weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.210
Men du skjønner at det norske prisnivået ikke er polets feil?
Det har jeg aldri hevdet heller.Men du skjønner at det norske prisnivået ikke er polets feil?
Mange gode viner på den listen!
For mor skyld gikk jeg inn på bilka.dk akkurat nå for å se på vinpriser der.Jeg pleier å kjøpe vin til sånn ca 140-170 kr for da opplever jeg at jeg får bra kvalitet uten at det blir ekstravaganse. Det jeg vil kalle vanlige viner. Disse vinene koster som regel omlag det samme i Norge som i andre land, har jeg lagt merke til når jeg har googlet.
Mange gode vinhandlere i Dammark også, og mange steder der man kan bestille på nettet og få levert akkurat det du måtte ønske.Mye fæl vin å drikke seg full på. Nei takk. Dagligvarevin i DK ikke bra
Jada. Men når man diskuterer Vinmonopolet så diskuterer man gjerne også det avgiftsregimet det er en del av, og norsk alkoholpolitikk som det representerer.Det er ikke vinmonopolet som bestemmer avgiftene (og dermed i praksis prisene).
mange bra vinhandlere men dyrt for kvalitet dog mye bra tilbud supervin.dk er meget bra. Kjøpt mye tilsølt toppvin til billig penge ( knuser og vinen renner ut over andre flasker) rema, netto, meny , føtex osv er det dårlig utvalg og tildels dyrt. Egendesignet ripasso og etterligninger tar mye plass i hyllene. Nevnte vinhandler konkurrer med et godt pol og vel så detMange gode vinhandlere i Dammark også, og mange steder der man kan bestille på nettet og få levert akkurat det du måtte ønske.Mye fæl vin å drikke seg full på. Nei takk. Dagligvarevin i DK ikke bra
Her er en jeg liker godt og har handlet endel i tidligere.
https://hos-walter.dk
Selv om utvalget i en tilfeldig butikk ikke er all verden er det i alle fall utrolig mye bedre enn i Norge der utvalget er null, og det er aldri vanskelig å få tak i mer eksklusive saker om man ønsker det. I Danmark er det noe for enhver smak og lommebok. Men det er aldri slik at rikingenes preferanse går ut over vanlige menneskers mulighet til å kjøpe noe som passer deres smak og lommebok. Hånlig nedlatenhet over mennesker som drikker "skvip" til under 500 kroner flasken opplever man lite av der. Dansker er rausere som folkeslag slik.
hva har dette med polet å gjøre?For mor skyld gikk jeg inn på bilka.dk akkurat nå for å se på vinpriser der.Jeg pleier å kjøpe vin til sånn ca 140-170 kr for da opplever jeg at jeg får bra kvalitet uten at det blir ekstravaganse. Det jeg vil kalle vanlige viner. Disse vinene koster som regel omlag det samme i Norge som i andre land, har jeg lagt merke til når jeg har googlet.
Her er side 1 på rødviner.
... så kan du sammenligne med prisene hos Statens Vinmonopol i Norge.
Vis vedlegget 561925
https://www.bilka.dk/vin-spiritus/vin/roedvin/pl/roedvin
Det viser hva alternativet kan være. Danmark er vårt nærmeste friske naboland og de er som folk ikke så forskjellig fra oss. Økonomien er også sammenlignbar. Da er det interessant å vise eksempel fra en stor dagligvarebutikk i Damnark hva angår priser og utvalg siden mange har lagt seg til den vrangforestillingen at hvis polet forsvinner så vil de bare få 20 flasker på Rema å velge i.hva har dette med polet å gjøre?For mor skyld gikk jeg inn på bilka.dk akkurat nå for å se på vinpriser der.Jeg pleier å kjøpe vin til sånn ca 140-170 kr for da opplever jeg at jeg får bra kvalitet uten at det blir ekstravaganse. Det jeg vil kalle vanlige viner. Disse vinene koster som regel omlag det samme i Norge som i andre land, har jeg lagt merke til når jeg har googlet.
Vis vedlegget 561925
Ta en tit på alko skade talleneDet viser hva alternativet kan være. Danmark er vårt nærmeste friske naboland og de er som folk ikke så forskjellig fra oss. Økonomien er også sammenlignbar. Da er det interessant å vise eksempel fra en stor dagligvarebutikk i Damnark hva angår priser og utvalg siden mange har lagt seg til den vrangforestillingen at hvis polet forsvinner så vil de bare få 20 flasker på Rema å velge i.hva har dette med polet å gjøre?For mor skyld gikk jeg inn på bilka.dk akkurat nå for å se på vinpriser der.Jeg pleier å kjøpe vin til sånn ca 140-170 kr for da opplever jeg at jeg får bra kvalitet uten at det blir ekstravaganse. Det jeg vil kalle vanlige viner. Disse vinene koster som regel omlag det samme i Norge som i andre land, har jeg lagt merke til når jeg har googlet.
Vis vedlegget 561925
Danmark behandler sine innbyggere med mer respekt enn Norge, og de fratar ikke vanlige mennesker retten til å handle en flaske vin i butikken utelukkende fordi rikfolk og snobber skal få meske seg med dyre viner under markedspris og lange postordrelister. I Danmark er vanlige mennesker i fokus, og det er viktigere at de får lov til å kjøpe en bokkøl på kiosken enn at rikinger og tilreisende får avslag på dyre slottsviner på det statskontrollerte monopolutsalget.
Det gir liten mening å snakke om å oppheve monopolsituasjonen hvis vi ikke ser på konkrete eksempler på hvordan borgere i våre naboland har det. Danmark, UK, Tyskland, Belgia, Nederland etc. Igen av dem har denne umyndiggjørende statsmonopolismen, og samtlige har et bedre avgiftregime. Eksempler til etterfølgelse.
Sverige derimot er en anstalt, og som også denne gangen kun er egnet til skrekk og advarsel for politiske vannstyre og sneversynt ideologi.
189:- på SystembolagetDet er ikke vinmonopolet som bestemmer avgiftene (og dermed i praksis prisene). Dessuten er det ikke lov med salg på alkoholholdige varer i Norge. Det er det ikke Vinmonopolet som bestemmer.
Ordinær pris på Faustino I i Danmark er 179 DKK - 242 NOK (årgang ikke oppgitt). På vinmonopolet koster den 240 NOK (det er årgang 2008 ).
De har 250 rødviner i butikken. Vinmonopolet har 10473 ...
Hvis du ser på ordinære priser så er det ikke store forskjellen på Norge og Danmark. De billigste er mer å regne som matvin enn drikkevin. Det må vel også gjøres oppmerksom på at siden du viser er bestilling/netthandel på vin. Den vanlige, fysiske, Bilka har ikke det utvalget.For mor skyld gikk jeg inn på bilka.dk akkurat nå for å se på vinpriser der.Jeg pleier å kjøpe vin til sånn ca 140-170 kr for da opplever jeg at jeg får bra kvalitet uten at det blir ekstravaganse. Det jeg vil kalle vanlige viner. Disse vinene koster som regel omlag det samme i Norge som i andre land, har jeg lagt merke til når jeg har googlet.
Det er jo to sider av samme sak egentlig. Begge deler handler om å forhindre fri konkurranse.Det er merkelig at Gjestemedlem som så stor motstander av matkjedene og hvordan disse har ødelagt mye av dagligvaremarkedet er så negativ til polet, en faghandel som er spredd over hele landet, og argumenterer for at matkjedene skal ta også dette markedet.
Volumet du sikter til er ikke noe annet enn å stjele fra de fattige og gi til de rike, for å snu en floskel på hodet. Flå de fattige for at de rike skal få avslag i forhold til markedspris for fjonge viner.Bortsett at en faghandel i hver en krok i landet krever et visst volum, dette grunnlaget forsvinner med din løsning. Når man ser på hvordan markedet for mat og drikke (ikke) fungerer idag burde ikke det være vanskelig å se.
Ja det koster penger. Men hvorfor skal ikke kjøperne av fjonge viner betale det de koster å skaffe dem da? Hvorfor skal man ta penger fra de som ikke har råd til mer enn 150 kr for en flaske vin... hvorfor skal de sponse luksusforbruket fra de som faktisk har råd til å betale det det koster å slukke sin tørst?Joda, vi har post i Norge. Men logistikken og kapitalen som ligger bak vinmonopolet kjempeutvalg med lagervarer koster penger. Det er heller ikke gitt at det blir billigere på ræva1000. En stor del av prisen på en vanlig flaske vin er alkoholavgifter.
Det er ikkje så merkeleg. Deffe preikar erkekonservativt prinsipprytteri med liberalisme som halleluja. Mange høgrefolk skal privatisere koste kva det koste vil, noko som like gjerne går ut over forbrukarane og kvaliteten som det motsette. Og då er det prinsippet som gjeld, sjølv om det fører oss til helvete.Det er merkelig at Gjestemedlem som så stor motstander av matkjedene og hvordan disse har ødelagt mye av dagligvaremarkedet er så negativ til polet, en faghandel som er spredd over hele landet, og argumenterer for at matkjedene skal ta også dette markedet.
Du drikk vel helst eplecider, Deffe?Ja det koster penger. Men hvorfor skal ikke kjøperne av fjonge viner betale det de koster å skaffe dem da? Hvorfor skal man ta penger fra de som ikke har råd til mer enn 150 kr for en flaske vin... hvorfor skal de sponse luksusforbruket fra de som faktisk har råd til å betale det det koster å slukke sin tørst?Joda, vi har post i Norge. Men logistikken og kapitalen som ligger bak vinmonopolet kjempeutvalg med lagervarer koster penger. Det er heller ikke gitt at det blir billigere på ræva1000. En stor del av prisen på en vanlig flaske vin er alkoholavgifter.
Jeg forstår ikke denne nesegruse beundringen for lengden på bestillingsutvalgslisten. Det er jo bare blår i øynene for folk som blir rundstjelt for å finansiere fiffens luksusforbruk.
er dette løgnen du rir på, eller har du belegg ut over tastetrykk?Jeg forstår ikke denne nesegruse beundringen for lengden på bestillingsutvalgslisten. Det er jo bare blår i øynene for folk som blir rundstjelt for å finansiere fiffens luksusforbruk.
Jeg er litt kresen på eplesider. Det er alt for mye alkoholisert brus som selges som sider i Norge, og alt for lite god vare. Det aller meste som selges på bokser i Norge er i den kategorien og egner seg best for tenåringer. Samme gjelder oversøte flasker fra Hardanger.Du drikk vel helst eplecider, Deffe?
Ikke det jeg mener i alle fall. Det er mer det å se ned på de som ikke er kresen på vin som undermennesker som drikker "skvip".... bare for å "bli full", i motsetning til deres edle nytelse av livets druer.Og når man er kresen på vin er man fiffen åpenbart. For et debatt i å!
å gjenta en løgn gjør den ikkke sannere.Min vinkling på dette er at jeg ikke liker at menigmann skal måtte betale dyrt for enkle dråper for at de velbesmakte skal få handle under markedsverdi. Jeg tror og håper at du ser hva jeg sikter til.
Hva er det du surrer med nå? Alkoholavgiften er lik, uansett hvor mye vinen koster inn til landet. Hvis vi skal følge din logikk så er Tesla-kjøperne sponset på bekostning av Hyundai i10-kjøpere. Hvorfor skal fattiglappene sponse fiffens bilkjøp?Ja det koster penger. Men hvorfor skal ikke kjøperne av fjonge viner betale det de koster å skaffe dem da? Hvorfor skal man ta penger fra de som ikke har råd til mer enn 150 kr for en flaske vin... hvorfor skal de sponse luksusforbruket fra de som faktisk har råd til å betale det det koster å slukke sin tørst?Joda, vi har post i Norge. Men logistikken og kapitalen som ligger bak vinmonopolet kjempeutvalg med lagervarer koster penger. Det er heller ikke gitt at det blir billigere på ræva1000. En stor del av prisen på en vanlig flaske vin er alkoholavgifter.
Jeg forstår ikke denne nesegruse beundringen for lengden på bestillingsutvalgslisten. Det er jo bare blår i øynene for folk som blir rundstjelt for å finansiere fiffens luksusforbruk.
Jeg har lagt ut regnestykket, dette viser at det ikke er belegg for påstanden.å gjenta en løgn gjør den ikkke sannere.Min vinkling på dette er at jeg ikke liker at menigmann skal måtte betale dyrt for enkle dråper for at de velbesmakte skal få handle under markedsverdi. Jeg tror og håper at du ser hva jeg sikter til.
Har du belegg?