hvorfor er pu'er så dyre?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.613
Torget vurderinger
27
Når man snakker om hjemmesnekring, tar man da med timeprisen for arbeidet?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.387
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
lomt skrev:
kwil skrev:
lomt skrev:
Du kan for eksempel kjøpe Wilson høyttalere til 500 000 paret, og du kan kjøpe de nøyaktig samme delene og snekre dem sammen for kanskje 30 000 selv.

Er du nybegynner er mitt råd en Stanton 680, den spiller meget bra og koster under tusenlappen, og ligger ikke langt under en Van Den Hul til 30 høvdinger
Forslår du begynner høyttalerproduksjon med det samme!

Denne Stanton 680 har jeg aldri hørt, men en Vdh til 30 lapper har jeg så en slik må jeg sannelig se å få testet!

mvh
Bygge mine egne høyttalere har jeg gjort allerede :D

Det tror jeg sannelig du burde :) (sjekke ut en 680)

Husk at det er nybegynner råd dette her.
Har du en pickup til 30 lapper, så har du kanskje også annet utstyr en anelse over nybegynner nivået? eller?

Med det samme så er en erfaring jeg har at noen hundrelapper i tweaking på RIAA trinnet (tilpassing til egne ører) fort kan gi et mye større løft i lydkvalitet enn å blåse titusenlapper på pickupbytte
Vel, Stanton avskreiv eg på 80-talet, fordi dei ikkje klarte å gje att perspektiv. Dei var nok også langt meir unyanserte dynamisk enn alminneleg gode MC-pickupar. Dessutan hadde dei ein klangbalanse eg ikkje følte meg komfortabel med, og sjølv om denne sikkert kan equaliserast, er eg slett ikkje sikker på om det er balet verd. Men dei sporar ganske godt, og brukast mykje på diskotek. I omtalen eg såg på Ljudia står det mellom anna: "Konstruksjonen gir ekstremt god sporing og minimerer brumlyd selv ved hardhendt DJ bruk. Utsignal: 6,0mV. Frekv.omr: 20Hz-17 kHz. Nåletrykk 2-5 gram. Vekt: 5.5 gram. "
Men han kostar under 500 kr, så ein kan spare mykje pengar om ein legg seg på eit sånt ambisjonsnivå. Dei har nok også fleire modellar enn den eg såg til disko-bruk.

Når det er sagt, er det også ganske mange gode billegpickupar. Eg brukar sjølv ein DV 10x5 som referanse, billegaste modellen frå Dynavector, som eg tykkjer er utruleg mykje for pengane, sjølv om vi bikkar 3 kkr. Denne passar veldig godt i Rega-armar, som nok er dei mest utbreidde i dag.

I same arm kan ein også bruke AT OC 9 med svært godt resultat. Denne er billegare, men har lavt utsignal, og treng ein meir kostbar riaa eller eit ekstra MC-stepup.

Har du god MC-inngang og ein japansk platespelar med tung arm, gjerne direktedriven, er det mykje å hente på ein Denon 103. Har du vanleg MM-inngang og dårleg råd, er faktisk Denon sin minste modell DL 110 veldig bra (men ver obs på produktvariasjonar).
Er armen lettare er ein Denon 160 eit endå betre val, og du bikkar ikkje tusenlappen særleg mykje.

Grado sine rimelegaste pickupar er kanskje litt kjedelege, men dei gjer ingenting feil, og kan vere eit utmerka val om det er lite pengar og ein ordinær MM-inngang på forforsterkaren.

Benz har nokre av dei beste pickupane som kan kjøpast for pengar. Og dei mellomste løysingane er gode kjøp. Eg har no den aller rimelegaste til test, og skal komme attende til denne.

Sumiko har nokre veldig gode pickupar. Dei beste er dyre, men dei har også nokre rasande billege, som absolutt bør prøvast ut om du er på jakt etter detaljar og dynamikk.

Ortofon har faktisk ei bråte med MM-pickupar som er ganske ignorerte mellom vinylgastronomane. Det kunne vore på sin plass med ein odyssé mellom desse...

Eg er ikkje så glad i Clearaudio sine rimelegaste pickupar, men det er mange kvalitetar over desse som kanskje andre vil vurdere høgare enn meg? Dei kostar meir enn Stanton, men ikkje allverda...

Du får til dels enormt mykje meir ut av vinylplatene om du går for dei verkeleg gode pickupane frå Benz, Dynavector, VdH, Lyra og dei andre som kostar flesk. Vi snakkar om fleire ting; meir nyansert dynamikk, betre attgjeving av dei kraftigaste partia og betre sporing, rettare bass, naturleg frekvensgong og klang, tydelegare tredimensjonal attgjeving, luft mellom instrumenta, og faktisk også mindre knitring og platestøy (eit godt argument for å kjøpe pickupar med superslipt stift og nålefane av boron eller andre eksotiske material).
Men det å bruke mykje pengar på pickupen, medfører at du må bruke meir pengar på arm, drivverk og riaa. Når signalkjelda vert så god, er det også rimeleg å auke ambisjonane når det gjeld resten av anlegget.
Då er du ikkje lenger "nybegynnar", min venn...

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
Takk skal du ha Arve :) Godt å høre for oss nybegynnere som må lene oss MYE på de erfarenes skuldre :) (dvs. godt og godt, det blir fort DYRT da men ;))
mvh

D

Dilla

Gjest
Det var et grundig, nyansert og flott innlegg Audiophile-Arve! :)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.033
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Ortofon har faktisk ei bråte med MM-pickupar som er ganske ignorerte mellom vinylgastronomane. Det kunne vore på sin plass med ein odyssé mellom desse...
Jeg har ikke slått fra meg tanken om å få inn en OM40 Super. Ifølge impulse er den et funn til armen jeg har, og den koster jo ikke stort mer enn et par adekvate harddisker...

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.069
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor Stanton/Pickering blir avskrevet, men personlige preferanser er nettop det... 8)
Ulempen er at det er vanskelig å finne rett kvalitet/god nål. 680-serien er som Ortofon OM, det finnes alle slags slipinger, og beste nål er like dyr som OM40-nål, (eller dyrere), og "EEE" er oppgitt med frekvens-område 10-22kHz. Med enda bedre nål blir de oppgitt til ->45kHz!

Arne K

(og der er litt av forklaringen om pris: DIAMANTER er dyre, fine slipninger og hånd-polering av disse tar tid...)

S

slowmotion

Gjest
Så vidt jeg vet:
For en produsent er prisen på råvarene en minimal del av kaka,
selv selve nålespissen.
Og ærlig talt, jeg tviler på at noen sliper for hånd.
Presisjonen kan umulig bli god nok på den måten.

;)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.069
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
OK...forhandlere sitter igjen med nesten like mye som produsent. Noen ganger mer.
(happy now?) ;)

Arne K

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.428
Torget vurderinger
12
lomt skrev:
Pickuper er blant annet dyre fordi de er vanskelig å lage hjemme.

At det er vanskelig fordi det er små og nøyaktige deler ???
Hallo, med dagens teknologi kan maskiner lage prosessorer med millioner av ledninger og transistorer inni, da snakker vi små deler og stor presisjon.
Å harve sammen en pickup mot det blir vel omtrent som å sammenligne å sette sammen et urver og en Caterpillar dumper, og så si at det er så vanskelig for det kreves så stor presisjon å sette sammen dumperen.

Det er nok først og fremst en motesak (ja det finnes dongeribukser til 5000 kroner stykket, men er de bedre enn en til 400?) samt reklame. Folk lokkes til å tro at det er så himla bra fordi prisen er helt hinsides all fornuft.
Du kan for eksempel kjøpe Wilson høyttalere til 500 000 paret, og du kan kjøpe de nøyaktig samme delene og snekre dem sammen for kanskje 30 000 selv.

Er du nybegynner er mitt råd en Stanton 680, den spiller meget bra og koster under tusenlappen, og ligger ikke langt under en Van Den Hul til 30 høvdinger
Dette er irrelevant. Hadde det vært så enkelt så gjør det. Og lykkes gjerne like godt som Wilson.
Utvikling, produksjon, distribusjon, varemerke/reklame/markedsføring etc koster både masse tid og penger.
Det er videre en stor misforståelse at dyrt må være bra uansett hvilken bransje man refererer til. Det er helt andre mekanismer som råder. Image f.eks.
Det billigste er selvfølgelig å skaffe seg noen sauer, griser, kyr, en skogteig, ei gruve, et lite elvekraftverk etc etc og utvikle og bygge og lage alt selv. Men det er fullstendig irrelevant i et normalt liv hvis det er det man ønsker å leve. Sklei ut litt her nå, men vær realistisk i forhold til hvordan verden fungerer.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Trondmeg skrev:
Dette er irrelevant. Hadde det vært så enkelt så gjør det. Og lykkes gjerne like godt som Wilson.
Jeg forstår ikke hvorfor det er irrelevant…

Utvikling, produksjon, distribusjon, varemerke/reklame/markedsføring etc koster både masse tid og penger.
I svært mange konstruksjoner er det bla. Seas som har produsert elementene, og utvilket konstruksjonen som passer til de gitte elementer samt delefiltre. Dermed blir høyttalerkasse produsenten (for eksempel Wilson) den som tweaker utgangspunktet og kan sette sitt navn på.
Å bygge varemerke, reklamere, markedsføre, jo det koster sikkert masse penger. Jeg forstår at det er fordyrende, og nettopp her ligger poenget med å bygge selv. Hvorfor er det så viktig å være med på å betale for oppbygging av varemerker, sponse reklamekampanjer og markedsføring, det må du forklare meg.

Det er videre en stor misforståelse at dyrt må være bra uansett hvilken bransje man refererer til. Det er helt andre mekanismer som råder. Image f.eks.
Personlig liker jeg heller ikke tanken på at halve prisen er for image. Jeg kan ikke høre imaget, og når jeg handler hifi-produkter så er det for å få en lydopplevelse

Det billigste er selvfølgelig å skaffe seg noen sauer, griser, kyr, en skogteig, ei gruve, et lite elvekraftverk etc etc og utvikle og bygge og lage alt selv. Men det er fullstendig irrelevant i et normalt liv hvis det er det man ønsker å leve. Sklei ut litt her nå, men vær realistisk i forhold til hvordan verden fungerer.
Personlig har jeg aldri brukt hverken sau, gris, ku, skogteig eller grue i noen av de hifi dingsene jeg har bygget.... det er mer metall, plast, gummi, tre mv. det går i.
Føler i så henseende at det ikke er meg som har det mest urealistiske synet på hvordan verden virker...

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Audiophile-Arve skrev:
Vel, Stanton avskreiv eg på 80-talet, fordi dei ikkje klarte å gje att perspektiv.
Jeg har stor respekt for dine innlegg. Du er flink til å beskrive hvorfor du har de meninger du har, og du har tydelig masse erfaring. Det er viktig i forhold til å vurdere ting mot hverandre.

Men jeg tror du burde gi Stanton en ny sjanse (hva er det jeg holder på med? Skulle nesten tro jeg tjente penger på at Stanton selger produkter... ;) )
Bare for å ha sagt det: Det gjør jeg IKKE

Men jeg sitter med en følelse av at du kan ha testet en med "feil" nålesliping.
Jeg vet de har en utgave som er beregnet for DJ's som spiller LP-størrelse vinyl plater som går på 45 Rpm. Brukes denne nåla på en vanlig LP plate vil du oppleve akkurat det du beskriver, underlig lav dynamikk og flat eller delvis fraværende diskant

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Stanton (tror det var 680) kjøpte jeg ny på Akers Mic i sin tid. Gav angivelig under halv pris, da den lå i skuffa under disken lenge etter at vinyl var død (tror det var 3-4-500,- jeg gav)
Brukte den i en Dual, en Thorens og en Linn. Den låt aldri spesielt tilfredsstillende; jeg opplevde den som en "typisk" DJ-pu, helt sikkert med kvaliteter på andre områder enn hifilyd; og den spiller fortsatt på en måteholdent grei måte hos en kompis som nesten aldri spiller plater.

Mvh Vidar P

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.428
Torget vurderinger
12
lomt skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg forstår ikke hvorfor det er irrelevant…
Det er forklart i den videre teksten. Wilson koster penger pga nevnte faktorer og selvfølgelig pga varemerke etc. Det er irrelevant å sammenligne deleprisen med ferdigboksprisen fordi Wilson faktisk lever av det de gjør og blir dermed nødt til å ta seg betalt for det. Det samme som for de fleste andre arbeidsplasser som ønsker et overskudd. Wilson utvikler faktisk toppklasse høyttalere og det koster normalt en del penger.

I svært mange konstruksjoner er det bla. Seas som har produsert elementene, og utvilket konstruksjonen som passer til de gitte elementer samt delefiltre. Dermed blir høyttalerkasse produsenten (for eksempel Wilson) den som tweaker utgangspunktet og kan sette sitt navn på.
Å bygge varemerke, reklamere, markedsføre, jo det koster sikkert masse penger. Jeg forstår at det er fordyrende, og nettopp her ligger poenget med å bygge selv. Hvorfor er det så viktig å være med på å betale for oppbygging av varemerker, sponse reklamekampanjer og markedsføring, det må du forklare meg.
Det er gjerne slik at hvis man ønsker et produkt må disse kostnadene dekkes, enten kunden ønsker det eller ei. Det er en utdyping av min første punkt.

Personlig liker jeg heller ikke tanken på at halve prisen er for image. Jeg kan ikke høre imaget, og når jeg handler hifi-produkter så er det for å få en lydopplevelse
Om du liker det eller ikke blir en personlig sak, men verden er på mange måter jålete, selvopptatt, egoistisk etc. Jeg anser det for en rimlig realistisk betraktning.

Personlig har jeg aldri brukt hverken sau, gris, ku, skogteig eller grue i noen av de hifi dingsene jeg har bygget.... det er mer metall, plast, gummi, tre mv. det går i.
Føler i så henseende at det ikke er meg som har det mest urealistiske synet på hvordan verden virker...
Jeg snakket ikke spesielt om hifi her når jeg skriver "lage alt selv". Du sier du ikke bruker skogteig, men tre i det du lager. Mitt poeng var at f.eks. trær vokser i skogen og har man en skogteig slipper man å bli "lurt" av de som avvirker og bearbeider trevirke.

Og den siste sarkasmen kan godt ligge igjen ved en senere anledning. Den bidrar ikke til noe positivt i en diskusjon.

Lykke til med selvbyggingen, det driver jeg også med selv, og det er kjempemoro, men poenget i mitt innlegg var at materialprisen for selvbyggeren ikke på noen som helst måte kan sammenlignes med ferdigproduktprisen. Derfor kalte jeg sammenligningen irrelevant og det utdypet jeg senere. Men, det var da ikke noe angrep på selvbygging, bevares, bare en forklaring på hvorfor f.eks. Wilson koster en del mer enn råmaterialene. Og hvis du skulle utvikle noe selv som er like bra som Wilson så kontakt meg, da kjøper jeg av deg (til materialkost selvfølgelig :))

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Trondmeg skrev:
Og den siste sarkasmen kan godt ligge igjen ved en senere anledning. Den bidrar ikke til noe positivt i en diskusjon.

Lykke til med selvbyggingen, det driver jeg også med selv, og det er kjempemoro, men poenget i mitt innlegg var at materialprisen for selvbyggeren ikke på noen som helst måte kan sammenlignes med ferdigproduktprisen. Derfor kalte jeg sammenligningen irrelevant og det utdypet jeg senere. Men, det var da ikke noe angrep på selvbygging, bevares, bare en forklaring på hvorfor f.eks. Wilson koster en del mer enn råmaterialene. Og hvis du skulle utvikle noe selv som er like bra som Wilson så kontakt meg, da kjøper jeg av deg (til materialkost selvfølgelig :))
Takk for fint svar.
Du avsluttet med : men vær realistisk i forhold til hvordan verden fungerer.
Jeg oppfattet det sarkastisk, og gav deg litt tilbake. Beklager at jeg misforstod.

Det er jo en underlig sak, dette med de enorme prisene på mange produkter. Det er rundt det tema jeg debatterer i denne tråden. Personlig mener jeg vel at mange produsenter og forhandlere er i overkant grådige, og at det er en fin måte å sette dem litt på plass, det å heller bygge selv.
Samtidig så er jeg enig i at ringvirkningene er mange og gode, skaping av arbeidsplasser på flere nivå og i flere bransjer mv.
Men jeg sitter ofte med en følelse av at enkelte skrur prisene hinsides opp for å gi folk følelsen av at ”til den prisen, så MÅ det være bra”.
Jeg kaller det svindel. (men innrømmer at Image høres absolutt bedre ut ;) )

ModernArt

Medlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
0
Hei!

Har ikke lest alle svar her. Men for å ta "drepen" på diskusjonen om hvorfor pu er så dyre så kan jeg komme med følgende eksempel. For noen år siden fikk jeg kjøpt Benz pu direkte fra fabrikk i Sveits. Jeg ga NOK 3500 for en Ruby II, veil pris dengang hos forhandler var kr 16000. En glider kostet NOK 1300, ny pris hos hos forhandler var 6000...

Denne "kalkylen" gjelder høyst sannsynlig for alle andre PU produsenter også....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.387
Sted
Torget vurderinger
0
lomt skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Vel, Stanton avskreiv eg på 80-talet, fordi dei ikkje klarte å gje att perspektiv.
Jeg har stor respekt for dine innlegg. Du er flink til å beskrive hvorfor du har de meninger du har, og du har tydelig masse erfaring. Det er viktig i forhold til å vurdere ting mot hverandre.

Men jeg tror du burde gi Stanton en ny sjanse (hva er det jeg holder på med? Skulle nesten tro jeg tjente penger på at Stanton selger produkter... ;) )

Jeg vet de har en utgave som er beregnet for DJ's som spiller LP-størrelse vinyl plater som går på 45 Rpm. Brukes denne nåla på en vanlig LP plate vil du oppleve akkurat det du beskriver, underlig lav dynamikk og flat eller delvis fraværende diskant
Det er ei stund sidan eg høyrde Stanton, og eg hugsar ikkje detaljar om kva sliping det var. Men eg er alltid open for ei fordomsfri lytteøkt. Det ville vere svært gledeleg om det dukka opp ein superpickup som var lett å sette opp og enkel å ha med å gjere med tanke på signalstyrke, belastning m.m. til under tusenlappen.

Eg kjenner elles ikkje til at equaliseringa er eller har vore annleis på 45 rpm-plater enn vanleg riaa-standard. (Nokre av dei 45 rpm-platene eg har, har ein avsindig god dynamikk, og heilt vanleg eqalisering. t.d. Dance With a Stranger, for ikkje å snakke om dei spesielle 45 rpm-variantane av Creedence og andre "godbitar", men dette er då spesielle audiofil-variantar)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.656
Sted
Hus
Har mye maxi-singler hjemme, og spiller de en del også. De har jo grovere riller, og dynamikken er jo helt rå i forhold til vanlig lp plater. Likevel spiller min Benz MO 09 meget bra på de fleste av de maxiene. Noen av maxiene har vel så store utslag at det blir litt sporingstrøbbel av det. Særlig på et par av maxiene til Frankie Goes To Hollywood. Kan godt hende at DJ pu`er er mye stivere i oppenget pga at DJ stort sett bare spiller maxi singler, og derfor vil låte pistrete på vanlig lp :) En del av pu produsentene har jo svindyre ting som ikke jeg skjønner at det går an å ta så mye for. Er jo kanskje deler for maks et par hundrelapper, og resten er jo arbeidspenger til å sette de sammen pluss reklame i tillegg. Skjønner at det koster i form av tid, prøving og feiling til å få et gitt resultat, men synes ikke at det gjenspeiler seg i prisen. Særlig ikke her hjemme. Kommer jo på forhandleravanse og moms :mad:

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Bartesam skrev:
..........DJ stort sett bare spiller maxi singler......
De fleste DJ'er jeg kjenner/omgås, meg selv inkludert, spiller utelukkende 7" 8)

Men så driver vi ikke på med 80-tallsdisko eller blippbloppkjør heller da.......... ;D

Maxi er ikke sååååå utbredt, mange spiller også fra LP'er (f.eks latino/funk-scenen)

Tapere spiller fra iPod eller CD, det har ingen ting med DJ'ing å gjøre. :p

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.656
Sted
Hus
Det kan godt hende det. Har ikke vært på disco på veeeeeeldig mange år jeg. Lenge siden discoene hadde god musikk :) må tilbake til 80 tallet :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.387
Sted
Torget vurderinger
0
Bartesam skrev:
Har mye maxi-singler hjemme, og spiller de en del også. De har jo grovere riller, og dynamikken er jo helt rå i forhold til vanlig lp plater. Likevel spiller min Benz MO 09 meget bra på de fleste av de maxiene. Noen av maxiene har vel så store utslag at det blir litt sporingstrøbbel av det. Særlig på et par av maxiene til Frankie Goes To Hollywood. Kan godt hende at DJ pu`er er mye stivere i oppenget pga at DJ stort sett bare spiller maxi singler, og derfor vil låte pistrete på vanlig lp :) En del av pu produsentene har jo svindyre ting som ikke jeg skjønner at det går an å ta så mye for. Er jo kanskje deler for maks et par hundrelapper, og resten er jo arbeidspenger til å sette de sammen pluss reklame i tillegg. Skjønner at det koster i form av tid, prøving og feiling til å få et gitt resultat, men synes ikke at det gjenspeiler seg i prisen. Særlig ikke her hjemme. Kommer jo på forhandleravanse og moms :mad:
Benz går vel greitt til FGTH-singlane? Viss ikkje, kan eg tilrå Sumiko Celebration. Sporar kva som helst, og vel så det....kostar flesk også....

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.656
Sted
Hus
Jepp, den sporer bra på det meste, men det er et par partier på disse singlene hvor det er realt bra dynamikk. Benzen er en veldig bra overall PU :D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
skal ikke kuppe tråden din gago , selv om det sporer av både med wilson og andre saker ser jeg over her... ;D

Men jeg syntes du skal velge fra ett merke som er av noenlunde gangbar vare , og passer sme armene med sikkerhet , har du lagt såpass mye penger i drivverk og arm , bør den være unnet en pickup fra 6k og oppover , lyra , Dynavector , benz , og shelter kan kanskje være noe . Kjøper du en edeluelig priset pu til under 10k så får du både bra saker , og golyd , og du kan bruke tiden fremover til å få hørt flere rigger med andre dyrere pu er , kjøper du deg en pu til feks 25k , er lista dertil høy for utskifting , og den er også vanskelig å få byttet inn i andre puer ,

kjøp deg noe som spiller helt ok til en ederuelig penge i første omgang , og se om du blir hekta først , hiver du ut hele dritten pga at du ikke liker dette er det bare penger rett i dass uansett , men en viss kvalitet MÅ du ha , for du har jo så gromt anlegg....

ikke lett dette her , men du går ikke feil med to av lyras billigste modeller i den armen , en dorian i sme 5 synger flott , dynas 17d3 har jeg ikke hørt , men både xx-2 og dv-20x er pickuper som spiller bass så furuplanken bør etterlimes ;D

valgets kval.....du må gjerne komme å høre på min argo i om du vil , men jeg har for øyeblikket ingen pu er å bytte til for sammenlikning....desverre,,,,kanske det kommer en ila ei ukes tid.

Espen

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Siden vi er inne på dyre pickuper ;)

Det skal innrømmes at jeg har vært så heldig å få prøvehøre en Dynavector XX2, og den spiller uforskammet godt. Den ville nok sitte fint på MG1 armen.

Men inntil det kommer en på supertilbud (5k max) så blir det en drøm ;D

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Når det er sagt, er det også ganske mange gode [....]
[/quote]

Fantastisk! Her fikk vi 20 års erfaring eller mer komprimert i en melding! Bravo bravo! Måtte fisken bite til evig tid (men ikke så mye og så ofte at det ikke blir sportsfiske av det)! Setter stor pris på å lese dine vurderinger her på HFS!! Håper ikke dette blir pinlig, måtte bare si det :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.387
Sted
Torget vurderinger
0
zimon skrev:
Fantastisk! Her fikk vi 20 års erfaring eller mer komprimert i en melding! Bravo bravo! Måtte fisken bite til evig tid (men ikke så mye og så ofte at det ikke blir sportsfiske av det)! Setter stor pris på å lese dine vurderinger her på HFS!! Håper ikke dette blir pinlig, måtte bare si det :)
[/quote]

Vel, det å verte sitert skal vere ei ære, heitest det. Om enn noko knapt....

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Audiophile-Arve skrev:
zimon skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Vel, det å verte sitert skal vere ei ære, heitest det. Om enn noko knapt....
He he du får nå sagt det. Selv litt lei av å rulle forbi lange sitater av tekst jeg nettopp har lest, bare for å finne et bravo o.l. under. Derfor ble det slik. Om noen skulle være i tvil om hvilket innlegg fra Audiophile-Arve jeg lot meg begeistre av; det var: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=32434.msg609959#msg609959.

Der ja. Får vel gjennopprette normalt modus operandi igjen.
Kode:
 A:\> Excited modus /OFF
Kode:
 A:\> hit Enter to continue or ESC to abort ...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Gago skrev:
jeg er newbie innen vinyl, og spør som jeg har vett til:

hvorfor i helv... koster pu'er (og særlig mc pu'er) så forbaska mye?
er det litt som i kabelindustrien? masse trollmenn og slangeolje?
eller koster disse smårakkerne faktisk så mye å produsere at de må selges for mange titalls tusen kroner?

må innrømme at prisene på pu'er har vært med å hindre meg fra å starte med vinyl tidligere.
pu'er jo forbruksvarer.
akkurat som dopapir.
jeg er betenkt over å pådra meg "dopapirutgifter" på 10-20k i året.
jeg har allerede et tilsvarende utlegg for å holde liv i rørforsterkerne.
det begynner å balle på seg, og jeg er svært lite lystent på å betale for trolldom og slangeolje.

her er det fritt frem for synsing og sterke meninger!
Bruker du 10k-20k i året på rør til rørforsterkeren din har du gal rørforsterker... eller gal bruk. Hvor mange WE 300B kan man trenge i løpet av et år?

Jeg har totalt 8 utgangsrør og 10 småsignalrør, og selv om jeg skulle bytter alle med NOS rør en gang i året kommer jeg ikke opp i slike summer..

Småsignalrøren varer i 5-10 000 timer og utgangsrørene i 5000 timer...

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
lomt skrev:
Audiophile-Arve skrev:

680-serien har vore produsert både for hifi- og DJ-bruk, med forskjellige nålefaner og eit utall slipingar. Eg har sjølv ein elliptisk DJ-stift (680E MkII) og ein stereohedron-slipt hifi-stift (680EE/S), og det er ENORM forskjell på desse to.

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Problemet med Stanton er at utvalg og kvalitet har gått kraftig nedover dei siste årene. Eg fekk m.a. nokre stiftar til 500 E MkII og 680HiFi, der diamantane var feilmontert.

Pickering, derimot, er verdt å sjekke ut. Det er englands-divisjonen av Stanton, eller noko i den dur, og dei lagar framleis eit godt utval med pick-up'ar til hifi-bruk.

Topp Bunn