Hvorfor skal man ikke ta med fingra på rør?

Makofoed

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Hei,

Jeg ønsker å få gode fakta på hvorfor man ikke skal ta med fingra på rør?

De blir overhodet ikke varme nok til at fettet fra fingrene kan få røret til å sprekke, ei har de så høy impedans at saltet kan påvirke karakteristikken(Riktig nok enkelte rør som brukes i elektrometer, men det er langt fra audio).

Jeg har aldri brukt hansker på rør og jeg har byttet j* mange. Jobber deltid som service elektroniker og vi får inn utrolig mye rørbasert musikkutstyr.

Grunnen til tråden er at jeg nok en gang fikk se dette på en hjemmeside og ble faktisk en smule provosert...

Mvh
Mags
 
U

utgatt60135

Gjest
I min bransje er det fy-fy å ta på pæra når den skal skiftes i lyskasteren. Grunnen er at fettet skaper mer varmegang. Jeg vil ikke tro at rør skaper så mye varme at det har så mye å si men jeg synes det er en enkel og god ting å ikke ta på rørene.

Eks-service tekniker.
 
K

kbwh

Gjest
Jepp. Fettet lagrer energi og demper også varmeutstrålingen fra røret, slik at arbeidstemperaturen øker (litt) og levetiden (kanskje) går ned. Rørdempere har forresten også en slik bieffekt.
 

Makofoed

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Hei igjen,

Godt mulig at fettet øker varmen noe, men jeg tviler sterkt på at det er nok til å senke levetiden noe. Hvis noen av dere har vært inne i Vox AC30 eller Orange forsterkere så vil man se noen rør som har det varmt! Jeg tror det er mer viktig at rørene har godt med luft rundt seg enn litt fett på kolben.

I lyskastere skjønner jeg veldig godt at man ikke skal ta på pæra, det gjør jeg heller ikke. Men det er ganske stor temp. forskjell på ei halogenpære(Eller gass utladings lampe) og et radiorør.

Valentino: Vet du hvor mye temp'en øker? Tipper en grad eller 2 jeg.

Mvh
Mags
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.157
Antall liker
5.068
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det er først og fremst rør (og andre glødelamper) som blir svært varme at det er viktig å unngå "belegg" som hidrer varmeutstråling og andre uønskede effekter. Rør som ikke blir varme (1 watt eller 3) er det normalt ikke noe problem med.
Med totalt anode + gløde tap på over 20-30 watt vil jeg anbefale å benytte hansker eller bomullklut.
Men har du ikke noe problem med dette, så lag ikke noe heller ;)
 
K

krille_krokodille

Gjest
Det er uansett en sånn ting man "bare gjør", at man enten bruker hansker eller kun håndterer rør ved å holde rundt plastsokkelen for å unngå hotspots og potensiellt nedsatt levetid på rør, som følge av feite fingeravtrykk.

Jeg hadde vaffal klaget og blitt ganske vanskelig hvis jeg hadde hatt gitar-ampen min (som forøvrig blir plenty varm nok), inne til service og fått den igjen med masse grisete fingeravtrykk på tubene mine.
 

Makofoed

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Hei,

Audiomix, kan godt hende at du har et poeng der, men som du sier, jeg skal ikke lage meg et problem.

Krille-krokodille, hvordan stiller de seg til at du lager på service verkstedet? Bare litt nysgerrig.

En annen viktig ting er vel at man ikke bør lage en tråd når man er provosert. Denne tråden er vel igrunnen ganske unødvendig da jeg ikke har noen planer om å ikke ta på rørene bortsett ifra visse tilfeller.
Beklager!

Mvh
Mags
 
K

krille_krokodille

Gjest
Hei,

Krille-krokodille, hvordan stiller de seg til at du lager på service verkstedet? Bare litt nysgerrig.

Mvh
Mags
Det har aldri vært en aktuell problemstilling, de som har vært inni forsterkeren min er oppegående og profesjonelle teknikere som vet hva de driver med, og som holder fingra unna steder de ikke skal være.
De er også veldig hyggelige og imøtekommende, jeg fikk et helt nytt sett med utgangsrør ( 4 stk. Sovtek 6L6 GC) som kompensasjon for at bias'en var satt litt høyt den gangen jeg kjøpte forsterkeren. Jeg har altså ikke noe anstrengt forhold til serviceteknikere, snarere tvert i mot.
Jeg sier bare at hvis... ;)
 

Makofoed

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Hei,

En ting jeg glemte å nevne er at jeg pleier å tørke av røra før eieren får tilbake forsterkeren, det er for å forhindre at folk som ser bak tror de har fått enten brukte rør eller lingende.

Dessuten er det ikke fint med rør som har fingermerker, det er jeg enig i, men jeg tror ikke de skader noe.

Mvh
Mags
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
161
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Årsaken til at man ikke skal ta på rør er at at fettet fra fingrene inneholder syrer. Sammen med den høye overflatetemperaturen på rørene kan man få en etsing av glasset. Fettet har liten/ingen påvirkning for temperaturen på røret.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.157
Sted
'
Årsaken til at man ikke skal ta på rør er at at fettet fra fingrene inneholder syrer. Sammen med den høye overflatetemperaturen på rørene kan man få en etsing av glasset. Fettet har liten/ingen  påvirkning for temperaturen på røret.
Er det et praktisk problem? Glass er jo rimelig resistent mot syrer, de fleste syrer kan jo både lagres og kokes i glass bortsett fra fluss-syre (og sikkert noen andre eksotiske syrer). Hva mener du dette syreangrepet kan føre til?

Jan E Veiset
 

Horn

Medlem
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
28
Antall liker
0
:) Kjøpte røyr eingong som eg fekk tilsendt i trekasse
med røyra nedfelt i skumgummi og eit par bomullshanskar lagt ved,kjekt det.
Det er vel ikkje nokon praktisk grunn til å bruka hanskar
ved røyrskifte,men det blir litt høgtidligare.
Dei fleste av oss (røyrfolk) skiftar ikkje røyr så ofte ,
eit røyrskifte er ofte dyrt og spennande ,så dersom nokon vil gjera litt ekstra ut av det ,så værsegod.


T+A kabel til A88T kabel til Klipsch La Scala
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.157
Antall liker
5.068
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det er nok ikke stasen ved å bytte rør som gjør at hansker anbefales. Men nettopp som nevnt noen steder at det ikke skal avsettes fingermerker / fettmerker på glasset. Glasset tåler dette og nesten alt annet av kjemikalier, men dersom fett og støv brenner seg fast i overflaten endres den termiske emisjonen gjennom glasset. Den reduseres. Det kan oppstå temperaturforskjeller og glasset / røret kan gå kaputt. I teorien.....
Lite aktuelt på "normale" audiorør. Men ved høytemperatur glødelamper, prosjektorlamper, lyskilder til kinomaskiner osv. skal en ikke avsette fingermerker eller annet fettholdig smuss. Alt med glasskolbe som blir "ekstremt" varmt. Altså langt over det vi opplever ved "miniwatt", etc.
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
161
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Er det et praktisk problem? Glass er jo rimelig resistent mot syrer, de fleste syrer kan jo både lagres og kokes i glass bortsett fra fluss-syre (og sikkert noen andre eksotiske syrer). Hva mener du dette syreangrepet kan føre til?
Ulike glasstyper har ulike kjemiske og fysiske egenskaper. F.eks borosilikat glass brukes mye i labutstyr pga kjemisk bestandighet. Ved så høy temperatur som man har på overflaten av rør vil en syre kunne korrodere glasset. Hvis det etses porer i glasset kan det begynne å lekke inn luft og levetiden på røret går drastisk ned.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Hva er "for varmt arbeidstemperatur til å ta i med fingrene" sånn cirka? Har en 30 år gammel Marshall gitar-amp som blir utrolig varm når det fyres litt ekstra på den, kan ikke ta på beskyttelses gitteret på toppen av forsterkeren etter noen minutter. Tror det står en eller annen type Phillips EL34-rør i denne (4 stk.).

Har kun skiftet rør 1 gang på den, men brukte da fingrene....burde kanskje brukt handsker?
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Mulighetene er nok store for at den skal være så varm. Det som blir hevdet her er at fettet påvirker de termiske egenskapene til glasset, ikke at rørene på noen måte endrer karakteristikk eller driftstemperatur.
 
Topp Bunn