Folk handler ikke mat i Sentrum med mindre de bor der. Det samme er tilfelle i Bergen. Folk bor omkring byen og skal de ha noe som veier mer enn et par kilo, handler de i nærmiljøet eller på nærmeste kjøpesenter. Jeg sitter ikke med tinende russerkrabber eller stinkende oster på Bybanen.Oppdal mat har noe som "mathallen" i Trondheim ikke hadde.. innhold. Har ingenting med lokalisering å gjøre, mathallen ligger/lå schmekk midt i sentrum, hadde de hatt noe som var interesant å kjøpe hadde folk kommet. Gulating som delte lokalet gikk som bare det.
"Folk" handler ikke nisje produkter heller. Denne type butikker er for spesielt intereserte, da er ikke beliggenhet det viktigste, men riktig innholdFolk handler ikke mat i Sentrum med mindre de bor der. Det samme er tilfelle i Bergen. Folk bor omkring byen og skal de ha noe som veier mer enn et par kilo, handler de i nærmiljøet eller på nærmeste kjøpesenter. Jeg sitter ikke med tinende russerkrabber eller stinkende oster på Bybanen.Oppdal mat har noe som "mathallen" i Trondheim ikke hadde.. innhold. Har ingenting med lokalisering å gjøre, mathallen ligger/lå schmekk midt i sentrum, hadde de hatt noe som var interesant å kjøpe hadde folk kommet. Gulating som delte lokalet gikk som bare det.
Evt så må man ikke forvente å kjøre bilen til inngangsdøra til uansett hva man skal. Uansett så jobber det mange tusen på den "bussholdeplassen" og handelen ellers klarer seg greit.Trondheim skriker etter fortetting. Innbyggertallet i Trondheim sentrum kan klemmes inn på noen kvartaler i Oslo og bosettingsmønsteret er svært spredt. Med det resultat at subsentra som Lade og Tiller tar mye av daglighandelen. For at et sentrum skal bli levende må det fortrinnsvis bo en del folk der, og pr. i dag minner mye av Trondheim sentrum mest om en gigantisk bussholdeplass.
Ellers er det også litt påfallende at det er rom for nok en Bunnpris der Matbua lå, en plass der det er sju andre lavpriskjedebutikker innen en radius på et par hundre meter.
Rendyrka i Bergen i dag.Litt OT, pytt.
Er det noen som vet om det er mulig å få tak i mandariner i Oslo ? (evt. hele Norge)
Tror knapt de importeres lenger.
Husker forresten før jul et år jeg jobbet i min mors butikk og en av våre "faste" kom inn og ba om å få 5 kg kinesiske prester!
Etter den opplevelsen vil jeg nok for alltid huske hva en "mandarin" egentlig er.
Det her er jo bare sludder og vås, Nortura, Rema og Orkla driver business og de er ravende dyktige. Problemet du ikke evner å forstå er at ola nordmann ikke har et fnugg interesse av mat(hjemme), de ønsker toroposen og grandisen billigst mulig og thats it. Hadde kjøpmennene hatt et snev av tro på at noe annet hadde gitt et konkuransefortrinn så hadde de bøyd seg bakover for å sette det i spill.Mye av problemet i Norge er at de kooperative enhetene er for store. Bønder skal ikke kunne selge egne produkter, men kun være underleverandører til Nortura, Rema eller Orkla.
Dette dreper lokal mat, lokalt initiativ, markeder og folk som handler med folk (annet enn på urbant hipsternivå).
Interessant lesning. Elendighet i norsk kultur er ikke genetisk betinget, sier du. Jeg håper det er korrekt, ikke at tanken noen gang har slått meg. På den andre siden har du gjentatte ganger uttrykt at somalisk elendighet og somalisk ukultur er nettopp genetisk betinget. Så hvorfor denne forskjellsbehandlingen? Og hvorfor så opptatt av genetikk?Jeg har liten tro på at elendigheten er genetisk betinget. Folk er opplært og gjetet til at de skal spise butikkmat fra et svært begrenset utvalg. Det er slik det er her i Norge, og det er slik det har vært. Det er heller ikke betalingsviljen i seg selv det skorter på, men når alle butikker har det samme utvalget så er det ikke noe annet enn pris de kan konkurrere på og derfor er det helt naturlig blitt et fokuseringspunkt.
I andre land er det gjerne rimeligere å kjøpe varer rett fra bonden eller på markeder. Her hjemme er det motsatt. Det finnes ingen dyrere plasser å handle enn å torget eller på markedsdager med lokalprodukter.
Totalsituassjonen er trist.
Men å tro at nordmenn "bare vil ha det billig" som om de skulle være genetisk degenererte er en grotesk feilslutning.
Dette var jo om mulig enda mer uintelligent lavmål enn vanlig fra deg. Somalisk elendighet er ikke genetisk betinget, og jeg klarer ikke helt å se hvordan du har greid få dette for deg. Kulturen og Islam derimot er viktige årsaker til at dette er det mest korrupte landet i verden. Et korrupt, islamistisk ekstremt voldelig land, og det er denne kulturen som er uønsket i Norge ikke genetikken. Hvordan har du egentlig klart å tenke ut noe så stupid til å begynne med. Det er nesten litt imponerende.Interessant lesning. Elendighet i norsk kultur er ikke genetisk betinget, sier du. Jeg håper det er korrekt, ikke at tanken noen gang har slått meg. På den andre siden har du gjentatte ganger uttrykt at somalisk elendighet og somalisk ukultur er nettopp genetisk betinget. Så hvorfor denne forskjellsbehandlingen? Og hvorfor så opptatt av genetikk?
Problemet er at folk stadig klager over hvor stupide og primitive nordmenn er som bare kjøper smakløs billiggmat fra en kjedebutikk uten å tenke over hvilke politiske eller kulturelle faktorer som har ført til at det er har blitt slik.Ingen andre har tenkt tanken at nordmenn er genetisk degenererte, men allikevel føler du det nødvendig å påpeke at dette er en grotesk feilslutning. Når er det at et folkeslag er genetisk degenerte ikke nettopp en grotesk feilslutning? Hvilke folkeslag er genetisk degenerte?
Tøys, at ola nordmann ikke vil/kan steike en kylling eller lage en bernaise har ingenting med politikk å gjøre.Det interessante er å se på hvorfor det har blitt slik.
Hva er det som er så annerledes i Norge når det kommer til Mat og handlemønster?
Etterspørselen (som i hva som etterspørres av forbrukere) i Norge har ikke kommet av seg selv. Den er et resultat av politisk styring og politiske valg. Vi har svært få aktører i Norge. Noen få som kontrollerer hele markedet.
Det at vi snakker om en mann med høyere utdannelse og lønnet arbeid er jo en kraftig indisie i seg selv på at vi ikke har med en somalier å gjøre.
Ikke som følge at direkte vedtak om at det skal arbeides for at nordmenn ikke skal kunne steke kyllinger. Men det henger nøye sammen med hvordan mat produseres, bearbeides, markedsføres og selgers og hvilke vaner dette over mange år har ført til hos nordmenn. Nå en produsent sender alle varene sine til en stor fabrikk i stedet for til kunder og utsalg, så påvirker dette selvsagt hva som er tilgjengelig for forbrukeren, og dermed også hvilke vaner som bygger seg opp.Tøys, at ola nordmann ikke vil/kan steike en kylling eller lage en bernaise har ingenting med politikk å gjøre.
Det er en henvisning til at et flertall av alle somaliske menn i Norge er uten arbeid. Det er ikke fordi de har feile gener, men at de kommer fra en korrupsjonskultur der det å skaffe seg penger og goder uten å gjøre noe for dem er svært utbredt og akseptert.Her er uttalekse skrevet av deg, Gjestemedlem, om mannen som flyktet fra Somalia som barn og ble bioingeniør.
Det at vi snakker om en mann med høyere utdannelse og lønnet arbeid er jo en kraftig indisie i seg selv på at vi ikke har med en somalier å gjøre.
Fersk kylling ligger nå tilgjengelig ved siden av ørten varianter som er ferdig stekt, setter en tier på at rene kjøttprodukter har vært tilgjengelig lenger enn den prosseserteIkke som følge at direkte vedtak om at det skal arbeides for at nordmenn ikke skal kunne steke kyllinger. Men det henger nøye sammen med hvordan mat produseres, bearbeides, markedsføres og selgers og hvilke vaner dette over mange år har ført til hos nordmenn. Nå en produsent sender alle varene sine til en stor fabrikk i stedet for til kunder og utsalg, så påvirker dette selvsagt hva som er tilgjengelig for forbrukeren, og dermed også hvilke vaner som bygger seg opp.Tøys, at ola nordmann ikke vil/kan steike en kylling eller lage en bernaise har ingenting med politikk å gjøre.
Politikk handler jo om å påvirke og styre slike ting.
Da må man også se på om det er noe som bør endres fra politisk hold for å påvirke i en bedre og mer ønskelig retning.
Bare en så enkelt ting som at det ikke er varm skolemat til alle elever i Norge er et politisk vedtak som har påvirket folks matvaner.
Det var bare en slik henvisning ja... bare sånn smule rasistisk da, men pytt pytt. Litt rasisme i hverdagen gjør susen.Det er en henvisning til at et flertall av alle somaliske menn i Norge er uten arbeid. Det er ikke fordi de har feile gener, men at de kommer fra en korrupsjonskultur der det å skaffe seg penger og goder uten å gjøre noe for dem er svært utbredt og akseptert.Her er uttalekse skrevet av deg, Gjestemedlem, om mannen som flyktet fra Somalia som barn og ble bioingeniør.
Sannsynligheten for at en somalisk mann er i lønnet arbeid er mindre enn 50%, det vil derfor trekke negativt på en sannsynlighetsstatistikk på hvilket land man kommer fra.
Uansett så er det ganske ufint å lyve om at jeg har hevdet at dette her noe med genetikk å gjøre. Slikt gir jo lett utrivelige assosiasjoner. Men jeg klarer ikke helt å bli irritert på deg heller, og tenker heller på et gammelt visdomsord. "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity". Så du er unnskyldt.
Hva med å ta denne muslimgreia i en annen tråd?Det var bare en slik henvisning ja... bare sånn smule rasistisk da, men pytt pytt. Litt rasisme i hverdagen gjør susen.Det er en henvisning til at et flertall av alle somaliske menn i Norge er uten arbeid. Det er ikke fordi de har feile gener, men at de kommer fra en korrupsjonskultur der det å skaffe seg penger og goder uten å gjøre noe for dem er svært utbredt og akseptert.Her er uttalekse skrevet av deg, Gjestemedlem, om mannen som flyktet fra Somalia som barn og ble bioingeniør.
Sannsynligheten for at en somalisk mann er i lønnet arbeid er mindre enn 50%, det vil derfor trekke negativt på en sannsynlighetsstatistikk på hvilket land man kommer fra.
Uansett så er det ganske ufint å lyve om at jeg har hevdet at dette her noe med genetikk å gjøre. Slikt gir jo lett utrivelige assosiasjoner. Men jeg klarer ikke helt å bli irritert på deg heller, og tenker heller på et gammelt visdomsord. "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity". Så du er unnskyldt.
- "De som ser ut som deg og som kommer fra samme område som deg sliter med arbeidsledighet så du kan umulig makte å fullføre høyere utdanning! Og på langt nær ha lønnet arbeid! det skulle tatt seg ut!"
Godt å høre at det ikke er genetikken da...
Men hvem er det da som er genetisk degenert? For noen må det jo være siden nordmenn ikke tilhører denne gruppen. Ikke tro at alle er uintelligente nå, dehphnot.
Ja, kanskje det.Hva med å ta denne muslimgreia i en annen tråd?Det var bare en slik henvisning ja... bare sånn smule rasistisk da, men pytt pytt. Litt rasisme i hverdagen gjør susen.Det er en henvisning til at et flertall av alle somaliske menn i Norge er uten arbeid. Det er ikke fordi de har feile gener, men at de kommer fra en korrupsjonskultur der det å skaffe seg penger og goder uten å gjøre noe for dem er svært utbredt og akseptert.
- "De som ser ut som deg og som kommer fra samme område som deg sliter med arbeidsledighet så du kan umulig makte å fullføre høyere utdanning! Og på langt nær ha lønnet arbeid! det skulle tatt seg ut!"
Godt å høre at det ikke er genetikken da...
Men hvem er det da som er genetisk degenert? For noen må det jo være siden nordmenn ikke tilhører denne gruppen. Ikke tro at alle er uintelligente nå, dehphnot.
sorry, men når han slenger opp genetikk så kunne jeg ikke holde meg. Og det var ikke muslim som var temaet, men rasisme. Og vi vet alle at beste forsvaret til Gjestemedlem er angrep. Men nok om det.Med unntak av bildesign tråden så er vel dette den eneste muslimfrie tråden på OT. Hadde vært hyggelig å bevare det slik
Plenty av gode ingredienser i steinrøysa men ikke nødvendigvis på joker Ikke uten grunn at folk valfarter fra hele verden for å spise på norske restaurantersorry, men når han slenger opp genetikk så kunne jeg ikke holde meg. Og det var ikke muslim som var temaet, men rasisme. Og vi vet alle at beste forsvaret til Gjestemedlem er angrep. Men nok om det.Med unntak av bildesign tråden så er vel dette den eneste muslimfrie tråden på OT. Hadde vært hyggelig å bevare det slik
Bon apetite! Hvis du får tak i ingrediensene på steinrøysa da. Ukulturen vår er ikke genetisk betinget...
Kanskje lese artikkelen? Produkter som også produseres i Norge er beskyttet med toll og avgifter, mens produkter som ikke produseres her ikke beskyttes på samme vis. Det gjøres unntak når det er knapphet i norsk produksjon og leveranser, og for å få markedsadgang til EU har Norge åpnet for kvoteimport av visse matvarer, s.s. meieriprodukter, der det kan være en tollfri kvote og så kan man by på tilleggskvoter.http://http://www.abcnyheter.no/nyheter/2017/02/17/195278628/808-prosent-av-landbruksimporten-til-norge-er-tollfri
Til ettertanke for de som mener bønder i Norge beskyttes så alt for mye med tollmurer!