Vel, Stanton avskreiv eg på 80-talet, fordi dei ikkje klarte å gje att perspektiv. Dei var nok også langt meir unyanserte dynamisk enn alminneleg gode MC-pickupar. Dessutan hadde dei ein klangbalanse eg ikkje følte meg komfortabel med, og sjølv om denne sikkert kan equaliserast, er eg slett ikkje sikker på om det er balet verd. Men dei sporar ganske godt, og brukast mykje på diskotek. I omtalen eg såg på Ljudia står det mellom anna: "Konstruksjonen gir ekstremt god sporing og minimerer brumlyd selv ved hardhendt DJ bruk. Utsignal: 6,0mV. Frekv.omr: 20Hz-17 kHz. Nåletrykk 2-5 gram. Vekt: 5.5 gram. "lomt skrev:Bygge mine egne høyttalere har jeg gjort alleredekwil skrev:Forslår du begynner høyttalerproduksjon med det samme!lomt skrev:Du kan for eksempel kjøpe Wilson høyttalere til 500 000 paret, og du kan kjøpe de nøyaktig samme delene og snekre dem sammen for kanskje 30 000 selv.
Er du nybegynner er mitt råd en Stanton 680, den spiller meget bra og koster under tusenlappen, og ligger ikke langt under en Van Den Hul til 30 høvdinger
Denne Stanton 680 har jeg aldri hørt, men en Vdh til 30 lapper har jeg så en slik må jeg sannelig se å få testet!
mvh
Det tror jeg sannelig du burde (sjekke ut en 680)
Husk at det er nybegynner råd dette her.
Har du en pickup til 30 lapper, så har du kanskje også annet utstyr en anelse over nybegynner nivået? eller?
Med det samme så er en erfaring jeg har at noen hundrelapper i tweaking på RIAA trinnet (tilpassing til egne ører) fort kan gi et mye større løft i lydkvalitet enn å blåse titusenlapper på pickupbytte
Jeg har ikke slått fra meg tanken om å få inn en OM40 Super. Ifølge impulse er den et funn til armen jeg har, og den koster jo ikke stort mer enn et par adekvate harddisker...Audiophile-Arve skrev:Ortofon har faktisk ei bråte med MM-pickupar som er ganske ignorerte mellom vinylgastronomane. Det kunne vore på sin plass med ein odyssé mellom desse...
Dette er irrelevant. Hadde det vært så enkelt så gjør det. Og lykkes gjerne like godt som Wilson.lomt skrev:Pickuper er blant annet dyre fordi de er vanskelig å lage hjemme.
At det er vanskelig fordi det er små og nøyaktige deler ???
Hallo, med dagens teknologi kan maskiner lage prosessorer med millioner av ledninger og transistorer inni, da snakker vi små deler og stor presisjon.
Å harve sammen en pickup mot det blir vel omtrent som å sammenligne å sette sammen et urver og en Caterpillar dumper, og så si at det er så vanskelig for det kreves så stor presisjon å sette sammen dumperen.
Det er nok først og fremst en motesak (ja det finnes dongeribukser til 5000 kroner stykket, men er de bedre enn en til 400?) samt reklame. Folk lokkes til å tro at det er så himla bra fordi prisen er helt hinsides all fornuft.
Du kan for eksempel kjøpe Wilson høyttalere til 500 000 paret, og du kan kjøpe de nøyaktig samme delene og snekre dem sammen for kanskje 30 000 selv.
Er du nybegynner er mitt råd en Stanton 680, den spiller meget bra og koster under tusenlappen, og ligger ikke langt under en Van Den Hul til 30 høvdinger
Jeg forstår ikke hvorfor det er irrelevantTrondmeg skrev:Dette er irrelevant. Hadde det vært så enkelt så gjør det. Og lykkes gjerne like godt som Wilson.
I svært mange konstruksjoner er det bla. Seas som har produsert elementene, og utvilket konstruksjonen som passer til de gitte elementer samt delefiltre. Dermed blir høyttalerkasse produsenten (for eksempel Wilson) den som tweaker utgangspunktet og kan sette sitt navn på.Utvikling, produksjon, distribusjon, varemerke/reklame/markedsføring etc koster både masse tid og penger.
Personlig liker jeg heller ikke tanken på at halve prisen er for image. Jeg kan ikke høre imaget, og når jeg handler hifi-produkter så er det for å få en lydopplevelseDet er videre en stor misforståelse at dyrt må være bra uansett hvilken bransje man refererer til. Det er helt andre mekanismer som råder. Image f.eks.
Personlig har jeg aldri brukt hverken sau, gris, ku, skogteig eller grue i noen av de hifi dingsene jeg har bygget.... det er mer metall, plast, gummi, tre mv. det går i.Det billigste er selvfølgelig å skaffe seg noen sauer, griser, kyr, en skogteig, ei gruve, et lite elvekraftverk etc etc og utvikle og bygge og lage alt selv. Men det er fullstendig irrelevant i et normalt liv hvis det er det man ønsker å leve. Sklei ut litt her nå, men vær realistisk i forhold til hvordan verden fungerer.
Jeg har stor respekt for dine innlegg. Du er flink til å beskrive hvorfor du har de meninger du har, og du har tydelig masse erfaring. Det er viktig i forhold til å vurdere ting mot hverandre.Audiophile-Arve skrev:Vel, Stanton avskreiv eg på 80-talet, fordi dei ikkje klarte å gje att perspektiv.
Det er forklart i den videre teksten. Wilson koster penger pga nevnte faktorer og selvfølgelig pga varemerke etc. Det er irrelevant å sammenligne deleprisen med ferdigboksprisen fordi Wilson faktisk lever av det de gjør og blir dermed nødt til å ta seg betalt for det. Det samme som for de fleste andre arbeidsplasser som ønsker et overskudd. Wilson utvikler faktisk toppklasse høyttalere og det koster normalt en del penger.lomt skrev:Jeg forstår ikke hvorfor det er irrelevantTrondmeg skrev:Dette er irrelevant. Hadde det vært så enkelt så gjør det. Og lykkes gjerne like godt som Wilson.
Det er gjerne slik at hvis man ønsker et produkt må disse kostnadene dekkes, enten kunden ønsker det eller ei. Det er en utdyping av min første punkt.I svært mange konstruksjoner er det bla. Seas som har produsert elementene, og utvilket konstruksjonen som passer til de gitte elementer samt delefiltre. Dermed blir høyttalerkasse produsenten (for eksempel Wilson) den som tweaker utgangspunktet og kan sette sitt navn på.Utvikling, produksjon, distribusjon, varemerke/reklame/markedsføring etc koster både masse tid og penger.
Å bygge varemerke, reklamere, markedsføre, jo det koster sikkert masse penger. Jeg forstår at det er fordyrende, og nettopp her ligger poenget med å bygge selv. Hvorfor er det så viktig å være med på å betale for oppbygging av varemerker, sponse reklamekampanjer og markedsføring, det må du forklare meg.
Om du liker det eller ikke blir en personlig sak, men verden er på mange måter jålete, selvopptatt, egoistisk etc. Jeg anser det for en rimlig realistisk betraktning.Personlig liker jeg heller ikke tanken på at halve prisen er for image. Jeg kan ikke høre imaget, og når jeg handler hifi-produkter så er det for å få en lydopplevelseDet er videre en stor misforståelse at dyrt må være bra uansett hvilken bransje man refererer til. Det er helt andre mekanismer som råder. Image f.eks.
Jeg snakket ikke spesielt om hifi her når jeg skriver "lage alt selv". Du sier du ikke bruker skogteig, men tre i det du lager. Mitt poeng var at f.eks. trær vokser i skogen og har man en skogteig slipper man å bli "lurt" av de som avvirker og bearbeider trevirke.Personlig har jeg aldri brukt hverken sau, gris, ku, skogteig eller grue i noen av de hifi dingsene jeg har bygget.... det er mer metall, plast, gummi, tre mv. det går i.Det billigste er selvfølgelig å skaffe seg noen sauer, griser, kyr, en skogteig, ei gruve, et lite elvekraftverk etc etc og utvikle og bygge og lage alt selv. Men det er fullstendig irrelevant i et normalt liv hvis det er det man ønsker å leve. Sklei ut litt her nå, men vær realistisk i forhold til hvordan verden fungerer.
Føler i så henseende at det ikke er meg som har det mest urealistiske synet på hvordan verden virker...
Takk for fint svar.Trondmeg skrev:Og den siste sarkasmen kan godt ligge igjen ved en senere anledning. Den bidrar ikke til noe positivt i en diskusjon.
Lykke til med selvbyggingen, det driver jeg også med selv, og det er kjempemoro, men poenget i mitt innlegg var at materialprisen for selvbyggeren ikke på noen som helst måte kan sammenlignes med ferdigproduktprisen. Derfor kalte jeg sammenligningen irrelevant og det utdypet jeg senere. Men, det var da ikke noe angrep på selvbygging, bevares, bare en forklaring på hvorfor f.eks. Wilson koster en del mer enn råmaterialene. Og hvis du skulle utvikle noe selv som er like bra som Wilson så kontakt meg, da kjøper jeg av deg (til materialkost selvfølgelig )
Det er ei stund sidan eg høyrde Stanton, og eg hugsar ikkje detaljar om kva sliping det var. Men eg er alltid open for ei fordomsfri lytteøkt. Det ville vere svært gledeleg om det dukka opp ein superpickup som var lett å sette opp og enkel å ha med å gjere med tanke på signalstyrke, belastning m.m. til under tusenlappen.lomt skrev:Jeg har stor respekt for dine innlegg. Du er flink til å beskrive hvorfor du har de meninger du har, og du har tydelig masse erfaring. Det er viktig i forhold til å vurdere ting mot hverandre.Audiophile-Arve skrev:Vel, Stanton avskreiv eg på 80-talet, fordi dei ikkje klarte å gje att perspektiv.
Men jeg tror du burde gi Stanton en ny sjanse (hva er det jeg holder på med? Skulle nesten tro jeg tjente penger på at Stanton selger produkter... )
Bare for å ha sagt det: Det gjør jeg IKKE
Men jeg sitter med en følelse av at du kan ha testet en med "feil" nålesliping.
Jeg vet de har en utgave som er beregnet for DJ's som spiller LP-størrelse vinyl plater som går på 45 Rpm. Brukes denne nåla på en vanlig LP plate vil du oppleve akkurat det du beskriver, underlig lav dynamikk og flat eller delvis fraværende diskant
De fleste DJ'er jeg kjenner/omgås, meg selv inkludert, spiller utelukkende 7" 8)Bartesam skrev:..........DJ stort sett bare spiller maxi singler......
Benz går vel greitt til FGTH-singlane? Viss ikkje, kan eg tilrå Sumiko Celebration. Sporar kva som helst, og vel så det....kostar flesk også....Bartesam skrev:Har mye maxi-singler hjemme, og spiller de en del også. De har jo grovere riller, og dynamikken er jo helt rå i forhold til vanlig lp plater. Likevel spiller min Benz MO 09 meget bra på de fleste av de maxiene. Noen av maxiene har vel så store utslag at det blir litt sporingstrøbbel av det. Særlig på et par av maxiene til Frankie Goes To Hollywood. Kan godt hende at DJ pu`er er mye stivere i oppenget pga at DJ stort sett bare spiller maxi singler, og derfor vil låte pistrete på vanlig lp En del av pu produsentene har jo svindyre ting som ikke jeg skjønner at det går an å ta så mye for. Er jo kanskje deler for maks et par hundrelapper, og resten er jo arbeidspenger til å sette de sammen pluss reklame i tillegg. Skjønner at det koster i form av tid, prøving og feiling til å få et gitt resultat, men synes ikke at det gjenspeiler seg i prisen. Særlig ikke her hjemme. Kommer jo på forhandleravanse og moms
Fantastisk! Her fikk vi 20 års erfaring eller mer komprimert i en melding! Bravo bravo! Måtte fisken bite til evig tid (men ikke så mye og så ofte at det ikke blir sportsfiske av det)! Setter stor pris på å lese dine vurderinger her på HFS!! Håper ikke dette blir pinlig, måtte bare si detzimon skrev:Når det er sagt, er det også ganske mange gode [....]
He he du får nå sagt det. Selv litt lei av å rulle forbi lange sitater av tekst jeg nettopp har lest, bare for å finne et bravo o.l. under. Derfor ble det slik. Om noen skulle være i tvil om hvilket innlegg fra Audiophile-Arve jeg lot meg begeistre av; det var: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=32434.msg609959#msg609959.Audiophile-Arve skrev:Vel, det å verte sitert skal vere ei ære, heitest det. Om enn noko knapt....zimon skrev:Fantastisk! Her fikk vi 20 års erfaring eller mer komprimert i en melding! Bravo bravo! Måtte fisken bite til evig tid (men ikke så mye og så ofte at det ikke blir sportsfiske av det)! Setter stor pris på å lese dine vurderinger her på HFS!! Håper ikke dette blir pinlig, måtte bare si detAudiophile-Arve skrev:Når det er sagt, er det også ganske mange gode [....]
A:\> Excited modus /OFF
A:\> hit Enter to continue or ESC to abort ...
Bruker du 10k-20k i året på rør til rørforsterkeren din har du gal rørforsterker... eller gal bruk. Hvor mange WE 300B kan man trenge i løpet av et år?Gago skrev:jeg er newbie innen vinyl, og spør som jeg har vett til:
hvorfor i helv... koster pu'er (og særlig mc pu'er) så forbaska mye?
er det litt som i kabelindustrien? masse trollmenn og slangeolje?
eller koster disse smårakkerne faktisk så mye å produsere at de må selges for mange titalls tusen kroner?
må innrømme at prisene på pu'er har vært med å hindre meg fra å starte med vinyl tidligere.
pu'er jo forbruksvarer.
akkurat som dopapir.
jeg er betenkt over å pådra meg "dopapirutgifter" på 10-20k i året.
jeg har allerede et tilsvarende utlegg for å holde liv i rørforsterkerne.
det begynner å balle på seg, og jeg er svært lite lystent på å betale for trolldom og slangeolje.
her er det fritt frem for synsing og sterke meninger!
680-serien har vore produsert både for hifi- og DJ-bruk, med forskjellige nålefaner og eit utall slipingar. Eg har sjølv ein elliptisk DJ-stift (680E MkII) og ein stereohedron-slipt hifi-stift (680EE/S), og det er ENORM forskjell på desse to.lomt skrev:Jeg har stor respekt for dine innlegg. Du er flink til å beskrive hvorfor du har de meninger du har, og du har tydelig masse erfaring. Det er viktig i forhold til å vurdere ting mot hverandre.Audiophile-Arve skrev:Vel, Stanton avskreiv eg på 80-talet, fordi dei ikkje klarte å gje att perspektiv.
Men jeg tror du burde gi Stanton en ny sjanse (hva er det jeg holder på med? Skulle nesten tro jeg tjente penger på at Stanton selger produkter... )
Bare for å ha sagt det: Det gjør jeg IKKE
Men jeg sitter med en følelse av at du kan ha testet en med "feil" nålesliping.
Jeg vet de har en utgave som er beregnet for DJ's som spiller LP-størrelse vinyl plater som går på 45 Rpm. Brukes denne nåla på en vanlig LP plate vil du oppleve akkurat det du beskriver, underlig lav dynamikk og flat eller delvis fraværende diskant