Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er ikke mindre enn latterlig, at man kan hisse seg opp over Tines prispåslag på 15% på smør. Hva utgjør et påslag på 15% av det private smørbudsjett? Nada. Pressen som slår opp dette skulle heller skrevet om mer interessante ting...
    Prisen i seg selv er ikke så interessant for forbrukerne. Litt mer for industrien men det er nå så. Hovedproblemet er det groteske maktmisbruket som disse statsautoriserte mafiabandittene har fått i stand med sine monopoler og markedsmanipulasjon. Denne saken er svært illustrerende på den korrupsjonen som foregår.

Jeg betaler gjerne dobbel pris for å slippe å kjøpe mat fra mafiaen.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det må være slitsomt å leve i en verden der man ser konspirasjoner over alt. Virkelig.

Så mye hat i én setning:

- groteske maktmisbruket
    - mafiabandittene
    - markedsmanipulasjon
    - korrupsjonen

Av og til må man lære seg og gi faen. God helg. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det må være slitsomt å leve i en verden der man ser konspirasjoner over alt. Virkelig.

Så mye hat i én setning:

- groteske maktmisbruket
    - mafiabandittene
    - markedsmanipulasjon
    - korrupsjonen

Av og til må man lære seg og gi faen. God helg. :)

Hadde dette vært en hvilken som helst annen bransje ville de ansvarlige sittet med lange fengselsstraffer nå for ulovlig prissamarbeid, markedsmanipulasjon, kartellvirksomhet, misbruk av ledende stilling i markedet, og mye annet beslektet.

Det er ikke en gang en overdrivelse.

V

vredensgnag

Gjest
    Hegnar bruker faktisk en hel leder i dagens Finansavisen på å drøfte hvor hinsides tåpelig det er at TINE kan rote rundt slik de gjør med importkvoter, tollsatser og prispåslag ... og det handler ikke om "konspirasjonsteorier," men om det utrolig merkelige i at en liten klikk får lov til å disponere noe så viktig som et lands hele agrikultur, som de styrer helt etter eget hode og totalt i pakt med egeninteresse, uten at noen skal få lov til å kritisere det. For da er man "motstander av at vi skal ha landbruk i Norge."

G

Gjestemedlem

Gjest
    Noe for Deffe, to fluer i en smekk. Tollfritt og ikke Gilde. Da får det heller være at kvaliteten er så som så.
    Pinnekjøtt til jul er ikke noe man skal spare på. Til dette måltidet kjøper man det beste man finner. I fjor ble det kjøtt fra Stadt Gardsmat, men de har sluttet å produsere for salg så i år må det bli noe annet.

Har prøvd å finne pinnekjøtt fra Sau, men det er heller ikke enkelt å finne. Stort sett kun lam å oppdrive. Kanskje det er noe spennende på Bondens Marked før jul? Ellers blir det kanskje pinnekjøtt fra Brakstad som har fått litt skryt. Tind produserer jo også mye god spekemat, men har ikke prøvd pinnekjøttet deres. Det meste derfra holder svært høy kvalitet så det frister å prøve.

Det er egentlig godt utvalg i pinnekjøtt i Bergen for tiden, så det skal la seg gjøre å finne noe bedre en Rema1000-produkter til jul i alle fall.

Nortura blir det i alle fall ikke, ei heller frossent islandsk fra i fjor. Sauefett blir harskt som Satan etter et år i frysen.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.980
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tind sitt pinnekjøtt er veldig bra.. Lundahl fra distriktet her også. Toma sitt var faktisk veldig bra for noen år siden men de siste årene føler jeg kvaliteten har dalt litt samtidig som prisen har gått opp.. Lam som beiter nær jærstrendene med "naturlig salt" gress blir veldig godt.

N

nb

Gjest
    De siste årene har jeg også kjøpe pinnekjøtt av sau frå Spekeloftet i Hemsedal. Nå er vel de snappet opp av Rema 1000 så muligens er det ute av sortimentet, husker ikke om jeg kjøpte det i fjor. Pleide å kjøpe det på Smart Club.

Har kjøpt fra Tind og noen jeg ikke husker navnet på i farten så langt. Jeg pleier å spise siste pinnekjøttmiddag i august/september og laster normalt opp en god dose når de dumper det i butikkene i februar.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Du får spise fisk. Der er vi ikke dyrest. Takk til kypros!

Ellers er det jo bare å flytte til Bulgaria, som er billigst på alt. Fri flyt, vet du.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.951
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Her i Nice var det bare 14 forskjellige typer andebryst. Fant det krevende å velge faktisk. Er ikke noe jeg gjør ofte hjemme i norge

N

nb

Gjest
    Tind får du mange steder. Meny, ICA, smart clib etc. Eller er svaret på det meste Jacobs på holtet

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Takker, nb og Boffen.

(Jeg ser jo Tind i flere butikker, men utvalget er ikke akkurat storligen, og pinnekjøttet har jeg ennå ikke kommet over. Men Jacobs skal besøkes.)

V

vredensgnag

Gjest
    Noen som vet hvem som selger pinnekjøtt fra Tind og Johs.Jacobsen i Oslo?
    Flaneur på Riddervoldsplass var min faste leverandør av kjøtt fra Jacobsen i Volda mens jeg bodde i Oslo. Det meste som kommer derfra er meget godt, og i noen år fikk jeg pinnekjøtt fra dem. Jeg anbefaler at du stikker dit og bestiller nå, pleier å være rift om akkurat pinnekjøttet.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.951
    Noen som vet hvem som selger pinnekjøtt fra Tind og Johs.Jacobsen i Oslo?
    Flaneur på Riddervoldsplass var min faste leverandør av kjøtt fra Jacobsen i Volda mens jeg bodde i Oslo. Det meste som kommer derfra er meget godt, og i noen år fikk jeg pinnekjøtt fra dem. Jeg anbefaler at du stikker dit og bestiller nå, pleier å være rift om akkurat pinnekjøttet.
    Kan vel hende det går an å ringe Johs også. De må vel vite hvor varene deres har tatt veien.
    Det finnes vel Ultrabutikker nede på østlandet enda? Mens de drev her i Trondheim kunne de bestille inn ting de ikke
    hadde i hyllene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sur dag for Slagsvold Vedum, som valgte å lese artikkel 19 i sin favør, mens EU velger å lese hva som står.

Mye aktivitet i Landbruksdept. i dag, men enda mer i Fiskeri.

- En ting er sikkert - kampen fortsetter - DN.no
    Dette er som forventet og planlagt av SP-ministeren. Hans mål med dette hodeløse tollprosjektet har hele tiden vært å generere strid og konflikt med resten av Europa i håp om at nok folk her hjemme ikke forstår hva som skjer til å stemme dem over sperregrensen nok en gang. At han kan skusle bort milliardinntekter for norsk eksportindustri bekymrer ikke denne banden et øyeblikk. Tine og Nortura driver nemlig ikke i den bransjen, så hvordan det går med Norsk eksportrettet industri er dem rakende likegyldig.

V

vredensgnag

Gjest
    Ja, som jeg har nevnt tidligere er dette et mobiliseringsutspill fra Sp, for å sikre nødvendig oppslutning i neste års valg til å komme over sperregrensen. Og det har allerede gitt utslag i opinionen. Men som du skriver, er det store spørsmålet hvor smart det er å gamble med norsk fiskeeksport for å holde liv i steindød politikk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Vedum (eller ev. de som gir fyren ordrene) burde stilles for retten. I hvertfall sent inn i ringen med et egnet utvalg fra fiskerinæringen.. Dette er galskap hinsides, og et skoleeksempel på politikernes blinde hodeløse agerende for å beholde/utøke sin egen makt på bekostning av fellesskapet. Et meget farlig spill. Norge kan faktisk ikke diktere verden, hverken EU eller spesielt ikke Kina.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.142
    Torget vurderinger
    0
    Er for tiden i Berlin på førjulsferie og har gått berserk i butikker. Utvalget i 6 etasje hos KaDeWe er bare hysterisk enormt, og for meg som er nordmann med "noe over snittet" norsk lønn er det også ikke noen økonomisk ruin å handle her. Men for "vanlige" tyskere tror jeg det nok er hakket værre. Med europeisk industriarbeiderlønn hadde jeg nok ikke handlet så mye her. Det var ikke bedre enn at det meste av oster lå på 4,5 til 6 euro pr hekto. Dvs 45-60 euro pr kilo, med flere som hadde kilopris på 85-90 euro.

Spekekjøtt fra Østerrike og Tyskland var det massevis av og utvalget enormt. Kjøpte med oss en god del som blir brukt på vår tradisjonelle julekvelds dagen lillejuleaften med gode naboer. Prismessig var spekekjøttet biligere en osten.

Det som likevel er den største forskjellen er serviceinnstilingen man møter i alle butikker, uansett bransje. Man føler seg velkommen og smaksprøver kommer uoppfordret.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vi kaster mat! Synes det også er helt vanvittig at 30% av grønnsakene dyrket i UK blir kastet fordi de ikke lever opp til supermarkedenes estetiske norm. Noe må gjøres med denne praksisen. Vi har et problem når alle agurkene skal være identiske.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Det kastes sinnsyke mengder med fullt brukbar mat. Jeg har en sønn som jobber i en Coop-butikk, ved siden av studier. Han er rystet over alt som kastes, men regelverket er sånn. Det som forundrer meg ( eller det gjør egentlig ikke det! ), er at alt av kjøttpålegg og sånt, konsekvent går i søpla på siste angitte forbruksdag, mens julemat, medisterkaker osv. som ble til overs, prises ned i alle fall 50% de to, tre siste dagene før siste angitte forbruksdag. I forrige uke, hamstra jeg pakker med medisterkaker og julepølser som gikk rett i fryseboksen, for seinere konsum. Kr. 20,- pr. kg.pakke for medisterkakene og kr. 5,- pr. stk. for julepølseringene.... I dag kom jeg over vacuumpakka lutefisk; pris før jul kr. 72,- kg, nå kr. 20,- kg. Nå har jeg lutefisk for mange helger framover... Til info, kan lutefisk ligge i årevis i fryseren - den er mager og temmelig vassfull - i tillegg er denne vacuumpakket og garantert like god når den blir opptint en gang i 2015!! Men så lenge blir den ikke liggende her...

Det kastes daglig mengder med gårdagsbakte brødvarer også, og grønnsaker og frukt. Dette "svinnet" må hentes inn igjen et sted, og det hentes selvfølgelig inn i prisen som det vi betaler for hvert enkelt produkt / vare som kjøpes til ordinær pris. Men for all del, jeg er glad for at vi har regelverk for mattrygghet, holdbarhetstider osv., og jeg betaler gjerne prisen for ferske brødvarer, frisk frukt & grønt osv. osv. Og blir overlykkelig når jeg kan gjøre sånne lutefisk-kupp en gang i blant. Jeg er faktisk langt meir betenkt over å kunne kjøpe kalkun til kr. 16,-kg....og svineribbe til omtrent samme pris. Enten er det noen som taper masse penger på dette ( gjerne 1. ledd ), eller så kan man spørre seg hva disse skapningene ble foret opp på, og under hvilke forhold de eksisterte, før de ble mat. Bon appetitt, folkens!

Y

ymir

Gjest
    Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Behold ditt arbeid og FLYTT til et hvilket som helst annet land,og bli avlønnet etter dette landets lønnsnivå.

Send oss deretter en oversikt over hva du har igjen ved hver avlønning.

VI HAR EKSTREMT BILLIG MAT.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Ja, vi har billig mat. Men vi har ikke utvalg. Vi har noen store aktører som har styringsmakt og som låser konkurrerende produkter ute. Og det er det denne tråden handler om. Ikke om maten er dyr eller billig. I jula var jeg i Praha og skulle handle smør - og problemet var ikke om butikken hadde smør (som rundt juletider kan være problemet i Norge), men hvilket smør jeg skulle handle. Skulle jeg kjøpe dansk, fransk, belgisk, østerriksk, tysk, slovakisk etc... smør. Eller skulle jeg velge et av de 17 forskjelige tsjekkiske smørtypene som butikken hadde? Hvilke smakspreferanser hadde jeg for smøret - hva skulle jeg bruke det til...?
    Hvorfor kan ikke vi få slike valg i Norge?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja, vi har billig mat. Men vi har ikke utvalg. Vi har noen store aktører som har styringsmakt og som låser konkurrerende produkter ute. Og det er det denne tråden handler om. Ikke om maten er dyr eller billig. I jula var jeg i Praha og skulle handle smør - og problemet var ikke om butikken hadde smør (som rundt juletider kan være problemet i Norge), men hvilket smør jeg skulle handle. Skulle jeg kjøpe dansk, fransk, belgisk, østerriksk, tysk, slovakisk etc... smør. Eller skulle jeg velge et av de 17 forskjelige tsjekkiske smørtypene som butikken hadde? Hvilke smakspreferanser hadde jeg for smøret - hva skulle jeg bruke det til...?
    Korrupsjon.

Politikerne har gitt ett kommersielt selskap full kontroll over markedet i Norge. Så lenge de kan levere en vare får de stenge ute alle konkurrerende produkter. De får til om med lov til å tømme dagligvarebutikkene for konkurrentenes produkter og bytte dem ut med sine egne hvis det skulle oppstå en situasjon der dette selskapet har kapasitetsproblemer.

Ren råtten korrupsjon. Og vi har en landbruksminister som er eid av og arbeider for dette selskapet.

Tung propaganda får sivilbefolkningen til å tro at dette er til deres eget beste, og ingen har så langt våget å ta et oppgjør med dette råtne systemet.

Ikke ennå i alle fall. Men det er jo håp om at en ny regjering kan få en slutt på dette en gang for alle. Tiden vil vise. det er kanskje litt mye å håpe på, men lover som ettertrykkelig hadde forbudt slik mafiamonopolisme og fått de ansvarlige fengslet hadde absolutt vært å drømme om.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Spiser meg mett hver dag uten at jeg behøver å selge meg på gata for å få råd til mat.

Så jeg klager ikke.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.142
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Behold ditt arbeid og FLYTT til et hvilket som helst annet land,og bli avlønnet etter dette landets lønnsnivå.

Send oss deretter en oversikt over hva du har igjen ved hver avlønning.

VI HAR EKSTREMT BILLIG MAT.
    I følge de som hyler mest om dyr mat ( og bensin ) her i landet mener at dette er en helt feil måte å se problemet på!

Vi skal ha like billige biler og mat som i Sverige, men vi ønsker ikke det svenske skatte/avgiftssystemet!??! Og vi ønsker i allefall ikke det svenske lønnsnivået!

Vi er så bortskjemte at vi skal ha i både pose og s(m)ekk! Og vi har så mye olje og penger at vi er imune mot uår og leveranseproblemer så forsyningssikkerhet er ikke noe som angår oss, dessuten tjener jo disse jævla ignorante bøndene så satans mye penger, bor i svære hus gjør de også!!

Og det byråkratiske og fordyrende Mattilsynet med sine regler som hindrer at akkurat min favorittost fra Frankrike kan komme inn til landet! Men blir vi syke av maten vi spiser er det Jens og Jonas som har ansvaret!!

Det er en form for logikk i dette og det kan kalles FrP logikk!! Det henger nemlig ikke sammen og man bør ha en IQ litt mindre enn skonummeret for å forstå sammenhengen.

Forøvrig er det AP sin feil hele greia! De har lyktes i å gjøre om hele landet til en eneste stor barnehage der INGEN skal være nødt til å ta ansvar for eget liv og egne valg! Dette startet på 60 tallet en gang, om ikke før, og har ( forhåpentligvis ) kuliminert med at vi har blitt verdens rikeste, metteste, selvopptatte og så blottet for empati at det er kvalmende, nasjon!

Det er tidvis jævlig flaut å være norsk, resten av tiden er det "bare" flaut!!

(Ahhh! Det var godt å få det ut! )

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.142
    Torget vurderinger
    0
    Det vil koste mere, og "vi" har ikke lyst til å betale kostnadene ved et bedre utvalg. En eller annen har hjervasket folket til å tro at pris er alt som betyr noe. For noen er det selvsagt slik at de må se på prisen, men de fleste har faktisk råd til å betale litt mer for maten. Men jeg betaler ikke mere uten at utvalg og ikke minst kvalitet går opp! Øket pris for at matvarebaronene skla bli enda rikere blir ikke riktig

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn