Den RME testen er genial mest fordi den er utrolig kjapp å teste med. Men man får egentlig ikke testet en stream som over tid kan fluksere med buffer som fylles for mye eller går tom.
Testene jeg har gjennomført er faktisk hele sanger på over 3 minutter i WAV og FLAC format fra en LMS server. Via 2 stk Ethenetswither av billigste sort og et gammelt Cat5 spredenett uten skjerm som går over to etasjer. Deler av testen var ment å påvise om det er forskjeller på FLAC og WAV på LMS systemet. Dette fordi det fortsatt er dem som mener få bedre resultat med WAV.
Som endpoint står det en RPi3 med Squeezelite (SL) med volumkontrol deaktivert. PCM strøm fra SL går til ALSA hvor jeg duplerer strømmen slik at en går videre til DAC og den andre til FFmpeg som lagrer PCM strømmen til WAV fil igjen.
Deretter benyttes DeltaWave til å sammeligne originalfil med den som ble fanget av FFmpeg hvor man finner at foruten begynnelse og slutt blir lenger siden jeg manuelt starter og stopper FFmpeg blir filene identiske som i bitperfekt (
eller som å lese en dokument med alle bokstavere plassert slik forfatteren skrev dem inn).
Jeg er såvidt begynt å teste samme idé ved å benytte RME UCX til å fange S/PDIF signaler. Men her snublet jeg raskt i avvik. Har ikke fått til til å sette en baselinje enda. RME benytter som kjent TotalMix til ruting internt og jeg har ikke satt meg inn i om det faktisk er mulig å sikre at det null DSP behandling av signalet.
Planen er å få UCX til å spille inn S/PDIF fra sin egen S/PDIF utgang og bruke dette som baselinje. Om jeg klarer få dette bitperfekt håper jeg metoden kan benyttes til å teste streamere og CD spillere litt mer konstruktivt.
Vis vedlegget 945984
Jotakk, jeg vet dette er på grensen til paranoid. Men i motsetning til Amir sine måler kan dette påvise endringer i spektrum og fase allerede på datanivå, — altså hva DAC faktisk får levert. Da kan man bedre avgjøre om det er noe poeng med en dyr streamer eller CD spiller når man kan se hva og hvor noe endres.
Som andre har påpekt. I dag behøver man egentlig ikke en streamer men kun et endpoint. Roon eller LMS kan stå for selve brukeropplevelsen. Og spørsmålet er om produsenter av streamere med et begrenset salgsvolum over tid kan matche disse to plattformene når det kommer til det viktigste.