Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Misforstå meg rett, eg hevdar ikkje at det tek (særleg) meir tid å lage mat frå grunnen enn å kjøpe halv- og heilfabrikat.
    Vi har hatt ein allergikar i barneflokken, så det vart veldig mykje frå grunnen av.

Pizza er greitt, der brukar eg brødbakemaskina til deigen, medan eg les posten, lyttar til stereo og ryddar litt, medan fyllet lunkast i panna. Elles er eg er lei av pizza etter å ha hatt tre ungar.
    Gryterettar som Stroganoff (var veldig populær her i huset ei tid) går raskare frå grunnen av enn med toroposemix - kjøtet må trass alt steikast.
    Vaffelrøremix & kvitsauspulver - ka du gje meg? Barnsleg å bruke sånt.
    Bukkeribbe tek 4 timar. Så det vert jule- og nyttårsaftan. Men i så store porsjonar at ein kan moske (kjenner du uttrykket "moske"? nokre middagar dagane etter.
    Laksewok 15 minutt (av og til, når vi er få i huset, brukast ferdige wokgrønsaksblandingar, sjølv om dei er svinedyre, og då går det fort, ja)
    Avkokt torsk tek same tid som potetene. iallfall ikkje meir enn 40 min.
    Steikt kveite skal ein ta seg tid med. Særleg tilfanget må vere i orden.
    Biff. Jaja, det vert som regel slik banalbiff. Av og til kvalitetskjøt, der det går minst like mykje tid som med kveitesteikinga.
    Pannekaker - kjekt av og til, men eit helvete å steike til ein stor, svolten famlie. Dei må vere tynne, må vite....
    Jeg kjente meg plutselig jævlig godt igjen der, Audiophile... Et spørsmål; når du nevner kveite og begrepet "tilfanget"...er det tilbehøret du meiner? Hva bruker du til steikt kveite? Her går det mye i smelta smør med gressløk eller andre urter, og råkost. Agurksalat går også utmerket her i huset.

Vi har hatt fire onger her i huset, alle storspisere av pannekaker. En sånn middag, er ikke unnagjort i en fei, det kan også jeg garantere! Her har det blitt en god del heimelaga prefabrikata opp gjennom årene; vi tar gjerne en storsjau og lager mange middagsporsjoner med kjøttkaker, fiskegrateng og fiskekaker som deretter fryses ned for seinere bruk. Frosne kjøttkaker tiner i brunsausen på samme tid som potetene koker. Middag på en time, sånn omtrent. Men ettermiddagene har vært korte og hektiske, særlig med onger som skal på div. treninger hit og dit. Tidsklemma skal man ikke kimse av... Vi har tendenser til køkjøring her også, og de stakkar'ne som er prisgitte timevis med køkjøring både til og fra jobb, synes jeg oppriktig synd i.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Det var ikke meningen å si noe negativt om jaktmetodens i selfangsten. Bruk av hakapik er jo nettopp en human og rask avlivingsmetode. Men det ser barbarisk ut (samtidig med at selungene ikke kunne flykte), og anti-selfangst folket fokuserte på det for å få opinionen på sin side. Legg merke til kommentaren min i parentes (som ser så barbariske ut, men som egentlig er ganske humane hvis det utføres ordentlig).

I begynnelsen på denne hestekjøttskandalen var det mange aviser som fokuserte på at det var ille å spise slike fine dyr. Heldigvis har man fått mer fokus på det som er viktig nå.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.415
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Til kveite (ein av mine seks favorittfiskar ved sida av sverdfisk, laks, torsk, makrelstørje og vidkjeft) likar eg rotfrukter. Gjerne som råkost. Og ei heimelaga remuladegreie, helst. Eller ein eller annan sitronsaus. Ikkje smelta smør (- det avgrensar eg til kokt, lettsalta torsk med kokte gulrøter)
    Åt meg halvsjuk på Børs Cafe i Bergen då dei hadde steikt kveite på slutten av 70-talet. Fantastisk kvalitet til 25 kroner, medan kameratane mine sleit i seg store biffar av ymse kjøtdeler til 40 kr/stk. Og store glas pils til.

V

vredensgnag

Gjest
    Blitt meget glad i å lage puré av rotfrukter i stedet for poteter. Gjerne pastinakk eller persillerot. Det jeg ikke visste, før jeg googlet nå, er at Pastinakk var rotfrukten man dyrket før poteter ble introdusert til landet. Man lærer noe hver dag.

Går fort å koke opp, og så moser jeg det med litt rømme og salt. Nydelig til det meste. Men det er flere rotfrukter man kan gjøre dette med.

Bra nettsted: http://www.matinorden.no/

Søte pastinakk… — Mat i norden

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Blitt meget glad i å lage puré av rotfrukter i stedet for poteter. Gjerne pastinakk eller persillerot. Det jeg ikke visste, før jeg googlet nå, er at Pastinakk var rotfrukten man dyrket før poteter ble introdusert til landet. Man lærer noe hver dag.

Går fort å koke opp, og så moser jeg det med litt rømme og salt. Nydelig til det meste. Men det er flere rotfrukter man kan gjøre dette med.

Bra nettsted: Mat, drikke, oppskrifter — Mat i norden

Søte pastinakk… — Mat i norden

Et lite hint: Jordskokk. Jordskokkpuré til kamskjell - nam!

V

vredensgnag

Gjest
    To viktige innlegg i Dagbladet fredag.

Et oppfølgingsinnlegg fra Holmboe Bang og Engdahl fra Maaemo, som tidligere har kritisert norsk oppdrettsindustri. De tillot seg å slakte Salma-laksen, som jeg tidligere i denne tråden har påpekt har falt voldsomt i kvalitet. Den kritikken ble sterkt mislikt av næringen.
    - Standard, forferdelig oppdrettslaks og ren bl�ff - nyheter - Dagbladet.no

Mais, raps og hvete er bra for laksen, svarte næringen:
    - Mais, raps og hvete er bra for laksen - nyheter - Dagbladet.no

Og fredag den 15. leverer så de matkyndige fra Maaemo en spiker i næringens kiste, syns jeg. Verdt å lese:
    Fiskefakta, ikke f�lelser - kultur - Dagbladet.no

Enda viktigere er et tosiders oppslag om hvordan kostholdsråd fra norske myndigheter har tatt livet av tusener av nordmenn. Hexeberg sier: Vi har tatt livet av ganske mange nordmenn med disse rådene.

Dette spiller tilbake til en lang tråd her inne om Fettbløffen, selvsagt. Men det er viktig å få resultatet med seg, siden folk i noen tiår er blitt dressert til å spise slik at det tar livet av dem hurtigere, og med større innslag av livsstilssykdommer, mens de er blitt skremt vekk fra bedre kosthold.

Å bytte ut smør med planteoljer kan være helseskadelig - og doble risikoen for hjertedød, viser ny studie.

Denne artikkelen er ikke tilgjengelig som link, men kan lastes ned bl.a. herfra (om man har tilgang), eller kjøpes fra Dagbladet. Tittel: Advarer mot plantefett

Advarer mot plantefett - Institutt for medisinske basalfag

Sist redigert:

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Vreden ( og dere andre også, for all del ); generelt sett, savner jeg skikkelige undersøkelser av bl.a. det du, Vreden, trekker fram i ditt innlegg her i tråden. Det ene året er kaffe direkte livsfarlig, det andre året er kaffe sundt, mens smør har blitt livsfarlig. Plutselig er melk blitt kjempeskummelt, og rødt kjøtt, hvitt mel, sukker og....ja, det meste. Det som går igjen og igjen, er at hvis norsk oppdrettnæring betaler for en "undersøkelse", så er salmalaksen prima, og oppdrettslaks kjempesundt. Hvis Tine betaler for en "undersøkelse", så er melk og melkeprodukter sunne og gode matvarer. Hvis Nortura betaler for en "undersøkelse", så er norsk kjøtt helt topp, norske lam er i verdensklasse ( og det siste tror jeg faktisk på! ). Hvis mr. Friele betaler for en "undersøkelse", er kaffe slett ikke så skummel drikke som det tidligere ble påstått, og fettet fra kaffebønnene, kan faktisk være sundt!!

Hva pokker skal vi tro på? Hvorfor kan det ikke komme skikkelige, vitenskapelig belagte undersøkelser eller forskningsrapporter, som kan si rett ut om det er hvetemel eller speltmel, som er best og sunnest å bruke i brød, boller, vafler osv.?

Med jevne mellomrom, kommer det sannhets- eller rettere sagt; sunnhetspredikere som Fedon Lindberg, og forteller oss i TV-programmer og debatter, avisoppslag og i møter, at karbohydrater, meieriprodukter, kaffe, te, rødt kjøtt, hvitt kjøtt, er sundt eller usundt, alt ettersom. Og vi tror jo på mye av dette, og endrer tildels matvaner etter dette. Jeg har sikkert fortært hundrevis av svært så grove brød og knekkebrød, fordi masse fiber visstnok skal være så bra for kropp og fordøyelse. Nå leste jeg nettopp utdrag fra en "undersøkelse" om at fiberrik kost, kanskje ikke er så bra - og at det kan være kreftfremkallende stoffer i knekkebrød, potetgull og liknende, har vært kjent i flere år nå.

Snart er det bare fersk ( og da heldst sjølfanga ) fisk, sjøldyrka frukt & grønt, egenhendig skutt vilt og ( forhåpentligvis ) reint kildevann som kan fortæres. Og et glass rødvin, i ny og ne - ikke hvitvin, og ikke brennevin, for der kan det være skumle stoffer oppi, har jeg lest... Hvor pokker skal dette ende??

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Å bytte ut smør med planteoljer kan være helseskadelig - og doble risikoen for hjertedød, viser ny studie.

Denne artikkelen er ikke tilgjengelig som link, men kan lastes ned bl.a. herfra (om man har tilgang), eller kjøpes fra Dagbladet. Tittel: Advarer mot plantefett

1-DSCF2924-001.JPG
    1-DSCF2925.JPG
    1-DSCF2927.JPG
    1-DSCF2926.JPG
    1-DSCF2928.JPG

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Finnes det noesomehelst som ikke på ett eller annet tidspunkt i følge Dagbladet har vært kreftfremkallende eller på annen måte ugunstig for helsen?

V

vredensgnag

Gjest
    Finnes det noesomehelst som ikke på ett eller annet tidspunkt i følge Dagbladet har vært kreftfremkallende eller på annen måte ugunstig for helsen?
    Et noe utidig spørsmål.

Noen år tilbake trakk man en feilaktig konklusjon når det gjaldt hjerte-/karsykdommer og kosthold. Den konklusjonen har medført alvorlige kostholdsrelaterte plager og sykdommer - man identifiserte feil årsak til hjerte-/karsykdommer, og forverret problemet ved å anbefale det man mente var "bedre."

Nå har man gjennomført eksperimentet, fått tilstrekkelig mange års erfaring bak oss til å konkret se hva det førte til, og resultatet er at man har bidratt til å ta livet av ganske mange mennesker som spiste det de trodde var sunt, og som unngikk det de trodde var usunt.

That's all.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Et noe utidig spørsmål.

Noen år tilbake trakk man en feilaktig konklusjon når det gjaldt hjerte-/karsykdommer og kosthold. Den konklusjonen har medført alvorlige kostholdsrelaterte plager og sykdommer - man identifiserte feil årsak til hjerte-/karsykdommer, og forverret problemet ved å anbefale det man mente var "bedre."

Nå har man gjennomført eksperimentet, fått tilstrekkelig mange års erfaring bak oss til å konkret se hva det førte til, og resultatet er at man har bidratt til å ta livet av ganske mange mennesker som spiste det de trodde var sunt, og som unngikk det de trodde var usunt.

That's all.
    Kan du dokumentere denne påstanden?

N

nb

Gjest
    Et noe utidig spørsmål.
    Tja, uavhengig av hva svaret er eller hva spørsmålet måtte være så er neppe tabloide løssalgsaviser stedet å lete etter svaret.
    (Jeg følger i ganske liten grad norske, offisielle kostholdsråd selv forsåvidt).

V

vredensgnag

Gjest
    Et noe utidig spørsmål.

That's all.
    Du får få med deg det som står. Nr. 3011

http://www.hifisentralen.no/forumet...aten-va-re-sa-billig-i-norge.html#post1542343

V

vredensgnag

Gjest
    Et noe utidig spørsmål.
    Tja, uavhengig av hva svaret er eller hva spørsmålet måtte være så er neppe tabloide løssalgsaviser stedet å lete etter svaret.
    (Jeg følger i ganske liten grad norske, offisielle kostholdsråd selv forsåvidt).
    Selv tabloide løssalgsaviser må vel få lov til å sitere British Medical Journal? Se innlegg 3011

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.378
    Torget vurderinger
    1
    Når eg ser på den lista med dei skjulte Omega6-kjeldene trur eg du skal få slita med å få ein kosthaldsekspert til å seia at dette er bra. Det er jo faktisk stort sett søppel...

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Når eg ser på den lista med dei skjulte Omega6-kjeldene trur eg du skal få slita med å få ein kosthaldsekspert til å seia at dette er bra. Det er jo faktisk stort sett søppel...

Ingen har påstått det heller, men de har forherliget vegetabilsk fett fremfor animalsk og demonisert kolesterol til de grader.
    Prøv å tenk litt lenger enn en middels hifi-nerd så skal du se at du litt om litt skjønner tegninga.

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    Vreden ( og dere andre også, for all del ); generelt sett, savner jeg skikkelige undersøkelser av bl.a. det du, Vreden, trekker fram i ditt innlegg her i tråden. Det ene året er kaffe direkte livsfarlig, det andre året er kaffe sundt, mens smør har blitt livsfarlig. Plutselig er melk blitt kjempeskummelt, og rødt kjøtt, hvitt mel, sukker og....ja, det meste. Det som går igjen og igjen, er at hvis norsk oppdrettnæring betaler for en "undersøkelse", så er salmalaksen prima, og oppdrettslaks kjempesundt. Hvis Tine betaler for en "undersøkelse", så er melk og melkeprodukter sunne og gode matvarer. Hvis Nortura betaler for en "undersøkelse", så er norsk kjøtt helt topp, norske lam er i verdensklasse ( og det siste tror jeg faktisk på! ). Hvis mr. Friele betaler for en "undersøkelse", er kaffe slett ikke så skummel drikke som det tidligere ble påstått, og fettet fra kaffebønnene, kan faktisk være sundt!!

Hva pokker skal vi tro på? Hvorfor kan det ikke komme skikkelige, vitenskapelig belagte undersøkelser eller forskningsrapporter, som kan si rett ut om det er hvetemel eller speltmel, som er best og sunnest å bruke i brød, boller, vafler osv.?

Med jevne mellomrom, kommer det sannhets- eller rettere sagt; sunnhetspredikere som Fedon Lindberg, og forteller oss i TV-programmer og debatter, avisoppslag og i møter, at karbohydrater, meieriprodukter, kaffe, te, rødt kjøtt, hvitt kjøtt, er sundt eller usundt, alt ettersom. Og vi tror jo på mye av dette, og endrer tildels matvaner etter dette. Jeg har sikkert fortært hundrevis av svært så grove brød og knekkebrød, fordi masse fiber visstnok skal være så bra for kropp og fordøyelse. Nå leste jeg nettopp utdrag fra en "undersøkelse" om at fiberrik kost, kanskje ikke er så bra - og at det kan være kreftfremkallende stoffer i knekkebrød, potetgull og liknende, har vært kjent i flere år nå.

Snart er det bare fersk ( og da heldst sjølfanga ) fisk, sjøldyrka frukt & grønt, egenhendig skutt vilt og ( forhåpentligvis ) reint kildevann som kan fortæres. Og et glass rødvin, i ny og ne - ikke hvitvin, og ikke brennevin, for der kan det være skumle stoffer oppi, har jeg lest... Hvor pokker skal dette ende??
    He, he.. For mange år siden ble jeg undervist av en lærer fra norsk statistikk ett eller annet. Jeg bet meg merke til at han påsto at du må spise gulrøtter i dag, for i morgen er det sannsynligvis kreft fremkallende. Jammen opplevde jeg ikke noen år senere en artikkel om at gulrøtter spist i veeldig store mengder kan være kreft framkallende pga karotinet, eller no slikt. :D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Et noe utidig spørsmål.

That's all.
    Du får få med deg det som står. Nr. 3011

http://www.hifisentralen.no/forumet...aten-va-re-sa-billig-i-norge.html#post1542343
    Da er det merkelig at dødeligheten pga hjerte og karsykdommer har gått ned omtrendt sammenhengende siden 70-tallet.

At store mengder omega 6 er skadelig kan sikkert stemme. Men litt margarin på brødskiva er kanskje ikke nok.

N

nb

Gjest
    Da er det merkelig at dødeligheten pga hjerte og karsykdommer har gått ned omtrendt sammenhengende siden 70-tallet.

At store mengder omega 6 er skadelig kan sikkert stemme. Men litt margarin på brødskiva er kanskje ikke nok.
    Det er jo det som står i artikkelen forsåvidt. Særlig om man spiser mye ferdigmat får man i seg ganske mye planteolje siden det er en viktig ingrediens i mye, og mye der man ikke tenker på at det er olje i det. Tacoskjell, Tortillalefser, kjeks og kaker er eksempler på matvarer som inneholder en stor andel olje, og ofte palmeolje i tillegg, og det spises ganske mye slik mat rundtomkring.

Litt som med sukker - det er en svært liten andel av sukkeret en gjennomsnittelig nordmann spiser som er sukker i form av små, hvite korn han selv har tilsatt maten vedkommende spiser.

På en batch majones/aioli eller lignende går det kanskje med en 2-3-4 dl planteolje. Du kan steke ganske mye kjøtt/fisk/grønnsaker i olje før du får i deg samme mengden den veien.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.979
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En liten kronikk fra Viestad
    Oppgjør med drittmaten - Aftenposten

Problemet med hestekjøttdebatten, er at den usynliggjør den viktigste uenigheten. Mellom det man litt høytidelig kan kalle «matforkjemperne» og tilsvarende uhøytidelig for «drittmatforkjemperne». Drittmatforkjemperne er rasende, de føler seg lurt, lover mer kontroll, bedre rutiner og vil ha de ansvarlige straffet. Men de vil at ting skal fortsette som nå. De vil at vi skal spise matlignende substanser med tvilsom gastronomisk og næringsmessig kvalitet.Vi har overlatt en viktig del av livet vårt til en industri som gang på gang har vist at den ikke er tilliten verdig. Vi aner ikke hvem som lager maten vår.
    De er opptatt av at ingen skal smugle hest inn i drittmaten deres, fordi hvis det ikke blir skandaler og oppstandelse og fokus på hva vi ønsker at matkulturen vår skal bestå av, vil ingen oppdage hvor hesten egentlig ligger begravet, i hver eneste frysedisk og kjøledisk i hver eneste dagligvareforretning i hele landet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vide ord fra Viestad.

Den som bekymrer meg mest med hele denne hestesaken er at ikke så mange ser ut til å få med seg hva den er en sterk indikasjon på. At det er hest som er markøren her er jo bare flaks, for den er lett å spore genetisk og ved hjelp av spor av spesielle medisiner. Men hvis man så enkelt kan bruke hestekadavre avtvilsom opprinnelse, hvor mye annet rart tror man ikke det er å finne i denne maten... Hvor mye underlig som ikke er like lett å spore.

Det er lett å konkludere med at mye organisk avfall havner i slik mat.

... men folk ser ut til å tro at bare den sporbare hesten forsvinner, så er problemet borte. Når hesten er borte kommer produktene tilbake på middagsbordet. Omfanget av dette burde være en oppvekker. Men søvnigheten kommer nok raskt tilbake.

soylent-green-HD-Wallpapers.jpg

V

vredensgnag

Gjest
    Vi fisefine frognertantene har visst dette en stund. Jeg vokste heldigvis opp med en ekstremt matbevisst mor, og fikk det inn fra barnsben av. Mesteparten av det som ligger i frysediskene er drittmat, og det er på tide at man fikk oppmerksomhet rundt dette.

Likte dette fra artikkelen:

Han (Pollans) skiller nemlig mellom «mat» og «matlignende substanser».I den siste kategorien plasserer han ferdigmaten, farseproduktene, så godt som alle de andre «produktene» som matindustrien spyr ut, som erstatning for ingredienser og råvarer. Drittmaten, om du vil. Skillet mellom disse to kan noen ganger være vanskelig, og kan virke akademisk. Men Pollans definisjon er enkel: Det han kaller mat er ting hans bestemor ville gjenkjent som mat: Planter, fisk og dyr.

V

vredensgnag

Gjest
    Hestekjøtt kan være meget godt, og tjener i denne saken kun som distraksjon fra hva det virkelig gjelder.
    Omtrent som når man i en tråd om jug i markedsføring av HiFi ender opp med å diskutere om det er forskjeller på kabler, som distraherer fra at det er en rekke skurkeprodusenter som juger om hva komponentene deres kan. (Mens ærlige produsenter, som ikke får seg til å lyve, ikke blir lagt merke til.)

Kamerat i går kveld: Folk eter og driter, så hvorfor skal jeg bry meg om de velger å ete drit?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    det skulle ikke forundre meg om det er bikkjekjøtt i disse produktene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Starbucks lager ganske tynn og kjedelig kaffe, ofte bare varm melk med litt kaffesmak. Passer best for barn. Men søppel er det vel ikke, det er vel stort sett laget av kaffebønner, melk og sukker.

Poenget er vel igjen at Norge er et av de landene på kloden med høyest prisnivå på det vi spiser og drikker, og likevel har vi ekstrem monopolisme og elendig utvalg... og vanlige mennesker opplever at ekte mat er så dyrt at de må spise søppel for å ikke gå personlig konkurs.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.612
    Torget vurderinger
    23

Hund er godt - har spist det ved flere anledninger, og når jeg en sjelden gang treffer på en chow-chow her i Norge så får jeg skikkelig "vasskjeft"

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Hund er godt - har spist det ved flere anledninger, og når jeg en sjelden gang treffer på en chow-chow her i Norge så får jeg skikkelig "vasskjeft"
    tviler ikke et sekund på at hund er snadder. gleder meg til å smake. med bikkjekjøtt mener jeg villbikkjekadavre fra romania for. eks. ola dunk er et takknæmlig offer

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn