Jeg mener at "egenlyd" i metaller er nokså overdrevet. Det går et skille mellom ferromagnetiske metaller som stål eller nikkel på den ene siden og alle de andre på den andre. De ferromagnetiske vil vende magnetfelter i materialet etter signalspenningen, noe som fører til en viss "treghet" (hysterese), som igjen skaper forvrengningsprodukter. Forvrengningen vil være lav i nivå, men målbar, og vil vise seg både som harmonisk forvrengning og som intermodulasjonsforvrengning. Det vil vi ikke ha, selv ikke nede ved -124 dB eller hvor den nå havner. For høyfrekvente overføringer (MHz - GHz) kan det være helt OK å bruke kobberbelagt ståltråd som ledere, ettersom skinneffekten gjør at hele signalet går i overflaten likevel, men for audiofrekvenser er det ikke noen god løsning.
For de andre metallene er det de enkle tingene som bestemmer. Eksempelvis lederevne, mekanisk belastbarhet, korrosjonsbestandighet og pris. Sølv leder litt bedre enn kobber, men prisforskjellen er så mye større enn de 6 % økning i lederevne at det som regel lønner seg å øke tverrsnittet på en kobberleder i stedet, hvis man absolutt vil ha den reduksjonen i seriemotstand. Gull leder ikke spesielt godt, men er korrosjonsbestandig, så et tynt lag gull på kontaktflatene kan være en god idé. Aluminium leder dårligere enn kobber (61 %), men er lettere og billigere, så for lange luftspenn har det noe for seg. Da er det gjerne tvinnet rundt en stålvaier for å gi mekanisk styrke. Forøvrig handler dette om seriemotstand (konsekvens av materalvalg, lengde og tverrsnitt), kapasitans (avstand mellom lederne og valg av isolasjonsmateriale) og induktans (arealet av "sløyfen" mellom lederne). De tre størrelsene kan definitivt skape hørbare forskjeller, men kommer på samspillet mellom flere faktorer, hvor geometrisk oppbygning er mye viktigere enn ledermaterialet.
Jeg mistenker at sammenhengen mellom metallets farge (kobber, gull, sølv, aluminium) og egenlyd (mørkest, gylden, sølvskimrende, lysest) handler om mentale assosiasjoner mellom visuelle inntrykk og opplevd lyd heller enn virkelige fysiske forskjeller. Det er ihvertfall ingen frekvensavhengige forskjeller i lederevne som skulle tilsi hørbare endringer i klangbalanse, så vidt jeg vet.