Hvordan Streame tidal, Netflix, viaplay og Disney + best inn i yamaha cx5200?

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Kjøpte i utgangspunktet en lennovo mediapc til å spille av tidal og Netflix..... Men havnet litt bakpå da jeg kjøpte en ny 4k projektor. Siden den lennovo ikke støtter 4k.
Derfor kjøpte jeg inn en Apple tv..... Som i og for seg gir bra bilde, men dårlig lyd!
Den støtter atmos og det på Netflix. Men lyden er ikke optimal. Tidal bruker jeg på lennovo, der er lyden mye bedre og bildet betyr jo ingenting der.... Den gamle blueray spilleren min støtter heller ikke 4k eller atmos.....
Så nå tenker jeg å slå to fluer i en smekk.
Burde jeg kjøpe en skikkelig gaming pc med bra grafikk kort og lyd kort. Eller en ny dedikert blueray 4k spiller. Eller rett og slett en ps5 eller xbox?
Blueray spiller tenkte jeg på Panasonic DP-UB9000.....
Hva gir best lyd og bilde?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.074
Antall liker
3.072
Torget vurderinger
2
Mitt oppsett er en bluerayspiller til en aktiv hdmisplitter som er koblet både til en smart-tv og en projektor. Uansett om jeg ser på skjerm eller lerret går lyden via smart-tv ( hdmi inn, optisk ut, til dac og stereo ) Skal jeg se på netflix har jeg en chromecast også kobla til splitteren. Mediapc har jeg fjerna, caster fra telefonen. Ble ikke noe dårligere hos meg. For hva det er verdt, driver ikke med 4k.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.341
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Nvidia Shield, enkelt og greit. Den støtter alt og koster nesten ingenting, enkel i bruk og tar liten plass.
Xbox støtter også endel, slik som Atmos om det er et krav, og fint om man trenger bluray. Men best om man tenker å spille på den i tillegg.
Lyd ut igjennom HDMI er best, da får man ukomprimert lyd (om kilden støtter det) på alle kanaler. Det er begrensninger på spdif og lydkvalitet, spesielt om man skal ha flere kanaler med lyd.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
843
Antall liker
628
Sted
Oslo
Trengs det ikke bluray drev, så støtter jeg en nvidia shield, og da gjerne pro utgaven.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Var inne og sjekket den..... Virket jo veldig bra, men trenger en blueray ultra HD også 🤪🤪🤪
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.862
Antall liker
8.860
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Får man Disney Plus på Nvidea Shield?
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.384
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
1
Dersom 4k video er motivet så har Panasonic dmb-ub820e like godt bilde som toppmodellen, til 5/12 av prisen. Det har L&B sagt.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Lyden er alltid viktigere enn bildet hos meg 😁
Så ut fra hva jeg kunne forstå, så var lyden noe bedre på 9000....
Derfor jeg vurderer den om det blir blueray spiller
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Kjøpte i utgangspunktet en lennovo mediapc til å spille av tidal og Netflix..... Men havnet litt bakpå da jeg kjøpte en ny 4k projektor. Siden den lennovo ikke støtter 4k.
Derfor kjøpte jeg inn en Apple tv..... Som i og for seg gir bra bilde, men dårlig lyd!
Den støtter atmos og det på Netflix. Men lyden er ikke optimal. Tidal bruker jeg på lennovo, der er lyden mye bedre og bildet betyr jo ingenting der.... Den gamle blueray spilleren min støtter heller ikke 4k eller atmos.....
Så nå tenker jeg å slå to fluer i en smekk.
Burde jeg kjøpe en skikkelig gaming pc med bra grafikk kort og lyd kort. Eller en ny dedikert blueray 4k spiller. Eller rett og slett en ps5 eller xbox?
Blueray spiller tenkte jeg på Panasonic DP-UB9000.....
Hva gir best lyd og bilde?
Nå er spillkonsoller blitt mye mer stillegående, men fortsatt litt tidvis støy, og samme fra gaming PC, om du ikke skrur litt ned på hissigste settings.
Men siden du sier lyden er viktigst; stusser litt på dårlig lyd fra Apple TV. Jeg kjører selv en Lenovo laptop inn på USB DAC, samt spiller av forruten film/serier, musikk gjennom Spotify appen på Apple TV. Lyd går da over HDMI til TV. Fra TV optisk ut til DAC. Lyder knall, nesten på nivå med Naim streameren. Du har sjekket lydinstillinger? Slik som fullt dynamisk omfang og annet på Apple TV? Og samme på receiver kanalen du bruker? Regner med at du har receiver om du kjører Atmos.

Eks.
F27188E1-F51E-44BD-BA62-00390396431C.png
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Har flere som har sagt at det er rart at Apple tv har dårlig lyd.....
Når jeg ser film med blueray spilleren min er det grisehøyt med - 27 på yamaha cx5200....
Når jeg spiller med lennovo og tidal er også - 27 veldig høyt....
Med Apple tv kan jeg sette på Netflix med atmos lyd og på - 18 er det omtrent like høyt som ved blueray spilleren.... Og med tidal må jeg på - 18 for matche volum på lennovo. Men lyden er flatere og like bra 😫
Har sjekket innstillinger på Apple tv også....
Alt sammen er hdmi og nye hdmi 2.0 kabler....
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.176
Antall liker
2.109
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Apple TV 4K kjører lyden ut digitalt ut via HDMI, så jeg skjønte ikke helt hvordan Apple TV kan ha dårlig lyd sammenlignet med andre alternativer ?
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Han på hifiklubben mente kanskje noe kunne være galt med Apple TVen min da........
Har ikke lånt av andre og sjekket det enda. Men hos meg er det vertfall dårligere 🤪
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Bruker du volumkontroll på BÅDE receiver og Apple TV? Det kan vel være årsaken til ulikt nivå?

Men hvordan er det koplet hos deg egentlig? Har du HDMI fra Apple TV først til receiver, og så HDMI fra receiver opp til din TV/projektor?
Eller har du Apple TV direkte koplet til din TV/projektor og tar ut lyden fra TV/projektors optiske utgang?
Jeg har det koplet på siste måten, tar all lyd ut fra TVs optiske utgang. Da blir det riktig nivå, og god lyd hos meg.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Hdmi rett in i yamaha cx5200.... Men det gjør jeg med de andre også.
Bruker aldri volum på fjernkontrollen på Apple tv, så jeg må jo sjekke det da!
Det kan jo være et godt poeng, føler meg temmelig dum om det er tilfellet i såfall 🤪🤪🤪🤪
Er på jobb ei uke til, så skal jeg sjekke det 😁
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hdmi rett in i yamaha cx5200.... Men det gjør jeg med de andre også.
Bruker aldri volum på fjernkontrollen på Apple tv, så jeg må jo sjekke det da!
Det kan jo være et godt poeng, føler meg temmelig dum om det er tilfellet i såfall 🤪🤪🤪🤪
Er på jobb ei uke til, så skal jeg sjekke det 😁
Da gjør du som følger:

1. Bruk Apple remote volum knapper og pass på at du har fullt nivå ut. Men OBS! følg med på displayet på din receiver om volumet øker! Apple remote kan nemmelig skru av/på din receiver samt kontrollere master volume (volumet på din receiver) Veldig praktisk, du må ha aktivert HDMI CEC på receiver inngangen, eller programmere Apple remote manuelt(veldig lett prosedyre) Jeg har programmert min til å dekke 3 forsterkere.
2. Anbefalt trinn to om fortsatt dårlig lyd, er å bytte HDMI input. Dra ut HDMI fra baksiden i din BluR spiller og sett inn i Apple TV isteden. Kan jo ligge noen settinger i receiveren din som f.eks nivå, stereo vs.sourround mode osv.?
Så får du mao testet input og kabel som du vet gir god lyd på andre kilder.

Når det gjelder avspilling fra Tidal: benytter du appen i Apple TV, eller streamer du over fra mobil, nettbrett o.l via Airplay?
Har ikke du MusicCast på CX5200?? Da er det jo bare å laste ned MusicCast Appen og streame i vei direkte, med super lydkvalitet.
 
Sist redigert:

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Takk for gode anbefalinger 😁
Jeg bruker app som er på Apple tv ja....
Så skal jeg sjekke musicCast da, kan du spille av med master der også da?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Takk for gode anbefalinger 😁
Jeg bruker app som er på Apple tv ja....
Så skal jeg sjekke musicCast da, kan du spille av med master der også da?
Bare hyggelig! Vet ikke om MusicCast app støtter MQA (Master)
Men gjør receiveren din slik dekoding da..?? Det tror jeg ikke..Ihvertfall ikke full unfold av fila.
Og ikke noe Apple TV kan hjelpe deg med heller.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Når jeg streame fra lennovo så synes jeg at de sangene det står master på er hakket hvassere enn de uten..... Men vet ikke om decodingen på forsterker forandrer seg....
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det har du nok rett i, men derav ikke sagt at det er full MQA. Men dette må du nesten sjekke med Yamaha folket:)
Tipper du vil bli rimelig fornøyd med MusicCast da du tross alt har dette innebygget i receiveren din etter det jeg ser.
Men altså, du må laste ned appen på mobil/nettbrett da. Jeg har liggende en enkel streamer med Yamaha MusicCast selv. Funker gull det. Bruker dog mest Spotify Connect når jeg bruker den
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Har selv Apple 4k til Yamaha CX-A5100 - og det låter like bra som fra tven eller Xbox X, tror du har en justering som ikke har vært positiv.
 
Sist redigert:

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Da har jeg fått sjekket level på Apple tv og fått installert musiccast......
Lennovo PCen er i en egen liga når det gjelder lyd på tidal. I forhold til Apple tv, så er det rett og slett latterlig mye bedre! Musiccast er noe bedre, men langt fra Lennovo PCen den også. Vil si den ligger midt i mellom Lennovo og Apple da. Kanskje litt nærmere Lennovo.
På Apple tv har jeg justert gain på cx5200 opp til max +6db. Det hjalp litt, men synes ikke den er veldig god.
Har en kamerat som har en Apple tv, så han skal komme med sin og se om den fungerer litt. Eller om det er noe galt med min 😫
Synes jo det er rart at alle andre sier at den har bra lyd hehe!
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Prøvd å kryssbytte inngang på receiveren din da, bare for å sjekke at det ikke ligger noen «rare» programmeringer der?
Slik som dynamisk begrensning, nattlyd, 2-channel vs.sourround mode etc.?
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Prøvde en annen hdmi uten at det hjalp.....
Med - 16 på forsterker så var jeg fremdeles ikke på samme trykk som jeg har på - 27 på Lennovo.....
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Prøvde en annen hdmi uten at det hjalp.....
Med - 16 på forsterker så var jeg fremdeles ikke på samme trykk som jeg har på - 27 på Lennovo.....
Høres veldig rart ut det der altså. Jeg spiller jo også bilde og lyd gjennom Apple TV 4k og Lenovo bærbar PC over samme DAC men til integrert 2 kanal forsterker. Ingen nivå forskjell der. Og få dramatiske forskjeller ellers.
Nei, da er det tomt for tips gitt.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Kanskje han kameraten min kommer på søndag, så får han ta med sin. Så får vi se 🤪
 
Topp Bunn