Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Det kan godt være. For meg var det beliggenheten. Jeg er sjelden i sentrum på dagtid og drar ikke dit bare for å handle på et sted som har dårlig utvalg og høye priser.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.194
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oppdal mat har noe som "mathallen" i Trondheim ikke hadde.. innhold. Har ingenting med lokalisering å gjøre, mathallen ligger/lå schmekk midt i sentrum, hadde de hatt noe som var interesant å kjøpe hadde folk kommet. Gulating som delte lokalet gikk som bare det.
    Folk handler ikke mat i Sentrum med mindre de bor der. Det samme er tilfelle i Bergen. Folk bor omkring byen og skal de ha noe som veier mer enn et par kilo, handler de i nærmiljøet eller på nærmeste kjøpesenter. Jeg sitter ikke med tinende russerkrabber eller stinkende oster på Bybanen.

C

cruiser

Gjest
    Oppdal mat har noe som "mathallen" i Trondheim ikke hadde.. innhold. Har ingenting med lokalisering å gjøre, mathallen ligger/lå schmekk midt i sentrum, hadde de hatt noe som var interesant å kjøpe hadde folk kommet. Gulating som delte lokalet gikk som bare det.
    Folk handler ikke mat i Sentrum med mindre de bor der. Det samme er tilfelle i Bergen. Folk bor omkring byen og skal de ha noe som veier mer enn et par kilo, handler de i nærmiljøet eller på nærmeste kjøpesenter. Jeg sitter ikke med tinende russerkrabber eller stinkende oster på Bybanen.
    "Folk" handler ikke nisje produkter heller. Denne type butikker er for spesielt intereserte, da er ikke beliggenhet det viktigste, men riktig innhold

S

Slubbert

Gjest
    Trondheim skriker etter fortetting. Innbyggertallet i Trondheim sentrum kan klemmes inn på noen kvartaler i Oslo og bosettingsmønsteret er svært spredt. Med det resultat at subsentra som Lade og Tiller tar mye av daglighandelen. For at et sentrum skal bli levende må det fortrinnsvis bo en del folk der, og pr. i dag minner mye av Trondheim sentrum mest om en gigantisk bussholdeplass.

Ellers er det også litt påfallende at det er rom for nok en Bunnpris der Matbua lå, en plass der det er sju andre lavpriskjedebutikker innen en radius på et par hundre meter.

Vedlegg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.817
    Det er samme over hele Norge, antallet dagligvarebutikker pr. innbygger er svært høyt i internasjonal sammenheng. Fra der jeg bor på Nordstrand har jeg som nevnt fem stk innen grei gangavstand. Jeg storhandler ca en gang i uken og da tar jeg uansett bilen så da er det ikke så nøye om jeg må kjøre i 2 eller 8 minutter den ene gangen det skjer. Jeg ville MYE heller hatt færre, større og med bedre utvalg ok nok turnover til å kunne holde seg med en kurant ferskvareavdeling, spesielt på fisk.

C

cruiser

Gjest
    Trondheim skriker etter fortetting. Innbyggertallet i Trondheim sentrum kan klemmes inn på noen kvartaler i Oslo og bosettingsmønsteret er svært spredt. Med det resultat at subsentra som Lade og Tiller tar mye av daglighandelen. For at et sentrum skal bli levende må det fortrinnsvis bo en del folk der, og pr. i dag minner mye av Trondheim sentrum mest om en gigantisk bussholdeplass.

Ellers er det også litt påfallende at det er rom for nok en Bunnpris der Matbua lå, en plass der det er sju andre lavpriskjedebutikker innen en radius på et par hundre meter.

Evt så må man ikke forvente å kjøre bilen til inngangsdøra til uansett hva man skal. Uansett så jobber det mange tusen på den "bussholdeplassen" og handelen ellers klarer seg greit.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt OT, pytt.

Er det noen som vet om det er mulig å få tak i mandariner i Oslo ? (evt. hele Norge)

Tror knapt de importeres lenger.

Husker forresten før jul et år jeg jobbet i min mors butikk og en av våre "faste" kom inn og ba om å få 5 kg kinesiske prester!
    Etter den opplevelsen vil jeg nok for alltid huske hva en "mandarin" egentlig er.
    Rendyrka i Bergen i dag.

Vedlegg

H

Hardingfele

Gjest
    Mathallene er jo et forsøk på å blåse liv i gammel torvtradisjon igjen, men vi nordmenn har kanskje ikke kulturen som skal til. I Stockholm er det ikke så usannsynlig, og der er det flere "torghaller". Den som åpnet i København går også godt og kalles også Torvehallerne.

Ellers håper jeg at d'Herrer var innom torvehallerne i Riga om dere noensinne har vært der?

Fire store haller, en mindre hall og en mengde butikker i tillegg. De kan mat der.

(Norge er et U-land når det gjelder mat. Det bor litt over 2 millioner i Latvia).

Vedlegg

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Forsøkene i Norge er som nevnt over, delikatessebutikker med overpriset souvenirmat, mens mathallene i andre land gjerne er markeder folk handler på i det daglige.

I Bergen er det nå endelig lov å selge fisk rett fra båt på kaiene, og i helgene kan man møte opp og kjøpe rundt torsk til 50kr/kg. Da handler også folk der. På fisktorget er det gjerne 3-4 ganger så dyrt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mye av problemet i Norge er at de kooperative enhetene er for store. Bønder skal ikke kunne selge egne produkter, men kun være underleverandører til Nortura, Rema eller Orkla.

Dette dreper lokal mat, lokalt initiativ, markeder og folk som handler med folk (annet enn på urbant hipsternivå).

C

cruiser

Gjest
    Mye av problemet i Norge er at de kooperative enhetene er for store. Bønder skal ikke kunne selge egne produkter, men kun være underleverandører til Nortura, Rema eller Orkla.

Dette dreper lokal mat, lokalt initiativ, markeder og folk som handler med folk (annet enn på urbant hipsternivå).
    Det her er jo bare sludder og vås, Nortura, Rema og Orkla driver business og de er ravende dyktige. Problemet du ikke evner å forstå er at ola nordmann ikke har et fnugg interesse av mat(hjemme), de ønsker toroposen og grandisen billigst mulig og thats it. Hadde kjøpmennene hatt et snev av tro på at noe annet hadde gitt et konkuransefortrinn så hadde de bøyd seg bakover for å sette det i spill.

Plenty av kjempedyktige bønder som produserer kvalitet i bøtter å spann men asko kjøper det ikke fordi forbrukeren er ikke interesert i å handle det på butikken. Disse produktene finner veien gjennom helt andre grossister som leverer til restauranter, der er betalingsviljen blant det norske folk tilnærmet ubegrenset

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har liten tro på at elendigheten er genetisk betinget. Folk er opplært og gjetet til at de skal spise butikkmat fra et svært begrenset utvalg. Det er slik det er her i Norge, og det er slik det har vært. Det er heller ikke betalingsviljen i seg selv det skorter på, men når alle butikker har det samme utvalget så er det ikke noe annet enn pris de kan konkurrere på og derfor er det helt naturlig blitt et fokuseringspunkt.

I andre land er det gjerne rimeligere å kjøpe varer rett fra bonden eller på markeder. Her hjemme er det motsatt. Det finnes ingen dyrere plasser å handle enn å torget eller på markedsdager med lokalprodukter.

Totalsituassjonen er trist.

Men å tro at nordmenn "bare vil ha det billig" som om de skulle være genetisk degenererte er en grotesk feilslutning.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.817
    Butikkene ville nok helst konkurrere på noe annet enn pris fordi pris er det kjipeste å konkurrere på. Jeg vedder mye på at de heller ville solgt varer med høyere marginer om det faktisk var et marked for det.

Det er da ingen feilslutning å si at nordmenn skal ha det billig - det er jo bare å se på hva de kjøper og ikke minst hva de ikke kjøper. Også hva de kjøper når de er i Sverige for å harryhandle - der går det også stort sett i skit til tross for annet vareutvalg enn i Norge. Store klumper smakløs ost selger godt der også til tross for at de har gruyere, comte, emmentaler og annet til en god del lavere priser enn hjemme.

Det er ingen som tvinges til å kjøpe Norvegia. Folk gjør det helt frivillig til tross for at enhver butikk har andre oster tilgjengelig. Man må heller ikke kjøpe knorr eller Toro, det er helt frivillig. Det er intet påbud for gilde grillpølser eller frossenpizza.

C

cruiser

Gjest
    Fasinerende det med at nordmenn skal ha det som billig, altså man kjøper den kjipeste osten men betaler gjerne en hundrings ekstra pr kilo for å få den revet. Kyllinger skal også være billige og anorektiske men, igjen så er det greit å hive på en hundrings for å få den med grillkrydder og ferdig stekt. Sist jeg var på obs var det en halv vegg med ferdigstekte greier ved siden av ett par tre ferske hele kyllinger til 79 for kiloen. Det samme med svin.. en hundrings ekstra for noen tynne ferdig strimla slintrer, hvor på grisen disse slintrene stammer fra er ikke opplyst, jeg tipper fra over alt og at de blir knusk tørre før de treffer panna.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det interessante er å se på hvorfor det har blitt slik.

Hva er det som er så annerledes i Norge når det kommer til Mat og handlemønster?

Etterspørselen (som i hva som etterspørres av forbrukere) i Norge har ikke kommet av seg selv. Den er et resultat av politisk styring og politiske valg. Vi har svært få aktører i Norge. Noen få som kontrollerer hele markedet.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg har liten tro på at elendigheten er genetisk betinget. Folk er opplært og gjetet til at de skal spise butikkmat fra et svært begrenset utvalg. Det er slik det er her i Norge, og det er slik det har vært. Det er heller ikke betalingsviljen i seg selv det skorter på, men når alle butikker har det samme utvalget så er det ikke noe annet enn pris de kan konkurrere på og derfor er det helt naturlig blitt et fokuseringspunkt.

I andre land er det gjerne rimeligere å kjøpe varer rett fra bonden eller på markeder. Her hjemme er det motsatt. Det finnes ingen dyrere plasser å handle enn å torget eller på markedsdager med lokalprodukter.

Totalsituassjonen er trist.

Men å tro at nordmenn "bare vil ha det billig" som om de skulle være genetisk degenererte er en grotesk feilslutning.
    Interessant lesning. Elendighet i norsk kultur er ikke genetisk betinget, sier du. Jeg håper det er korrekt, ikke at tanken noen gang har slått meg. På den andre siden har du gjentatte ganger uttrykt at somalisk elendighet og somalisk ukultur er nettopp genetisk betinget. Så hvorfor denne forskjellsbehandlingen? Og hvorfor så opptatt av genetikk?

Ingen andre har tenkt tanken at nordmenn er genetisk degenererte, men allikevel føler du det nødvendig å påpeke at dette er en grotesk feilslutning. Når er det at et folkeslag er genetisk degenerte ikke nettopp en grotesk feilslutning? Hvilke folkeslag er genetisk degenerte?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Interessant lesning. Elendighet i norsk kultur er ikke genetisk betinget, sier du. Jeg håper det er korrekt, ikke at tanken noen gang har slått meg. På den andre siden har du gjentatte ganger uttrykt at somalisk elendighet og somalisk ukultur er nettopp genetisk betinget. Så hvorfor denne forskjellsbehandlingen? Og hvorfor så opptatt av genetikk?
    Dette var jo om mulig enda mer uintelligent lavmål enn vanlig fra deg. Somalisk elendighet er ikke genetisk betinget, og jeg klarer ikke helt å se hvordan du har greid få dette for deg. Kulturen og Islam derimot er viktige årsaker til at dette er det mest korrupte landet i verden. Et korrupt, islamistisk ekstremt voldelig land, og det er denne kulturen som er uønsket i Norge ikke genetikken. Hvordan har du egentlig klart å tenke ut noe så stupid til å begynne med. Det er nesten litt imponerende.

Ingen andre har tenkt tanken at nordmenn er genetisk degenererte, men allikevel føler du det nødvendig å påpeke at dette er en grotesk feilslutning. Når er det at et folkeslag er genetisk degenerte ikke nettopp en grotesk feilslutning? Hvilke folkeslag er genetisk degenerte?
    Problemet er at folk stadig klager over hvor stupide og primitive nordmenn er som bare kjøper smakløs billiggmat fra en kjedebutikk uten å tenke over hvilke politiske eller kulturelle faktorer som har ført til at det er har blitt slik.

Poenget, er jo at dette ikke er medfødt men har sine årsaker, og at det interessante er så se på disse.

Intelligens derimot, er nedarvet, så du får klage til dine foreldre om dette ennå var uklart for deg.

C

cruiser

Gjest
    Det interessante er å se på hvorfor det har blitt slik.

Hva er det som er så annerledes i Norge når det kommer til Mat og handlemønster?

Etterspørselen (som i hva som etterspørres av forbrukere) i Norge har ikke kommet av seg selv. Den er et resultat av politisk styring og politiske valg. Vi har svært få aktører i Norge. Noen få som kontrollerer hele markedet.
    Tøys, at ola nordmann ikke vil/kan steike en kylling eller lage en bernaise har ingenting med politikk å gjøre.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Her er uttalekse skrevet av deg, Gjestemedlem, om mannen som flyktet fra Somalia som barn og ble bioingeniør.

Det at vi snakker om en mann med høyere utdannelse og lønnet arbeid er jo en kraftig indisie i seg selv på at vi ikke har med en somalier å gjøre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tøys, at ola nordmann ikke vil/kan steike en kylling eller lage en bernaise har ingenting med politikk å gjøre.
    Ikke som følge at direkte vedtak om at det skal arbeides for at nordmenn ikke skal kunne steke kyllinger. Men det henger nøye sammen med hvordan mat produseres, bearbeides, markedsføres og selgers og hvilke vaner dette over mange år har ført til hos nordmenn. Nå en produsent sender alle varene sine til en stor fabrikk i stedet for til kunder og utsalg, så påvirker dette selvsagt hva som er tilgjengelig for forbrukeren, og dermed også hvilke vaner som bygger seg opp.

Politikk handler jo om å påvirke og styre slike ting.

Da må man også se på om det er noe som bør endres fra politisk hold for å påvirke i en bedre og mer ønskelig retning.

Bare en så enkelt ting som at det ikke er varm skolemat til alle elever i Norge er et politisk vedtak som har påvirket folks matvaner.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Her er uttalekse skrevet av deg, Gjestemedlem, om mannen som flyktet fra Somalia som barn og ble bioingeniør.

Det at vi snakker om en mann med høyere utdannelse og lønnet arbeid er jo en kraftig indisie i seg selv på at vi ikke har med en somalier å gjøre.
    Det er en henvisning til at et flertall av alle somaliske menn i Norge er uten arbeid. Det er ikke fordi de har feile gener, men at de kommer fra en korrupsjonskultur der det å skaffe seg penger og goder uten å gjøre noe for dem er svært utbredt og akseptert.

Sannsynligheten for at en somalisk mann er i lønnet arbeid er mindre enn 50%, det vil derfor trekke negativt på en sannsynlighetsstatistikk på hvilket land man kommer fra.

Uansett så er det ganske ufint å lyve om at jeg har hevdet at dette her noe med genetikk å gjøre. Slikt gir jo lett utrivelige assosiasjoner. Men jeg klarer ikke helt å bli irritert på deg heller, og tenker heller på et gammelt visdomsord. "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity". Så du er unnskyldt.

C

cruiser

Gjest
    Ikke som følge at direkte vedtak om at det skal arbeides for at nordmenn ikke skal kunne steke kyllinger. Men det henger nøye sammen med hvordan mat produseres, bearbeides, markedsføres og selgers og hvilke vaner dette over mange år har ført til hos nordmenn. Nå en produsent sender alle varene sine til en stor fabrikk i stedet for til kunder og utsalg, så påvirker dette selvsagt hva som er tilgjengelig for forbrukeren, og dermed også hvilke vaner som bygger seg opp.

Politikk handler jo om å påvirke og styre slike ting.

Da må man også se på om det er noe som bør endres fra politisk hold for å påvirke i en bedre og mer ønskelig retning.

Bare en så enkelt ting som at det ikke er varm skolemat til alle elever i Norge er et politisk vedtak som har påvirket folks matvaner.
    Fersk kylling ligger nå tilgjengelig ved siden av ørten varianter som er ferdig stekt, setter en tier på at rene kjøttprodukter har vært tilgjengelig lenger enn den prosseserte

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    I et land hvor flertallet har med seg matpakke på jobb / skole må det vel bli slik. I land hvor man holder matkulturen i hevd serveres det varm lunsj på skolene og folk går ut og spiser i lunsjpausen.

C

cruiser

Gjest
    Viktig å ha en matkultur før man setter igang med varm skolemat..

school-lunch.jpg

Det er også mulig og ha matkultur/tradisjoner kombinert med matpakke.

2kunchboxcroped.jpg

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Det er en henvisning til at et flertall av alle somaliske menn i Norge er uten arbeid. Det er ikke fordi de har feile gener, men at de kommer fra en korrupsjonskultur der det å skaffe seg penger og goder uten å gjøre noe for dem er svært utbredt og akseptert.

Sannsynligheten for at en somalisk mann er i lønnet arbeid er mindre enn 50%, det vil derfor trekke negativt på en sannsynlighetsstatistikk på hvilket land man kommer fra.

Uansett så er det ganske ufint å lyve om at jeg har hevdet at dette her noe med genetikk å gjøre. Slikt gir jo lett utrivelige assosiasjoner. Men jeg klarer ikke helt å bli irritert på deg heller, og tenker heller på et gammelt visdomsord. "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity". Så du er unnskyldt.
    Det var bare en slik henvisning ja... bare sånn smule rasistisk da, men pytt pytt. Litt rasisme i hverdagen gjør susen.

- "De som ser ut som deg og som kommer fra samme område som deg sliter med arbeidsledighet så du kan umulig makte å fullføre høyere utdanning! Og på langt nær ha lønnet arbeid! det skulle tatt seg ut!"

Godt å høre at det ikke er genetikken da...

Men hvem er det da som er genetisk degenert? For noen må det jo være siden nordmenn ikke tilhører denne gruppen. Ikke tro at alle er uintelligente nå, dehphnot.

C

cruiser

Gjest

Det var bare en slik henvisning ja... bare sånn smule rasistisk da, men pytt pytt. Litt rasisme i hverdagen gjør susen.

- "De som ser ut som deg og som kommer fra samme område som deg sliter med arbeidsledighet så du kan umulig makte å fullføre høyere utdanning! Og på langt nær ha lønnet arbeid! det skulle tatt seg ut!"

Men hvem er det da som er genetisk degenert? For noen må det jo være siden nordmenn ikke tilhører denne gruppen. Ikke tro at alle er uintelligente nå, dehphnot.
    Hva med å ta denne muslimgreia i en annen tråd?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Hva med å ta denne muslimgreia i en annen tråd?
    Ja, kanskje det.

C

cruiser

Gjest
    Med unntak av bildesign tråden så er vel dette den eneste muslimfrie tråden på OT. Hadde vært hyggelig å bevare det slik

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Med unntak av bildesign tråden så er vel dette den eneste muslimfrie tråden på OT. Hadde vært hyggelig å bevare det slik
    sorry, men når han slenger opp genetikk så kunne jeg ikke holde meg. Og det var ikke muslim som var temaet, men rasisme. Og vi vet alle at beste forsvaret til Gjestemedlem er angrep. Men nok om det.

Bon apetite! Hvis du får tak i ingrediensene på steinrøysa da. Ukulturen vår er ikke genetisk betinget.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    sorry, men når han slenger opp genetikk så kunne jeg ikke holde meg. Og det var ikke muslim som var temaet, men rasisme. Og vi vet alle at beste forsvaret til Gjestemedlem er angrep. Men nok om det.

Bon apetite! Hvis du får tak i ingrediensene på steinrøysa da. Ukulturen vår er ikke genetisk betinget...
    Plenty av gode ingredienser i steinrøysa men ikke nødvendigvis på joker :) Ikke uten grunn at folk valfarter fra hele verden for å spise på norske restauranter

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Mye bra mat i Norge. Gode ingredienser også. En god kokk får god mat ut av dårlige ingredienser også. Så vi har vel egentlig ingen andre å klage på enn kokken.

H

Hardingfele

Gjest
    http://http://www.abcnyheter.no/nyheter/2017/02/17/195278628/808-prosent-av-landbruksimporten-til-norge-er-tollfri

Til ettertanke for de som mener bønder i Norge beskyttes så alt for mye med tollmurer!
    Kanskje lese artikkelen? Produkter som også produseres i Norge er beskyttet med toll og avgifter, mens produkter som ikke produseres her ikke beskyttes på samme vis. Det gjøres unntak når det er knapphet i norsk produksjon og leveranser, og for å få markedsadgang til EU har Norge åpnet for kvoteimport av visse matvarer, s.s. meieriprodukter, der det kan være en tollfri kvote og så kan man by på tilleggskvoter.

Ellers er jo oppdrettsnæringen en av storimportørene, selvsagt, uten at det direkte berører norske forbrukere.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøper min Santa Kristina-skinke i ca. halvannenkilospakker fra bonden. Det finnes bare to gårder som aler opp slikt svin.

Forøvrig er jeg ganske prisbevisst i matveien, for jeg har en familie å fø på, og jeg er medeier i COOP. Forbruker er forresten et drittord.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.817
    Da har jeg brukt Æ litt over to måneder. Dommen? Borderline ubrukelig. Funker kanskje om man har Verdens Dølleste Kosthold og kjøper stort sett det samme hver gang, men for min del er nå plassene 1-3 opptatt av ting jeg kun har kjøpt en gang (lammecarré, lammestek og pinnekøtt) og jeg har både hel og halv loin av Salma på min top-10 liste, noe som i min verden er perfekte subsistutter for hverandre og ikke to ulike produkter. Jeg kjøper den som har mest fett og er ferskest. Ellers gir hel landkylling, melk og tørrsaltet bacon en viss mening og "skivet entrecôte" er jo en fin produktkategori, men selv Rema har vel et par-tre-fire ulike varelinjer som kan havne i den kategorien så der er det også lett å trå feil.

Lammecarre og lammestek kostet hhv 344 og 356 kroner, så de blir nok liggende på min top-10-liste noen måneder fremover selv om jeg neppe kjøper det på nytt før til høsten.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nettopp. Jeg tror ikke akkurat det er dette Rema sliter med i forhold til flertallet av kundene. Men det er nok der det stopper hos meg også, til tross for at jeg er 'et par hakk' mindre avansert enn deg på kjøkkenet....

Min liste, om jeg gadd å bry meg? Friele presskannekaffe, egg, Ekstra grov rustikk brød, salmalaks, Bremykt, tyrkisk yoghurt, kanskje? Om ti prosent på topp ti på varer utgjør noe av betydning, så har du f** så dårlig fantasi....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn