For hva det er verdt: Jeg funderer på strømkabling for de forsterkerne Armand nevnte. Om alt går som det skal vil jeg etterhvert bygge to seks-kanals forsterkere. Power supplies blir Connex SMPS300REh, rippel i størrelsesorden 10 mV.
connexelectronic.com
Purchased pair of power supplies from Connex. This is their their mid-power, heatsink-less power supply. When I ordered, Cristi of Connexelectronic was kind enough to inform me that a new version w…
hifiduino.wordpress.com
Forsterkerkortene får en aldeles hysterisk PSRR, så det er ikke noe poeng å bruke «bedre» strømforsyninger enn det. I utgangspunktet har de integrerte forsterkerchipene denne:
Ikke spesielt bra på negativ rail, bare -50 dB ved 20 kHz. Med en helt standard chipamp rett fra databladet blir -50 dB på 10 mV ca 32 uV, og på en høyttaler med 100 dB følsomhet @ 2.83 V blir det ca 1 dB SPL 1 m foran høyttalerne. Ved 20 kHz.
Men så bretter vi ca 60 dB ekstra NFB rundt det der, og det blir mer som -110 dB. PSU’ens 10 mV ned 110 dB blir da ca 32 nV. På en høyttaler med 100 dB følsomhet blir det ca -49 dB SPL på en meters avstand. På negativ rail, mens rippelet på positiv rail blir enda 45 dB lavere.
Så er det slik at endringer i LRC-egenskaper på primærsiden kan endre resonansfrekvenser og -amplituder
på primærsiden. I verste fall kan det muligens gjøre små forskjeller på sekundærsiden også, hvis det ikke filtreres godt nok ut der. Men vi snakker da i dette tilfellet om ulyder som flytter seg med noen få dB eller Hz på nivåer fra -49 dB SPL og videre nedover.
Til sammenligning har vi nå integrert støy på ca 4 uV gjennom audiobåndet i simuleringene, ca 137 dB SNR vs 100 W. I samme 100 dB høyttaler blir det ca -17 dB SPL en meter foran høyttaleren. Bidraget fra rippel i strømforsyningene er mer enn 30 dB under det støygulvet.
Når jeg funderer på strømkabling for det der, tenker jeg at det kanskje er verdt å sette SMPS’ene i et separat kabinett for å skjerme mot luftbåren støy mellom SMPS og internkabling/forsterkerprints. Rippel i selve ledningene har vi full kontroll på. Da blir det nokså opplagte en apparatkabel med Schuko i vegg-enden og Neutrik PowerCon i apparatenden, og et par tre-ledere for pluss, minus og jord på hhv driverspenning og forsyningsspenning mellom boksene. Stort sett de eneste relevante hensynene er at de ikke skal ramle ut av seg selv og at det ikke skal være mulig å plugge seriøst feil.
Kanskje noe slikt:
Strömkabel, 230V, Powercon > Schucko, 3x 2,5 mm2
nordiskmusik.se
www.lutronic.biz
www.lutronic.biz
Til trådtittelen: De gjør jo ikke det…