Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Prospect

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Det som spiller for øyeblikket er et skikkelig retro EC anlegg.
    Ecd1, Ec4.7 og en tidlig AW250R fra nittitallet på et et sett APL Gravitas.
    Må jo legge til at jeg spiller ingenting moderne Hiphop eller hva det måtte hete😁

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.564
    Antagelig helt unødvendig løsning i -/FI sammenheng. Men om spydet sammenknyttes med den øvrige jorden blir det i utgangspunktet ingen forskjell.

Brukes jordspydet kun til -/FIen frigjør man seg i utgangspunktet fra "naboenes" eventuelle jordfeiiltilskudd til "fellesskapet" .
    Denne løsningen kan være ulovlig etter forskriftene da det kan oppstå store spenninger mellom spydet og jordingen i bygget som potensielt drar med seg "naboenes jordfeil. inn i boligen.

Men, samme driftsforhold oppnår man med ujordet anlegg i -/FI stua.

Dersom -/Fiens egne komponenter generer potensiell støy som bør ledes vekk får man kanskje? et "renere" anlegg vha jordspyd.

Godt byggede -/FI komponenter bør jo ikke ha noen støyproblemer i et normalt oppsett.

Benytter man jordspyd og knytter dette til øvrig jord med HF jordleder (spesial) er det mulig at avledning av eventuell støy i -/FI sfæren blir forbedret, om den finnes.
    Hvad pokker har Formel 1 med dette at gøre?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.067
    Sted
    Langesund
    Kan du røpe mer?
    Ja hva skal en stakkars DIY'er med overdempet hifi-hule og med strøm og kabel skeptisisme, si om et anlegg i et nesten nakent rom med strømrens for millioner.

Jo, beste stueanlegg jeg har hørt, og feil og mangler blir helt uvesentlig å komme inn på, og kanskje også ting som bare er min mening.

Stor tommel opp herfra og definitivt et anlegg som burde hatt en egen tråd. Den hadde vært til glede for mange og sikkert ergrelse for noen.

Sist redigert:

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Ja hva skal en stakkars DIY'er med overdempet hifi-hule og med strøm og kabel skeptisisme, si om et anlegg i et nesten nakent rom med strømrens for millioner.

Jo, beste stueanlegg jeg har hørt, og feil og mangler blir helt uvesentlig å komme inn på, og kanskje også ting som bare er min mening.

Stor tommel opp herfra og definitivt et anlegg som burde hatt en egen tråd. Den hadde vært til glede for mange og sikkert ergrelse for noen.
    Bare å glede seg da!

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1

Tøft! Regner ikke med at det ble testet med og uten strømrens og div kabler. Det er faktisk slutt resultatet som teller, med eller uten dyre strøm kabler, strømrens og sikringsskapet lukket. Låter det bra så låter det bra :) Med det resultatet er vel dette bare begynnelsen på denne tråden 😅

L

larsmartin

Gjest
    Takk for tilbakemelding the shy! 😃 Moro å ha en med stor kunnskap og gode ører på besøk. Jeg tror egentlig alle er enig om «endelig løsning» på lyden. Det er valg av kompromisser som kan være forskjellig.
    Jeg skal jobbe for å bedre 3d som de fleste er enig om. Håper en ny mellomtone og siste manglende tweaks fikser det.
    Du får komme innom på en ny kopp kaffe og spise flere bananer om noen mnd når jeg er nærmere mål! 😊 Satser på en tur til deg i mellomtiden! 😃

StefanR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Antall liker
    872
    Sted
    Orkanger
    Har anlegget selv i stuen og da tror jeg at man må være innstilt på, som skrevet over her, at noen kompromisser blir det.

L

larsmartin

Gjest
    Har anlegget selv i stuen og da tror jeg at man må være innstilt på, som skrevet over her, at noen kompromisser blir det.
    Trenger ikke ha kompromiss i en stue. 😅 Her er noen bilder fra testing av demping og hvordan anlegget låter ved forskjellig mengde demping.
    Med R-11 syntes jeg demping av rommet drar størrelsen på lyttebilde ned og klangen blir kunstig.

Ofte er det effektforsterkeren som gir ujevn kraft ved forskjellig frekvenser som gjør at noe stikker seg ut og blir markante. Det låter ofte unaturlig.

Vedlegg

U

utgatt medlem 1034

Gjest
    Takk for tilbakemelding the shy! 😃 Moro å ha en med stor kunnskap og gode ører på besøk. Jeg tror egentlig alle er enig om «endelig løsning» på lyden. Det er valg av kompromisser som kan være forskjellig.
    Jeg skal jobbe for å bedre 3d som de fleste er enig om. Håper en ny mellomtone og siste manglende tweaks fikser det.
    Du får komme innom på en ny kopp kaffe og spise flere bananer om noen mnd når jeg er nærmere mål! 😊 Satser på en tur til deg i mellomtiden! 😃
    Larsmartin skjønner jeg deg rett i at du har problemer med en mellomtone

L

larsmartin

Gjest
    Larsmartin skjønner jeg deg rett i at du har problemer med en mellomtone
    Tja, den ene mellomtonen skurret når jeg fikk høyttalerne(mulig frakt skade) , ulyden er borte nå.
    Ole Klifoth skal uansett bytte elementet, men så langt har Coronaen satt en stopper for det. Hvor stor betydning det har vet jeg ikke før ny kommer. Den måler og høres helt fin ut.

Jeg skal smøre luiqid på alle kabel overganger så det blir bedre kontakt og få på plass kabel løftere.
    2 nye kurser direkte fra utvendig strømskap til stereo må til, da flyttes og strømmåler ut og sender signal senkes drastisk og avgir mindre støy.

Dette antar jeg setter prikken over ien. 😅

U

utgatt medlem 1034

Gjest
    Tja, den ene mellomtonen skurret når jeg fikk høyttalerne(mulig frakt skade) , ulyden er borte nå.
    Ole Klifoth skal uansett bytte elementet, men så langt har Coronaen satt en stopper for det. Hvor stor betydning der har vet jeg ikke før ny kommer. Den måler og høres helt fin ut.

Jeg skal smøre luiqid på alle kabel overganger så det blir bedre kontakt og få på plass kabel løftere.
    2 nye kurser direkte fra utvendig strømskap til stereo skal på plass, da flyttes og strømmåler ut og sender signal senkes drastisk og avgir mindre støy.

Dette antar jeg setter prikken over ien. 😅
    Skjønner, regner med henter det lille extra som skal til (y)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor ikke lage din egen "mitt anlegg" tråd det det hører hjemme?

L

larsmartin

Gjest
    Hvorfor ikke lage din egen "mitt anlegg" tråd det det hører hjemme?
    Det har sklidd litt ut fra «hvorfor låter strøm kabler forskjellig» men likevel er demping relevant til spørsmålet. Det er de som velger å fjerne dritten før den kommer ut av høyttaleren og de som å demper dritten i rommet. To veier til delvis samme mål.

StefanR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Antall liker
    872
    Sted
    Orkanger
    Disse teoriene om strømstøy, X-XXnd harmoniske og alle målingene vi har sett linket til er så vidt jeg kan huske målt på primærsiden, eller før strømforsyning som man også kan si. Har dere, og da tenker jeg spesielt på @larsmartin og @ymir fortløpende målt forskjellene på utgangene på forsterkeren etterhvert som dere har gjort utbedringer på strømnett og/eller tilførsel eller er det kun egenopplevd utifra hørsel?

L

larsmartin

Gjest
    Disse teoriene om strømstøy, X-XXnd harmoniske og alle målingene vi har sett linket til er så vidt jeg kan huske målt på primærsiden, eller før strømforsyning som man også kan si. Har dere, og da tenker jeg spesielt på @larsmartin og @ymir fortløpende målt forskjellene på utgangene på forsterkeren etterhvert som dere har gjort utbedringer på strømnett og/eller tilførsel eller er det kun egenopplevd utifra hørsel?
    Er du den største strøm skeptikeren her på forumet og med litt lytte erfaring? Isåfall kan vi ta en lytt så fjerne alt jeg har av strømrens produkter og plugge rett i veggen med original kabel. Hadde det vært interessant? Spennende for deg og spennende for meg! 😃
    Hadde vært gøy å målt, men godt nok utstyr koster mer enn anlegget..

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.891
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    @larsmartin driter i alt rundt seg gjør det han mener er riktig, andre for mene hva f.. de vil. Selv de lærde rødmer. Fett... Også dreier tråden seg om strøm! Stå på Lars Martin! Har vært en fryd å følge denne tråden.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.945
    Torget vurderinger
    1
    Nåja det meste som er interessant å måle får du målt med utstyr som koster mindre enn en middels cd bestilling

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.945
    Torget vurderinger
    1
    Da må du forklare hva dette er

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…