Av produkter som gjør/gjorde det utrolig bra i tester, som jeg med beste vilje, virkelig ikke kan forstå vil jeg fremheve :
-B&W CM9
-Hegel H200
-Parasound NC2100
-Mastersound Compact 845
-SVS SB12NSD
Tre av produktene kjøpte jeg basert på tester, og to av de hadde jeg inne til test. Dristige produkter å sette på en slik liste når de er roset så opp i skyene. Men det er lov å ha egne meninger, og kanskje jeg faktisk har rett også
Kan godt forstå at man lett kan bomme dersom man uten videre kjøper produkter basert på omtaler alene.
Alle de nevnte produktene vil i rett kombinasjon kunne gi svært gode resultater, men det betyr selvsagt ikke at de vil passe i alle oppsett og for alle lyttere.
Mvh
Håkon Rognlien
Hvis vi tar f.eks B&W-ene så fant jeg egentlig ut at de låter ikke så verst på veldig mye, prisen i betraktning. Og en behagelig klang som jeg kan forstå mange liker.
Men det er veldig synd at det aldri blir nevnt i noen tester hvor lite egnet den er for lavt volum. Man må opp i 75-80 db før den åpner seg. Før det er lyden riktig så ullen og måtte bort å sjekke om diskantene i det hele tatt virket. Nå var ikke det en test du har foretatt, eller ment som kritikk. Men jeg prøver, på en litt klønete måte, å få frem at slike ting blir så sjelden nevnt i tester.
Og så har jeg egentlig alltid lurt på en annen ting. Hvor mange db snakker vi om når en skribent skriver "de spiller så høyt", "mer enn høyt nok". Snakker vi da om gjennomsnittet 105-110 db av hva de fleste oppsett yter, eller synes skribenten at 90 db er høyt? Heller ikke ment til deg altså.