av stereon din...)
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Tenker du på subwooferen , så er ikke denne i bruk når jeg bruker platespilleren, jeg spiller heller ikke så høyt at jeg merker noe vibrasjoner i subwoofer kassen når denne er i bruk , tror derfor ikke platespilleren tar skade av å stå der.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ikke for å være pirkete....joda det er jeg ::) men jeg er rimelig sikker på at det ikke er den ideelle plassering for en platespiller.
Selv om du ikke kjenner det fysisk med hånden, skal det uhovelig lite til før plint og nål registrerer vibrasjoner....
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Som sagt er ikke subwooferen i bruk når jeg spiller plater , eneste som bekymrer meg med denne plaseringen er at driv verk, lagre etc.. i platespillern kan ta skade av dette når subèn er i bruk
Så jeg får tenke på å skaffe meg ett vegstativ etter vert
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Som sagt er ikke subwooferen i bruk når jeg spiller plater , eneste som bekymrer meg med denne plaseringen er at driv verk, lagre etc.. i platespillern kan ta skade av dette når subèn er i bruk
Så jeg får tenke på å skaffe meg ett vegstativ etter vert
Vil ikke magneten i suben kunne lage problemer for spilleren også?
To indre og vekk me'n...........
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Som sagt er ikke subwooferen i bruk når jeg spiller plater , eneste som bekymrer meg med denne plaseringen er at driv verk, lagre etc.. i platespillern kan ta skade av dette når subèn er i bruk
Så jeg får tenke på å skaffe meg ett vegstativ etter vert
Et veggstativ er nok ikke så dumt om en ikke finner andre løsninger i foreks. rack. :)
Mange her på hfs mener sågar at platespillere uansett SKAL på vegg.

Når det gjelder bruk av suben m spiller oppå....er nok ikke det beste for en sart gammel vinylsnurrer.

Den spilleren din ser forresten spennende ut.
Har ikke fått anledning til å lytte til en slik. :(
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Den spilleren din ser forresten spennende ut.
Har ikke fått anledning til å lytte til en slik.  :(
Jeg er svært godt fornøyd med denne spilleren nå , jeg liker veldig godt utsende på hi-end spillerene som ble laget på den tiden.

Jeg har nå gjort endel forsøk med justering av høyden på tonearmen (VTA) og her er det absolutt mye å hente dersom denne er feil justert ,i utgangspungtet var armen min justert for høyt etter hva som anbefales , da armen normalt bør ligge vandret med platen, da blir normalt også pickup huset det samme.

Jeg senket armen så langt det lot seg gjøre og både arm og pickup var da omtrent i vater i forhold til platen , men det fungerte bare ikke lydmessig her hos meg, detaljene i lydbilde forsvant og i tillegg til dette ble bassen langt mer ubehagelig å høre på.

Når jeg etterhvert løftet armen igjen ble lydbilde langt mere detalgjert og luftig , samt basen ble langt "crispere"og behagelig å høre på, når jeg ser på siden av pickupen nå er den litt høyere i bak kant.

Justeringsverktøyet som jeg skulle benytte til denne platespilleren passet ikke , men her tror jeg ikke det er mulig å ta noe særlig feil pga s formen til tonearmen , jeg monterte pickupen rett frem i forhold til holderen og kontrollerte vinklingen i forhold til ovehenget med en mal som jeg lastet ned på nettet med 2stk målepunkter og da fikk jeg kontrollert at vinklingen av picupen stemte.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.325
Torget vurderinger
24
Når du justerer VTA (armen opp og ned) så bør du samtidig leke litt med nåletrykket. Disse to parameterne henger nøye sammen. Rett innstilling av VTA stemmer ikke nødvendigvis for alle nåletrykk. Det er helt greit å bruke en slik mal, vær bare oppmerksom på at den er plottet i rett størrelse (kontrollmål avstander).
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Jeg har ikke vekt for nåletrykk , men har nulstilt vekten bak på tonearmen når stiften såvidt berører venylplaten ,deretter har jeg justert vekten til 1.5 (gram vil jeg tro)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.325
Torget vurderinger
24
Ja, dette er en omtrentlig måte og gjøre det på (og vil i de fleste tilfeller fungere ok), du bør uansett jobbe litt frem og tilbake med ulikt stiftetrykk og VTA, når de respektive rette verdier finnes så oppnår du herlig lyd!!!!

Men det krever litt jobbing.
 
Topp Bunn