Jeg snakket litt med bassisten i denne utgivelsen. Et veldig godt eksempel på det ikke er noe teknisk problem med bra dynamikk og kvalitetslyd på rock (selv om dette er metal) om man er opptatt av god lyd.
spotify:album:52HAbSNy7GfmyC8gAYXlx5
Insense - Burn in Beautiful Fire
Det forsatt litt å gå på for maks dynamikk tror jeg, men det må naturligvis komprimeres ganske mye.
Overhead stereo mikk til trommer brukes hovedsaklig bare til klang, mens det er enkeltmikker (mono) med panorering som utgjør stereobildet i all hovedsak. Det bør ikke være noe problem for en god tekniker med godt utstyr å ha god dynamikk på rock også, men mye blir flatpakket i masterstudio.
Ellers fikk jeg høre en meget smart måte å motarbeide lydstyrkemafiaen på. Nemlig at strømmestjenester spiller udynamiske innspillinger med lavere lyd. Da kan det hende at det tvinger plateselskapene å beholde mer dynamikk.
Konklusjonen min er da:
1. Det er lettere å få akustiske instrumenter til å låte godt. Det gjelder også elektronisk musikk.
2. Jeg tror rockeartister generelt er mindre opptatt av lydkvalitet enn i andre sjangre.
3. Lydstyrkekrigen gjelder i hovedsak kommersiell musikk