Hvorfor er det slik at noen forsterkere ikke spiller godt på lave lyttenivåer?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Har spekulert litt på dette.

Grunnen til at jeg tar det opp er at når jeg har hørt musikk gjennom et anlegg,med en slik forsterker som ikke åpner seg og får fram musikken i all sin prakt på lave nivåer,har gjort at jeg har følt en trang til å skru opp når jeg lytter til musikk på lavt volum.Når forsterkere oppfører seg slik at de ikke evner spille godt ved lave nivåer føler jeg det som om stemmer og lead-instrumenter trekkes bakover i lydbildet,skrumper inn og blir tynne og kjedelige å høre på.Detaljer blir også vagere og de minste forsvinner så å si helt.Alt blir mindre og utydeligere.Litt som å få dotter i ørene.Det er jo ikke noe fornøyelig og lytte til.Noen spiller for det meste høyt og liker kanskje slikt og det er jo fint det,men for meg er det viktig at man kan velge om man vil spille høyt eller lavt og fremdeles få frem musikken i sin helthet.

Denne egenskapen har jeg merket varierer mye fra forsterker til forsterker.

Hvorfor er det slik?

Hvilke forsterkere gjør det best og dårligst ved lave lyttenivåer?

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Det er nok flere faktorer som spiller inn her.

Mine tanker:
Forsterkningen i effektdelen er den samme uansett. Lavere volum = mer demping i forforsterkeren (volumpotet). I tillegg vil signalet være veldig lite og er mer påvirkelig for støy og andre ødeleggelser (10uV utgjør mye større andel av signalet ved 10mV enn ved 100mV)

Forsterkeren trenger høyere strømgjennomgang for å oppnå optimal arbeidstemperatur (med klasse A vil dette problemet minske dramatisk)

Et annet viktig punkt er at høyttalerene ofte trenger litt juling for å synge.

Lytterommets akustikk har større innvirkning ved høyere lydtrykk, og dermed mer romklang, som ikke alltid skal undervurderes.

Mer var vanskelig å komme på 4 timer for sent, gitt.

Harald

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.246
Sted
'
I utgangspunktet har den menneskelige hørsel egenskaper som støtter det du opplever. Du finner en kort forklaring og videre linker her: http://en.wikipedia.org/wiki/Phon
Kort oppsummert endrer øret sensivitet for ulike frekvenser ved ulikt lydstyrke noe ala dette:

Det betyr at oppfattet lydbilde/klangbalanse endrer karater ved ulikt volum.

BanjoArrne skrev:
Det må evt forklares på andre måter.

Jan E Veiset

G

Gjestemedlem

Gjest
Denne problemstillingen er vel en av dem jeg har slitt mest med å finne ut av. Jeg spiller generelt på lavere volumer, og har opplevd tidvis store problemer i mange forskjellige oppsett med både klangbalanse som blir for lys på lave volumer og også en oppfattelse av manglende dynamikk på samme lydnivå.

Best hell så langt når det gjelder forsterkere som har kompensert for dette har vært en Adyton Opera. Den har relativt lav effekt, men bra med strøm og klasse-A drift. Om dette er allmenngyldig kan jeg ikke si noe om.

Kanskje en dsp-modul i avspillerkjeden som kan kompensere for virkningen som jane referer til kan være en mulig løsning?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.246
Sted
'
Gjestemedlem skrev:
Kanskje en dsp-modul i avspillerkjeden som kan kompensere for virkningen som jane referer til kan være en mulig løsning?
Før i tiden var det vanlig med fysiologisk volumkontroll. Den bestod av et potmeter med egen tapping og RC-netttverk som skulle kompensere for ørets karakteristikk ved lavt volum.
Siden det meste går i sirkler, skulle det ikke forundre meg om dette dukker opp igjen i digital utgave...

Jan E Veiset

V

vredensgnag

Gjest
Bassen faller gjennom ved lavt volum - utilstrekkelig energi til basselementene, som dermed ikke flytter luft slik de skal; dermed overbetones midt og topp ved at bassen ikke er med og balanserer. Ulike løsninger på markedet som skal kompensere, som f.eks. B&Os Adaptive Bass Linearisation, der last til bassen justeres i forhold til volumsettingen, slik at denne er høyere ved lavt volum.
(Selv misliker jeg denne løsningen fra B&O, siden den betyr at jeg ikke har en fast setting på totallyden, men ender opp med en variabel setting på bassen.)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
jane skrev:
I utgangspunktet har den menneskelige hørsel egenskaper som støtter det du opplever. Du finner en kort forklaring og videre linker her: http://en.wikipedia.org/wiki/Phon
Kort oppsummert endrer øret sensivitet for ulike frekvenser ved ulikt lydstyrke noe ala dette:

Det betyr at oppfattet lydbilde/klangbalanse endrer karater ved ulikt volum.

BanjoArrne skrev:
Det må evt forklares på andre måter.

Jan E Veiset
Legg til at volum er dominant ift. oppfatningen av dynamikk (merk oppfatning av dynamikk og dynamikk i teknisk forstand er to vidt forskjellige ting), og «akustisk størelse». Følsommheten for bass vs volum som «equal loudness contur»-kurvene viser er også med å rote dette til. En valgbar ludness knyttet til volumkontrollen og litt dynamisk kompresjon hadde hjulpet mye på avspilling ved lave nivåer.

mvh
KJ

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.370
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei.
Jeg spiller for tiden vanligvis på en Krell KAV-500i. Den er for tiden hos importøren for en liten reparsjon og i mellomtiden bruker jeg en Primare I30. Forskjellen er dramatisk på lave volum. Med Krellen er det fortsatt mye dynamikk selv om volumet er lavt (alt er relativt) Med Primaren er denne dynamikken på lave volum nærmest fraværende.
Det er store forskjeller på disse forsterkerne og begge er gode på hver sin måte. Men Krellen har en helt enorm strømforsyning på 2000Va, og jeg innbiller meg at det er her årsaken til dette ligger hos meg.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er tildels enig i det dere sier, men lytterommets innvirkning skal ikke undervurderes. Mitt "lytterom" er stua i huset vårt, og det sier seg sjøl at man ofte må ty til head-fi ( som forøvrig virkelig kan anbefales, men i et skikkelig oppsett!!). Stua vår består av masse harde materialer og er ca. 25 m2 + en vinterhage på 12 m2 med masse glass. Veggene er gipsplater og til alt overmål er det flisgulv... Det som berger noe av lyden, er at det er stor takhøyde ( åpen himling ). Hadde takhøyden vært normale 2,40 m, ville det trolig vært et akustisk helvete....
Mitt oppsett spiller best på "lavt" volum, d.v.s. inntil +20 - 40 på volumkontrollen. Over dette nivået ( men da snakker jeg om et volum som umuliggjør samtaler...for lenge siden!) blir bassen rumlete og mellomtonen skjærende. for meg er det ikke et problem; jeg lytter aldri på sånne volumer. Når jeg skal ha meg ei skikkelig lyttestund, ruller jeg ut et gulvteppe og setter meg godt til rette i stressless'en. Gulvteppet hjelper utrolig på lydbildet i stua vår..

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
15
Foruten at evt. energitap i ineffektive høyttalere vil spille(!) inn er det nok en gang snakk om strøm/spenning og da spesielt strømbaner. Gode strømbaner gir ikke endringer av frekvensgang som måleamatørene tror, men derimot en helt annen kontroll og dynamikk, fra hviskenivå og oppover. Derav legenden om "en ekstra oktav"..
Lyden blir heller ikke anstrengt ved høye nivåer om "blodomløpet" er i orden.

Rør på horn stiller serkt her ettersom det er snakk om lite strøm og høyere spenning.

Mvh. RS

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Loudnessfunksjonen har hatt sin storhetstid, og etter det har dessverre også tonekontrollene blitt frarøvet oss.

Teorien er helt grei, praksisen også i mange tilfeller. Men med lettdrevne høyttalere og små rom kunne en gjerne komme til å spille med loudness kontinuerlig på full virkning. Dette har trolig påvirket en hel generasjon rånere, som spiller med full bass og full diskant i bilene sine. Synd at ingen kan fortelle dem at det egentlig er det samme som å spille med null mellomtone!

L

Lydarne

Gjest
R.Solhaug skrev:
Foruten at evt. energitap i ineffektive høyttalere vil spille(!) inn er det nok en gang snakk om strøm/spenning og da spesielt strømbaner. Gode strømbaner gir ikke endringer av frekvensgang som måleamatørene tror, men derimot en helt annen kontroll og dynamikk, fra hviskenivå og oppover. Derav legenden om "en ekstra oktav"..

Rør på horn stiller serkt her ettersom det er snakk om lite strøm og høyere spenning.

Mvh. RS
Hvis tykke ledninger skulle give mere fylde ved lave niveauer er det jo netop et bevis på at meget tykke ledere påvirker klang balancen på en eller anden måde, måske skineffekt, Q, eller noget helt tredje, vi kan vil blive enige om at selv relativ tynde leder vil kunne levere den nødvendige strøm ved lave lydtryk.

Mener i øvrigt at god klangbalance ved lave lydtryk hænger sammen med apparaternes klangbalance som inden for hifi næsten altid er for lys på en eller anden måde, der er et af hovedpunkterne ved hifi at kunne lave en klangbalance der fyldig og mørk nok og som samtidig er dynamisk som en "spændt fjeder" fra den laveste tone til den højeste, eller man kan sige at dynamikken er den samme i hele frekvensområdet således at bækkener virkelig få det slag og fylde som de skal have plus at stortrommen virkelig får den tørrer dyne lyd, og den korrekte efterdønning. klasse A vil hjælpe her, og brug af de "rigtige" komponenter, og store strømforsygninger.

Det er noget overset hvor meget en lille ændring i den høje ende af frekvensområdet faktisk påvirker oplevelsen af hvor dynamisk forstærkeren lyder specielt i bassen, det kan høres ved modkoblede forstærkere og nogle af de tidlige klasse D forstærkere.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
Tact har en slik løsning som de kombinerer med romkorreksjon.

Imagine a technology that recalibrates your entire system for every 0.1 dB level change. Imagine that in its calibrations, this product performsTact's unique full-spectrum room correction as well as system crossovers. Imagine that for every 0.1 dB your sound system is customized to match your unique hearing characteristics. Now imagine that all this happens on the fly, with absolutely no interference to listening. Now you are beginning to realize the power of Dynamic Room Correction.

Jeg vet ikke hvordan den fungerer i praksis.

Jeg tror mye av denne effekten (i tillegg til phon-kurvene) er relatert til frekvensresponsen. Har man for lite energi i området 50-200hz, blir det gjerne til at man spiller litt høyere for å i det hele tatt få noen som helst følelse av bass (og derav det folk gjerne forbinder med dynamikk). Ikke uvanlige med dipper på -10 og -20db i de områdene. Hvordan det skal kunne variere veldig med type forsterker er en annen sak. Kanskje det kan spores tilbake til evnen å takle vanskelige laster?

Skulle grøftekabler ha mye å si for bassen, ville det uansett være lett synlig på frekvensresponsen, både i amplitude og tid. Det har jeg tilgode å se noen målinger på.

G

Gjestemedlem

Gjest
HåkonN skrev:

Imagine a technology that recalibrates your entire system for every 0.1 dB level change. Imagine that in its calibrations, this product performsTact's unique full-spectrum room correction as well as system crossovers. Imagine that for every 0.1 dB your sound system is customized to match your unique hearing characteristics. Now imagine that all this happens on the fly, with absolutely no interference to listening. Now you are beginning to realize the power of Dynamic Room Correction.
Det der høres ut som en rettvendt løsning! Hvis man kan kombinere romkorreksjon, justeringer for ulikt lydnivå og persepsjon med korreksjon for folks ulike hørselskurver er man virkelig på sporet av noe stort.

I believe.

U

utgatt60135

Gjest
På dette området opplevde jeg en markant forbedring på nåværende anlegg som spillertilsynelatende likedan uavhengig av volum, mens mitt forrige likte godt volum for å imponere. Men det vet jeg skyldes høyttalerne og ikke forsterkeren. Dette er virkelig en god egenskap!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Gjestemedlem skrev:
Det der høres ut som en rettvendt løsning! Hvis man kan kombinere romkorreksjon, justeringer for ulikt lydnivå og persepsjon med korreksjon for folks ulike hørselskurver er man virkelig på sporet av noe stort.

I believe.
For noe erketull. Man justerer ikke virkelighetens lydbilde i forhold til folks hørselskurver heller, ganske enkelt fordi virkeligheten er referansen. Man opplever ikke lyd som ekte dersom den er "korrigert" til det ugjenkjennelige.

Men kurvene er interessante dersom lyden som avspilles har et annet lydtrykk enn det var tatt opp med. Jeg har tro på at de fleste innspillinger har et optimalt lydtrykk for avspilling, og en form for justerbar kompensering for dette når innspillingen avspilles ved et annet lydtrykk enn det optimale vil være interessant. Å automatisere dette er vanskelig, siden det ikke er noe definert referanselydtrykk for ulike innspillinger.

G

Gjestemedlem

Gjest
roffe skrev:
For noe erketull. Man justerer ikke virkelighetens lydbilde i forhold til folks hørselskurver heller, ganske enkelt fordi virkeligheten er referansen. Man opplever ikke lyd som ekte dersom den er "korrigert" til det ugjenkjennelige.
Hørsel er noe som vil endre seg med alderen. Etterhvert vil nok de flest oppleve å høre dårligere, og denne svekkede hørselen er ikke lik over hele kurven. Å kunne kompensere for dette i avspillerkjeden ser jeg ikke på som noe uekte og fælt. Noen hører rett og slett for dårlig i enkelte frekvenser, og en gjengivelse slik den egentlig er ment å høres er ikke noe dårlig mål.

Det er en grunn til at noen bruker briller også, men det er sikkert noen som vil nekte å bruke dem fordi de forvrenger deres ellers "ekte" oppfattelse av virkeligheten også, og skaper "falske" synsinntrykk. Det er jo en viss naiv charme over slik purisme, men jeg lar meg ikke rive med.

"We want the finest sounds available to humanity, we want them here, and we want them now!"

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Gjestemedlem skrev:
Det er en grunn til at noen bruker briller også, men det er sikkert noen som vil nekte å bruke dem fordi de forvrenger deres ellers "ekte" oppfattelse av virkeligheten også, og skaper "falske" synsinntrykk. Det er jo en viss naiv charme over slik purisme, men jeg lar meg ikke rive med.
De som bruker briller gjør det når de ser på virkeligheten og når de ser film. Sånn sett blir brillene en del av synssansen deres. Det er derfor ikke så rart at mange etter at de har begynt med briller ser enda dårligere uten briller enn med briller, for da trenger ikke hjernen kompensere for svakhetene i synet på samme måte lenger.

På samme måte vil en person med nedsatt hørsel som bruker høreapparat også bruke dette dersom vedkommende lytter til musikk. Dersom man er vant til å bruke høreapparat kan man faktisk tenke seg at dersom man klarer å modifisere lyden i anlegget på samme måte som høreapparatet kompenserer, så kan personen som til daglig bruker høreapparat få en virkelighetsopplevelse ved at anlegget gjør det samme, og da lytte uten høreapparat og evt. audiofile begrensninger i dette. Men dette er altså gitt at personen til daglig er vant til å få kompensert lydbildet sitt i forhold til hørselsavviket.

L

labrador

Gjest
Veldig aktuell og god problemstilling,- mange forsterkere låter i beste fall, på lavt nivå, som en dårlig AM-sending . Vintageutstyr har løst problemet for meg. Det var kanskje en grunn til at man på 70- og 80-tallet utstyrte forsterkere med (deilige) tonekontroller og loudnessfunksjon. Før man begynte med dette hifi-riktige tullet.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.947
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
HåkonN skrev:

I believe.
Fin idé

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
labrador skrev:
Veldig aktuell og god problemstilling,- mange forsterkere låter i beste fall, på lavt nivå, som en dårlig AM-sending . Vintageutstyr har løst problemet for meg. Det var kanskje en grunn til at man på 70- og 80-tallet utstyrte forsterkere med (deilige) tonekontroller og loudnessfunksjon. Før man begynte med dette hifi-riktige tullet.
Trinnløst justerbar loudness fantes faktisk på en del eldre utstyr, og en slik justering er faktisk en grei kompensering i forhold til ørets varierende sensitivitet i forhold til ulike lydtrykk og avvik fra innspillingens referansenivå. Fast loudness (med en fast heving av bass og diskant) er for unøyaktig, og er med god grunn avskaffet på skikkelig hifi-utstyr.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
15
Lydarne skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Hvis tykke ledninger skulle give mere fylde ved lave niveauer er det jo netop et bevis på at meget tykke ledere påvirker klang balancen på en eller anden måde, måske skineffekt, Q, eller noget helt tredje, vi kan vil blive enige om at selv relativ tynde leder vil kunne levere den nødvendige strøm ved lave lydtryk.

Mener i øvrigt at god klangbalance ved lave lydtryk hænger sammen med apparaternes klangbalance som inden for hifi næsten altid er for lys på en eller anden måde, der er et af hovedpunkterne ved hifi at kunne lave en klangbalance der fyldig og mørk nok og som samtidig er dynamisk som en "spændt fjeder" fra den laveste tone til den højeste, eller man kan sige at dynamikken er den samme i hele frekvensområdet således at bækkener virkelig få det slag og fylde som de skal have plus at stortrommen virkelig får den tørrer dyne lyd, og den korrekte efterdønning. klasse A vil hjælpe her, og brug af de "rigtige" komponenter, og store strømforsygninger.

Det er noget overset hvor meget en lille ændring i den høje ende af frekvensområdet faktisk påvirker oplevelsen af hvor dynamisk forstærkeren lyder specielt i bassen, det kan høres ved modkoblede forstærkere og nogle af de tidlige klasse D forstærkere.
Du fatter ikke hva du prater om. Hold deg til noe du kan. Klangbalanse? Her snakker vi dynamikk.

Mvh. RS

L

Lydarne

Gjest
R.Solhaug skrev:
Lydarne skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS

Du fatter ikke hva du prater om. Hold deg til noe du kan. Klangbalanse? Her snakker vi dynamikk.

Mvh. RS
Ja du har nok ret RS din argumentation er jo som altid særdeles overbevisende. og også som altid med stor respekt for dine medkombattantes synspunkter kan jeg se.

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
2
hehe
skin effect gjør helt klart noe med diskanten ja, den forvrenges! en egnet kabel til toppfrekvensene vil være noe ala cat6. denne knuser grøftekabler og annet overdimensjonert tøys.
tok hastighetstest på en 2.5mm2 enleder. på et kort strekk klarte den bare et par mbit, kontra 1000mbit for cat6. ;Dderfor er tykke enledere ikke brukt i tele og datakommunikasjon. som starter ved 300-3.4khz for analog tlf. 4-8khz for isdn og opp til ca 80khz i nettverk og bredbånd.

Solhaug mener ingen elekontrikk produsenter ved hva de driver med..fordi de "underdimensjonerer" alle strømbaner i konstruksjonene sine. helt merkelig.. dette burde lett gi utslag på alle slags målinger, og påvirke komponentene. ::)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
the_eye skrev:
hehe
skin effect gjør helt klart noe med diskanten ja, den forvrenges! en egnet kabel til toppfrekvensene vil være noe ala cat6. denne knuser grøftekabler og annet overdimensjonert tøys.
tok hastighetstest på en 2.5mm2 enleder. på et kort strekk klarte den bare et par mbit, kontra 1000mbit for cat6. ;Dderfor er tykke enledere ikke brukt i tele og datakommunikasjon. som starter ved 300-3.4khz for analog tlf. 4-8khz for isdn og opp til ca 80khz i nettverk og bredbånd.

Solhaug mener ingen elekontrikk produsenter ved hva de driver med..fordi de "underdimensjonerer" alle strømbaner i konstruksjonene sine. helt merkelig.. dette burde lett gi utslag på alle slags målinger, og påvirke komponentene. ::)
Bruker du cat 6 til komfyren også?

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Dagens :)

Anonym skrev:
the_eye skrev:
hehe

Bruker du cat 6 til komfyren også?

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
2
eh. komfyren går på 50hz 230V sterkstrøm. det gjør ikke en diskant ;D

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Lag en tråd på Kabelsiden for slik diskusjon,kamerater. :)

Det er mange interessante svar her.Leste litt på denne tact-forsterkeren også og den hadde noen spesielle løsninger helt klart som sikkert kan løase mange problemer.
Men det jeg tenker primært på er jo de forsterkere som uten ekstra teknologi klarer å spille godt ved lave lyttenivåer.Disse har jeg jo også hørt en del av.Det kan hende at de også er mindre følsomme for høyttalerlaster som nevnt slik at de greier å få frem dynamikk og en riktigere frekvenskurve selv ved lavere lyttenivå.Virker ikke som det er noe konkret svar på dette så langt.

Har vært inne på tanken om det kan ha noe å si at det er digitale volumpot eller analoge.Kan det faktisk ha noe for seg?

larkrla skrev:
Hei.
Jeg spiller for tiden vanligvis på en Krell KAV-500i. Den er for tiden hos importøren for en liten reparsjon og i mellomtiden bruker jeg en Primare I30. Forskjellen er dramatisk på lave volum. Med Krellen er det fortsatt mye dynamikk selv om volumet er lavt (alt er relativt) Med Primaren er denne dynamikken på lave volum nærmest fraværende.
Det er store forskjeller på disse forsterkerne og begge er gode på hver sin måte. Men Krellen har en helt enorm strømforsyning på 2000Va, og jeg innbiller meg at det er her årsaken til dette ligger hos meg.
Hadde Primare Pre30/A31.2 for en stund siden,og disse var også slik som det du oppfatter I30.De åpnet seg ikke på lavere volum og måtte ha en del pådrag før de kom frem fra "skyggen".Det var faktisk på disse trinnene som om det kom til et punkt der den vippet over og åpnet seg mye mer.Da var det også volumet en god del høyere enn hva jeg kunne tenkt meg å lytte til.

Jeg tror ikke at det kommer an på størrelse på trafo.For det har vært små forsterkere som har spillt flott på lavere volum mens noen store forsterkere har måttet opp i nivå for å få ut fingern å spille musikken fullverdig.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
R.Solhaug skrev:
Du fatter ikke hva du prater om. Hold deg til noe du kan.

Mvh. RS
Greit nok at du har snekra noko som du har fått ros for, det er jo triveleg det, men no eg synast det er tid for at du tar deg noko kraftig saman og får beina ned på jorda igjen.

Hugs på at teoriane dine ikkje harmonerer heilt med det andre folk har kommet til. Folk som nettopp "veit kva dei prater om".

Dersom du kan dette så godt og det har så mykje å sei som du gir inntrykk av, vil eg jo på det sterkaste oppfordre deg til å starte opp produksjon. Når 99%(eller 100%?) av markedet i dag ikkje følger det du nemner som essensielt for bra lyd, ville du jo gjort reint bord og fått enorme inntekter.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Nå vet jeg ikke hvorfor det er sånn. Men jeg innbiller meg at dynamikk er en vesentlig faktor her. En av de tingene jeg er mest fornøyd med på eget anlegg nå, er faktisk akkurat evnen til å engasjere på lavt nivå. Og jeg innbiller meg at det har noe med dynamikken å gjøre som er tilstede selv om ikke volumet er så høyt. Effekttrinn og høyttaler er forøvring ARC VT100 mkII og Martin Logan.

:)

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Valentino skrev:
Gjestemedlem skrev:
HåkonN skrev:

I believe.
Fin idé
Inguz DSP pluginen til squeezecenter har en quietness funksjon som skal kunne kompensere for lavt volum på en bedre måte enn gammeldags loudness:
The “Quietness” control adjusts the perceived loudness of the sound for normal (less than concert-level) playback volume.

Many stereo systems have a “loudness” knob that boosts the bass and extreme treble frequencies, making the music sound louder.  The InguzEQ quietness control is similar but more subtle.  It makes the overall sound quieter but more natural.

The exact change depends on the setting.  With quietness set to zero, there is no change to the original signal.  With quietness set to 10, a timbre equialization is applied appropriate for listening to concert-level sound at a very quiet level.  At intermediate settings, a more gentle equalization is applied, depending on the difference between two ISO223 loudness curves.

If you usually listen to music at a reasonably high volume, then you should leave the quietness control at 0 or 1.  If your normal listening volume is relatively quiet (enough to listen but still conduct a conversation), then try a setting of 4 or 5 — you should hear a more natural musical balance with this loudness-based equalization than “flat”.
http://inguzaudio.com/usage/plugin/quietness/

Jeg har brukt denne ved kveldslytting på lave volum etter barna er i seng om kvelden og synes faktisk det fungerer.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
the_eye skrev:
eh. komfyren går på 50hz 230V sterkstrøm. det gjør ikke en diskant ;D
For frekvensene 20 - 20 000 er ikke båndbredde noe tema.

Ellers så tror jeg at forsterkerns effekt i forhold til høyttalernes følsomhet har en innvirkning på lyden ved lavt volum.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Anonym skrev:
Ellers så tror jeg at forsterkerns effekt i forhold til høyttalernes følsomhet har en innvirkning på lyden ved lavt volum.
Hva mener du Ano ?

Bruker 2.5W (rør) på Klipschorn, sliter ikke med bra lyd på meget lavt volum, føler jeg.

/jan

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
2
For frekvensene 20 - 20 000 er ikke båndbredde noe tema.

som jeg skrev tidligere, all telefoni går under 8khz. tykke enledere ville gjort nettet ubrukelig.
kabelstrekket i et hifianlegg er jo relativt kort, så du har et poeng. ::) men rent teknisk, i diskantfrekvenser under lav effekt er cat5-6 bedre.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
JanR skrev:
Anonym skrev:
Hva mener du Ano ?

Bruker 2.5W (rør) på Klipschorn, sliter ikke med bra lyd på meget lavt volum, føler jeg.

/jan
Det jeg mener er at det er viktig å ha tilstrekkelig effekt i forhold til høyttalernes følsomhet, regner med at du har det siden dine høyttalere er ytterst følsomme.

Men jeg har erfart at i tidligere oppsett når forsterkerne har vært litt små i forhold til høyttalerne så har området hvor det har spillt bra vært begrenset men med mer effekt har det fungert bedre på både lavere og høyere volum.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Anonym skrev:
JanR skrev:
Anonym skrev:
Hva mener du Ano ?

/jan
Det jeg mener er at det er viktig å ha tilstrekkelig effekt i forhold til høyttalernes følsomhet, regner med at du har det siden dine høyttalere er ytterst følsomme.

Men jeg har erfart at i tidligere oppsett når forsterkerne har vært litt små i forhold til høyttalerne så har området hvor det har spillt bra vært begrenset men med mer effekt har det fungert bedre på både lavere og høyere volum.
Da er jeg med :)
Ikke helt uenig i tanken.

/jan

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Ein del potmeter er vel mindre nøyaktige når ein spelar lågt, dei har til dels store avvik mellom kanalane ved slike nivå, og det kan vel fort føre til at lydbiletet dett litt saman. Ein av fleire ting som sikkert spelar inn.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
15
topline skrev:
Nå vet jeg ikke hvorfor det er sånn. Men jeg innbiller meg at dynamikk er en vesentlig faktor her. En av de tingene jeg er mest fornøyd med på eget anlegg nå, er faktisk akkurat evnen til å engasjere på lavt nivå. Og jeg innbiller meg at det har noe med dynamikken å gjøre som er tilstede selv om ikke volumet er så høyt. Effekttrinn og høyttaler er forøvring ARC VT100 mkII og Martin Logan.

:)

Nettopp, dynamikk og ikke effekt er essensielt. Effekt kan sammenlignes med toppfart, kun et teoretisk parameter som sier svært lite om f.ex dynamikk osv. Problemet er at svært få, konstruktører inkludert, vet hva som skal til for å bevare dynamikken helskinnet gjennom et system.

Paul Klipsch klarte det, men ikke mange har gjort det siden ;)

MDH. RS

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.114
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har også lagt merke til dette. Min gamle forsterkerkombo EC 4.7 + AW180M spilte ikke godt på Euforiaene mine ved lave lydtrykk. Måtte over en markert terskel for at det skulle svinge noe særlig, noe som ofte gjorde at jeg måtte spille "for høyt", dvs antagelig høyere enn den opprinnelige lyden av akustiske instrumenter. Bytte til EC 4.8 endret klangbalansen, men det endret ikke denne terskelen.

Da jeg byttet effektforsterkere til Hypex UcD700AD med 1200 VA trafo pr monoblokk falt dette på plass, og terskelen forsvant. Nå, i fullaktivt oppsett med DEQX + tre Hypexer pr side, oppleves det hele fortsatt som lineært i volum. Det skyldes altså ikke rom- eller høyttalerkorreksjonen, men sannsynligvis effektforsterkerne.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
15
Sprekere forsterker hjelper, men hele sulamitten kan/må optimaliseres. Euforiaene blir temmelig parkert målt opp mot et hornsystem, de er kun dynamiske høyttalere i navnet.

I motsetning til de fleste uber-high-end høyttalerbyggere som typisk går for mye areal og masse watt/forsterkeri ga jeg meg sjøl en utfordring ved å forsøke å bygge den minste høyttalern jeg kunne ha forhåpninger om å få live-trøkk ut av. Dermed måtte jeg vri og vende på vær eneste bit i et forsøk på å flytte grenser og pine ut mer trøkk.
Ufyselig mye arbeid ble det før jeg var i boks, men den lærdommen jeg sitter igjen med er uvurderlig.
Mine blir ikke parkert av noe horn ;)

Mvh. RS

Topp Bunn