Dersom man utelukkende skulle basere butikk på lagervarer, så ville dette ha økt utsalgsprisene betraktelig. Eller utvalget ville ha vært mye mindre. Forhåndsbetaling er med andre ord med på å holde prisene nede og utvide sortimentet.
|
Om man er litt dristig og ser på dette som en børsspekulant, vil jeg ikke si at det å feks betale inn 30-60 dagers forskudd på en 30000,- vare mot et 10% avslag er dummere enn å sette inn 30000,- på børsen. Ja, man risikerer alltid noe, men desto høyere risk desto høyere potensiell avkastning.100% forskudd hadde jeg nok ikke godtatt.
Og prøv å dra på Elkjøp/Lefdal å få låne med deg noe hjem.Med mindre det er snakk om hjemlån. Så det argumentet har lite med forskudd å gjøre.![]()
Er du en pålitelig kunde i vårt segment er det ikke grenser for hva du kan dra med deg fra sjappa for en ukes lån, uten at en krone har forlatt kontoen din.
Ja, en del av servicen må jo være at man skaffer kunden det kunden vil ha, selv om man ikke har det i butikken eller nærlageret. Om kunden skal betale noe på forskudd eller ikke, avhenger hva det dreier seg om, og hvilken avtale butikken har med leverandør. Kunder kan ikke forlange at butikkene skal legge ut for varer som er bestilt, og som de risikerer å brenne inne med dersom kjøper ikke dukker opp og betaler når varen er ankommet.Dersom man utelukkende skulle basere butikk på lagervarer, så ville dette ha økt utsalgsprisene betraktelig. Eller utvalget ville ha vært mye mindre. Forhåndsbetaling er med andre ord med på å holde prisene nede og utvide sortimentet.
Dersom man utelukkende skulle basere butikk på lagervarer, så ville dette ha økt utsalgsprisene betraktelig. Eller utvalget ville ha vært mye mindre. Forhåndsbetaling er med andre ord med på å holde prisene nede og utvide sortimentet.
Mao en bransje full av sjarlataner og banditter. Vi må vel snart begynne å betale beskyttelsespenger - på forskudd.Noen faktorer som jeg tror spiller inn:
- Produksjonsleddet er preget av fragmentering og overetablering.
- Forhandlerleddet er preget av fragmentering og overetablering.
- Produktene markedsføres i stor grad av tester i forskjellige publikasjoner, og nyhetsinteressen må opprettholdes med jevnlige tester, som igjen tvinger fram alt for hyppige oppgraderinger.
- Salgsvolumet er lite i antall.
- Produktene er ofte j** dyre.
- De kan brått gå av moten, fordi noen har skrytt av noe annet i ettellerannet blad eller på enellerannen nettside.
- Det er umulig å vite om det merket man har er 'in' neste måned.
- Siden forhandlerne er ofte bittesmå har de ofte ikke rygg til å bære en eneste usolgt enhet.
Entusiastbransje hele veien gjennom.
Det er jo ikke dette tråden handler om.Har ingen problemer med å skjønne hvorfor de tar forskudd.
Hver fjerde HI-FAI privatkunde hos meg betaler ikke av seg selv.
Jeg ringer de på forhånd og forteller hva det koster å fikse produktet. De aksepterer, det var jo ikke dyrt,bla,bla,bla. Hvilke kabler skal jeg kjøre på ampen, og masse rare spørsmål.
Jeg reparerer produktet, legger faktura i eska sammens med produktet, 14 dagers betalingsfrist og greier.
Alt i henhold til muntlig avtale.
!4 dager går, kommer pengene, neeeiii
En måned går, jeg ringer en vakker fredags kveld og spør hvor det har blitt av pengene.
Da blir det pinlig steming i telefonen, alle mulige snodige unnskyldninger og pengene er på konto noen dager senere.
Så ja, skjønner godt hvorfor de skal ha betaling på forskudd. Har vurdert det selv...
Så får noen bare mene at enkeltperson foretak som tar forskuddsbetaling er tvilsomt.
Meget mange tvilsomme kunder der ute, med usedvanlig dårlig hukommelse på fakturaer de måtte ha liggende.
Men hvis produktet feiler om 4 år så husker de meget godt hvor det var reparert sist......
Du er real som legger med faktura men om det lønner seg er kanskje ikke så lett å vurdere. Hvis du må purre på 25% av kundene og la oss si 10% aldri betaler så går det kanskje braNei, det er kanskje ikke det tråden handler om. Men nært beslektet.
At folk ikke betaler er årsaken til at butikkene skal ha forskuddsbetalt.
Å si meg, når reparert produkt skal sendes til Lindesnes. Skal jeg ha pengene først, eller skal forbruker betale etter å ha mottatt produktet, eller postoppkrav.
Kunne være skøy å få høre forbrukeren sitt syn på dette?
Jeg har bestandig lagt meg på faktura i eska, for å være grei, og de som ikke har betalt er svartelistet hos meg....
Det er ikke lenge siden jeg hadde inne en forforsterker for ettermontering av RIAA-kort hos et firma i Horten. Da fikk jeg tilsendt faktura på e-post og forforsterkeren ble sendt i posten etter at jeg hadde betalt faktura. Samme prosedyre også da jeg kjøpte høyttalere der. Ser ikke noe problem med en slik ordningÅ si meg, når reparert produkt skal sendes til Lindesnes. Skal jeg ha pengene først, eller skal forbruker betale etter å ha mottatt produktet, eller postoppkrav. Kunne være skøy å få høre forbrukeren sitt syn på dette?
Hæ?Om butikker skulle fått betalt først når utstyret var levert ville di tapt mye penger.
Det er en kalkulert risiko, ja. Men forstår det fra butikken sin side også, blir det spesialbestilt varer til kunden og kunden ikke henter varene og betaler, da blir det ofte rent tap for butikken. Mange kunder som er drittsekker.Noen ganger må man gjøre det, jeg liker det ikke og ser på forhåndsbetaling som en kalkulert risiko. Enten det er 10 eller 50% av totalsummen.
Da er du faktisk bedre stilt. Du kan da søke kredittkortselskapet om erstatning.Hvor står man om man betaler med kredittkort?
Dette er riktig, selv store butikker har ikke kreditt hos produsenter eller hos grossisthus verden rundt. Pengene inn på konto først og deretter sendes varene til Norge. Og jeg forstår veldig godt at vi som ønsker oss noe som normalt ikke er lagervare må forhåndsbetale en del av kjøpesummen. Butikken føler at kunden er seriøs og vil ha produktet, og sjansen for å brenne inne med noe som butikken oppfatter som vanskelig å selge blir mindre.Jeg tror det er mange butikker/bedrifter som er så små at de selv ikke har kreditt hos produsent. Butikken må derfor "legge ut" for deg når de sender inn en bestilling til Produsent. Derfor ønsker mange butikker å få alt eller deler av betalingen på forskudd.
Hos håndtverkere ("håndpenger") er det som oftest materiale som skal kjøpes inn for å få jobben gjort.
Liker ikke det jeg leser. Stadig flere kunder står frem om manglende leveringer. En kunde hadde ventet i 8 måneder på varene, ble sagt 2 måneder levering.Syvogseksti Bøckmann ja... Avtjente verneplikten på Rygge flystasjon i 88-89 med ham jeg. Kul fyr da, men tilsynelatende en luring nå.
Det lukter svindel lang vei. 60 % rab? Kan ikke være annet enn lokketilbud for å sikre seg penger i en pengeknipe. Hvem har så god avanse at det kan gis så mye rabatt bare en betaler før levering?Liker ikke det jeg leser. Stadig flere kunder står frem om manglende leveringer. En kunde hadde ventet i 8 måneder på varene, ble sagt 2 måneder levering.Syvogseksti Bøckmann ja... Avtjente verneplikten på Rygge flystasjon i 88-89 med ham jeg. Kul fyr da, men tilsynelatende en luring nå.
En kunde forhåndsbetalte hele beløpet for å få 60% rabatt på varene. Hmmm....
Får man 60% rabatt på en Yamaha M-5000 hvis man forhåndsbetaler?? ????????????
Konkursen til Garderobemannen er en stygg sak for mange kunder, og et påminnelse om hva som kan skje ved forhåndsbetaling.Her er nok et eksempel på risikoen man tar ved å forhåndsbetale for varer når man handler i butikken.
Kunden forhåndsbetalte 60.000 til Garderobemannen bare dager før konkurs. Et firma som ble sett på som stort, trygt og seriøst, et firma som kontinuerlig har kjørt radioreklame for butikken.
https://e24.no/naeringsliv/i/na2Rem/forhaandsbetalte-60000-kroner-dager-foer-konkurs-foeler-meg-lurt
Forhåndsbetaler du for varer?