Da Gro Harlem Brundtland, som sjef for WHO, ble konfrontert av en journalist med at broren hennes (Erik Harlem) er Norges største sukkerimportør og blitt meget velstående, ble hun rød i trynet, skikkelig forbanna og forsvant.
.... eller i en feit forsterker i klasse A kan jo være en greivarmekilde.
debattene ruller som vnlig her inne ser jeg , etter ett snaut halvår i fravær er det godt å se at det står til liv i hi-fi Norge.
Mvh Espen
Det er importvern, hensikten er åpenbar. Du skal tvinges til å kjøpe norsk ost fordi utenlandsk, som Old Amsterdam, ikke skal være tilgjengelig i butikkene. Dette har Sleskvold sagt i klartekst, "Internasjonal Matmesse" er et konsept han trolig skyr mer enn pesten. Matkuponger ala Sovjet derimot, en våt drøm.Ikke vet jeg, men det lages da for svartsvingte ikke Old Amsterdam i dette landet? Ei heller de andre ostesortene jeg kjøpte.
Norske forbrukere driter stort sett relativt tynt i kvalitet og betalingsviljen for det er relativt begrenset hos de aller aller fleste.^ Hvorfor er det da nødvendig med de voldsomme tollbarrierene for å holde utenlandsk kjøtt unna butikkhyllene?
Det er jeg rett og slett ikke enig i. Norsk kjøtt man får kjøpt i butikken er aldri mørnet lenge nok, kvalitet og rase er helt tilfeldig. Hvis man får kjøpt seg en bra biff her, er det på ren slump. I tillegg kommer det miljømessige aspektet mht å produsere kjøtt i Norge. Jeg har lest et sted (finner ikke kilden nå) at CO2-utslippet fra en kilo kjøtt produsert i Norge er mange ganger høyere enn en kilo produsert i Argentina, flyreise inkludert. Kanskje ikke så rart når dyrene i Argentina går ute og gresser hele året, mens våre må stå i oppvarmede fjøs.Greit at folk er forbanna, som i alle politiske beslutninger i dette landet blir det alltid klaging fra fjern og nær. Uansett.
Men jeg hørte en på radioen idag som sa "Nei til norsk kjøtt, den Argentisnke biffen er 100ganger bedre og saftigere".
Enkelte utsagn er generelt bare idiotiske, ingen skal komme og fortelle meg at vi her i Norge ikke kan produsere best biff. Norsk kjøttproduksjon er en av verdens beste, og det jobbes ekstremt mye med, og det legges enorme midler i og perfeksjonere kjøttproduksjonen. Jeg står med begge beina på gulvet, og svarer ikke for hva som skjer oppover i systemet på ferden til butikkene.
Får vann i munnen..Mathallens tilbydere - i tillegg er det stasjoner i kjelleren, inkl. en 25m lang bar. Bilde via min iPhone, men oppløsningen ser OK ut.
Nå ødelegger du tråden med fakta.
Hehe, da må jeg bare beklage en uinformert påstand. Men det er fort gjort å forveksle ku og tomater ja. Dog holder jeg på at tomater er noe vi ikke skal dyrke her til lands. Og at vi spiser for mye kjøtt og at dette er alt for billig er en kjensgjerning når man ser det i et miljøperspektiv, uansett hvor kjøttet er produsert.Odd J skrev:Fidelio: Oppvarmede fjøs? Nå forveksler du kyr og tomater. Fort gjort, jeg vet det. Ei ku produserer ca 1kW i timen i overskuddsvarme når den er i full melkeproduksjon. Det blir temmelig mye varme som skal UT av fjøset på den måten. Faktisk er det snakk om minus 30 før dama trenger å øke forbrenninga for å holde varmen. Stor fordel med kaldt klima. I tempererte strøk er det et stort og økende problem at kyrne (ruralt for kuene, i tilfelle dere hadde glemt det) tilter og brådauer i varmen. Det positive er jo selvfølgelig at de er FERDIG MØRNA der de ligger!
Blåmuggoster og lignende får man jo kjøpt over alt. Det finnes i varesortimentet til alle de store dagligvarekjedene og således kunne det i prinsippet bli solgt landet rundt dersom etterspørselen faktisk var der, men det er den neppe. Selv i Oslo spiser jo folk flest det samme som folk flest andre steder.Dèt der har vel først og fremst med tilgang å gjøre. Det er neppe noe inherent ved personer som er fra "bygda" som skulle tilsi at disse ikke synes velsmakende mat smaker godt.