Tror det har litt med tilgang på info å gjøre. Husk at selgerne og butikkene var et naturlig knutepunkt for oss tidligere og den kulørte presse var vår bibel. I dag kommuniserer vi temmelig uavhengig med hverandre.
Ja, slike debatter kan kanskje virke litt på sikt, men jeg har nok større tro på eksemplets makt. Mange her inne som viser frem imponerende rom med gode dokumenterbare egenskaper, ispedd vitnemål fra besøkende. Det er det som driver den positive utviklingen mest, etter mitt syn. Gutter som
@The Shy ,
@OMF,
@Bergfinn, bare for å nevne noen ytterst få
Jeg tenker også at eksempelets makt er stor. Her et eksempel på hvordan jeg opplever at det er lett å tråkke feil rundt tekniske ting;
Stort sett begynner en søken etter svar med et kjapt Google-søk, la oss si "sibilant i diskant".
Første svar som dukker opp er en tråd på HFS hvor en bruker opplever overdreven/plagsomme sibilanter fra platespilleren etter å ha mistet nålen i bakken.
hei. Har undersøkt problemene jeg opplever med platespillern min, men ønsker å beskrive min egen situasjon for bedre å kunne feilsøke problemet. Har en - Argon tt-1 - cambridge 551p RIAA - Ortofon 2M Blue pickup - og spiller dette gjennom mine adam a5x studio...
www.hifisentralen.no
Som hypotetisk helt uvitende om vinyl er jeg mottakelig til å tro det som skrives i de første postene at nålepress, sliping, vinkel, timing i riller, dårlig PU eller, overraskende nok, kabler er potensielle problemstillinger som kan være årsaken. Som nybegynner i vinyl-verdenen vil jeg umiddelbart få presentert en rekke med ting som både kunne og burde vært bedre. Bare av å snuble innom en tilfeldig tråd som ikke har noe med meg å gjøre vil jeg få et ublidt møte med oppgraderingsspøkelset fordi det lages et bilde av at alt skulle vært tenkt på og optimalisert.
I eksempelet her har det blitt nevnt et problem og alle mulige løsninger representerer en sidevei som kan eller ikke kan være en alternativ sti til målet. Det skal en del til med egeninnsats for å nøste opp i alle disse sidesporene, skjønne hva de handler om og hvilke konsekvenser de potensielt kan få for lyden - og det kan for mange være altfor tungt, tidkrevende eller kjedelig å sette seg inn i alt mellom himmel og jord.
Så da er det gjerne en kjappere og enklere utvei å høre litt på en kar her, en kar der og forsøke å kjøpe/bytte seg ut av problemet. For det å
finne problemet er krevende og krever kunnskap som ikke nødvendigvis er bare bare å finne ut av.
Det er med andre ord (forhåpentligvis) ikke intelligensen som er årsaken til at jeg ender opp med ny gullforgylt pick-up kabel og spesialslipt-av-blå-diamant nål for å bøte på sibilanter når det egentlige problemet er en 5 dB stigning i frekvensresponsen fra 2 kHz-10 kHz.
Det er en blanding av ukritisk sortering av informasjon og ukritiske velmenende råd fra andre entusiaster/autoriteter samt en liten dæsj manglende teknisk kunnskap til å skille snørr og bart.
Kombiner det med betalingsvilje, så skeier det fort avsteds til skogs. Vetta faen om jeg finner veien tilbake igjen noensinne