Hvordan står det til med garantier og sørvismuligheter hos produsenter?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Mulig det finnes en egen tråd innen temaet allerede...mange av oss har iallefall eksplisitt tatt opp emnet ved flere anledninger. Likevel finner jeg grunn til å stille forsamlingen følgende spørsmål:

*Hvordan står det til med garanti osv. på dyrt innkjøpt hifi-utstyr?

*Hvilke merker har lett tilgjengelig mulighet for sørvis / reparasjoner o.l. på utstyr som selges i Norge?

Jeg spør om dette fordi jeg er i tenkeboksen ang. nytt ( pent brukt?) forsterkeri, mulig også cd-spiller. Jeg har p.t. Densen forsterker og cd-spiller. Densen stiller med såkalt "livstidsgaranti" på sine produkter. Jeg har lest medfølgende info fra fabrikant ang. denne "lifetime warranty", og trodde at denne garantien gjalt så lenge man klarte å holde liv i utstyret. Det er visstnok ikke riktig. Livstid er et beregna begrep, liksom det er for oss mennesker. En forsterker forventes visstnok å leve i ca. 10 år, etter det jeg har fått opplyst fra Densens serviceavdeling. Mekaniske deler ( knotter, føtter, overføringer osv. ) er ikke dekket av denne garantien - hvis jeg har forstått hr. Sillesen rett. Slike deler finnes heller ikke lenger til DM-10, noe som er litt rart i seg sjøl. Uansett frarår Thomas Sillesen at man sender inn forsterkere ( eks. min DM10 ) til fabrikken for en "oppkvikkende" sørvis, fordi man har opplevd gjentatte ganger at forsterkerne ikke tåler transporten! Hva er vitsen da? Benytte et lokalt elektronisk verksted? Jeg bor i Bodø, og her er ikke noe elektronisk verksted som er spesialister på Densen-utstyr, meg bekjent.

Min Densen cd-spiller, er omtrent umulig å betjene uten fjernkontrollen, Gizmo'en. Kontrollknappene krangler, og cd-skuffa slarker. Skulle gjerne hatt denne også inn til en fabrikkoverhaling. Jeg får ikke engang svar fra Densen's sørvisavdeling. Oslo hifi Center opplyser at det er veldig vanskelig å sende inn slikt utstyr for fabrikkettersyn. Det kan visstnok ta maaaange måneder fra man sender inn utstyret til det blir returnert. Sånt kan jeg ikke leve med, og det er den eneste grunnen til at jeg er sterkt i tvil om det blir Densen-utstyr neste gang.

Derfor lurer jeg på om det er sånn fatt også med andre leverandører. Kanskje man burde satse på norsk ( Hegel, Electrocompaniet, Abrahamsen eller Doxa ) eller svensk ( Bladelius ) når det skal investeres i nytt utstyr?

Noen som har erfaringer man ønsker å dele?

;D
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.469
Antall liker
484
Torget vurderinger
2
Kjøper derfor det meste brukt,så slpper æ det garantiproblemet.Uten å ville trampe noen på tærne syns æ EC har hatt mye tulleproblemer og leser jo at det gjelder Abrahamsen også..synd det skal være sånn,skal jo være bra ellers.Høres jo ut som Densen e i samme gata også dessverre ::) Thule har jo også hatt kjempeproblemer,ikkje rart det gikk til he... En kompis av mæ hadde Thule cd,dvd og forsterker,det blei feil på alt ??? Nu har han Primare,det virker som det er kvalitet på alle greiene der.Kan også anbefale Copland ;)

mvh Filip
 
Y

ymir

Gjest
hei
Har hatt svært god erfaring med Lauvland for en del år siden.Han tok ansvar langt utover det en kan forlange.Er også fornøyd med David Belles (Power Modules) USA men ikke med Belles Skandinavia importør,AudioTrade i Sverige.Arild på HiFi-guiden ordner også altid opp.Er ikke begeistret for kjedene,servicen synker med økende omsetning.
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Hei du
Eg har kun supre opplevingar med "mine" leverandører... ;)
Kan anbefales....
God sørvis i alle ledd.... :D :D
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.137
Antall liker
1.469
Torget vurderinger
4
Må man være spesialist på å reparere Densen?
De Densen boksene jeg har reparert bruker nu gode kjente løsninger.
Noen få skjemaer har jeg også.
Å ja, jeg bor i Bodø.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.160
Antall liker
5.072
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Så kjekt med en lokal ekspert :)
Det er alt for mange "entusiaster" i bransjen. De kan sikkert en hel del om HiFi og har gode ører, men null peiling på det som er under lokket.
Ut i fra det trådstarter skriver er det ikke bare entusiastene som ikke er kompetente. Noen produsenter er i samme båt.
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Synes tilbakemeldingene fra Densen er uakseptable. Ti års levetid på high end er tull. Kondensatsorer kan tørke ut og må kanskje skiftes etter en del år, og litt annet smårukkel kan også oppstå. Men det skal vare mye lenger. Se på Quad som kjører full service på 40 år gammelt utstyr. Se på Linn som gjør det samme. Dette er ekstremt dårlig kundebehandling fra Densens side.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
TomVe skrev:
Synes tilbakemeldingene fra Densen er uakseptable. Ti års levetid på high end er tull. Kondensatsorer kan tørke ut og må kanskje skiftes etter en del år, og litt annet smårukkel kan også oppstå. Men det skal vare mye lenger. Se på Quad som kjører full service på 40 år gammelt utstyr. Se på Linn som gjør det samme. Dette er ekstremt dårlig kundebehandling fra Densens side.
Veldig enig, det uakseptabelt. Quad og Linn er gode eksempler. Et annet eksempel er Naim 500-serie komponenter, som har anbefalt 15 års service-intervaller (5-serie og Reference-serien har anbefalt 10 år mellom servicer visstnok). En kjapp tur inn for veldefinerte service-bytter, og apparatet er klart for nye 15 år på veien.

Om et highendapparat har hatt en levetid på 10 år så hadde jeg ikke handlet der igjen, for å si det slik..
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
For å ta Densen litt i forsvar. De strekker seg et godt stykke lengre enn mange andre aktører. 10 års garanti innenfor visse rammer er slett ikke dårlig. At Naim, Linn og andre strekker seg enda lengre representerer ikke bransjenormen for å si det slik. Densen sier heller ikke at produktene "kun" har en levetid på 10 år. De har en garanti som er 10 år innenfor visse rammer. Svært bra vil jeg si.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
RJEL skrev:
Må man være spesialist på å reparere Densen?
De Densen boksene jeg har reparert bruker nu gode kjente løsninger.
Noen få skjemaer har jeg også.
Å ja, jeg bor i Bodø.
Det er ikke noe feil på DM-10'en, utenom litt brumming på det inebygde riaa-trinnet ( som jeg ikke bruker lenger,uansett!). Men etter 11 år konstant påslått, tenkte jeg å spandere en fabrikksørvis på DM-10'en. Kanskje nye kondiser, og om mulig,oppgradering til DM-10 II. Jeg blir nok å sende den inn, uansett. Må bare skaffe meg en stedfortredende forsterker i mellomtida. Noen som har en stående som de ønsker å bli kvitt?? Send meg en PM eller mail, så tar jeg kontakt.

mvh. VilhelmW
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Youppie! I dag fikk jeg et hyggelig svar fra Densens serviceavdelig ved Henrik H. Jensen. Så da er ting på gang; min DM-10 får sitt fabrikkettersyn, og - om nødvendig - nye kondensatorer. B-400 sx'en får nye betjeningsknotter og ettersyn / fintuning. Densen oppgir antatt servicetid til 2 - 3 uker, og det kan jeg leve med. Får pusse opp stua imens...Kanskje det er håp for sørvisnivået i bransjen likevel, da..???

;D
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.181
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
1
Audio Research skaffer deler til alle produkter de har produsert.
I Norge finnes det folk som er flinke på disse (Motron)
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
F.E. skrev:
Kjøper derfor det meste brukt,så slpper æ det garantiproblemet.Uten å ville trampe noen på tærne syns æ EC har hatt mye tulleproblemer og leser jo at det gjelder Abrahamsen også..synd det skal være sånn,skal jo være bra ellers.Høres jo ut som Densen e i samme gata også dessverre ::) Thule har jo også hatt kjempeproblemer,ikkje rart det gikk til he... En kompis av mæ hadde Thule cd,dvd og forsterker,det blei feil på alt ??? Nu har han Primare,det virker som det er kvalitet på alle greiene der.Kan også anbefale Copland ;)

mvh Filip
tror ikke det er så rart at thule hadde mye problemer, viss man ser inni apparatene. fullt av chipper!
jobbt på elkjøp et års tid, vi solgte ikke så mange enheter av thule, men det stod alltid en og annen på lageret i retur allikavel. chipstyring eller knusktørre kondiser ::)
 
Topp Bunn