Bx skrev:
RS,
De høyttalerne dine er et nydelig skue.
Kan du fortelle litt om innmat, konstruksjon og ytelse?
Takk for det du! Jo, tråden er alikevel spora av så.. :
Når jeg tegna dem var det med tanke på evt. produksjon; ville vise at selv tung hifi kunne skli inn blandt Chesterfield-salonger i velmøblerte hjem. Får svært positive tilbakemeldinger ikke minst fra damer; "nei så pene de er.." med "vil ha" tone i stemma.
Lang historie bak; fant ingen høyttaler uten visse musikalske tilkortkommenheter så jeg ga meg selv i oppdrag å utvikle en sådan.(jo takk)
Det måtte bli fire-veis om den skulle være homogen såvel klangmessig som dynamisk. Homogent dynamisk headroom(!) er en faktor jeg tidlig inkalkulerte, minimal dynamisk kompresjon var målet. Høyttaleren skulle ikke bare måle riktig ved 1W, den skulle også måle/lyde like riktig ved 10 eller 50W osv..
For å oppnå dette måtte impedansen være linjær, noe jeg enten kunne oppnå ved hjelp av ymse korreksjonskretser eller ved å holde filteret minimalt, dvs. 1.ordens. Ettersom jeg innså hvor mye tap og signalforringelse spesielt paralelle komponenter medfører gikk det sport i å stadig forenkle filteret. At det enkle filteret også er faselinjært er en hyggelig bonus.
På samme tid ble også komponentkvaliteten stadig oppgradert, og utrolig mange basselementer var innom på prøve. I den her tida var høyttalerne (i andre kasser) stadig på tur rundt i Sør-Norge, prøvd ut i ulike settings. Nå var jeg også på jakt etter referansekabler blant markedets mest velrenomerte, men så gjorde jeg som kjent en oppdagelse..
Basselementet er faktisk bare en ti-tommer, attpåtil av Koreansk opprinnelse. Denne provoserende billige MGR-25P40 fra Ljudia var bare så usedvanlig spretten at jeg falt pladask for den. Helt uhørt timing, og etter mine utallige tweaks og modifikasjoner spiller den kjappe lille tiern med en hakeslippframkallende autoritet til under 20hz..
Assymetrisk kabinett (eliminerer energitap v. stående bølger) uten absorbenter (eliminerer ytterligere energitap) men med hjemmesydde diffraktorer gir kraftig nivå ut undertunet port med akustisk støtte fra gulv. 24kv massiv kobber pr. pol inn i 12kv spoletråd gir i strøm med unevnelig tap målt opp mot aktiv løsning. Det er faktisk like mye tap i signalføring til aktivt filter. Foruten spole benytter jeg en korreksjonskrets bestående av 1x600v kondis + 7x10W motstander. Paralellkobling av komponenter i nedre register fjerner totalt problemet med utilstrekkelig strømkapasitet.
Man skal ikke la seg lure av det siviliserte utseendet; høyttalern er et lite monster
I nedre mid endte jeg opp med en magnettrima Seas G-17REX/P som i min konfigurasjon var alt annet overlegen. Svært ren lyd, og igjen handler det om hurtighet. Slet litt med effekttåligheten, det gikk så varmt at det kom røk fra fasepluggen ved "realistisk" orgelspilling. Problemet viste seg å kunne tilskrives delefiters manglende strømkapasitet, etter å ha oppgradert fa en enkel seriekondensator til 3stk 600volt i paralell forsvant røken.
I det kritiske registeret øvre mid-nedre diskant bruker jeg en modifisert Dynaudio D-52AF. Nå uten AF og med vesentlig større bakkammer. Begge deler gir renere, luftigere gjengivelse. Intergreringen av denne var en lei nøtt, ikke minst med min fanatiske holdning til filtere. Etter utallige forsøk satt det endelig med en enkel sugekrets. Dette elementet deles kun nedover med en tinnfoliekondis, oppover lar jeg den rulle av uten filter. Denne løsningen har vist seg å spille så ultimat luftig at jeg dermed er bundet opp til å benytte et element som faller av tilsvarende (uten unoter) om jeg skal gjenta suksessen.
Dermed blir det en enkel jobb igjen til diskanten. ScanSpeak 9700 er mitt valg her, det eneste elementet jeg ikke har modifisert. Med så høy deling som jeg benytter spiller softdomen langt mer luftig og avslappet enn ved lavere deling, foruten at det enklere filteret (1stk. superkondis) gir et renere signal. Høy deling reduserer også spredning, dette sammen med et faselijært filter må være grunnen til at høyttalerne forsvinner så totalt og åpner en magisk 3D. Sweetspot er nesten et uinterresant begrep, lyden bare er i rommet. Her behøves ikke triksing med bakdiskanter eller superdiskanter, det er bare hull igjennom.
Apropos hull, bassgjengivelsen oppleves faktisk som luftig og ren på linje med diskanten. Helt ned. Det braker til når det behøves, ellers er det stille og rent. Brutalt stille. Og vi snakker bassrefleks
Nærfeltmålinger av 4-veis 1.ordens må man bare se bort fra, det summerer bare ikke grunnet overlapping. Målt fra lytteposisjon er en annen sak. Høyttaleren er også konstruert med tanke på bi-amping og evt. nivåregulering av bass. Skulle jeg bygge igjen ville jeg dele den opp i to kabinettdeler med muligheter for utskiftning av bassmodul og justerbar tilting av topper. Pluss at de ville bli lettere å transportere :
Som de er nå tilter frontplaten ca.8-10 grader og de øvre elementene er plassert "utover". Dette er viktig for at høyttaleren skal summere og integreres riktig. Høyttalerens frontplate smalner gradvis slik at den ikke bidrar med noen "signatur" ved noen frekvens.
Går og vurderer om jeg skal gjenoppta tråden med litt andre elementer i midten, men det kan fort bli en stor jobb :
Mvh. RS