Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.779
    Antall liker
    1.749
    Sted
    Horten
    Fnnes det f.eks en standard for oppsett av en slik dB/W/1m måling som alle høyttalerprodusenter benytter, slik at man kan sammenligne og bruke slike tall på en fornuftig måte?
    Det er vel akkurat det som er standarden. 🤔
    Samme som frekvens-område oppgis med referanse -3dB.
    -For å sikre at tall som oppgis kan sammelignes.

    Så kan man selvsagt begynne å diskutere målemetoden opp imot praktisk erfaring. Eks målemetode for rekkevidde på eks el-bil kontra hvor langt den går i det daglige etc.:cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.966
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @Kristian har høyttalere med 90 dB følsomhet og klasse D-forsterker. Hvordan ville det regnestykket sett ut da?
    3dB forskjell, altså halvparten av effekten og det blir da halvparten av strømmen i det regnestykket da spenningen er en "konstant". Men med klasse D så blir jo effektiviteten nærmere 90%, så da går det nesten enda en halvering. Man snakker knapt nok om milli Amps... Noen og 20mA, og da drar man virkelig på.
    Det er enda litt morsommere, litt avhengig av hvordan høyttalereffektiviteten økes. En enkel måte å gjøre det på er en kraftigere motor med høyere BL-produkt. Da får høyttaleren høyere impedansetopp ved resonans, og mer utpreget reaktiv fasevinkel rett over og rett under resonans. Impedansekurven ligger lengre fra en ren resistor ved nominell impedans og vi må begynne å se på reell og imaginær del. En klasse AB-forsterker blir svett bare ved tanken, men det er en god match for en klasse D-forsterker som til en viss grad kan returnere reaktiv strøm til strømforsyningen. Kombinasjonen av effektiv høyttaler med høyt BL-produkt og klasse D-forsterker blir tilsammen mer effektiv enn overslagsberegningen skulle tyde på.


    Litt pirk: -3 dB effekt er en halvering, og det tilsvarer -3 dB strøm gitt samme spenning, men det er en faktor på 1/1,41 for strømmen, ikke 1/2. For strøm og spenning er -6 dB en halvering, fordi P = UI og U = ZI, så P = ZI^2. Så, i rent resistiv last blir det 0,0087 A / 1,41 *(.5/.9) = 0,0034 A, men på grunn av økt reaktans har du nok likevel rett med «noen og 20 mA». Og det når man spiller med 105 dB SPL i toppene….

    Jeg tenker at varmgang i kablingen på grunn av høyt strømtrekk fortsatt er et mindre problem for hifi enn for Follobanen.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.699
    Antall liker
    3.347
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takk for omtanken Kalle...

    Det er ikke alltid bare jeg men også andre som blander sammen, jeg liker estetikk, eierglede og god lyd, og det er ikke opp til andre å bedømme hva jeg tar for valg basert nevnte kriterier, hvem sier at du/dere har bedre forutsetninger for å bedømme bra og/eller dårlig "psykoakustikk" så lenge jeg er kjent med og underlagt de samme lovene som alle andre?
    En ingeniør finner ikke opp kruttet hver gang det smeller, han konstaterer bare det som skjedde da det smalt basert på noen formler han har pugget litt mer enn oss andre... og noen kan man jo nesten mistenke stod litt for nære da det smalt i deres iver etter å rope høyest på hva som er sant eller ikke osv osv...

    Go karten din er kjedelig, og dårlig som sammenligning her, hifi er formler i virkelighet, så slutt gjemme dere bak "skal ikke ditt.. skal ikke datt" det er rom for mange opplevelser innen for de samme fysiske lovene, så dra ikke det tullete kortet, i beste mening!!

    mvh
    Tror du leser innlegget mitt feil. Det var ment helt saklig og jeg har ikke anklaget deg for noe som helst.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Tror du leser innlegget mitt feil. Det var ment helt saklig og jeg har ikke anklaget deg for noe som helst.
    Tar det ikke som en personlig anklagelse, tvert om er det særdeles hyggelig med slike ærlige tilbake meldinger, alt godt herfra!!
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    @Kristian dropper selvfølgelig bare innom i ny og ne, lirer av seg et eller annet, lener seg godt tilbake, popper PÅPPKÅRNET og iakttar hvordan fjolsene på HFS går på gang etter gang, meg selv inkludert. Må jo bare si «bravo» (y) :ROFLMAO:
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt wireworld electra strømkabler i flere år. Litt justeringer i rack førte til at en av kablene ble for kort. Jeg fikk tak i en brukt nordost heimdall 2. Satte den på kilden. Lyden ble mer detaljert. Det berømte "sløret som forsvant". Men ble ikke lyden litt hard også...? Jeg flyttet nordost over på den integrerte forsterkeren. Lyden ble mindre hard, men jeg synes fortsatt at det var en forbedring i detaljnivå. Var det verdt pengene? Ikke så sikker på akkurat det...
     

    teletor

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.05.2005
    Innlegg
    43
    Antall liker
    72
    Strømkabler låter forskjellig siden brukeren forventer det-KUN DERFOR

    Ingen tekniske forklaringer er gangbare her og heller ikke blindtester utført som A/B tester under kontrollerbare forhold gir noen lyttbar forskjell.
    Man må være klar over at vår hørsel er sterkt preget av bla dagsform. Bare prøv å lytte når du er trøtt og så slå på anlegget med eksakt samme musikk når du har sovet ut og er opplagt. Du vil bli overrasket.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    1
    Du vil høre forskjell på vanlige skolisser og greie kvalitetskabler med god skjerming nesten uansett anlegg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.966
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva skal til for at anlegget skal gjøre forskjell på strømkabler? @Asbjørn?
    Ahoy, lissepasning:

    Edit: For ordens skyld: Dette ble skrevet i 2012, og da jeg skrev at jeg hørte forskjell med og uten strømfilter henviste det til forsterkerne jeg hadde på det tidspunktet (EC AW180M), ikke de jeg har nå. Der er det heller ingen forskjell å høre med eller uten strømfilter.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.074
    Antall liker
    40.042
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mesteren var veldig tydelig, kaldpresset linolje! Bare lurte på om hans protégé og disippel hadde blitt en apostat nå ca 20 år senere.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.023
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Tja, har en del Clas Ohlsson highend nettkabler, husker ikke hva de kostet men det var sikkert tett på 100 kr. De virker, der kommer strøm igjennom, jeg har målt!
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.203
    Antall liker
    8.134
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Tja, har en del Clas Ohlsson highend nettkabler, husker ikke hva de kostet men det var sikkert tett på 100 kr. De virker, der kommer strøm igjennom, jeg har målt!
    Gratulerer.
    Jeg har en Jensen Buddy radio. Den virker - det kommer 80dB lyd igjennom - jeg har målt.
    Tror bare jeg selger mine Marten høyttalere jeg da.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.656
    Antall liker
    39.226
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer.
    Jeg har en Jensen Buddy radio. Den virker - det kommer 80dB lyd igjennom - jeg har målt.
    Tror bare jeg selger mine Marten høyttalere jeg da.
    Hvorfor ikke, hvis det å spille i 80db er nok tilfredsstillende, og du synes Buddy radio fungerer godt nok.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.200
    Antall liker
    24.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer.
    Jeg har en Jensen Buddy radio. Den virker - det kommer 80dB lyd igjennom - jeg har målt.
    Tror bare jeg selger mine Marten høyttalere jeg da.
    Du kan kanskje muligens bedre enn det der.
    Kurant folkeopplysning fra @Asbjørn over. Kjøp ordentlig elektronikk så hører du ikke forskjell på strømkabler heller.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.200
    Antall liker
    24.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser med bekymring på slik sportsutøvelse. Dette ser også ut som en idrett der livmoren kan falle ut.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.203
    Antall liker
    8.134
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Du kan kanskje muligens bedre enn det der.
    Kurant folkeopplysning fra @Asbjørn over. Kjøp ordentlig elektronikk så hører du ikke forskjell på strømkabler heller.
    Njaaa, derom strides vel både lærde og ulærde...

    Personlig tenker jeg det at det ikke er så viktig å ha rett, men at det er viktig å ha respekt for at meninger og erfaringer kan variere. Mange kloke og habile folk hører betydelige forskjeller uten å ha "aksjer" i eget kjøp, mens andre gjør det ikke. Det er den bastante fordummingen av de som mener å erfare forskjeller jeg finner passe irriterende. Jeg hørte god forskjell på strømkabel med en nylig Cayin rørforsterker, og for mange år siden på både Rogue M-150, Krell FPB 250 og flere gode amper og ditto klasse pre- og CD. På min nåværende Bladelius Ask var det en liten støymessig forskjell fra standardkabel til Supra sin skjermede, men null forskjell
    fra Supra til Inakustik til 20 000,-. Jeg ga 5000,- for denne brukt og digger utseendet. Totalt verdt bruktprisen :ROFLMAO:
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.074
    Antall liker
    40.042
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er den bastante fordummingen av de som mener å erfare forskjeller jeg finner passe irriterende.
    Er ikke uenig, men ganske steile fronter på begge sider.

    Det er bare en ting du overser i all støyen, det er den store andelen regelrett svindel som har sneket seg inn i en temmelig enkel gren innen teknologien. For det er nærmest ubegrenset hva de lærde kan få en simpel kabel til å gjøre innenfor fysikkens rammer, de ulærde derimot operer ofte på et litt alternativt plan. Det er mange av oss som faktisk har tatt oss bryet å studere emne i offentlige godkjente læreinstitusjoner med denne hobbyen som motivasjon, som reagerer på de kvasitekniske og ikke overførbare påstandene luringene kommer med, selv om jeg for egen del kjenner apati og tenker at folk får koke i eget fett og følge sin egen vei..

    Klart hele debatten forstyrres også av et pipekor på begge sider som henger seg på de autoritetene som passer dem best, så en rasjonell debatt med gjensidig respekt er nok ikke mulig ennå.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.203
    Antall liker
    8.134
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Er ikke uenig, men ganske steile fronter på begge sider.

    Det er bare en ting du overser i all støyen, det er den store andelen regelrett svindel som har sneket seg inn i en temmelig enkel gren innen teknologien. For det er nærmest ubegrenset hva de lærde kan få en simpel kabel til å gjøre innenfor fysikkens rammer, de ulærde derimot operer ofte på et litt alternativt plan. Det er mange av oss som faktisk har tatt oss bryet å studere emne i offentlige godkjente læreinstitusjoner med denne hobbyen som motivasjon, som reagerer på de kvasitekniske og ikke overførbare påstandene luringene kommer med, selv om jeg for egen del kjenner apati og tenker at folk får koke i eget fett og følge sin egen vei..

    Klart hele debatten forstyrres også av et pipekor på begge sider som henger seg på de autoritetene som passer dem best, så en rasjonell debatt med gjensidig respekt er nok ikke mulig ennå.
    Følger deg 100% på det du skriver her.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.240
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer.
    Jeg har en Jensen Buddy radio. Den virker - det kommer 80dB lyd igjennom - jeg har målt.
    Tror bare jeg selger mine Marten høyttalere jeg da.
    Men har du bytta strømkabel på buddyen da!? Hører man forskjell, sitter man da plutselig der med en kvalitets radio eller ikke? For enkelte holder det stort sett med en liten radio for å få med seg hva som skjer i verden sammen med frokosten.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.789
    Antall liker
    3.274
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en Jensen Buddy radio. Den virker - det kommer 80dB lyd igjennom - jeg har målt.
    Tror bare jeg selger mine Marten høyttalere jeg da.
    For noen oppleves dine Marten som du opplever din Jensen Buddy og ikke nødvendigvis pga. målinger.......
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.023
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg er litt bastant til tider desverre, sorry. Tror vel en del, også jeg, blir revet med når noe nytt dukker opp og man leser masse lovord om produktene. Jeg har ikke drevet med strømrens men mest mulig skjerming på f.eks. kabler til høyttalere, jeg kjøpte PSAudio Noise Sniffers da de kom ut, de blinket en gang iblant men jeg merket ikke forskjell og den gangen lyttet jeg mest på Stax hodesett og Stax 006t rørforsterker. Jeg kjøpte også en original, og en kopi av Oyaide støpsler til forsterkeren sammen med en stump Supra Lorad men det var nu mest for at det skulle se pent og "professionelt" ut.
    Nu har jeg ikke kjøpt kabler eller hifi i en del år men jeg synes jo fortsatt det er interessant å lese om det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn