Hvordan streame FLAC-filer på en enkel måte?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.268
Antall liker
9.562
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det er ikke noen forskjell på lydkvaliteten med mindre du begynner å gjøre prosessering på datafilene. Avspillingsprogrammet på en PC skal bare skyfle datastrømmen over til en streamer. Det skjer på et asynkront TCP/IP format med bufrede datapakker. Det eneste stedet det kan oppstå jitter er når en SPDIF-strøm overføres til DAC. Der har tidsstabiliteten på klokkekrystallen i streameren en del å si (jfr Auralics påstand om "femtosekund klokke" i Aries). Det er kun tidsvariasjonene i det D/A-konverteringen skjer som kan skape ugagn. Det som skiller avspillingsprogrammer er brukergrensesnitt og systemarkitektur, ikke lydkvalitet.
Takk for oppklaring Asbjørn. Bortfaller en del av klokke-problematikken dersom man har filene som spilles av lagret lokalt? Er det forskjell på om musikken er lagret på intern HDD/SSD eller ekstern HDD tilkoblet via USB3?
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
781
Sted
Nesodden
Stusser litt på denne streaminggreia. Spotify Premium er jo ikke i nærheten av vanlig CD lyd men fleksibiliteten mht bruk er kanskje viktigere en lydkvaliteten?

Streaming kan jo også gjøres med filer lokalt; og for min del er det så å si det eneste jeg gjør. Da er kvalitet minst like god som CD, og i noen tilfeller bedre ... Brukervennligheten er helt maks, og jeg elsker å kjøre platesamlingen min på 'random' og få en evig 'mix-tape' ut av det ... :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.082
Antall liker
38.706
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Takk for oppklaring Asbjørn. Bortfaller en del av klokke-problematikken dersom man har filene som spilles av lagret lokalt? Er det forskjell på om musikken er lagret på intern HDD/SSD eller ekstern HDD tilkoblet via USB3?
Nei, det har heller ingen ting å si så lenge du sender data til en ekstern streamer før D/A-konvertering. Dataene hentes opp fra disk, enten det er en HDD eller SDD, intern eller ekstern, SATA eller USB, og sendes ut på et pakkeswitchet nettverk. I mottakerenden bufres dataene på nytt og tas ut av bufferen etter hvert som de brukes. Det er bare klokken på utgangen av streameren som kan påvirke lydkvaliteten. Feil tidligere i kjeden fører til dropouts og rebuffering, ikke "hardhet i diskanten" eller noe slikt. Dette er datadingser, ikke audiodingser. Audiodingsene starter med D/A-konverteringen og spesielt på analogsiden av den.
 
W

WayAhead

Gjest
Stusser litt på denne streaminggreia. Spotify Premium er jo ikke i nærheten av vanlig CD lyd men fleksibiliteten mht bruk er kanskje viktigere en lydkvaliteten?

Streaming kan jo også gjøres med filer lokalt; og for min del er det så å si det eneste jeg gjør. Da er kvalitet minst like god som CD, og i noen tilfeller bedre ... Brukervennligheten er helt maks, og jeg elsker å kjøre platesamlingen min på 'random' og få en evig 'mix-tape' ut av det ... :)

Ser den, bruker samme prinsippet selv men har mange originale kjøpte FLAC*filer lagret i MACen med opp til 352 kHz, 24 bit oppløsning som kjøres direkte mot effektforsterker og det låter så mye bedre enn feks Spotify Premium at S er intet tema annet enn for å søke ting som ikke er tilgjengelig andre steder.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.268
Antall liker
9.562
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for oppklaring Asbjørn. Bortfaller en del av klokke-problematikken dersom man har filene som spilles av lagret lokalt? Er det forskjell på om musikken er lagret på intern HDD/SSD eller ekstern HDD tilkoblet via USB3?
Nei, det har heller ingen ting å si så lenge du sender data til en ekstern streamer før D/A-konvertering. Dataene hentes opp fra disk, enten det er en HDD eller SDD, intern eller ekstern, SATA eller USB, og sendes ut på et pakkeswitchet nettverk. I mottakerenden bufres dataene på nytt og tas ut av bufferen etter hvert som de brukes. Det er bare klokken på utgangen av streameren som kan påvirke lydkvaliteten. Feil tidligere i kjeden fører til dropouts og rebuffering, ikke "hardhet i diskanten" eller noe slikt. Dette er datadingser, ikke audiodingser. Audiodingsene starter med D/A-konverteringen og spesielt på analogsiden av den.
Tenkte mer på tilfellet hvor man har en HTPC hvor musikken ligger på intern SSD eller ekstern HDD og at DAC er koblet via USB til samme PC - altså ingen avspilling via nettverk.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.082
Antall liker
38.706
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ser den, bruker samme prinsippet selv men har mange originale kjøpte FLAC*filer lagret i MACen med opp til 352 kHz, 24 bit oppløsning som kjøres direkte mot effektforsterker og det låter så mye bedre enn feks Spotify Premium at S er intet tema annet enn for å søke ting som ikke er tilgjengelig andre steder.
Det er slik jeg bruker den også. Egen musikk lagret lokalt, Spotify og Tidal for å sjekke ut nye artister og lignende.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.082
Antall liker
38.706
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tenkte mer på tilfellet hvor man har en HTPC hvor musikken ligger på intern SSD eller ekstern HDD og at DAC er koblet via USB til samme PC - altså ingen avspilling via nettverk.
Nja, det har fortsatt ingen ting å si hvordan musikken er lagret, så lenge dataratene er høye nok til å forsyne DAC'en uten dropouts og rebufring. Derimot har jeg ikke satt meg like grundig inn i USB DAC'er, så der vil jeg ikke være for bastant. Jeg vil ikke utelukke at USB-driveren på utgangssiden kan ha noe å si. Personlig har jeg styrt unna det formatet for å slippe en del problematikk med jordstøy og potensielt jitter.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.578
Torget vurderinger
30
Kan det være forskjeller i lydkvalitet på trådløs og kablet streaming av flac fra filserver, så lenge man ikke opplever buffring eller dropout?
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
781
Sted
Nesodden
Kan det være forskjeller i lydkvalitet på trådløs og kablet streaming av flac fra filserver, så lenge man ikke opplever buffring eller dropout?
Jeg har lest at trådløst er problemfritt, så lenge du passer på at wifi-dongel (hvis du bruker det) ikke kommer for nærme selve streameren (f.eks. en RPI eller BBB). Selv bruker jeg kablet, sånn for sikkerhets skyld som man sier ... :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.082
Antall liker
38.706
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kan det være forskjeller i lydkvalitet på trådløs og kablet streaming av flac fra filserver, så lenge man ikke opplever buffring eller dropout?
Nei. Det er fortsatt et asynkront bufret grensesnitt, enten datastrømmen går via WiFi eller ethernet-kabel. Noen meter luft er et bra galvanisk skille mot jordstøy, men ethernet-kabelen er gjerne også en uskjermet (UTP) type uten jordforbindelse der heller. Jeg har prøvd begge deler, foretrekker kablet fordi det gir mer pålitelig forbindelse og høyere datarate.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.268
Antall liker
9.562
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Tenkte mer på tilfellet hvor man har en HTPC hvor musikken ligger på intern SSD eller ekstern HDD og at DAC er koblet via USB til samme PC - altså ingen avspilling via nettverk.
Nja, det har fortsatt ingen ting å si hvordan musikken er lagret, så lenge dataratene er høye nok til å forsyne DAC'en uten dropouts og rebufring. Derimot har jeg ikke satt meg like grundig inn i USB DAC'er, så der vil jeg ikke være for bastant. Jeg vil ikke utelukke at USB-driveren på utgangssiden kan ha noe å si. Personlig har jeg styrt unna det formatet for å slippe en del problematikk med jordstøy og potensielt jitter.
Takk igjen for svar. Siden min Hegel HD2 har gjort det bra på jitter-målinger i test, så får jeg la nevrosene ligge og nyte musikken :)

HD2.JPG
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.082
Antall liker
38.706
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ser bra ut, det der. En av mine tommelfingerregler: Ting under -100 dBFS er ikke noe å bekymre seg om. Ting over -80 dBFS bør man gjøre noe med. I gråsonen mellom kommer det litt an på hva tingen er, men tredjeordens forvrengning ved så lave nivåer som dette er nok ikke hørbart. Høyttalermotorene dine vil tilføre langt mer andre- og tredjeordens forvrengning enn dette, kanskje rundt 1 % (-40 dB).
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
3.025
Antall liker
3.066
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Bruker Foobar2000 på bærbar pc med ssd, og Foobar på nettbrett som styring.
NAS er koblet via nettverk til pc, og pc kjører usb til dac.
Foobar er i særklasse fleksibel og passer mitt bruk perfekt, den er i tillegg gratis.
Bruker dedikert wasapidriver via usbutgangen til en filterløs DDDac.
Windows 8.1 var best til formålet den gang jeg testet forskjellige versjoner for å omgå windows egen lyddriver. Vet ikke om dette har blir gjort om i Win10, men jeg mener at det er utgitt en wasapidriver som omgår win10 sin styring av usb utgangen.

Har testet Roon, men ble veldig raskt uvenn med GUI.
Leste litt igjennom forumet til Roon Labs, og kunne notere en haug med klager på gui, og tagging av filene.
Siden Roon ikke gir noe bedre lyd, lot jeg være å styre mer.
Grisedyrt var det også, uten å tilføre noe vesentlig i f.h.t Foobar2000.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.553
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Stusser litt på denne streaminggreia. Spotify Premium er jo ikke i nærheten av vanlig CD lyd men fleksibiliteten mht bruk er kanskje viktigere en lydkvaliteten?

Streaming kan jo også gjøres med filer lokalt; og for min del er det så å si det eneste jeg gjør. Da er kvalitet minst like god som CD, og i noen tilfeller bedre ... Brukervennligheten er helt maks, og jeg elsker å kjøre platesamlingen min på 'random' og få en evig 'mix-tape' ut av det ... :)

Ser den, bruker samme prinsippet selv men har mange originale kjøpte FLAC*filer lagret i MACen med opp til 352 kHz, 24 bit oppløsning som kjøres direkte mot effektforsterker og det låter så mye bedre enn feks Spotify Premium at S er intet tema annet enn for å søke ting som ikke er tilgjengelig andre steder.
Har du testet blindt mellom Spotify Premium og CD(-kvalitet) med samme innspilling?
 
Topp Bunn