Hvorfor får jeg ikke trøkk??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    det kan bli laaangt bedre enn den blå kurven. får du til en gjevn frekvensrespons til 400 hz og med noen få db slak stigning nedover fra 200 hz, så kommer du til å sitte klistret til veggen bak med hjerteflimmer hver gang det kommer et trommeslag.
    Mener på ingen måte at den blå er optimal og langt ifra... men det høres utrolig mye bedre ut enn hva som er tilfelle andre steder i rommet. Normalt oppsatt med EQ og evt også Audyssey rom korreksjon har gitt ganske OK kurver, men like fullt dårlig lyd og lite trøkk pga kanseleringen i midbassen. (og nei det er ikke fordi jeg liker veldig mye bass for det gjør jeg faktisk ikke)

Enig med flere andre her. "Trøkket" sitter i mellombassen, kanskje 70-200 Hz. Hvis du har for mye lenger nede (relativt sett) blir det buldrete, mens hvis du har for mye litt lenger oppe blir det gjørmete og ufokusert ("muddy"). Hos meg ligger utfordringen i kanselleringen mellom direktelyd fra høyttaleren og reflektert lyd fra veggen bak høyttaleren. Den skaper en suckout ved 80-90 Hz, avhengig av avstand til vegg. Det går ikke å løse det via eq, ettersom både direkte og reflektert lyd påvirkes likt av eq'en. Min løsning var å sette subwoofere med litt annen avstand fra vegg og la hovedhøyttalere og subber overlappe i problemområdet, styrt via individuelle DSP-kanaler og effektforsterkere. Spredningsmønsteret fra høyttalerne har også en del å si her, så jeg holder på å ferdigstille et par høyttalere med tilnærmet kardioidekarakteristikk for å nulle ut refleksjonen rett bakover. Tiden vil vise hvordan det funker.
    Jeg er enig i mye av det du skriver, men iom jeg har såpass mye "suckout" i relativt stort frekvensområde så er det ekstremt vanskelig å kompensere for det. Jeg har også individuelle DSP/EQ på alle høyttalerelement i front så kan justere stort sett det jeg vil, men sålangt har jeg ikke klart å få noenlunde resultat i lytteposisjon hverken når jeg har prøvd å justere ut ifra målinger eller hørsel.

Tror jeg ville rigga anlegget i et annet rom med andre mål, for å se om det spiller med normalt bra trøkk.
    Bare for å være sikker på at alt er velfungerende
    Har skrevet allerede en del ganger at problemet er det samme med x antall forskjellige oppsett, så ja jeg er 120% sikker at alt fungerer :) Samme oppsett i garasjen spiller som bare det, og slikt har det vært med alle oppsett. Senest JBL 1400 Array som det heller ikke fantes trøkk av i dette rommet, i stua spillte det meget bra.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.103
    Torget vurderinger
    1
    En måling fra ss med vanlig lytteinnstillinger kunne vert fint, selv med både romkorrigering og eq er det ikke sikkert de verktøyene klarer å gjøre særlig mye.

Etter at du har målt får du kartlegge en og en dipp og finne ut hvilken akse den ligger på, når dette er gjort sett på en sinus i den dypeste og ta mikrofonen eller dB måler og let etter en bedre plassering for ss, så ny runde og sammenlikn, osv… Dette tar tid men med et vanskelig rom tar det nok lengre tid uten en plan.

Trøkk er uansett litt vanskelig å oppnå med for meg normalt lyttenivå, har man en noenlunde jevn frekvensgang nærmer det seg fort 100dB før det jeg kaller trøkk begynner å merkes.

test.jpg

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    En måling fra ss med vanlig lytteinnstillinger kunne vert fint, selv med både romkorrigering og eq er det ikke sikkert de verktøyene klarer å gjøre særlig mye.

Etter at du har målt får du kartlegge en og en dipp og finne ut hvilken akse den ligger på, når dette er gjort sett på en sinus i den dypeste og ta mikrofonen eller dB måler og let etter en bedre plassering for ss, så ny runde og sammenlikn, osv… Dette tar tid men med et vanskelig rom tar det nok lengre tid uten en plan.

Trøkk er uansett litt vanskelig å oppnå med for meg normalt lyttenivå, har man en noenlunde jevn frekvensgang nærmer det seg fort 100dB før det jeg kaller trøkk begynner å merkes.

Vis vedlegget 336605
    Syns den målingen så litt spinkel ut jeg. Selv liker jeg en heving nedover fra 200hz. Kan dog være at du sitter nærme det store bassystemet og da trenger du kanskje ikke like mye heving.

Selv liker jeg det omtrent slik ellers låter det tynt:

Korrigering etter hypex amp.jpg

Ellers er jeg enig at du må opp i endel spl for å få skikkelig trøkk. Er også enig i at det kan ta laaaang tid å finne optimalt sweetspot, selv med hjelp av målinger. Spesielt i et vanskelig rom. Denne målingen er forøvrig i et rom som har alle veggene med 30cm betong.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.103
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kurven bør være er ikke så lett å enes om, jeg er knapt enig med meg selv, men tynt låter det ikke, du må gjerne sjekke det ut selv.

At jeg har senket hevningen i bunn kommer nok av at jeg spiller litt høyere enn jeg gjorde tidligere

T

TT.

Gjest
    Du må selv jobbe aktivt for å finne den lydmessige beste plasseringen. Bruk ørene og stol på dem!

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hvordan kurven bør være er ikke så lett å enes om, jeg er knapt enig med meg selv, men tynt låter det ikke, du må gjerne sjekke det ut selv.

At jeg har senket hevningen i bunn kommer nok av at jeg spiller litt høyere enn jeg gjorde tidligere
    Spørs om jeg ikke tar deg opp på den nå i nærmeste fremtid. Ja, det er jo en fornuftig forklaring det. Vi hører jo bassen litt bedre når volumet går oppover.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    baldrick: har du harde mur/betongvegger uten noe gipslag eller liknende utenpå?

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Du må selv jobbe aktivt for å finne den lydmessige beste plasseringen. Bruk ørene og stol på dem!
    Etter ett par år med "jobb" i rommet så føler jeg ikke at jeg ikke har gjort noen forsøk :) Skal jeg stole å ørene er konklusjonen sålangt at jeg nærmest kan gi opp.

Får høre om Tytte ikke kan ta seg en tur innover snart og komme med noen kloke tips, og/eller i hvert fall sette mer fingen på problemet.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    baldrick: har du harde mur/betongvegger uten noe gipslag eller liknende utenpå?
    Jo det er MDF veggplater ytterst nå, og bak det igjen er det vanlige veggplater om jeg ikke husker feil, regner med de er lektet ut fra betongen.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Noe som kan gjøre jobben lettere er å sette på RTA i rew og følge med på den når du flytter høyttalere/lytteposisjon rundt. Da ser du hvordan ting endrer seg i realtime.

T

TT.

Gjest
    Etter ett par år med "jobb" i rommet så føler jeg ikke at jeg ikke har gjort noen forsøk :) Skal jeg stole å ørene er konklusjonen sålangt at jeg nærmest kan gi opp.

Får høre om Tytte ikke kan ta seg en tur innover snart og komme med noen kloke tips, og/eller i hvert fall sette mer fingen på problemet.
    beklager hvis du følte at jeg tråkket deg på tærne, det var ikke meningen. Beklager!

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, neida, det gjorde jeg ikke, skoa mine tåler da såpass :)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Hva med avstand til sidevegg?
    Stua mi er L formet,hvor venstre høyttaler ikke får støtte fra sidevegg.
    Har en brei og dyp dipp der fra ca. 125 Hz til ca. 350Hz.
    Høyre høyttaler har fått redusert denne dippen betydelig både i bredde og
    ikke minst med hvor dyp denne er, da denne får støtte fra sidevegg.
    Bruker samme regel mht. avstand til sidevegg som i lengderetting.
    Lik eins avstand fra vegg bak lyttepos.Alle tre punkter deles på 3-5 eller 7,
    dette etter Gammut sin annbefaling.Men dette vil allikevel bli ca. avstander
    da rommets oppbygning og møblering jo varierer.

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    342
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Proposjonene på rommet ditt er nesten like som mine (bortsett fra at mitt rom er litt større). Å få trøkk med høyttalerne plassert på kortveggen kan du bare glemme. Beklager å måtte si det. Hvis du ikke svir av store summer på et Svanå tunet rom da. Jeg har prøvd i flere år å få det til på kortveggen, men har gitt opp. Det blir ikke nirvana ved å spille på langveggen heller, men betydelig bedre.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg sliter selv med brystkasse trøkket, men jeg har problemer i 50 og 160hz, så jeg vet jo hvor problemet ligger :). Merkelig dette med lyd og rom :).

Hos meg tror jeg at Trappenedgangen bak sitteplass har litt å si, samt at det er knekott på hver side av anlegget. Vinduet som er midt mellom høyttalerene kan nok også spille inn endel, MENER jeg fikk reist 50hz segmentet endel når jeg puttet 2 Glavasekker der(foran vinduet). Et sted må iallefall bassen forsvinne :p.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man er tilstrekkelig nerdete kan det være en tanke å sette opp en enkel modell av rommet i CARA for å forstå hvilke refleksjoner som skaper hvilke kanselleringer. Det er fascinerende å kunne se hvordan lydbølger brer seg ut fra høyttalerne, reflekterer og interfererer, for så å skape en bestemt frekvensgang i ulike posisjoner i rommet. Programmet har også en "auralization"-funksjon hvor det er mulig å lytte til hvordan lyden farges i forskjelige posisjoner. Der er det også mulig å teste ut forskjellige tilnærminger til rombehandling og simulere hva som sannsynligvis vil skje. Hos meg stemmer simuleringen godt overens med hva som faktisk skjer i rommet.

res3d3.gif

res3d4.gif

res2d1.gif

CARA - Computer Aided Room Acoustics (English)

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med flytting av høyttalerne endrer man primært på SBIR, det som Asbjørn tidligere i tråden beskrev. Stående bølger bør man derimot først og fremst flytte seg ut av. Plassering av lytteposisjonen er derfor det viktigste. Foruten å prøve de tradisjonelle plasseringene, så ville jeg ha prøvd en diagonal plassering i rommet.
    Bilde/lerret må rettes etter best plassering dersom man ønsker best mulig lyd, ikke omvendt.

Effektive tiltak kan absolutt redusere nuller også dersom man finner trykkpunktene for de tilsvarende frekvensene. Men best mulig plassering er det hvor man bør starte. Da gjelder det å flytte og måle. Dette er ikke noe man lytter seg frem til hvis man skal gjøre det skikkelig.

Ellers har bl.a. Bx, thohaug og hutsefruts gitt gode råd.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.613
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 336605

Dette så jo meget jevnt og bra ut Roald, langt bedre enn hos meg. hvordan får du det til bruker du EQ og sub?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.103
    Torget vurderinger
    1
    En kombinasjon av plassering, demping, diffusjon, helmholtz, aktiv deling og eq.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Rommet er litt over 2.40 høyt med akustikkplater i taket.

Hva med å sette lyttestolen der du har trøkket, dvs. rett foran HT? Integrering av HT, lytterom, plassering av HT og lytteposisjon er flere sider av samme sak. En lytteposisjon med veggen bak klint opp i nakken kan gi buldrete resultater.
    Når jeg sier rett forran høyttaler, så mener jeg RETT forran høyttaler :) Så det er dessverre uaktuelt på alle måter å sitte halv meter fra...

Tror du kan ha problemer med rommet.Prøv å taste inn målene i kalkulatoren .sliter selv med stående bølge blandt annet på 63hz og har bredde på rommet på 5.7 m .Som andre har nevnt få målt :) Room Mode / Standing Wave Calculator
    Jeg tror dessverre også dette er mye av forklaringen iom jeg får tilsvarende resultat med alle høyttalere jeg prøver. Kammeraten som har Dynaudio 2.8 har også svært tilsvarende størrelse på rommet.

Målinger er ikke blant mine sterke sider men gjorde ett par kjappe forsøk. Samtidig stoler jeg mye mer på ørene mine enn målinger og jeg liker ikke det jeg hører :) Under målingene nå fjernet jeg alt av EQ bare for å måle responsen i rommet:

Kort forklaring til fargene:
    Blå - rett forran høyttalerne
    Mintgrønn - ca midt i rommet
    Rød - helt bak i rommet
    Rosa - ca 2/3 bak i rommet, målt i ca 70 cm høyde
    Grønn - ca 2/3 bak i rommet, målt i ca 180 cm høyde

Vis vedlegget 336502
    Dette må være romrelatert
    Slik målet det hos meg med 2x2226 og 2x2035. Delt på 45hz og 370hz tror jeg det var. Ingen eq eller delay av noe slag.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    BEGGE 93DB.jpg

VANNFALL BEGGE 93DB.jpg

Er fortsatt ikke helt imål med plasseringen. Men du burde få et helvetes trøkk med de bassene du har.

Lieberung

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    Og gulvet er betong? Med tepper?
    Hva ansees egentlig som det perfekte lytterom-form for stereo? Rektangulær, kvadratisk, eliptisk, annet?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Synes dette er et lite mysterium Baldrick. Har ikke snappet opp noe som kan gi en fullgod årsak. Eksempelsvis fleksende vegger er som oftest et gode, så jeg lurer på om problemet er det motsatte.

Jeg tror målinger av vannfall, frekvensrespons fullfrekvent og RT60 kan gi et svar.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg kan huske at dette har vært et tema hos deg Baldric i lengre tid (tidligere tråder) - altså et eller annet som ikke funker helt i lytterommet. Det mangler definitivt ikke på utstyr og kapasitet som har vært prøvd.

Veldig mange momenter er allerede nevnt, så det blir fort vrient å holde styr på alt for å finne ut hva som må gjøres for å nagle lyden og trøkket. Hvis jeg skulle tenke høyt om hva og hvis mellom alle de andre temaene:

- Husker at det var en her på hfs som hadde tanker rundt dette med trøkk. Tror det var Snickers-is. Han/vedkommede nevnte noe om å ha "riktig" respons fra 1-1,5kHz og ned for å få riktig balanse. Altså: ikke bare isolert rundt 100-200Hz. Mulig det er noe her å dvele mer over?

- Utfasinger i lytteposisjon. Bakveggkansellering er nevnt av Asbjørn. Med de dimensjonene på rommet og posisjonering av høyttalere, får man flere (mer og mindre viktige) utfasinger i mellombass/øvrebass. Er man uheldig kommer disse nokså tett på hverandre, og man får et større område hvor det mangler energi og som ikke kan EQes. Utfasing fra bakvegg intreffer ofte i 80-100Hz. Fra tak i samme område. Fra motsatt sidevegg av høyttaler i ditt tilfelle rundt 70-80Hz.

Beste måte å "unngå" at disse utfasingene blir totale, er å splitte og plassere hovedhøytt og sub "riktig". Hvis vi tenker en subrekke mellom høyttalerne og som står tett inntil bakvegg kan man klare å unngå utfasing fra bakvegg og motsatt sidevegg. Hovedhøyttaler må langt nok ut fra bakvegg til at mellombassenes utfasing havner i arbeidsområdet. Har man doble basser i høyden unngår man total utfasing fra takrefleksjonen.

Sist tenker jeg at det muligens kan være noe å hente på å se om det er deler av elektronikken som ikke helt holder mål. På mange måter i småsak-departementet, men hvordan er det med DSP/DAC-kvalitet? Nå er det sikkert ikke her hovedslaget står, men vi har vel alle opplevd at noen duppeditter syntes å virke utmerket mens andre ikke fungerte helt slik man ønsket.

Uansett: Bare noen innspill i jakten videre. :)

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Takker for all innspill!

Har jobbet videre med problemet, demontert hele oppsettet, flyttet rundt på høyttalere, sofa, fyllt på med glava og egentlig gjort alt jeg har tenke kunne ha innvirkning... men resultatet er mye det samme, jeg får bare ikke lyden jeg ønsker.

Så nå er jeg mye tilbake til utgangspunktet bare med enda litt mer glava... og slik det såtr nå er faktisk det som samlet sett fungerer best.

IMG_3534.jpg

Avsluttet med å ta en ny måling etter at alt var noenlunde som det pleier (bare med litt mindre i bunn enn normalt på denne målingen) og det ser ikke så gale ut, men låter ikke spesielt bra.

Vedlegg

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Om du har mulighet, prøv å heve hele området 50-180hz med rundt 5db. I tillegg til dette kan du prøve å legge på en skarpere tilt i bunnen. f.eks en jevnt stigende kurve fra 200hz til 20hz på ca. 10db. Utifra den kurven der kan jeg skjønne at det låter tynt i mellombassen.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Avsluttet med å ta en ny måling etter at alt var noenlunde som det pleier (bare med litt mindre i bunn enn normalt på denne målingen) og det ser ikke så gale ut, men låter ikke spesielt bra.
    Etter membranarealet å dømme er det ikke hardwaren som er flaskehalsen. Problemet er frekvensresponsen og du har nok headroom til å skru lyden dit du vil vha DSP. Men det som foregår fra 300 Hz og opp betyr like mye for trykket som det denne siste målingen viser. Du bør måle helt opp til 20 kHz. Jeg antar at du måler med PC. Jeg vil anbefale deg å installere Audiolense. Du kan bruke demoen til å måle. Den filtrerte målingen du får opp der korrelerer mye bedre med hvordan det faktisk låter enn de kurveglattingene som vanligvis benyttes.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Om du har mulighet, prøv å heve hele området 50-180hz med rundt 5db. I tillegg til dette kan du prøve å legge på en skarpere tilt i bunnen. f.eks en jevnt stigende kurve fra 200hz til 20hz på ca. 10db. Utifra den kurven der kan jeg skjønne at det låter tynt i mellombassen.
    Får gjør ett forsøk på dette i morgen og høre om det kan hjelpe. En bred peak løft på 115hz og en low shelf burde jo fikse det :)

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Etter membranarealet å dømme er det ikke hardwaren som er flaskehalsen. Problemet er frekvensresponsen og du har nok headroom til å skru lyden dit du vil vha DSP. Men det som foregår fra 300 Hz og opp betyr like mye for trykket som det denne siste målingen viser. Du bør måle helt opp til 20 kHz. Jeg antar at du måler med PC. Jeg vil anbefale deg å installere Audiolense. Du kan bruke demoen til å måle. Den filtrerte målingen du får opp der korrelerer mye bedre med hvordan det faktisk låter enn de kurveglattingene som vanligvis benyttes.
    Jeg målte faktisk opp til 20khz, men visning ble helt feil, for så vidt uten glatting i REW men det glatter kanskje uansett hva som er valgt? Men det over 300hz har vell ikke så mye å si for "trøkket"? Kan uansett gjør ett forsøk med Audiolense og se hva det viser i stedet!

Headroom har jeg for så vidt nok av, kanskje med unntak av DSPen, det er begrenset hvor mye MiniDSPen kan justeres før det låter galt.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Får gjør ett forsøk på dette i morgen og høre om det kan hjelpe. En bred peak løft på 115hz og en low shelf burde jo fikse det :)

Jepp, men ville nok prøvd meg på senterpunkt 95hz. Da har du ca en oktav hver vei.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Jeg målte faktisk opp til 20khz, men visning ble helt feil, for så vidt uten glatting i REW men det glatter kanskje uansett hva som er valgt? Men det over 300hz har vell ikke så mye å si for "trøkket"? Kan uansett gjør ett forsøk med Audiolense og se hva det viser i stedet!

Headroom har jeg for så vidt nok av, kanskje med unntak av DSPen, det er begrenset hvor mye MiniDSPen kan justeres før det låter galt.
    En uglatta måling kommer du også langt med. "Signaturen" på den er et betydelig kamfilter fra 1-2kHz og opp.

Det som skjer over 300 Hz har betydning for trøkket. Det som gir trøkk er en god frekvensbalanse fra den dypeste bass opp til ca 1-2 kHz.

Hvis det låter galt når du justerer dsp mye kan det skyldes at du driver den til digital klipping. Går det an å skru ned gain slik at du har 10 - 20dB headroom å jobbe med? Ut fra hva jeg har sett vil jeg tro det kan være behov for å trekke ned toppene ca 10 dB og heve dalene omtrent det samme. Det er da viktig at det som heves ikke heves over 0 dB i det digitale domenet. Da får du digital klipping med skurring, gurgling eller grøtlyd alt etter hvor i frekvens det skjer.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Et annet innspill vedrørende søkket i mellombassen. Har simulert JBL 2226H i 110L@40Hz. Ser man på group-delaysimuleringen, ser man delayet/fasen ned mot tuning. Jeg antar at du deler basskassene med 2226 rundt 80Hz mot subene?
    group delay.jpg

Det kan være at dette gir problem med å få til flat sumering rundt XO? Videre indikerte simuleringen at JBL-elementene faller litt i området rundt XO med de mål og tuning jeg la inn, men her er nok ikke simuleringen til å stole blindt på. En kontrollmåling ville dog kunne gi bedre svar (og dette lar seg EQe opp).

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takker for all innspill!

Har jobbet videre med problemet, demontert hele oppsettet, flyttet rundt på høyttalere, sofa, fyllt på med glava og egentlig gjort alt jeg har tenke kunne ha innvirkning... men resultatet er mye det samme, jeg får bare ikke lyden jeg ønsker.

Så nå er jeg mye tilbake til utgangspunktet bare med enda litt mer glava... og slik det såtr nå er faktisk det som samlet sett fungerer best.

Jeg tror nok den målingen viser ganske godt hva som skjer. Du har ca 5 dB mer ved 200 Hz enn ved 70-80 Hz, og 10 dB mer ved 25-30 Hz. Kanselleringen ved 88 Hz er ganske sikkert reflektert lyd fra veggen bak høyttalerne. Ved den frekvensen er bølgelengden nesten fire meter, så du må ha en meter tykk glava før det begynner å gjøre noe særlig forskjell på kanselleringen, og uansett får du ikke gjort så mye med det brede søkket på den måten.

Jeg ville forsøkt med bredbåndet eq cut fra 100 Hz og oppover, slik at du får en jevnt fallende kurve med økende frekvens (som thohaug og bx også sier). Det er en smakssak hvor mye den kurven skal falle pr oktav og hvor jevn den skal være, men allerede med flat frekvensgang fra 90 Hz og opp med nivå rundt 80 dB i denne målingen tipper jeg mye vil være gjort. Det fysiske trøkket holder gjerne til rundt 80-90 Hz og et lite stykke oppover, mens en frekvensgang som dette formodentlig vil låte litt ullen og udefinert. Toppen nede ved 25 Hz har ikke så mye å si, ettersom nivået på de fleste innspillinger faller fort fra 50 Hz og nedover.

Tommelfingerregel for DSP eq: Cut, ikke boost. Du har kapasitet nok til å skru opp volumet på hele greia til slutt.

Sist redigert:

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    765
    Sted
    Danmark
    Løftet i bunden kunne ligne noget roomgain kombineret med reflex, overslag 3db punkt c/(2*L) c = lydens hastighed 343 L = den længste led i rummet, maksimal stigning 12db pr oktav ved et helt tæt rum, typisk vil det være langt mindre typisk 5-7 db pr oktav, men roomgain giver ikke rigtigt noget tryk snarer en god omgang bulder-bas.

Sist redigert:

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Antall liker
    110
    Sikkert prøvd dette tipset også baldrick, men hos meg funker INGEN store fronter fremme i rommet. Det var ikke før jeg gikk for (kapable) to-veis fremme delt rundt 80-100hz og hele subsystemet (4stk 18") plassert bak i rommet at jeg fikk trøkk. Og da til gagns. Selv på ekstreme nivå og med musikk som har info langt nede er det såvidt elementene beveger seg. Noen vil sikkert protestere på plasseringen bak, men øret/hjernen tilpasser seg fort etter min erfaring.

Verdt et forsøk.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn