Diverse Hvorfor så lite Electrocompaniet entusiasme?

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
850
"HiEnd" markedet er veldig lite i norge mens tilbudet er meget stort. Det er ikke bare bare å lansere DP igjen å tjene penger på det.
Ting som Ec living,Sonos og Bang &Olufsen spesielt kanskje selger mye på design og nå er lydkvaliteten også på et veldig høyt nivå.Høyt nok til å imponere garvede hifi folk til å med.
Da burde de vel heller ikke kjøpt DP om de ikke ønsket å selge produktene ;)
Det selges andre produkter i Norge i samme prisklasse vi snakker om her som f.eks Gryphon så det at enkelte kjøper Sonos eller B&O tror jeg ikke er en grunn til at ikke EC kunne hatt slike forsterkere i produksjon.

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
829
Sted
Bergen
"HiEnd" markedet er veldig lite i norge mens tilbudet er meget stort. Det er ikke bare bare å lansere DP igjen å tjene penger på det.
Ting som Ec living,Sonos og Bang &Olufsen spesielt kanskje selger mye på design og nå er lydkvaliteten også på et veldig høyt nivå.Høyt nok til å imponere garvede hifi folk til å med.
Da burde de vel heller ikke kjøpt DP om de ikke ønsket å selge produktene ;)
Det selges andre produkter i Norge i samme prisklasse vi snakker om her som f.eks Gryphon så det at enkelte kjøper Sonos eller B&O tror jeg ikke er en grunn til at ikke EC kunne hatt slike forsterkere i produksjon.
Neida,men det er ikke dumt at ec satser i Living segmentet.Dette gir en ny giv til merkevaren blant "vanlige folk"og flere kan få lyst til å gå oppover Ec stigen ?

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Det er sikkert også dem som mener/tror at EC kjøpte DP for å legge en konkurrent død (hostile takeover), men dette er nok ikke korrekt. Mitt inntrykk er at det fantes substansielle planer om å videreføre DP som en egen produktportefølje på den tiden og man får bare vente og se om det skjer noe på denne fronten, sett i lys av dagens marked.

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
850
Det er sikkert også dem som mener/tror at EC kjøpte DP for å legge en konkurrent død (hostile takeover), men dette er nok ikke korrekt. Mitt inntrykk er at det fantes substansielle planer om å videreføre DP som en egen produktportefølje på den tiden og man får bare vente og se om det skjer noe på denne fronten, sett i lys av dagens marked.
Enn så lenge så er det jo slik det har blitt, en direkte konkurrent som ble kjøpt opp og lagt død. Er vel ikke så mange som vet hva som egentlig var hensikten, men de hadde vel alle muligheter til å fortsette produksjonen og det ville helt sikkert ikke blitt solgt noe mindre av DP enn tidligere med et større apparat

Sist redigert:

anderstollefsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
153
Sted
Ålgård
Torget vurderinger
3
Printene blir satt sammen på West Control, som eier Ec. Ec holder til i samme bygg på Tau. Resten blir skrudd sammen i samme lokale. Har vært der flere ganger.
EC blir vell ikke "laget" i Norge lengre, men satt sammen i Norge heter det vell.
Alt kommer til Norge fra det store utland, ferdig loddet print. Kun satt sammen i Norge.
Eller sitter jeg her med feil info?
Printene blir satt sammen på West Control, som eier Ec. De holder til i samme lokalene på Tau. Resten blir satt sammen i samme lokalene. Har vært der flere ganger..
Nevn en Norsk produsent av kretskort (ikke hjemmeetset), eller en Norsk produsent av transistorer, resistorer, dioder, etc etc.. Alt av print blir også sammensatt på Tau.
Tøvete argument. Ser man slik på det ble da ikke Tandberg made in Norway heller.
Printene kommer ferdig loddet fra utlandet, stemmer ikke dette?
Det var da det de sa til meg når jeg snakket med de på messe i Horten for en del år tilbake.
Så går det ann å holde en normal tone, "tøvete argumenter" og lignende kan vi la ligge.
Vi er da voksene mennesker, er vi ikke?
Det er slikt som lager støy her på sentralen.
Har aldri disset EC på noen måte.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Enn så lenge så er det jo slik det har blitt, en direkte konkurrent som ble kjøpt opp og lagt død. Er vel ikke så mange som vet hva som egentlig var hensikten, men de hadde vel alle muligheter til å fortsette produksjonen og det ville helt sikkert ikke blitt solgt noe mindre DP av DP enn tidligere med et større apparat
Må vel innrømme at ting ikke ser lyst ut, gitt at DP linjen nå er fjernet fra EC hjemmesiden.

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
282
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Jeg hadde EC 4.8 og AW120DMB forsterkersett i sin tid med B&W 703 høyttalere og Primare DVD30 spiller. Liker lyden av Electrocompaniet og hørt mye musikk på dette merket. Men enig i at effekttrinnet var en tanke for svakt til å drive 703 skikkelig. Byttet senere til Burmester 051 forsterker, da med andre høyttalere. Og lyden fikk et større dreiemoment og mer elegant og oppløst, tross reduksjon i antall Watt. Har også prøvd EMP-1/M multispiller, som var absolutt grei nok, men valgte Primare BD32 framfor denne. Hvis jeg hadde kjøpt noe fra EC i dag, ville jeg gått for EMC 1 MK 3 for HDCD og SACD.

Nå har Electrocompaniet akkurat lansert ECM 1 Music Player som virker veldig spennende med høykvalitets DAC og streamer i én boks, med høyt utviklet grensesnitt og muligheter. Så de bør kunne hevde seg blant mange kjøpere også i dag. Da må de også få rikelig med tester og omtaler fra norsk Hi-Fi presse, gjerne sammenlignet direkte med Hegel og andre merker.
Electrocompaniet ECM-1 - Music Player m/DAC - DYNABEL AS

M

MusicBear

Gjest
Nå har Electrocompaniet akkurat lansert ECM 1 Music Player som virker veldig spennende med høykvalitets DAC og streamer i én boks, med høyt utviklet grensesnitt og muligheter. Så de bør kunne hevde seg blant mange kjøpere også i dag. Da må de også få rikelig med tester og omtaler fra norsk Hi-Fi presse, gjerne sammenlignet direkte med Hegel og andre merker.
Electrocompaniet ECM-1 - Music Player m/DAC - DYNABEL AS

Denne her - til rundt 25.000 med streamer og DAC i EC kvalitet - må da lngt på vei være en av bransjens gullfunn om dagen.

Samtidig som den ikke en gang står i lista til hoved salgsleddet SØVNGARDEN...

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hvilken pre passer best til Electrocompaniet sine amper?
Gode matcher jeg har hørt er PS Audio BHK, Octave HP300SE og Nagra Jazz.

Tror mye av grunnen til at EC ikke er i vinden i "high-end" miljøet her er mangel på en skikkelig preamp.

Trist at de la ned DP, kunne vel nesten tatt DP C1s og satt på EC klister?
Slik jeg ser det var Preludeserien ingen suksess og finanskrisen hjalp vel ikke akkurat på salget, og dermed var kassen tom for utvikling av DP :(

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Prelude er borte, så den var nok et tapsprosjekt. Når det kommer til preamper, ECs akilleshæl, hvorfor ikke rebadge en av DPs mer vellykkede design istedenfor å fortsette med sine egne mindre vellykkede? Tror kanskje fraværet av en pre som yter i samme klasse som resten av utstyret ville gjort noe for imaget hos freaks.

M

MusicBear

Gjest
Har hørt 4.8 på Nemo og det låt aldeles praktfullt flott! Men jeg har ikke sammenlignet 4.8 direkte med noe annet.

Hører noen sier masse av EC sitt program er utviklet og fintunet siste årene, men om det er prat eller fakta aner jeg lite om.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.437
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Forsterkere i High End klassen er vanskelig å gjøre god butikk av. Selv Mark Levinson med et stort maked gikk under og ble overtatt av nye eiere.
I DP sine sluttrinn er komponent kvalitet og pris så høy at det er vanskelig å tjene penger. I tillegg er det slik at forsterkerenes objektivt sett svært høye kvaliteter som ekstremt lav forvrengning (tre nuller etter komma), skyhøy dempingsfaktor, ingen global tilbakekobling m.m. ikke verdsettes eller forstås i tilstrekkelig grad.
Smakstilnærming gjør at alt er bra eller dårlig alt etter personlige subjektive preferanser i det enkelte oppsett. Kvalitet koster men lønner seg da ikke.
At EC etter hva jeg forstår har benyttet DP teknologien i sin nye RIAA er dog et lyspunkt.

Final

M

MusicBear

Gjest
Forsterkere i High End klassen er vanskelig å gjøre god butikk av. Selv Mark Levinson med et stort maked gikk under og ble overtatt av nye eiere.
I DP sine sluttrinn er komponent kvalitet og pris så høy at det er vanskelig å tjene penger. I tillegg er det slik at forsterkerenes objektivt sett svært høye kvaliteter som ekstremt lav forvrengning (tre nuller etter komma), skyhøy dempingsfaktor, ingen global tilbakekobling m.m. ikke verdsettes eller forstås i tilstrekkelig grad.
Smakstilnærming gjør at alt er bra eller dårlig alt etter personlige subjektive preferanser i det enkelte oppsett. Kvalitet koster men lønner seg da ikke.
At EC etter hva jeg forstår har benyttet DP teknologien i sin nye RIAA er dog et lyspunkt.

Final

Hvilken av dagens produsenter mener DP folket evt. lager like gode saker anno 2018 som Leif bød på?

M

MarkusH

Gjest
Det er såpass mye bra der ute, for min del har prisen mye å si, samt utseende. Gull? Nei takk, vil helst ha svart/grått, så minimalistisk utseende som mulig (som fattern sa "færrest mulig knapper"), derfor jeg liker det jeg har i dag, fjernkontroll i stål med tre knapper. :D

Hadde nok vært mer aktuelt for meg med grå/sorte knapper og volumhjul, samt børsta metallfront. Gamle EC1 er mer noe for meg, begynner å bli billige også. :)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Elcomp var starten på min karriere innen HiFi. Første settet jeg hadde etter en alt i en boks. Siden har det vert flere EC komponenter innom. Drømmer fremdeles om EC 180 og 400 blokkene. Da jeg innbiller meg at det vil matche høyttalerene mine. Og også at det slutter ringen.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.331
Sted
Smurfeland
Den komponenten som kanskje har gitt meg mest eierglede og godfølelse var en ECI-1, den første integrerte de kom med. Min hadde svarte knapper og volumhjul og det så skikkelig lekkert ut sammen med gjennomsiktig akryl og svart bakgrunn. Skulle ønske de hadde beholdt den stilen og ikke implementert messing som et designelement. Forsterkeren låt deilig og varmt, men den var litt slapp i bunnen og kanskje ikke den kjappeste lyden jeg har opplevd. Det var vel sånn min hifi-karierre startet når jeg bestemte meg for å bytte den ut i jakten på bedre lyd. Hadde jeg hatt vett til å bare beholde den og være fornøyd kunne jeg spart meg ganske mange frustrasjoner og ikke minst penger oppgjennom årene som fulgte. :) Har ikke opplevd helt den samme gode følelsen med noen hifikomponenter siden, så jeg har fortsatt en soft spot for både akryl og Electrocompaniet.

Topp Bunn