X
X186841
Gjest
Så folk flest har virkelig så dårlige matvaner att de ikke etterspør annet ?
Ja, det tror jeg er den viktigste grunnen. Jeg kjenner en tidligere kokk som ble ferskvareansvarlig på den lokale Spar der jeg kommer fra, han hadde store planer og ambisjoner og tok inn en del ting, men måtte gi opp etter en stund pga svinn og gikk over til å produsere ferdigretter av god kvalitet, det var folk interesserte i for å slippe å lage mat selv. Det som vokser mest er vel også ferdigretter ala Fjordland og den slags. Folk er villige til å betale for å slippe å gjøre noe, men ikke særlig for kvalitet.Så folk flest har virkelig så dårlige matvaner att de ikke etterspør annet ?
Det er forskjell på god kvalitet og "snobbe" både når det gjelder mat og vin. God kvalitet trenger ikke å være spesielt dyrt, i grønnsakdisken hadde mye vært gjort hvis de ryddet ut råttne grønnsaker og grønnepoteter.Ja, problemet er at det eneste man konkurrerer på er pris, eller rettere sagt - det er det eneste de fleste bryr seg om. For å få til noe annet må man få aksept for at det er andre ting enn pris som betyr noe. Heldigvis har vi i hvert fall fått flere gode bakerier i Trondheim, så det er ikke noe problem å få tak i godt brød, men ellers er det et problem. Slaktere og fiskehandlere har forsvunnet.
Det er for få kunder og konkurransen har bare dreid seg om pris.
Når det gjelder vin har jeg problemer med å skjønne dette gnålet omkring "snobbeviner". Man klager på 2 ting: Det er dårlig utvalg av kvalitetsmatvarer, og det er godt utvalg av kvalitetsviner. Hvorfor er det problem at kvaliteten på matvarene er dårlig, samtidig med at det er et problem at kvaliteten på viner er god?
Hadde en Spar i rimelig nærhet her der vi bestilte kjøttvarer før. De forlangte att vi bestilte ett visst kvanta og de delte det opp på kjøttsaga i butikken, helt flott. Men etterhvert var det ingen igjen som kunne bruke kjøttsaga, så dett var dett.Ja, det tror jeg er den viktigste grunnen. Jeg kjenner en tidligere kokk som ble ferskvareansvarlig på den lokale Spar der jeg kommer fra, han hadde store planer og ambisjoner og tok inn en del ting, men måtte gi opp etter en stund pga svinn og gikk over til å produsere ferdigretter av god kvalitet, det var folk interesserte i for å slippe å lage mat selv. Det som vokser mest er vel også ferdigretter ala Fjordland og den slags. Folk er villige til å betale for å slippe å gjøre noe, men ikke særlig for kvalitet.
Samme sted er det for øvrig fem matbutikker. Konsensus blat de som driver er at det er et marked for to så alle går ganske dårlig sist jeg hørte om det.
Norge har, som Cruiser er inne på, helt absurd mange butikker og folk besøker de hyppig og handler lite pr gang. Her jeg bor (Nordstrand i Oslo kan jeg innenfor 1km spasertur komme meg til en Rema, en Meny, en Kiwi og to Matkroken.
Hvis du vet hva du skal lete etter får du kvalitetsvin for en fornuftig penge i Norge også. Dyre viner (det du kaller snobbeviner) er billige i Norge, men du får helt greie viner uten å betale så veldig mye mer enn du må betale andre steder. Men viner i 40-kronersklassen (der kvalitet er et fremmedord) får du ikke, og det burde faktisk ikke være noe savn.Det er forskjell på god kvalitet og "snobbe" både når det gjelder mat og vin. God kvalitet trenger ikke å være spesielt dyrt, i grønnsakdisken hadde mye vært gjort hvis de ryddet ut råttne grønnsaker og grønnepoteter.
Tørt oppsummert til meg av dengang toppleder i Norgesgruppen: nordmenn vil ikke ha kvalitetsmat. De skal ha billig mat, gjerne frysevarer eller tørrvarer og ferdig tilberedt, klart til oppvarming. Da hadde de lagt ned sine kjøttdisken/fiskedisken og smilte av Ahold som var i ferd med å slenge milliarder ut av vinduet i håp om å få nordmenn til å satse på kvalitet.Så folk flest har virkelig så dårlige matvaner att de ikke etterspør annet ?
Det vil hun selvsagt svare, I Frankrike hyller man jo gjerne det meste fra sin region. Samme med Italia, du får ikke kjøpt serrano skinke på supern der. Du kan få noen skiver av nabogrisen supplert med den lokale vinen.Det er klart at hvis du bor i Chablis vil du kunne få enkle Chabliser fra ukjente produsenter til en mye lavere pris enn det mer komplekse Chabliser fra kjente produsenter koster i Norge. Og muligens de "gode" Chablisene noe billigere. Men hva hvis du skulle ønske å kjøpe en Pinotage fra Sør-Afrika? Eller en vin fra Sicilia? Det er mulig du får tak i en, men det er slettes ikke sikkert, og får du tak i en er den ikke billig. I Norge, derimot, får du tak i det uansett hvor du bor, og da sannsynligvis til en lavere pris enn i Frankrike.
Til det vil sikkert denne franske damen svar "Hvorfor skulle jeg ønske å kjøpe en Pinotage fra Sør-Afrika?".
Kanskje det er så enkelt som at du rett og slett ikke liker vin?I mine smaksløker er Itaiensk og Tysk hvitvin best, Italiensk rødvin har jeg ikke smakt noe brukbart av selvom jeg har prøvd både litt dyre og billigere som har fått topp anmeldelser og høye poeng av diverse "vinkjennere".
Meget glad i god vin jeg, har kanskje litt annen smak enn noen andre. Men trekker ikke dermed konklusjonen att de ikke liker vin, da må man være ganske sneversynt.Kanskje det er så enkelt som at du rett og slett ikke liker vin?
Hvis det er ditt bud på godt utvalg, så har vi ganske forskjellig utgangspunkt.Ser at den norske folkesporten for folk over 50 florerer her.
Mat og drikke er ikke spesielt dyrt i Norge sett i forhold til kjøpekraften. På Rema kjøpes det svinekjøttdeig til 100,- kroner kiloen.
Entrecote til 279,- Dypfryste reker for ca. 350,- for 5 kilo. (Bedre kvalitet enn ferske reker kjøpt på brygga) Dette er helt greie produkter og priser,. Innvandrerbutikkene har fantastiske grønnsaker og dypfryste sjømatprodukter fra Asia, bra saker. Og skal vi ha noe fancy kan vi gå til Meny. Fersk fisk, krabbe, oster, fancy krydder o.l.
En god whisky på polet koster ikke noe særlig mer enn i Sverige eller England. Øl og vin koster litt ekstra men det går
Og som nevnt over her, folk går til butikker med et greit utvalg til lave priser, ikke noe feil med det.
Ha en god dag, det forventes 30 grader i ettermiddag så her skal det grilles entrecote og scampi og drikkes litt vin og øl. Helt innafor på alle måter.
Og det er jo helt greitHvis det er ditt bud på godt utvalg, så har vi ganske forskjellig utgangspunkt.
Dette har enkeltmannsforetaket Motråd fått forklart sikkert 100 ganger så jeg tviler på at det siger inn den 101. gangen, men kudos for ikke å gi oppøDesverre, Deffe - Vinmonopolet er ikke det som presser prisen oppover. Det ser en tydelig på at utlendingene kommer til Norge og står i kø for å kjøpe kvalitetsviner når polet har slipp.
Årsaken til dyr alkohol i Norge er alkoholavgiftene, og de er styrt av Stortinget - de har som sådan ingen ting med polet å gjøre.
Straks en kommer over vinkvaliteter som kan karakteriseres som oppvaskvann, så vil polets priser, fratrukket alkoholavgiftene være like billig eller billigere enn i utlandet.
Johan-Kr
Pris til kunde | 150,90 |
Grossistens nettopris | 50,88 |
Alkoholavgift | 49,82 |
Merverdiavgift | 30,17 |
Miljø- og emballasjeavgift | 1,65 |
Vinmonopolets avanse | 18,35 |
Avgiftene til staten utgjør | 54 % |
Du har en god del vin i italia laget på franske druerMeget glad i god vin jeg, har kanskje litt annen smak enn noen andre. Men trekker ikke dermed konklusjonen att de ikke liker vin, da må man være ganske sneversynt.
Du hopper glatt over de Italienske regionene som er mest kjent for sine hvitviner, Campania og Veneto, Ta med Abruzzo, Marche og Sicilia så er du godt dekket.Smak og behag. Det er klart at det lages bra hvitvin i Italia, f.eks. i Alto Adige og Valtelina. Det er klart at det er mulig å fortrekke dem framfor Chablis, Sentralburgund, Loire, Jura, Alsace, Bordeaux og Champagne, men jeg er ikke der. For meg er Italia primært rødvin.
Det avhenger av druesorten. Det dyrkes ikke riesling i Campania, derimot lager de suverene hvitviner på gamle druetyper som f.eks. Greco di Tufo, Falanghina, Fiano og Coda di Volpe. Dette er druetyper som grekerne plantet der for over 2500 år siden og de trives utmerket i det lokale klimaet og det vulkanske jordsmonnet.Det var bare eksempler. Jeg har på følelsen av at de beste hvite vinene dyrkes i relativt kjølige klima (for å få nok syre). Derfor Alto Adige og Valtelina.