O.P.K. skrev:
Samtidig: Noen forsterkere spiller svært godt på lavt volum ( uansett høytt. ):
prøv ut Bryston 28B. Den er helt suveren også på meget lavt volum !!
Mvh
Leste nettopp en god del om Bryston og ser at de får mye skryt og B100 SST fikk også skryt i en av testene jeg leste for å spille meget godt ved lave lyttenivåer.Men denne var da også ganske dyr,i allefall for meg.
Får fortsette sparingen her,å se om det kan dukke opp noe i kikkerten etter hvert.Så får ørene avgjøre resten.
Jeg er ennå ikke helt overbevist over hva som gjør at noen forsterkere spiller bedre enn andre på lave lyttenivåer.Men det har kommet mange gode svaralternativer som godt kan ha noe med saken å gjøre.
Dette er jo noe jeg har begynt og tenke over etter hvert som jeg har testet forsterkere,da det titt og ofte dukket opp forsterkere som ikke "likte" å spille lavt men som måtte opp en god del i nivå før de spilte fullverdig.Det kunne være store forsterkere også det.De små har faktisk oftere vært de som har spillt best eller i allefall hørtes ut som om de har spillt best på lave lyttenivåer....Man kan jo lett bli lurt til å tro at noe er riktig,men så er det ikke slik likevel. :-\
Lydarne skrev:
Hvis der måles på de forskelige forstærkere/anlæg vil man måske se at dem der lyder godt ved lave lydtryk har mest lige harmonisk forvrængning både ved høje og lave lydtryk. Og det vil typisk være følgende forstærkere der vil udvise denne opførsel, strømstærke forstærkere i klasse AB og specielt klasse A og rør ,og forstærkere hvor konstruktøren har tænkt sig om og lavet et par trin med singelended teknik.
Et forvrængning mønster med mest lige harmoniske vil være godt at hører god fyldig behagelig klang også ved lave lydtryk, derimod vil overskyd af ulige harmoniske giver en steril/klinisk og meget "detaljeret lyd", og det indtryk vil blive forstærket når der spilles lavt og højtaleren ikke bidrager særlig meget med sin forvrængning som i de alle fleste tilfælde vil have overvægt af lige harmoniske, hvis der ikke er brugt aluminium membraner, vist nok.
Kan godt være noe i dette,LydArne.Da vil det jo kanskje virke som de evner å fylle opp rommet mer med lyd ved lave lyttenvåer,selv om det da er mer forvrengning det egentlig er snakk om.Eller?
asbjbo skrev:
BanjoArrne skrev:
Er det mulig å forklare på en enklere måte hva trafoer har med forsterkeres evne til å spille godt ved lavt volum?
Strøm. Og hvorvidt forsterkeren greier å gjengi troverdig dynamikk på en tungdrevet høyttaler, eller om det hele blir innelukket og flatt. Husk at en effektforsterker bare tar strøm fra nettet, justerer spenningen, glatter den til likestrøm, og modulerer den igjen med musikksignalet. Trafoen er det første leddet i denne kjeden.
Hvis man skrur opp volumet blir psykoakustikken annerledes, bl.a. fordi øret også komprimerer signalet for å beskytte seg selv. Derfor kan det være slik at evnen til å spille godt på lavt-til-moderat volum, dvs på lyttenivåer tilsvarende virkelige akustiske instrumenter, er en strengere kvalitetstest enn at det låter bra på fullt party-øs.
Dette gir også mening føler jeg.Jeg kan sikkert ha godt av en litt kraftigere forsterker her.Rotelen jeg har midlertidig spiller godt ved lave lyttenivåer men om den spiller troverdig vet jeg ikke helt.Jeg husker ikke hvor jeg leste dette i farten,men det var en som forklarte at små forsterkere ofte får det til å høres ut som om de låter mer fullverdig på lave lyttenivå enn de som er kraftigere da de har mye mer forvrengning og således får det til å virke som om rommet fylles bedre opp med lyd slik.Nå husker jeg ikke dette ordrett men det var noe i den duren.Det gir i allefall mening føler jeg.I og med at strømsterke og mer solide forsterkere nok spiller renere enn de litt mindre og svakere forsterkerne så vil det sikkert virke som det skrumper mye mer inn ved lavere lyttenivåer fordi de kraftige forsterkerne ikke lager noe ekstra lyd/forvrenging utover det de skal levere,har mer kontroll rundt stemmer og instrumenter og skaper en svartere bakgrunn enn de svakere forsterkerne som nok sikkert roter sammen lydbildet lettere.Kan det gi mening?
Det er helt klart en strengere kvalitetstest å spille på lavere lyttenivå.Instrumenter og stemmer blir lettere å kritisere for mangler p.g.a mindre støy og ofte mer stillhet og rom rundt musikerne.Svakheter avsløres lettere mener jeg.Det er jo derfor jeg synes det er så viktig at det låter godt ved lave lyttenivåer.Låter det troverdig slik så er det en sann fryd å lytte til å kose seg med f.eks på sene kvelder(som det jo er mange av),når man bare har lyst til å slappe av i stedet for å rocke/skremme vettet av de man bor med samt visse naboer,eller bare rett og slett ikke har lyst til å spille høyt.
Uansett hva det mest riktige svaret er,så er vel det ikke akkurat lett å kartlegge de forsterkerne som er veldig gode på lave lyttenivåer og som samtidig har den individuelles preferanser og prioriterte egenskaper inntakt.
Jeg får vel bare fortsette å lytte meg fram og forsette å ete havregrøt(spare).
Takk for responsen.