Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Man hvis du går inn på en Carrefour I Frankrike så har de jo ikke kjøtt og meierivarer fra resten av verden(som er hva det er toll på)
    Så nylig på en Alex episode på youtube hvor han skulle lage pepperonipizza.. Det var ikke mulig å skaffe pepperoni i Paris, for det var jo ikke fransk.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kjenner du til hvordan situasjonen er i våre naboland? Er det i realiteten noe bedre?
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_supermarket_chains_in_Denmark
    Legg merke til kolonnen "Parent". Det er ikke særlig mange aktører der heller.
    Og jeg tipper vareutvalget til Rema i Norge og Danmark er relativt ulikt uten noen gang å ha vært i en Rema-butikk i Danmark.
    Enig - men det betyr jo at det ikke nødvendigvis er Nortura og Tine som er "synderen" her - det er kjedene.
    De står vel fritt til å ta inn varer fra andre - men det går selvølgelig ut over kick-back og slike bonuser.

    Noen som vet om danskene har mange leverandører ala Nortura, Tine?
    Nei, de har Arla og Danish crown som totalt dominerende aktører i de respektive markedene. I Danmark har de nok en noe bedre matkultur som gjør at man har noen flere små aktører, men de selger varene sine andre plasser enn hos kjedene.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Se på grafene her - (linken under) - det er påfallende likheter. Veldig påfallende.

    https://enhver.no/

    Meny dyrt? Njaaaaa; de er noen tusen dyrere enn laveste (Rema/Kiwi) akkumulert til og med uke 35

    kr 3.558 i diff mellom den dyreste og den rimeligste = dvs kr 102 pr uke = kr 14 pr dag

    matpriser.JPG
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Se på grafene her - (linken under) - det er påfallende likheter. Veldig påfallende.

    https://enhver.no/

    Meny dyrt? Njaaaaa; de er noen tusen dyrere enn laveste (Rema/Kiwi) akkumulert til og med uke 35

    kr 3.558 i diff mellom den dyreste og den rimeligste = dvs kr 102 pr uke = kr 14 pr dag

    Vis vedlegget 552129
    Den der handlekurven som du viser til og som avisene og kjedene er så opptatt av er en av tingene som ødelegger hele det norske markedet. Verdt å legge merke til at det knapt er en eneste råvare i kurven foruten et par grønnsaker, resten er halvfabrikatdrit.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den der handlekurven som du viser til og som avisene og kjedene er så opptatt av er en av tingene som ødelegger hele det norske markedet. Verdt å legge merke til at det knapt er en eneste råvare i kurven foruten et par grønnsaker, resten er halvfabrikatdrit.
    Ja det er rimelig meningsløst og fokuserer utelukkende på merkevarer fra norske monopolister. Hvem som selger noe dritt fra Orkla billigst mulig er lite å henge seg opp i.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Ja, jeg skjønner det - men er det ikke nærliggende å tro at prisene på sunne varer følger samme mønster?
    Dvs at Meny ikke er så mye dyrere når det kommer til stykke?

    btw:så har jeg nå kontaktet enhver.no og spurt om muligheten for at brukerne selv kan sette sammen sin handlekurv og sammenligne priser nettopp med begrunnelse at handlekurvinnholdet i det de viser inneholder alt for mye av industrialisert varer. Så får vi se hva de svarer.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.818
    Ja, jeg skjønner det - men er det ikke nærliggende å tro at prisene på sunne varer følger samme mønster?
    Dvs at Meny ikke er så mye dyrere når det kommer til stykke?

    btw:så har jeg nå kontaktet enhver.no og spurt om muligheten for at brukerne selv kan sette sammen sin handlekurv og sammenligne priser nettopp med begrunnelse at handlekurvinnholdet i det de viser inneholder alt for mye av industrialisert varer. Så får vi se hva de svarer.
    Prisen på matvarer svinger mye. Om man følger litt med og kjøper seg litt opp på ting som er holdbare når det dumpes ut så kan man slippe mye rimeligere unna enn om man handler etter innfallsmetoden og ender opp med å kaste masse på toppen av det. Med mindre man ønsker å betale mest mulig for ting så lønner det å ha hodet litt med seg i butikken. Vi bruker i snitt noe over 5000 kroner på dagligvarer (dvs mat + vaskemidler, shampoo, tannpasta osvosv) pr måned. Det er for to voksne og to barn på 7 og 10 år. For dette spiser vi god og variert mat hver dag og har både friske grønnsaker, kjøtt, fisk, fjærkre og hva man ellers spiser. Jeg spier dog lunch på jobben så uten det ville det gått noe mer.

    Bare noe så enkelt som en pakke generisk kjøttdeig selges for mellom 75 og 150 kroner kiloen avhengig av hvor og når man handler den. Om man gjør den originale oppdagelse at det også går an å spise kjøttdeig av svin kan man slippe unna med halvparten. Om du tar den ene eller andre pakken med koteletter på Rema utgjør nesten 100% prisforskjell. Et vegarmåltid eller to i uka er nesten gratis. Å bake et brød koster noen få kroner. Og så burtetter. At folk velger å bruke tusenvis av kroner mer enn nødvendig på mat hver eneste måned, året rundt i årevis sliter jeg med å skjønne. Det er få ting man kan gjøre i livet som har så høy avkastning som å håndtere dagligvarehandel og lage mat på en rasjonell måte.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja, jeg skjønner det - men er det ikke nærliggende å tro at prisene på sunne varer følger samme mønster?
    Problemet er vel at mange matvarer ikke selges fordi de fortrenges av billig-kjøret.
    Billigkjøret er et resultat av at alle butikkene er tvungen til å selge seg samme varene på grunn av tollmurer og importvern. Det er jo ikke stort annet de kan konkurrere på enn pris når alle selger de samme varene.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Det er 33 produkter i siste handelkurv på prissammenligningen.
    4 grønnsaker
    gulost
    kjøttdeig
    kremfløte
    Biola
    yoghurt
    smør
    majones
    kaviar
    sennep

    Resten av matvarene vil jeg si er industrilaisert "halvfabrikatdrit" (ref. cruiser)
    (majonesen kan diskuteres - den tar meg ca 2min å lage fra bunnen av)
    weld77, din kjøttdeig er med :)

    Forbausende lik pris: 45,70 - 45,90 for 400g
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men det er jo ikke importvern på noe annet enn kjøttvarer og litt Meieri, hvorfor har man ikke massivt utvalg på alt mulig annet da?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Men det er jo ikke importvern på noe annet enn kjøttvarer og litt Meieri, hvorfor har man ikke massivt utvalg på alt mulig annet da?
    Nettopp - og derfor er det vel feil å skyte på Nortura og Tine?
    Det er matvarekjedene man skal skyte på :)
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.124
    Antall liker
    1.159
    Sted
    '
    Ja, jeg skjønner det - men er det ikke nærliggende å tro at prisene på sunne varer følger samme mønster?
    Problemet er vel at mange matvarer ikke selges fordi de fortrenges av billig-kjøret.
    Billigkjøret er et resultat av at alle butikkene er tvungen til å selge seg samme varene på grunn av tollmurer og importvern. Det er jo ikke stort annet de kan konkurrere på enn pris når alle selger de samme varene.
    Hvilke tollmurer og importvern er det f eks på fersk fisk?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men det er jo ikke importvern på noe annet enn kjøttvarer og litt Meieri, hvorfor har man ikke massivt utvalg på alt mulig annet da?
    Det er vel ikke mange produkter i dagligvarehandelen som ikke inneholder noen animalske ingredienser. Et og annet vegansk rask i frysedisken kanskje, men alle de viktigste produktene for menneskemat faller jo inn i disse to kategoriene.

    Hvis det ikke var så nøye hvorfor da denne grenseløse panikken fra produsenter og leverandører mot å senke eller fjerne tollmurene?

    Folk er ikke så dumme at de tror at de ikke har noen effekt.

    Det er ingen annen grunn enn tollmurene som har ført til at vi har noen få aktører med monopol over hele det norske matvaremarkedet. Griserike milliardærer som holder befolkningen i et jerngrep, støttet av uforstandige eller "korrupte" politikere.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men det er jo ikke importvern på noe annet enn kjøttvarer og litt Meieri, hvorfor har man ikke massivt utvalg på alt mulig annet da?
    Nettopp - og derfor er det vel feil å skyte på Nortura og Tine?
    Det er matvarekjedene man skal skyte på :)
    Nei man skal skyte på de vanvittig dølle forbrukerne som 1. Ikke kan lage mat 2. Helst skal ha de halvfabrikatene de alltid har hatt.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Men det er jo ikke importvern på noe annet enn kjøttvarer og litt Meieri, hvorfor har man ikke massivt utvalg på alt mulig annet da?
    Nettopp - og derfor er det vel feil å skyte på Nortura og Tine?
    Det er matvarekjedene man skal skyte på :)
    Nei man skal skyte på de vanvittig dølle forbrukerne som 1. Ikke kan lage mat 2. Helst skal ha de halvfabrikatene de alltid har hatt.
    I fare for å såre noen - men jeg tør allikevel:
    svært mange av de som handler (stor sett halvfabrikata/industrialisert) mat på Rema 1000 burde aldri vært der.
    De burde vært i skogen og med lammesteika i ovnen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja, jeg skjønner det - men er det ikke nærliggende å tro at prisene på sunne varer følger samme mønster?
    Problemet er vel at mange matvarer ikke selges fordi de fortrenges av billig-kjøret.
    Billigkjøret er et resultat av at alle butikkene er tvungen til å selge seg samme varene på grunn av tollmurer og importvern. Det er jo ikke stort annet de kan konkurrere på enn pris når alle selger de samme varene.
    Hvilke tollmurer og importvern er det f eks på fersk fisk?
    Spiller liten rolle. Det er så og si umulig å få tak i fersk fisk og sjømat i det store og hele i butikker i Norge om man ser bort i fra 4-5 arter og teller med ferkspakket gammelt avskjær i plastfolie på brett.

    Men fisk er eller burde være ferskvare omsetningen av dette har helt andre regler enn for det meste annet av mat.

    Personlig kjøper jeg ikke sjømat i butikkene i det hele tatt. Men foretrekker kaisalg fra lokale leverandører. Blodfersk vare og hyggelig pris. Om man ikke fisker, sanker eller høster selv da når man vil. Jeg synes folk er litt idiot om de betaler 200kr kg for torsk i butikken når man f¨år det for 40-50 kr på en kai i nærheten.

    Men logistikken rundt fersk sjømat forklarer nok mye om hvorfor det ikke er leverandører fra Spania og Langsvekkistan som kan delta på det norske markedet med ferskvarer. Norge er jo ikke akkurat Japan når det kommer til ferskvarer fra sjøen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men det er jo ikke importvern på noe annet enn kjøttvarer og litt Meieri, hvorfor har man ikke massivt utvalg på alt mulig annet da?
    Det er vel ikke mange produkter i dagligvarehandelen som ikke inneholder noen animalske ingredienser. Et og annet vegansk rask i frysedisken kanskje, men alle de viktigste produktene for menneskemat faller jo inn i disse to kategoriene.

    Hvis det ikke var så nøye hvorfor da denne grenseløse panikken fra produsenter og leverandører mot å senke eller fjerne tollmurene?

    Folk er ikke så dumme at de tror at de ikke har noen effekt.

    Det er ingen annen grunn enn tollmurene som har ført til at vi har noen få aktører med monopol over hele det norske matvaremarkedet. Griserike milliardærer som holder befolkningen i et jerngrep, støttet av uforstandige eller "korrupte" politikere.
    Tollmurene har selvsagt en effekt, men ikke på hva du finner i disken på butikken. Ok, den billigste kyllingen og kjøttbiten vil sansynligvis blir erstattet med noe billigræl fra EU, men det blir ingen bresse kylling.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.124
    Antall liker
    1.159
    Sted
    '
    Nei man skal skyte på de vanvittig dølle forbrukerne som 1. Ikke kan lage mat 2. Helst skal ha de halvfabrikatene de alltid har hatt.
    Ja, hvis jeg reiser 100 km inn i landet, vekk fra havet, til en kommune med færre innbyggere enn min finner jeg en velutstyrt fisk/sjømat-disk på Coop. Forskjellen er befolkningen som der også består av vintersport-turister og hytteeiere. Noen av dem tar seg kanskje tid til å nyte livet?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ellers så syns jeg bøndene også er litt teite, var nylig på trøndersk matfestival her i byen. Endte opp med å kjøpe ingenting. De priser seg jo fullstendig bort, det hele fremsto egentlig som reklame for kjedene. Det var type 150 kroner for en liten pakke med flatbrød eller 600-700 kiloen for ost og div spekepølser. Kvaliteten på produktene var også ekstremt variende. Med unntak av noen grønnsaker var det så og si ingenting som ikke var bearbeidet.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Ellers så syns jeg bøndene også er litt teite, var nylig på trøndersk matfestival her i byen. Endte opp med å kjøpe ingenting. De priser seg jo fullstendig bort, det hele fremsto egentlig som reklame for kjedene. Det var type 150 kroner for en liten pakke med flatbrød eller 600-700 kiloen for ost og div spekepølser. Kvaliteten på produktene var også ekstremt variende. Med unntak av noen grønnsaker var det så og si ingenting som ikke var bearbeidet.
    Var det en type "Reko-ringen"?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Njaei, mer et gigantisk bondens marked som var delt opp i regioner. Det var mye overvurdering av egne produkter og hva de var verdt. Løy når jeg sa jeg ikke kjøpte noe, kjøpte en svele til guttungen.. Til ÅTTI kroner
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.548
    Antall liker
    12.161
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er en rekke problemer i matvarebransjen. En av de er at de store distribusjonskjedene nå omtrent totalt kontrollerer markedet. En bekjent av meg drev en nærbutikk, men la ned for rundt 15 år siden. Allerede da gjorde markedskontrollen til leverandørene at hans innkjøp kostet bortimot det dobbelte av tilsvarende varer levert til den da lokale Rimi-en 12 km unna. Dette gjør bl.a. at små spesialbutikker får avsindige frakt og handteringsutgifter for sine små kvanta.På ost og kjøtt er det beskyttelsestoll, så det regulerer seg sjøl. Her kan man også lure på hvorfor typisk forbruksost er mye billigere i Sverige enn i Norge. Selv om fisk kan ha større svinn enn andre matvarer, kjenner jeg godt til hva fiskerne får betalt, og det er ofte 10% og under av hva det koster i ferskvaredisken på Meny, - som ett eksempel. Matvarer blir framhevet som en varegruppe med svært små marginer og generell avanse. Dette hører vi til stadighet i debatter. Hvis fortjenestemarginene virkelig er så små, er det jo litt av noen prestasjoner å klare å bli millardærer på matvarer på skarve 15-20 år eller så....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er jo bare å titte i regnskapene, marginene er små ja. Men man blir milliardær når man selger jævlig mye av noe.

    På Coop I Sverige koster 1 kg generisk hvitost 78.50 for kiloen, det er ganske likt med hva det koster I Norge. Følger man litt med får man det for 59.90 på tilbud, både her og i Sverige.

    https://www.coop.se/handla/varor/ost/frukost/mild-mellanlagrad/hushallsost-26-2-2-kg-2340375300007

    Da er man tilbake til overskriften på tråden, maten er for billig i Norge. Jo mindre man er interesert i å betale jo mindre utvalg og kvalitet blir det.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Det er jo bare å titte i regnskapene, marginene er små ja. Men man blir milliardær når man selger jævlig mye av noe.

    På Coop I Sverige koster 1 kg generisk hvitost 78.50 for kiloen, det er ganske likt med hva det koster I Norge. Følger man litt med får man det for 59.90 på tilbud, både her og i Sverige.

    https://www.coop.se/handla/varor/ost/frukost/mild-mellanlagrad/hushallsost-26-2-2-kg-2340375300007
    Og franchisemodellen gir jo mye penger i kassa til franchisegiver (han i Tr.heim) - han selger vel ikke en enste ost lenger, sånn sett :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.177
    Antall liker
    10.123
    Sted
    Trondheim
    Njaei, mer et gigantisk bondens marked som var delt opp i regioner. Det var mye overvurdering av egne produkter og hva de var verdt. Løy når jeg sa jeg ikke kjøpte noe, kjøpte en svele til guttungen.. Til ÅTTI kroner
    Enig i at det er overpriset, men det finnes jo noen godsaker der. Selv pleier jeg kjøpe osten Blåmann fra Skånåliseter på disse markedene. Vet ikke om noen butikker som fører produktene fra Skånåliseter. Og smør fra Røros er billigere på bondens marked enn i butikk.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Njaei, mer et gigantisk bondens marked som var delt opp i regioner. Det var mye overvurdering av egne produkter og hva de var verdt. Løy når jeg sa jeg ikke kjøpte noe, kjøpte en svele til guttungen.. Til ÅTTI kroner
    Enig i at det er overpriset, men det finnes jo noen godsaker der. Selv pleier jeg kjøpe osten Blåmann fra Skånåliseter på disse markedene. Vet ikke om noen butikker som fører produktene fra Skånåliseter. Og smør fra Røros er billigere på bondens marked enn i butikk.
    Noen godsaker er det selvfølgelig, men det går heldigvis Ann å få tak i ellers også.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Njaei, mer et gigantisk bondens marked som var delt opp i regioner. Det var mye overvurdering av egne produkter og hva de var verdt. Løy når jeg sa jeg ikke kjøpte noe, kjøpte en svele til guttungen.. Til ÅTTI kroner
    Ja litt det samme her. Matfestival og Bondens Marked i helgen, men de fleste aktørene mangler helt magemål når de skal prise varene sine så man ender stort sett opp med å ikke kjøpe noe som helst. Med ett og annet hederlig unntak, men ikke nok til at man tar seg bryet med å oppsøke det hele.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Enig - men det betyr jo at det ikke nødvendigvis er Nortura og Tine som er "synderen" her - det er kjedene.
    Det er nok jevnt fordelt. Nortura og Tine har også sine svin på skogen når det kommer til ensretting av matvanene våre, som feks da Tine kjøpte tilbake og destruerte alt utenlandsk smør som de importerte under smørkrisa. Eller da de prøvde å presse ut Synnøve Finden

    Hvor vanskelig er Tine å konkurrere mot? Her er 20 år med konflikter. - Aftenposten
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Synnøve og q er to gode eksempler på det norske dagligvaremakedet, hvor man kommer inn å lager omtrent identiske produkter som allerede er på markedet for å konkurrere på pris. Inntil nylig drev ikke disse selskapene noe egen produktutvikling utover Ctrl c/v. Nylig er det kommet noe, men ikke rare greiene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.818
    Jeg føler at mitt behov for produktkategoriene "melk", "smør" og "ost" er godt dekket med det som finnes i Norge. Ørten sorter ekstra med melk, fløte og denslags ville ikke gjort særlig mye for mitt dagligliv i alle fall. Ost er mer komplisert, men i Oslo finnes det uansett rikelig utvalg for den som vil. Ordentlig yogurt er også mulig å få tak i. Endatil fra det store landet utlandet. At en dagligvarebutikk langt utenfor folkeskikken ikke har særlig utvalg i fjonge oster er ikke så rart. Der ville mye gått i søpla.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.548
    Antall liker
    12.161
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er faktisk ikke så rart... det virker som de fleste nordmenn synes at ost må smake minst mulig. Et annet paradoks med ost, er at vi må kvitte oss med kyra, så da ordner det seg med gode oster med miljøvennlig lang transport. Autonome vogntog er jo i vinden hos våre folkevalgte....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg føler at mitt behov for produktkategoriene "melk", "smør" og "ost" er godt dekket med det som finnes i Norge. Ørten sorter ekstra med melk, fløte og denslags ville ikke gjort særlig mye for mitt dagligliv i alle fall. Ost er mer komplisert, men i Oslo finnes det uansett rikelig utvalg for den som vil. Ordentlig yogurt er også mulig å få tak i. Endatil fra det store landet utlandet. At en dagligvarebutikk langt utenfor folkeskikken ikke har særlig utvalg i fjonge oster er ikke så rart. Der ville mye gått i søpla.
    Joda, men poenget er at, om man vil konkurere på annet enn pris, og man tror det er lønnsomt, så er det fullt mulig med de råvarene vi har. Men de gjør det jo ikke. Alle lager omtrent det samme(det nordmenn vil ha) , så konkurrerer man på pris. Vi trenger f. Eks ikke åpne grensene for å konkurrere på biff. Man kan produsere den kvaliteten man vil å pakke den fint inn hvis man tror det er penger i det, men det er det jo ikke.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.841
    Antall liker
    8.150
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Enig - men det betyr jo at det ikke nødvendigvis er Nortura og Tine som er "synderen" her - det er kjedene.
    Det er nok jevnt fordelt. Nortura og Tine har også sine svin på skogen når det kommer til ensretting av matvanene våre, som feks da Tine kjøpte tilbake og destruerte alt utenlandsk smør som de importerte under smørkrisa. Eller da de prøvde å presse ut Synnøve Finden

    Hvor vanskelig er Tine å konkurrere mot? Her er 20 år med konflikter. - Aftenposten
    Har de høyrt eventyret om G35+ frå Breim? Denne varianten var synlinderforma, men viktigare var at han hadde rikare smak enn dei firkanta standardutgåvene. Folk ville etter kvart ha synlinder-ost, men så fann dei lure produktutviklarane ut at denne uvanen med å leite etter Breim-kvalitet måtte stoppast. Dei gjekk tome for Bremisost, medan dei brann inne med standardutgåva.
    Slik kunne dei ikkje ha det, og det vart bestemt at all ost skulle pakkast i terningar, og såleis handsame all ost etter sameness-prinsippet. Slik vart det, og salet av G35+ stupte. Men så vart det innført stempling av osten - eit nummer på dei firkanta pakningane avslørte no kva meieri osten kom frå. Så var det ein del styr eg ikkje hugsar, med sylinderformer og anna moro, fram til den endelege løysinga dukka opp....
    I dag sel ein bruktbilar i lokala der Breim Meieri låg tidlegare.....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.841
    Antall liker
    8.150
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er faktisk ikke så rart... det virker som de fleste nordmenn synes at ost må smake minst mulig. Et annet paradoks med ost, er at vi må kvitte oss med kyra, så da ordner det seg med gode oster med miljøvennlig lang transport. Autonome vogntog er jo i vinden hos våre folkevalgte....
    Vi treng ein ny landbrukspolitikk, der det vert lagt opp til beitedyr. Ein må forbetre NRF-dyra til å verte betre i stand til å vere utandørs, eller så må ein innføre andre raser. Kvar er telemarkskyrene når vi treng dei? Og kva med raudkolla? Gråkolla er utrydda forlengst...
    Når det gjeld sau og geit, er ikkje dette noko problem. Her har vi avlsmateriale, høgt tilpassa raser ("villsau" og "kystgeit") som i milde kyststrok kan halde seg utandørs nesten heile året (bortsett frå under lamminga/kjeinga, då dei er spesielt utsette for rovdyr/-fuglar.

    Så trengs tilvenning av marknaden. Flytte kjøtproduksjonen frå gris og NRF-storfe over til sau, geit og storferaser som kan beite. Kvaliteten på kjøtet vert mykje betre om dyra går ute om vinteren, og om dei får tilgong på tang nokre månadar. Så må dei sjølvsagt beite lyng og gras.

    Distribusjon av kjøtet må også organiserast betre. Eg er sterkt tvilande til dyrevelferden når dyr vert sende fire - fem timar for å slaktast. Stressa dyr smakar ikkje så godt som dei har potensiale til heller.
    Kjøtet må ut i butikkane på ein meir effektiv måte enn i dag. "Effektivt" er vel feil ord - berekraftig distribusjon av varer og tenester vert ei kjempeutfordring.
    Prisregulering må nok også til for å skape berekraftig forbruk. Noko liknande sukkerskatten, kanskje?
    Så må ein gjere det både muleg og attraktivt å drive matauk. Fleire kolonihagar, villagrisar (husa her i bygda som er frå krigens dagar eller eldre, har stort sett grisehus. Sånt kan ordnast på nytt, kjekt for dei som likar flesk. Hobbyfiske, bærplukking, frukttre i hagen vil vere små, hyggjelege bidrag. Ikkje så mykje i den store samanheng, men ei positiv haldningsendring.
    For å få til dette, må ein ha tilgong på ymse rådgjevingstenester, og kanskje også vaktmeistertenester ut over det som finnest i dag. Men no gidd eg ikkje fabulere meir...
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.031
    Antall liker
    420
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det jo forslag om å ta lik moms for alt inkl. tjenester, kultur, el-biler og mat. Da blir det fort slutt på «billig» mat hvis momsen skal opp fra 15 til 25% (eller 23% jevnt over hele fjøla som et forslag går ut på)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    MVA er en bra avgift. Jo mer man forbruker jo mer avgifter betaler man, og ikke minst jo dyrere og mer luksuriøse vaner man har jo mer må man betale i avgift. Skatt på arbeid derimot bør være så lav som mulig for å oppmuntre til arbeid og verdiskaping.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn