VilhelmW
Hi-Fi freak
Mulig det finnes en egen tråd innen temaet allerede...mange av oss har iallefall eksplisitt tatt opp emnet ved flere anledninger. Likevel finner jeg grunn til å stille forsamlingen følgende spørsmål:
*Hvordan står det til med garanti osv. på dyrt innkjøpt hifi-utstyr?
*Hvilke merker har lett tilgjengelig mulighet for sørvis / reparasjoner o.l. på utstyr som selges i Norge?
Jeg spør om dette fordi jeg er i tenkeboksen ang. nytt ( pent brukt?) forsterkeri, mulig også cd-spiller. Jeg har p.t. Densen forsterker og cd-spiller. Densen stiller med såkalt "livstidsgaranti" på sine produkter. Jeg har lest medfølgende info fra fabrikant ang. denne "lifetime warranty", og trodde at denne garantien gjalt så lenge man klarte å holde liv i utstyret. Det er visstnok ikke riktig. Livstid er et beregna begrep, liksom det er for oss mennesker. En forsterker forventes visstnok å leve i ca. 10 år, etter det jeg har fått opplyst fra Densens serviceavdeling. Mekaniske deler ( knotter, føtter, overføringer osv. ) er ikke dekket av denne garantien - hvis jeg har forstått hr. Sillesen rett. Slike deler finnes heller ikke lenger til DM-10, noe som er litt rart i seg sjøl. Uansett frarår Thomas Sillesen at man sender inn forsterkere ( eks. min DM10 ) til fabrikken for en "oppkvikkende" sørvis, fordi man har opplevd gjentatte ganger at forsterkerne ikke tåler transporten! Hva er vitsen da? Benytte et lokalt elektronisk verksted? Jeg bor i Bodø, og her er ikke noe elektronisk verksted som er spesialister på Densen-utstyr, meg bekjent.
Min Densen cd-spiller, er omtrent umulig å betjene uten fjernkontrollen, Gizmo'en. Kontrollknappene krangler, og cd-skuffa slarker. Skulle gjerne hatt denne også inn til en fabrikkoverhaling. Jeg får ikke engang svar fra Densen's sørvisavdeling. Oslo hifi Center opplyser at det er veldig vanskelig å sende inn slikt utstyr for fabrikkettersyn. Det kan visstnok ta maaaange måneder fra man sender inn utstyret til det blir returnert. Sånt kan jeg ikke leve med, og det er den eneste grunnen til at jeg er sterkt i tvil om det blir Densen-utstyr neste gang.
Derfor lurer jeg på om det er sånn fatt også med andre leverandører. Kanskje man burde satse på norsk ( Hegel, Electrocompaniet, Abrahamsen eller Doxa ) eller svensk ( Bladelius ) når det skal investeres i nytt utstyr?
Noen som har erfaringer man ønsker å dele?
;D
*Hvordan står det til med garanti osv. på dyrt innkjøpt hifi-utstyr?
*Hvilke merker har lett tilgjengelig mulighet for sørvis / reparasjoner o.l. på utstyr som selges i Norge?
Jeg spør om dette fordi jeg er i tenkeboksen ang. nytt ( pent brukt?) forsterkeri, mulig også cd-spiller. Jeg har p.t. Densen forsterker og cd-spiller. Densen stiller med såkalt "livstidsgaranti" på sine produkter. Jeg har lest medfølgende info fra fabrikant ang. denne "lifetime warranty", og trodde at denne garantien gjalt så lenge man klarte å holde liv i utstyret. Det er visstnok ikke riktig. Livstid er et beregna begrep, liksom det er for oss mennesker. En forsterker forventes visstnok å leve i ca. 10 år, etter det jeg har fått opplyst fra Densens serviceavdeling. Mekaniske deler ( knotter, føtter, overføringer osv. ) er ikke dekket av denne garantien - hvis jeg har forstått hr. Sillesen rett. Slike deler finnes heller ikke lenger til DM-10, noe som er litt rart i seg sjøl. Uansett frarår Thomas Sillesen at man sender inn forsterkere ( eks. min DM10 ) til fabrikken for en "oppkvikkende" sørvis, fordi man har opplevd gjentatte ganger at forsterkerne ikke tåler transporten! Hva er vitsen da? Benytte et lokalt elektronisk verksted? Jeg bor i Bodø, og her er ikke noe elektronisk verksted som er spesialister på Densen-utstyr, meg bekjent.
Min Densen cd-spiller, er omtrent umulig å betjene uten fjernkontrollen, Gizmo'en. Kontrollknappene krangler, og cd-skuffa slarker. Skulle gjerne hatt denne også inn til en fabrikkoverhaling. Jeg får ikke engang svar fra Densen's sørvisavdeling. Oslo hifi Center opplyser at det er veldig vanskelig å sende inn slikt utstyr for fabrikkettersyn. Det kan visstnok ta maaaange måneder fra man sender inn utstyret til det blir returnert. Sånt kan jeg ikke leve med, og det er den eneste grunnen til at jeg er sterkt i tvil om det blir Densen-utstyr neste gang.
Derfor lurer jeg på om det er sånn fatt også med andre leverandører. Kanskje man burde satse på norsk ( Hegel, Electrocompaniet, Abrahamsen eller Doxa ) eller svensk ( Bladelius ) når det skal investeres i nytt utstyr?
Noen som har erfaringer man ønsker å dele?
;D