hvorfor stoppe islamistene?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nei, men jeg fikk med meg at det handlet om sykefravær. Å skyfle regningen over på arbeidsgiver er å ta fatt i helt feil ende. Det skal lønne seg å jobbe, følgelig burde utbetaling ved sykefravær vært (betydelig) mindre enn normal lønnsutbetaling. Det er eneste måte å begrense fraværet på.
Det handlet om Imamene i moskeene i Oslo.
- tilhenger av flerkoneri
- fornekter at Bin Laden står bak 9/11, London, Madrid, etc
- preker Talibanlignende tolkninger av Koranen.

www.nrk.no/brennpunkt/

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Beklager, tok feil av Brennpunkt og Standpunkt.

Moskéer burde selvsagt ikke fått noen som helst offentlig støtte. Miljøer som predikerer slike holdninger som du nevner bør i det minste overvåkes av POT, man burde muligens også aktivt søke å oppløse dem, slik man gjør med kriminelle gjeng- og MC-miljøer.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja jeg så brennpunkt, og jeg må ærlig talt si at dette er i ferd med å skremme vetet av meg.
Dette skulle være en av de “bedre” så vidt jeg forsto? Han snakket godt norsk, var ganske ung og framsto som forholdsvis fredelig, og dette var mannen de sendte ut for å roe muslimer i andre land. Men så forkvaklet som han faktisk viste seg å være når han “avslørte” seg så er det skremmende at det er slike som han som driver med opplysning overfor muslimene i Norge. Han kunne ikke håndhilse på en kvinne, hva gjør han den dagen han havner på sykehus, hvem skal få pleie han der?
Han avviste at det var muslimer som stod bak terroren, dette var kun beskyldninger  fra media. Han sa at det fantes ikke moderate muslimer, dette var noe media hadde funnet på. Flerkoneri var han jo selvsagt for, mange muslimer har jo også flere koner, om de ikke er registrert som det her. De lever som “enslige mødre” og får ekstra tilskudd, genialt.
Man kunne ikke være bare litt muslimsk, man måtte ta hele pakken, og å lure på om man kunne slippe unna noen påbud siden vi tross alt lever i 2006, nei det var utenkelig. Jenter måtte begynne tidlig med hijab, alle de viste fra gruppen 5-9 år brukte dette, for det ville være problematisk å få det på de seinere om de ikke var vant med det.
Kvinnene måtte være bak pleddet, fordi de ønsket det selv (?)
I det hele tatt var dette begredelig. Jeg ser ikke annet enn at samfunnet vårt er på vei utfor bakke i et rasende tempo. Mennesker som denne imamen får mer og mer makt og innflytelse, og vi kan visst ikke gjøre noe for å stoppe dette .Vi er ikke lenger herre i eget hus, og dette går vi inn i med åpne øyne.
Kall det fremmedfrykt de som vil, det er i grunn et passende ord, for det jeg føler er etter hvert faktisk nettopp det, frykt! Og jeg som for en del år tilbake syntes vi burde slippe inn forfulgte mennesker i hopetall og hjelpe de. Så naiv var jeg faktisk, jeg trodde vi ville få litt takknemlighet tilbake, en takk for hjelpen. Jeg ser bare krav, irettesettelser, beskyldninger, drapstrusler, vold, kriminalitet og nedlatende holdninger. Det er takken. Fremmedfrykten kan de takke seg selv for, for den var der ikke i utgangspunktet.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ja jeg så brennpunkt, og jeg må ærlig talt si at dette er i ferd med å skremme vetet av meg.
Dette skulle være en av de “bedre” så vidt jeg forsto? Han snakket godt norsk, var ganske ung og framsto som forholdsvis fredelig, og dette var mannen de sendte ut for å roe muslimer i andre land. Men så forkvaklet som han faktisk viste seg å være når han “avslørte” seg så er det skremmende at det er slike som han som driver med opplysning overfor muslimene i Norge. Han kunne ikke håndhilse på en kvinne, hva gjør han den dagen han havner på sykehus, hvem skal få pleie han der?
Han avviste at det var muslimer som stod bak terroren, dette var kun beskyldninger  fra media. Han sa at det fantes ikke moderate muslimer, dette var noe media hadde funnet på. Flerkoneri var han jo selvsagt for, mange muslimer har jo også flere koner, om de ikke er registrert som det her. De lever som “enslige mødre” og får ekstra tilskudd, genialt.
Man kunne ikke være bare litt muslimsk, man måtte ta hele pakken, og å lure på om man kunne slippe unna noen påbud siden vi tross alt lever i 2006, nei det var utenkelig. Jenter måtte begynne tidlig med hijab, alle de viste fra gruppen 5-9 år brukte dette, for det ville være problematisk å få det på de seinere om de ikke var vant med det.
Kvinnene måtte være bak pleddet, fordi de ønsket det selv (?)
I det hele tatt var dette begredelig. Jeg ser ikke annet enn at samfunnet vårt er på vei utfor bakke i et rasende tempo. Mennesker som denne imamen får mer og mer makt og innflytelse, og vi kan visst ikke gjøre noe for å stoppe dette .Vi er ikke lenger herre i eget hus, og dette går vi inn i med åpne øyne.
Kall det fremmedfrykt de som vil, det er i grunn et passende ord, for det jeg føler er etter hvert faktisk nettopp det, frykt! Og jeg som for en del år tilbake syntes vi burde slippe inn forfulgte mennesker i hopetall og hjelpe de. Så naiv var jeg faktisk, jeg trodde vi ville få litt takknemlighet tilbake, en takk for hjelpen. Jeg ser bare krav, irettesettelser, beskyldninger, drapstrusler, vold, kriminalitet og nedlatende holdninger. Det er takken. Fremmedfrykten kan de takke seg selv for, for den var der ikke i utgangspunktet.
Fikk dessverre ikke sett dette programmet, håer det lar seg gjøre med reprise, nedlasting e.l. Om det som fremkommer her er nogenlunne korrekt gjengitt, deler ejg selvsagt oppfatning med Komponenten i de fleste av hennes iakktagelser, så nær som en. Og den er viktig. For jeg tror, i motsetning til henne at slike Imamer får stadig MINDRE innflytelse over den gemene hop. På linje med de ekstremistiske klubb-religiøse i bortgjemte bygder vil de alltid være her og lage faenskap, men de vil bli marginalisert er min spådom. Fremmedfrykten er ellers slett ikke ny. Det ligger i ryggmarkgsrefleksen hos arten homo sapiens. Den får oss så definitivt til å handle (etter det urbane menneskets normer) temmelig irrasjonelt til tider. Men husk at selvsagt er fremmedfrykten (minst) like stor motsatt vei. Derfor finner de på å mene så mye sludder om oss. Vi vet jo (som de vet om seg selv) at vi ikke er farlige. Kulturblandinger er forbannet vanskelig, kanskje uløselig. Jorda er nå en gang ikke større enn den er. Skjevfordeling grunnet i blant annet overbefolkning har ført oss inn i et åpenbart uføre. Ergo vil uttrykket "i samme båt" komme stadig tydeligere fram. Når de 18 menneskene forrerst i båten velger å ha vannet (her som metafor) for seg selv, mens de 260 bakerst i båten tørster, da ber vi om trøbbel. Særlig når de bak der snakker et språk vi faen ikke skjønner, og viser tydlige tegn på asosialt oppførselsmønster. Men det vil uansett være feil å innnbille seg at man kan skylde alt på den ene part uansett hvor jævelige ting måtte bli.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
For jeg tror, i motsetning til henne at slike Imamer får stadig MINDRE innflytelse over den gemene hop. På linje med de ekstremistiske klubb-religiøse i bortgjemte bygder vil de alltid være her og lage faenskap, men de vil bli marginalisert er min spådom. Fremmedfrykten er ellers slett ikke ny. Det ligger i ryggmarkgsrefleksen hos arten homo sapiens. Den får oss så definitivt til å handle (etter det urbane menneskets normer) temmelig irrasjonelt til tider. Men husk at selvsagt er fremmedfrykten (minst) like stor motsatt vei.
All erfaring viser at unge muslimer blir mer radikaliserte og religiøst bevisste, ikke mindre slik du hevder.

Og sammenligningen med kristne sekter faller på sin egen urimelighet.

Radikal islam er hurtig voksende og har gjennom handlinger visst hvilken ondskap det er snakk om.
Ekstreme kristne er for lengst marginaliserte, og representerer ingen fare for noen som helst.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Vi skal ikke gi vesten og vår rikdom skylden for radikal islam (islamofascisme). De vil bekjempe vestens frie samfunn på ideologisk grunnlag. Vi er "vantro" og bryter fundamentalt med islam med vårt sekulære levesett hvor kvinner ikke adlyder sine menn og kler seg utfordrende. Terroristene er stort sett "vellykkete" folk med utdannelse og arbeid. Flere av dem er nylig omvendt til islam gjennom radikale imamer. Lignende mønster er kjent fra tidligere terrorbevegelser som Røde Brigader og RAF. Vi får ikke slutt på terror ved å arbeide for mindre fattigdom og ufrihet i arabiske land. Vi skal selvsagt likevel motarbeide fattigdom og ufrihet.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
All erfaring viser at unge muslimer blir mer radikaliserte og religiøst bevisste, ikke mindre slik du hevder.

Og sammenligningen med kristne sekter faller på sin egen urimelighet.

Radikal islam er hurtig voksende og har gjennom handlinger visst hvilken ondskap det er snakk om.
Ekstreme kristne er for lengst marginaliserte, og representerer ingen fare for noen som helst.
Alt det ovenstående er rene påstander. Sammenligningen med kristne sekter faller på sin urimelighet om du med dette antar at jeg hevder de har samme mål og handlingsmønster. Dette var ikke poenget, det var kun som fenomen betraktet; det er flere saker som spiller inn for hvilke utslag fanatismen får. Syke tanker er i seg selv ikke farlige, det er først når du følger "guds ordre" om å drepe at det blir et problem. Å tro eller også glede seg over at gud vil drepe alle vantro er bra sjukt, men ikke farlig. Å gjøre jobben på vegne av gud er det.
For øyeblikket er det ting som tyder på at vi har et voksende antall mennesker som kan være villige til å påta seg jobben som ryddegutt blant de vantro. Dessverre ser det slik ut. Verdens religiøst-politiske klima er sånn for tiden. Dette forhindrer ikke (tvert om, faktisk) at sekularisering også pågår i økende tempo. For majoriteten av muslimer i vestlige land vil selvsagt helst være trygge. Derfor liker de ikke bomber på dørstokken heme. Hører du på BBC, vil du få et betydelig mer fargerikt utvalg av muslimer enn de vi stort sett møter i media på norske kanaler.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Med en poetisk vri vil jeg si det slik:

Alle hurpa på med burka
ikke kjole ut av skole
piskes steines synder skal
Allah er vårt store kall

Vestens synder alle ynder
bombes må store små
våres enfold alle eier
islamismens store seier

(George and Condi - be prepared)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vel om fremmedfrykten går begge veier som du sier Honkey, så er det vel strengt tatt bare å holde seg hjemme da, om de er så redde for oss. De kan ikke på den ene siden (vel kan og kan, det er jo tydeligvis akkurat det de kan) ville nyte godt av våre goder, samtidig som de skal holde seg på steinaldernivå med tanke på behandling av medmennesker.
En annen ting jeg glemte å nevne var jo at han heller ikke ville fraråde noen å reise til Irak som selvmordsbombere, det kom visst helt an på situasjonen hvilket råd han ville gi i en slik situasjon.
Og dette er det en relativt opplyst mann som kjenner språket vårt og samfunnet vårt velger å la oss få høre. Hva han sier på sitt eget språk til sine egne kan man jo bare ha mareritt om.
De fleste muslimer går i moske’en minst en gang i uken, og der er det menn som denne de treffer og hører på. De som sendes til Pakistan på koranskole får vel høre det samme, eller enda verre. Og igjen, Pakistanere, hva er det de hater oss for? De kommer til oss, de får penger (jada noen jobber og) de er ikke forfulgt i sitt hjemland, men det er stort sett de som driver med terror. HVORFOR?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Med en poetisk vri vil jeg si det slik:

Alle hurpa på med burka  
ikke kjole ut av skole
piskes steines synder skal
Allah er vårt store kall

Vestens synder alle ynder
bombes må store små
våres enfold alle eier
islamismens store seier

(George and Condi - be prepared)
Flott at du har slått deg inn på diktingen du og BB... ;D

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Vel om fremmedfrykten går begge veier som du sier Honkey, så er det vel strengt tatt bare å holde seg hjemme da, om de er så redde for oss. De kan ikke på den ene siden (vel kan og kan, det er jo tydeligvis akkurat det de kan) ville nyte godt av våre goder, samtidig som de skal holde seg på steinaldernivå med tanke på behandling av medmennesker.
En annen ting jeg glemte å nevne var jo at han heller ikke ville fraråde noen å reise til Irak som selvmordsbombere, det kom visst helt an på situasjonen hvilket råd han ville gi i en slik situasjon.
Og dette er det en relativt opplyst mann som kjenner språket vårt og samfunnet vårt velger å la oss få høre. Hva han sier på sitt eget språk til sine egne kan man jo bare ha mareritt om.
De fleste muslimer går i moske’en minst en gang i uken, og der er det menn som denne de treffer og hører på. De som sendes til Pakistan på koranskole får vel høre det samme, eller enda verre. Og igjen, Pakistanere, hva er det de hater oss for? De kommer til oss, de får penger (jada noen jobber og) de er ikke forfulgt i sitt hjemland, men det er stort sett de som driver med terror. HVORFOR?
Ah...! Hvorfor! Det er favorittordet mitt!!! For det er først når vi finner ut og tar inn over oss svaret på det spørsmålet, at vi kan begynne å løse oppgaven! Og det er her vi MÅ legge alle ressursene; i å finnne ut hvorfor. Jeg tror vi ser på en kombinasjon av mange saker, der hovedutfordringen (og derved løsningene) ligger i dannelses/utdannelses-begrepene; det er an akutt mangel på forståelse av det moderne samfunn i store grupper (og da speiseilt blant de meningsdannende) av verdens befolkning. Deler av verden har "seilt fra" andre deler på flere felter, og i den grad det er begått noen feil her, så er det på det at man ikke har hatt tålmodighet til å trekke med de store masser de langsomme skritt opp på nødvendig nivå for å være venn med virkeligheten, så å si. Dette gjelder innenfor likestilling/likeverd, toleranse, generell kunnskap (skolegang / utdannelse), filosofi (ikke minst!!), muligheter (som fattigdom, bolig, mat), man kan fortsette å ramse opp. Det som er en fare for menneskenes samvær nå er nettopp at vi har tillatt forskjellene å komme ut av kontroll på flere felter, og det nærmer seg en ekstrempolarisering.
Ønsker vi å løse problemet fremfor å vinne verdensherredømmet, krever det at vi begriper hele bildet.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg tror vi ser på en kombinasjon av mange saker, der hovedutfordringen (og derved løsningene) ligger i dannelses/utdannelses-begrepene; det er an akutt mangel på forståelse av det moderne samfunn i store grupper (og da speiseilt blant de meningsdannende) av verdens befolkning. Deler av verden har "seilt fra" andre deler på flere felter, og i den grad det er begått noen feil her, så er det på det at man ikke har hatt tålmodighet til å trekke med de store masser de langsomme skritt opp på nødvendig nivå for å være venn med virkeligheten, så å si. Dette gjelder innenfor likestilling/likeverd, toleranse, generell kunnskap (skolegang / utdannelse), filosofi (ikke minst!!), muligheter (som fattigdom, bolig, mat), man kan fortsette å ramse opp.
Det kunne være fristende å trekke inn debatten om barn som blir sendt til hjemlandet for skolegang her, men, jeg lar det være. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ah...! Hvorfor! Det er favorittordet mitt!!! For det er først når vi finner ut og tar inn over oss svaret på det spørsmålet, at vi kan begynne å løse oppgaven! Og det er her vi MÅ legge alle ressursene; i å finnne ut hvorfor. Jeg tror vi ser på en kombinasjon av mange saker, der hovedutfordringen (og derved løsningene) ligger i dannelses/utdannelses-begrepene; det er an akutt mangel på forståelse av det moderne samfunn i store grupper (og da speiseilt blant de meningsdannende) av verdens befolkning. Deler av verden har "seilt fra" andre deler på flere felter, og i den grad det er begått noen feil her, så er det på det at man ikke har hatt tålmodighet til å trekke med de store masser de langsomme skritt opp på nødvendig nivå for å være venn med virkeligheten, så å si. Dette gjelder innenfor likestilling/likeverd, toleranse, generell kunnskap (skolegang / utdannelse), filosofi (ikke minst!!), muligheter (som fattigdom, bolig, mat), man kan fortsette å ramse opp. Det som er en fare for menneskenes samvær nå er nettopp at vi har tillatt forskjellene å komme ut av kontroll på flere felter, og det nærmer seg en ekstrempolarisering.
Ønsker vi å løse problemet fremfor å vinne verdensherredømmet, krever det at vi begriper hele bildet.

Honkey

Kunne jeg ha fått frie tøyler til å forandre en eneste ting opp igjennom historien, så skulle jeg ha sørget for at Muhammed aldri hadde blitt født. At ett enkelt menneske har ført til så mye elendighet er bare helt ufattelig. Hadde han aldri blitt født, så hadde heller ingen savnet han. Det hadde nok likevel vært fattigdom og elendighet, men denne systematiske undertrykkingen hadde vi kanskje vært spart for.

Vi har ikke hatt mot til å trekke med oss de store masser, for de stritter så iherdig imot.
I følge vår kjære imam så er det ikke mulig å forandre på noe av det som står i koranen, så da kommer de seg heller ikke videre om de skal tro dette. Da nytter det ikke med dikking, man må sette hardt mot hardt. For å innføre likestilling her i landet måtte det lovendringer til, jeg tror det samme må til her. Vi kan ikke vente et par hundre år på at de skal våkne selv, ikke så lenge de befinner seg her. Her bestemmer faktisk ennå vi, og da får man innrette seg. Deres jenter har like rett på et fritt liv som oss andre, da får man gå inn og sørge for dette med makt om nødvendig. Vi må slutte å late som om vi respekterer denne tankegangen, det er vi som skal stille krav her, ikke de.
Og om de ikke liker det, vel så finnes det nok av trivelige diktaturer verden rundt hvor de kan få ha det akkurat så lite kjekt som de selv ønsker. Men de får ikke lov her. Nå har jeg fått nok.

K

knutinh

Gjest
Kunne jeg ha fått frie tøyler til å forandre en eneste ting opp igjennom historien, så skulle jeg ha sørget for at Muhammed aldri hadde blitt født. At ett enkelt menneske har ført til så mye elendighet er bare helt ufattelig. Hadde han aldri blitt født, så hadde heller ingen savnet han. Det hadde nok likevel vært fattigdom og elendighet, men denne systematiske undertrykkingen hadde vi kanskje vært spart for.
Ahh. Endelig åpner du debatten for å trekke de store historiske linjer.

Hvor mye lidelse har kristendommen totalt ført med seg over 2000 år? Heksebrenning, korstog, kristining av fremmede kontinenter? Hvis en religion skal bedømmes ut fra summen av lidelse den har medført fra starten av så tror jeg ikke vår kristne kulturarv står seg spesielt godt.

Et annet spørsmål er om vi mennesker er disponert for å generere lidelse, og at forskjellige religioner bare er midler for å oppnå all den ødeleggelsen vi er ute etter i søken etter makt, ære og rikdom personlig og for "stammen" vi tilhører.

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

Vi har ikke hatt mot til å trekke med oss de store masser, for de stritter så iherdig imot.
I følge vår kjære imam så er det ikke mulig å forandre på noe av det som står i koranen, så da kommer de seg heller ikke videre om de skal tro dette. Da nytter det ikke med dikking, man må sette hardt mot hardt. For å innføre likestilling her i landet måtte det lovendringer til, jeg tror det samme må til her. Vi kan ikke vente et par hundre år på at de skal våkne selv, ikke så lenge de befinner seg her. Her bestemmer faktisk ennå vi, og da får man innrette seg. Deres jenter har like rett på et fritt liv som oss andre, da får man gå inn og sørge for dette med makt om nødvendig. Vi må slutte å late som om vi respekterer denne tankegangen, det er vi som skal stille krav her, ikke de.
Og om de ikke liker det, vel så finnes det nok av trivelige diktaturer verden rundt hvor de kan få ha det akkurat så lite kjekt som de selv ønsker. Men de får ikke lov her. Nå har jeg fått nok.
Her kan man jo i det minste se at du ikke gidder legge to pinner i kors for å forstå, ta innn og løse problemet. Det å innbille seg at det heter Muhammed og at dreper vi han så er alt i orden er i sannhetens navn rimelig korka! Islam er redskapet ekstremistene benytter for å leve ut sine syke oppfattelser av verden rundt seg.
HVORFOR, Komponenten; det er fortsatt ordet du skla spørre deg selv. Svaret på "hvorfor" er selvsagt ikke navnet Muhammed. Du er bare ute etter å skyte budbringeren, for å sette det litt på spissen.
Ingen vil ha faenskapet på sin egen dørstokk, spesielt ikke dersom du selv bad dem komme. Det er bare at det bildet er alt for enkelt, og det besvarer heller ikke hvorfor-spørsmålet. Men før du begynner å tenke på hvor vanskelig det egentlig er, så kan du i det minste ta inn at raseri løser ingen problemer, derimot skaper det nye.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Mye sosiolog-synsing i det som står ovenfor her (honk-honk). Det er ikke dokumentert på noen som helst måte at islamofascismens fremmarsj henger sammen med at mange mulimske land er fattigere enn vestlige land. Hvorfor demoniserer islamofascistene vesten og våre friheter? Det er spørsmålet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Her kan man jo i det minste se at du ikke gidder legge to pinner i kors for å forstå, ta innn og løse problemet. Det å innbille seg at det heter Muhammed og at dreper vi han så er alt i orden er i sannhetens navn rimelig korka! Islam er redskapet ekstremistene benytter for å leve ut sine syke oppfattelser av verden rundt seg.
HVORFOR, Komponenten; det er fortsatt ordet du skla spørre deg selv. Svaret på "hvorfor" er selvsagt ikke navnet Muhammed. Du er bare ute etter å skyte budbringeren, for å sette det litt på spissen.
Ingen vil ha faenskapet på sin egen dørstokk, spesielt ikke dersom du selv bad dem komme. Det er bare at det bildet er alt for enkelt, og det besvarer heller ikke hvorfor-spørsmålet. Men før du begynner å tenke på hvor vanskelig det egentlig er, så kan du i det minste ta inn at raseri løser ingen problemer, derimot skaper det nye.

Honkey

Jeg mente ikke å drepe Muhammed, bare å hindre at han ble født. Jeg skyter ikke budbringeren, jeg prøvde å forhindre en oppfinnelse. Selvsagt måtte noen komme trekkende med kristendommen, det slår jo aldri feil, men jeg snakker om problemene våre i dag, og etter mitt syn er det en eneste mann som er den opprinnelige grunnen til de, og så en masse andre som bringer det videre. Om du heller ville hindre Jesus i å bli født så gjerne det knutinh, synes dette er rimelig uinteressant i denne debatten..
Jeg har prøvd å forstå Honkey, men innser at denne typen tankegang, den er over/under min forstand. Men den bunner nok kanskje rett og slett i behovet for å dominere andre ja, og det gjør ikke saken bedre. De dominerer og undertrykker på en genial måte, nemlig kamuflert i religion, og er det noe man er forsiktig med så er det å kritisere de som har en religion, for det er så sårende for deres følelser. Vel mine følelser er vel så viktige( eller kanskje ikke?), og de blir jammen såret de og, religion eller ei. Burde kanskje begynne å vise det mer voldelig, det er visst det som funker best med tanke på respekt.

Hvorfor, gjaldt for så vidt i mitt spørsmål Pakistanere, de skiller seg på en måte ut her, de er sinte på oss uten at jeg forstår grunnen. De vil leve i vårt land, men samtidig hater de oss og forakter oss.
Raseri løser kanskje ikke problemer, jeg er i grunn mest oppgitt.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ta det med ro; du er langt fra alene om å ikke begripe hvorfor noen er forbanna på deg og meg og alle naboene våre. Likeledes er det faktisk en majoritet blant de mer solbrente som sliter med de parallelle spørsmål; hvorfor er du og jeg så forbanna på dem?

Vi kan lett argumentere for hvorfor. "De" sliper bomber på "oss", de sier stygge ting, og vi skjønner ikkeno, for du og jeg er egentlig ganske greie.
Dette kan ogse "de" si. Jeg, kan Abdul med rette hevde, har aldri gjort dem noe! Jeg jobber og sliter for dem, men de vil bare at jeg skal reise tilbake tl Pakistan, hvorfor er de så rasende på meg?
Dette er farene med vår innebygde trang til frykt og gruppetenking. For om vi greier å være logiske, så er det tross alt ikkemange som lager helvete med oss. Dog er de beviselig mange nok.
Jeg innrømmer at jeg har mine tvil om vi makter å løse opp de stadig stigende motsetninger uten at det ender i det komplette og blodige kaos. Men ingen skal fortelle meg at det i så fall er et rent enveisfenomen, eller at Muhammed har skylda. Det er menneskets angstbiterske natur som ligger til grunn, og den viser seg på de utroligste måter.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Her var det mye babbel. Islamisme kan ikke forklares med fattigdom eller undertrykkelse; ingen steder står den sterkere enn i Saudi-Arabia. Den er et produkt av menneskets kompulsive trang til å gå sammen i flokk og jage en sak. Flokkmentalitet er selvforsterkende, man skyver hverandre frem og inn i ekstremisme. Den kan ikke snus, ikke reverseres, det har historien vist gang på gang, den bygger seg opp inntil den utløses i form av krig eller en annen kataklysme.

Møtet mellom to fremmede kulturer har, som det alltid gjør, fremdrevet en flokktenkning som har satt i gang overnevnte prosess. Den østlige kulturen har drevet seg selv inn i ekstremisme som følge av den vestliges innmarsj. Dette kan ikke reverseres. Kulturkonflikten mellom vesten og islamismen eskalerer fortløpende og den har bare to mulige utfall: 1) Den vestlige kultur vinner. 2) Den vestlige kultur taper. Sameksistens er ikke mulig. Siden den vestlige kultur har vært gjennom en lengre intellektuell modningsprosess som har fostret konsepter som sekularitet, demokrati, individualisme etc., så mener jeg den bør sette alt inn på å vinne. Til vår fordel taler overlegen militær- og økonomisk kapasitet, til deres fordel demografi og befolkningsvekst.

Uansett vil kun én stå igjen som seirende. Og jo lengre vi venter, jo mer vi holder tilbake, jo dårligere gjør vi egne odds. Og jo blodigere vil det endelige oppgjøret bli. Kompromisser er en blindgate.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg tror nok at de som vil og prøver, godt forstår hvorfor vi er begynt å bli litt sinte på de etter hvert Honkey. Fortjener vi dette; bomber(ja ikke her, ennå), drapstrusler og hets? Som nevnt så har jeg gått fra veldig tilhenger av innvandring til motsatt, kanskje det hadde vært på plass med et HVORFOR også her?

Men klart det finnes unntak, som denne Tommy Sharif, han kan heldigvis si det mange nordmenn tenker da han har pakistansk opphav. Han er heldigvis et strålende eksempel på en som har klart å tilpasse seg bra, og er glad for måten han er mottatt på.

Hadde den mannen vi så på TV i går vært prest, eller nasist, så hadde det vært ramaskrik i alle aviser i dag. Men det er han ikke. Han er en ”moderat” imam, så da er det greit. Det er forskjell på hvem som kan mene hva. Han kan nekte å håndhilse på meg, hva om det var jeg som nektet å håndhilse på ham, hva hadde jeg vært da, rasist?
Hvor mye bør vi egentlig prøve å forstå? Finnes det en grense? Bør vi forstå hvorfor tyskerne prøvde å utrydde jødene, kan det faktisk finnes en god grunn til det, eller var det bare rein og skjær ondskap? Vel grensen går et sted for meg i alle fall.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Problemet er det samme uansett: Religion koblet med statsstyring. Hadde man kunne avskaffet koblingen stat og religion på verdensbasis så ville verden vært et fredeligere sted. Religion burde dreie seg om personlig livsførsel, ikke om andres livsførsel. Problemet med Islam er at det per definisjon er en kobling av religion og stat. Det er vanskelig å definere et samspill der islam kan eksistere i harmoni med en statsform som er fundamentert på andre verdier enn de som er spesifisert i Islam.

For meg er religionsfriheten utrolig viktig. Frihet til å velge sin egen religion og eventuelt frihet fra religion, men også statens frihet fra religiøse føringer og at alle religioner har frihet fra andre religioner. Derfor er det viktig med en stor grad av kardemommelov (man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil). Hvis man tenker litt på det, så er det kun ett paradoks i en ideologi om religionsfrihet, og det er toleransen vs intoleransen. For meg er regelen at man kan tolerere alt unntatt intoleranse. Selvfølgelig er det nyanser her, men for meg er det ganske klart at man ikke kan oppnå et tolerant samfunn når verdier basert på religiøse dogmer får grobunn i politikken. Derfor mener jeg også at Kristelig Folkeparti heller ikke burde få sitte med makt. Det burde også være forbud mot religiøse ledere i offentlige lederstillinger. Enhver religiøs leder i offentlige stillinger vil representere en maktfaktor som gir en skjevdeling i forhold til religionsfrihet.

K

knutinh

Gjest
Møtet mellom to fremmede kulturer har, som det alltid gjør, fremdrevet en flokktenkning som har satt i gang overnevnte prosess. Den østlige kulturen har drevet seg selv inn i ekstremisme som følge av den vestliges innmarsj. Dette kan ikke reverseres. Kulturkonflikten mellom vesten og islamismen eskalerer fortløpende og den har bare to mulige utfall: 1) Den vestlige kultur vinner. 2) Den vestlige kultur taper. Sameksistens er ikke mulig.
Ut fra din filosofi, hvorfor er ikke samer og nordlendinger utryddet, siden de hadde en kulturkrasj med sør-norsk dominanse opp igjennom historien? Hvorfor kan samer i dag stå stolt fram med drakten sin? Hvorfor endte det ikke men en total utryddelseskrig?

Hvordan kan jeg bo i samme bygård som gule brune og hvite, med forskjellige religion og interesser? Hvorfor prøver ikke naboen min å utrydde meg fordi jeg er interessert i hifi og teknikk? Hvorfor utrydder jeg ikke muslimene nedi gata som lager utmerket kebab?

I alle kulturer finnes ekstremister. Noen normalt utrustede Nordmenn mener at Bush er en ekstremist. Andre normalt utrustede Nordmenn mener at første gruppe er ekstremister fordi de mener at Bush er en...

Har du vært i Chinatown i noen storbyer? Slår det deg ikke at det er som å komme inn i et helt annet land, hvor språk, klær, mat, dufter etc er radikalt forskjellig?

Det som forpurrer alle forhold mellom to forskjellige kulturer er de som lener seg tilbake og forklarer hvor mye som er galt med "de andre". Vi ser det mellom israelere og palestinere. Palestinske skolebarn blir lært at jødene og usa er personifisert ondskap og at selvmordbombing er en ok ting. Israelske skolebarn skriver koselige meldinger på bomber som skal slippes i hodet på barn og kvinner.

Det virker som om det er veldig vanskelig for oss mennesker å være stolt over egen kultur uten å prøve å diskreditere andres kultur. Jeg synes det står i kontrast til liberal tankegang hvor andre skal få tro mene og gjøre hva de vil så lenge det ikke går ut over meg. "Hva med terrorisme da". Ja hva med det? På lik linje med annen kriminalitet må det selvsagt slås ned på, og vi må ta tiltak som søker å redusere terrorisme uten å ødelegge enda viktigere liberale ideal.

Spørsmålet er: Om hun fremmedkulturelle dama på hjørnet får 2 eller 5 barn bidrar det til terrorisme eller islamsk dominans i norge? Om hun går med burka bidrar det til at norske damer må dekke seg mer til? Jeg tror ikke det. Hun kan like gjerne få sunne, smarte, bi-kulturelle avkom som er like kritisk til det ene og det andre. Som frøken Rehman.

Det som derimot bidrar til å øke sjansen for kulturelle sammenstøt er dorske individer med makt som prøver å definere andre ut av samfunnet ved å nekte dem jobb, respekt og likeverd i Norge. Den beste måten å øke sjansen for at noen blir terrorister, er å behandle dem som en.

mvh
K

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg tror nok at de som vil og prøver, godt forstår hvorfor vi er begynt å bli litt sinte på de etter hvert Honkey. Fortjener vi dette; bomber(ja ikke her, ennå), drapstrusler og hets? Som nevnt så har jeg gått fra veldig tilhenger av innvandring til motsatt, kanskje det hadde vært på plass med et HVORFOR også her?

Men klart det finnes unntak, som denne Tommy Sharif, han kan heldigvis si det mange nordmenn tenker da han har pakistansk opphav. Han er heldigvis et strålende eksempel på en som har klart å tilpasse seg bra, og er glad for måten han er mottatt på.

Hadde den mannen vi så på TV i går vært prest, eller nasist, så hadde det vært ramaskrik i alle aviser i dag. Men det er han ikke. Han er en ”moderat” imam, så da er det greit. Det er forskjell på hvem som kan mene hva. Han kan nekte å håndhilse på meg, hva om det var jeg som nektet å håndhilse på ham, hva hadde jeg vært da, rasist?
Hvor mye bør vi egentlig prøve å forstå? Finnes det en grense? Bør vi forstå hvorfor tyskerne prøvde å utrydde jødene, kan det faktisk finnes en god grunn til det, eller var det bare rein og skjær ondskap? Vel grensen går et sted for meg i alle fall.
Synes du bommer litt innledningsvis, Komponenten. For det er ikke han drosjesjåføren Abdul som jobber og sliter for føden til seg og kusina si (som også er kona hans, tilfeldigvis ;) ) vi skal være forbanna på, og han skjønner ikke hvorfor vi er forbanna på'n heller. Han har ikke gjort no gærent!
Sånn er det med oss også; vi skjønner ikke hvorfor NOEN av "dem" er så forbanna på deg og meg, for vi (i hvert fall en av oss) vil dem intet vondt. Jeg aksepterer ikke at "de" er forbanna på meg, for ejg kjenner dem ikke, og de kjenner ikke meg. Men jeg kan se hvorfor noen har raseri i seg for den verden de ser. Rent intellektuellt kan jeg forstå det, altså. Men jeg kommer aldri til å akseptere terrror som uttrykksform, uansett årsak.
Så til dere som sier det ikke er fattigdom og undertrykkelse som er problemet. Korrekt. Isolert sett er dette bare en del av det, og ikke nødvendigvis så stor del heller. Om det er alt dere har skjønt av min argumentasjonsrekke, les om igjen.
I Saudi florerer forresten undertrykkelsen i stor skala, men da mest internt, bare for å ha det nevnt.

Honkey

PS: Knutinh's innlegg tilsuttes!!

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Ut fra din filosofi, hvorfor er ikke samer og nordlendinger utryddet, siden de hadde en kulturkrasj med sør-norsk dominanse opp igjennom historien?
For det første: Den samiske kultur er utrydningstruet. Ja, folkedrakter og noen symbolske effekter henger igjen, men den nominelle livsførselen til moderne samer er langt nærmere den moderne vestlige/norske enn den ursamiske. At én kultur overvinner en annen må ikke nødvendigvis skje gjennom krig, poenget var at det vil skje. Det er evolusjon. I de instanser hvor den truede kultur setter seg i en kollektiv forsvarsposisjon, vil det imidlertid komme voldelige oppgjør. Vestlig kultur med konsepter som demokrati og rettssikkerhet, er i seg selv en trussel mot tradisjonell islamisme, den fortrenges kontinuerlig. Okkupasjon og krig har ikke noe med det å gjøre, uansett hvor ettergivende vi prøver å være, vil kulturen vår alltid være en trussel for islamismen, det er en uunngåelig konsekvens av rådende verdensorden.

Hvordan kan jeg bo i samme bygård som gule brune og hvite, med forskjellige religion og interesser? Hvorfor prøver ikke naboen min å utrydde meg fordi jeg er interessert i hifi og teknikk?
Fordi mennesker på individnivå er ganske opplyste og reflekterte. Det er når de søker sammen i flokk at de drives til ytterligheter, det er fellesskapene som er farlige. Derfor mener jeg at fellesskapstenkning er roten til alt vondt og rendyrket individualisme er det neste naturlige skritt i menneskeevolusjonen.

Har du vært i Chinatown i noen storbyer?
Ja, uten at jeg helt ser hva det har med saken å gjøre. At kebab og sushi har fortrengt mjød og fenalår er ingen konfliktskaper, det er først og fremst religiøs og politisk kulturkonflikt som danner grunnlag for krigførsel.

Det virker som om det er veldig vanskelig for oss mennesker å være stolt over egen kultur uten å prøve å diskreditere andres kultur. Jeg synes det står i kontrast til liberal tankegang hvor andre skal få tro mene og gjøre hva de vil så lenge det ikke går ut over meg.
Liberal tankegang er i selv en kultur. Enhver liberalt tenkende vil være av den oppfatning at totalitære styresett er underlegent frie styresett. Følgelig har han implisitt diskreditert totalitarianisme og derav diskreditert andre kulturer. Hvis du har lyst til å bli eneveldig diktator vil ikke det godtas av en liberalt tenkende. Liberalismen er i seg selv begrensende da den ikke vil tillate deg friheten å frarøve andre sin frihet.

K

knutinh

Gjest
Liberal tankegang er i selv en kultur. Enhver liberalt tenkende vil være av den oppfatning at totalitære styresett er underlegent frie styresett. Følgelig har han implisitt diskreditert totalitarianisme og derav diskreditert andre kulturer. Hvis du har lyst til å bli eneveldig diktator vil ikke det godtas av en liberalt tenkende. Liberalismen er i seg selv begrensende da den ikke vil tillate deg friheten å frarøve andre sin frihet.
Betyr det at du som liberianer (libertaner? libertiner? liberalist?) aktivt vil motarbeide kristendommen siden den er en frihetsberøvende religion med lang historikk for overtramp (på lik linje med stats-makt), tydelig skepsis til liberale ideer, prøver å nekte sine medlemmer tilgang på prevensjon etc?

Bør folk stå fritt til å velge kristendommen, eller bør vi nekte dem det siden det er å underkaste seg frihet (og de som gjør det vet ikke sitt eget beste)?

Er ikke paven egentlig en overnasjonal diktator med potensielt anti-demokratiske, anti-liberale metoder som går ut på å kue sine stakkars undersåtter?

Hvem vet, om 100 år kanskje vi alle går rundt i litt utrendy klær, leser bibelen til kvelds, fengsler promiskuøse (dvs sex før ekteskapet) og homofile, leser oss opp på Intelligent Design?

(for kristne lesere: jeg prøver ikke å diskreditere deres religion men prøver som så mange ganger før å overføre fremmedfrykten vår på mer kjente institusjoner)

mvh
Knut

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Religiøse dogmer bør ikke være bestemmende for folks liv. De kristne kirkenes makt bør bekjempes. Radikal og fundamentalistisk islam, gjerne benevnt islamofascisme, er i dag den største utfordringen for den frie delen av verden.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Synes du bommer litt innledningsvis, Komponenten. For det er ikke han drosjesjåføren Abdul som jobber og sliter for føden til seg og kusina si (som også er kona hans, tilfeldigvis ;) ) vi skal være forbanna på, og han skjønner ikke hvorfor vi er forbanna på'n heller. Han har ikke gjort no gærent!
Sånn er det med oss også; vi skjønner ikke hvorfor NOEN av "dem" er så forbanna på deg og meg, for vi (i hvert fall en av oss) vil dem intet vondt. Jeg aksepterer ikke at "de" er forbanna på meg, for ejg kjenner dem ikke, og  de kjenner ikke meg. Men jeg kan se hvorfor noen har raseri i seg for den verden de ser. Rent intellektuellt kan jeg forstå det, altså. Men jeg kommer aldri til å akseptere terrror som uttrykksform, uansett årsak.
Så til dere som sier det ikke er fattigdom og undertrykkelse som er problemet. Korrekt. Isolert sett er dette bare en del av det, og ikke nødvendigvis så stor del heller. Om det er alt dere har skjønt av min argumentasjonsrekke, les om igjen.
I Saudi florerer forresten undertrykkelsen i stor skala, men da mest internt, bare for å ha det nevnt.

Honkey

PS: Knutinh's innlegg tilsuttes!!
Vel mulig det, men om man går tilbake til disse nordmennene i Qatar, og om mange av disse hadde begått kriminelle handlinger, rakket ned på de som bor der og oppført seg dårlig, fyllt opp fengslene deres osv. så hadde jeg faktisk skjønt det veldig godt om de hadde vært skeptisk også til lille meg, som aldri hadde gjort noen noe galt. Selvsagt hadde dette vært ille også for meg, men jeg tror jeg hadde vært mest sint på mine egne som hadde ført meg inn i denne siuasjonen.
Og det er jo nettopp dette som er problemet, jeg synes også det er ille f.eks det jeg leste i sommer om en ung gutt i sommerjobb som fikk drit slengt etter seg ( han var indisk eller lign.)kun pg.a utseende, uten å ha gjort noe galt. Sånt er totalt uakseptabelt, selvsagt, men hva er grunnen til at det er blitt sånn?

Det er forskjell på små og store kulturforskjeller knutinh, dette vil jeg si er store, og da vil det bli problemer.

Om en dame bruker burka vil ikke dette i seg selv føre til problemer for norske damer, nei. Men grunnen til at en dame bruker burka, det vil kunne gjøre det. For det er ikke det at denne damen tenker med seg selv: "Hm, for et hendig plagg, dette må jeg begynne å gå med". Nei, det er hennes mann, far, bror eller kanskje et råd imamen som gjør dette, og noen av disse som mener at kvinner skal gå kledd sånn har faktisk i lengre tid "straffet" endel "lettkledde" norske kvinner. I sommer har det f.eks vært uvanlig mange voldtekter i Oslo. Hvor mange av "deres" damer er voldtatt av norske menn? Trolig ingen, hvem ville turd?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Betyr det at du som liberianer (libertaner? libertiner? liberalist?) aktivt vil motarbeide kristendommen siden den er en frihetsberøvende religion med lang historikk for overtramp (på lik linje med stats-makt), tydelig skepsis til liberale ideer, prøver å nekte sine medlemmer tilgang på prevensjon etc?
Nei, men jeg vil motarbeide dens eventuelle forsøk på å oppnå politisk makt.

Poenget, hva angår en libertarianer, er at ethvert forhold må baseres på samtykke. Hvis du velger å hengi deg i en kult hvor du mister all selvråderett, så er dette ditt valg og ansvar. Det underliggende er at man ikke skal kunne påtvinge deg noen valg eller bestemt livsførsel, følgelig må politikk og lovverk nødvendigvis skjermes fra denne kulten, såvel som alle andre undertrykkende bevegelser.

Total mangel på styringslinjer, anarkisme, vil umiddelbart føre til en autonomt hierarki hvor noen undertrykker andre. Et liberalt styresett etterstreber at ingen skal ha friheten til å undertrykke andre. Eller at alle skal ha friheten til ikke å undertrykkes. Det handler med andre ord om noe så konseptuelt banalt som å undertrykke undertrykkelsen.

Hvem vet, om 100 år kanskje vi alle går rundt i litt utrendy klær, leser bibelen til kvelds, fengsler promiskuøse (dvs sex før ekteskapet) og homofile, leser oss opp på Intelligent Design?
Du skal ikke se bort fra at homofile og promiskuøse er fritt vilt i fremtiden, og at evolusjonslære og vitenskap forkastes. Denne trusselen kommer imidlertid ikke fra Vatikanet, men fra islam og dennes inntog i Europa.

I forhold til muslimske åndelige ledere, så er paven frisindig som bare det.

K

knutinh

Gjest
For det er ikke det at denne damen tenker med seg selv: "Hm, for et hendig plagg, dette må jeg begynne å gå med". Nei, det er hennes mann, far, bror eller kanskje et råd imamen som gjør dette, og noen av disse som mener at kvinner skal gå kledd sånn har faktisk i lengre tid "straffet" endel "lettkledde" norske kvinner. I sommer har det f.eks vært uvanlig mange voldtekter i Oslo. Hvor mange av "deres" damer er voldtatt av norske menn? Trolig ingen, hvem ville turd?
Jeg benekter ikke at tvang forekommer.

Men du er sikkert klar over at "undertrykkende plagg" er i ferd med å bli en mote i enkelte kretser? Blant vestlige, utdannede, selvstendige jenter med muslimsk bakgrunn ser man etterhvert kombinasjonen tettsittende merkeklær og tildekket hår og/eller ansikt.

Jeg kan bare forklare dette med et selvstandig valg, kanskje som reaksjon mot all kritikken som kommer mot islam.

Jeg foretrekker å ikke snakke om "våre" og "deres" jenter da jeg tror det i seg selv er stigmatiserende.

Voldtekter og utukt begås av ordførere, 40-åringer i kautokeino, speiderledere, høytstående religiøse ledere og innvandrere. Foruten en hel del hvite, utdannede, sosiale norske menn mellom 20 og 40 som meg, først og fremst mot kjærester eller ekser. Jeg kan ikke se noen annen forklaring enn at kjønnsdrift er en veldig sterk mekanisme, og alle som tror de står over loven eller at de kan slippe unna har en økt sannsynlighet for å bli voldtektsmann.

-k

K

knutinh

Gjest
Nei, men jeg vil motarbeide dens eventuelle forsøk på å oppnå politisk makt.
Så når en politiker henter sin maktbase i en religiøs gruppe og denne gruppen krever motytelser hva angår skolegang og hjernevasking av hele folket?
Poenget, hva angår en libertarianer, er at ethvert forhold må baseres på samtykke. Hvis du velger å hengi deg i en kult hvor du mister all selvråderett, så er dette ditt valg og ansvar. Det underliggende er at man ikke skal kunne påtvinge deg noen valg eller bestemt livsførsel, følgelig må politikk og lovverk nødvendigvis skjermes fra denne kulten, såvel som alle andre undertrykkende bevegelser.

Total mangel på styringslinjer, anarkisme, vil umiddelbart føre til en autonomt hierarki hvor noen undertrykker andre. Et liberalt styresett etterstreber at ingen skal ha friheten til å undertrykke andre. Eller at alle skal ha friheten til ikke å undertrykkes. Det handler med andre ord om noe så konseptuelt banalt som å undertrykke undertrykkelsen.
Helt enig og veldig fint.

Men du godtar altså at jeg blir med i en potensielt undertrykkende sekt som står for alt du er imot så lenge jeg er over 18, edru og myndig og denne sekten ikke har som agenda å gjøre et statskupp?
Du skal ikke se bort fra at homofile og promiskuøse er fritt vilt i fremtiden, og at evolusjonslære og vitenskap forkastes. Denne trusselen kommer imidlertid ikke fra Vatikanet, men fra islam og dennes inntog i Europa.
Jeg frykter ikke at biologien blir rasert av ville horder av muslimer. Bush og Bondevik derimot...
I forhold til muslimske åndelige ledere, så er paven frisindig som bare det.
I forhold til alle, de verste, gjennomsnitt, median eller bare de du har sett på tv?

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg benekter ikke at tvang forekommer.

Men du er sikkert klar over at "undertrykkende plagg" er i ferd med å bli en mote i enkelte kretser? Blant vestlige, utdannede, selvstendige jenter med muslimsk bakgrunn ser man etterhvert kombinasjonen tettsittende merkeklær og tildekket hår og/eller ansikt.

Jeg kan bare forklare dette med et selvstandig valg, kanskje som reaksjon mot all kritikken som kommer mot islam.

Jeg foretrekker å ikke snakke om "våre" og "deres" jenter da jeg tror det i seg selv er stigmatiserende.

Voldtekter og utukt begås av ordførere, 40-åringer i kautokeino, speiderledere, høytstående religiøse ledere og innvandrere. Foruten en hel del hvite, utdannede, sosiale norske menn mellom 20 og 40 som meg, først og fremst mot kjærester eller ekser. Jeg kan ikke se noen annen forklaring enn at kjønnsdrift er en veldig sterk mekanisme, og alle som tror de står over loven eller at de kan slippe unna har en økt sannsynlighet for å bli voldtektsmann.

-k
Vel, mange muslimske kvinner fra mindre "ekstreme" familier opplever nok presss fra muslimske menn ellers i samfunnet, "de" er flinke til å passe på også andre muslimske kvinner enn "deres egne", noe denne artisten (Deepika?) har fått erfare. Kanskje er vi andre "nestemann" ut?

Joda mange voldtar, men i motsetning til hva du hevder har jeg lest at det først og fremst faktisk er et maktmiddel, en måte å krenke på. Men det er også en bekymringsfull stor andel av unge muslimske menn som voldtar "norske" damer, og så kan man jo spørre seg hvorfor det? Hvordan skal man stoppe dette, burka til alle kanskje?

K

knutinh

Gjest
Vel, mange muslimske kvinner fra mindre "ekstreme" familier opplever nok presss fra muslimske menn ellers i samfunnet, "de" er flinke til å passe på også andre muslimske kvinner enn "deres egne", noe denne artisten (Deepika?) har fått erfare. Kanskje er vi andre "nestemann" ut?
Hva så med de få vestlige kvinnene som konverterer til islam? Jeg har akseptert ditt argument om at tvang forekommer, og at det er noe vi må unngå. Er det så vanskelig å tenke seg at noen gjør dette frivillig? Hvor godt kjenner du egentlig muslimke kvinner? Jeg er overrasket over hvor skråsikker du kan være i absolutt alle muslimske kvinners frihet og motivasjon.

Omtrent like skråsikker som mange muslimer er på at vi vil dem ondt.

Som er like skråsikker som Israel er på at det blir landets undergang dersom de må ta imot de rettmessige ikke-israelske flyktningene som de har okkupert landet til.

Som er like skråsikker som Bush er på alle spørsmål, uten annen bakgrunn enn guds ord.

Joda mange voldtar, men i motsetning til hva du hevder har jeg lest at det først og fremst faktisk er et maktmiddel, en måte å krenke på. Men det er også en bekymringsfull stor andel av unge muslimske menn som voldtar "norske" damer, og så kan man jo spørre seg hvorfor det? Hvordan skal man stoppe dette,  burka til alle kanskje?
Når man voldtar fremmede damer i skogen så er det ikke et maktmiddel men oppførsel motivert av seksuell drift og/eller avvikende prosessor. Uansett om man kan skylde på Darwin eller ikke er det helt klart oppførsel vi ikke kan tolerere i vårt samfunn.

Når man voldtar dama eller eksen kan jeg være med på at det kan være et maktmiddel, siden man vil møte henne igjen.

I begge tilfeller savner jeg tallgrunnlag som underbygger at muslimer er verre enn andre. Faktisk har det meste jeg har lest understreket at sånne som meg er "verst". Skummelt...

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva så med de få vestlige kvinnene som konverterer til islam? Jeg har akseptert ditt argument om at tvang forekommer, og at det er noe vi må unngå. Er det så vanskelig å tenke seg at noen gjør dette frivillig? Hvor godt kjenner du egentlig muslimke kvinner? Jeg er overrasket over hvor skråsikker du kan være i absolutt alle muslimske kvinners frihet og motivasjon.

Omtrent like skråsikker som mange muslimer er på at vi vil dem ondt.

Som er like skråsikker som Israel er på at det blir landets undergang dersom de må ta imot de rettmessige ikke-israelske flyktningene som de har okkupert landet til.

Som er like skråsikker som Bush er på alle spørsmål, uten annen bakgrunn enn guds ord.

Når man voldtar fremmede damer i skogen så er det ikke et maktmiddel men oppførsel motivert av seksuell drift og/eller avvikende prosessor. Uansett om man kan skylde på Darwin eller ikke er det helt klart oppførsel vi ikke kan tolerere i vårt samfunn.

Når man voldtar dama eller eksen kan jeg være med på at det kan være et maktmiddel, siden man vil møte henne igjen.

I begge tilfeller savner jeg tallgrunnlag som underbygger at muslimer er verre enn andre. Faktisk har det meste jeg har lest understreket at sånne som meg er "verst". Skummelt...

-k
Vel litt skråsikker du og til tider.. ;)

Vel, dette jeg skrev har jeg lest(om voldtekt) og det er vel resultat av forskning og samtaler med voldtektsforbrytere. Overfalls- ,vel kan være enig med deg tildels, men noen kvinner som er overfalt av muslimske menn har jeg lest har fått beskjed om at hun er en hore som han skal straffe.

Har sett statistikk på dette som viser at det er en stor andel av voldtekt utført av en med "utelandsk opphav", men finner det ikke i farten.

Jeg kjenner ingen kvinner som har konvertert til islam, de få som har gjort det har vel stort sett giftet seg med en muslim. Om man velger selv er det greit. Men de fleste muslimske kvinner har aldri valgt selv, de har aldri hatt en valgmulighet.

K

knutinh

Gjest
Vel litt skråsikker du og til tider..  ;)
Skyldig ;-)
Vel, dette jeg skrev har jeg lest(om voldtekt) og det er vel resultat av forskning og samtaler med voldtektsforbrytere. Overfalls- ,vel kan være enig med deg tildels, men noen kvinner som er overfalt av muslimske menn har jeg lest har fått beskjed om at hun er en hore som han skal straffe.
Sånn subjektivt vil jeg gjette at minst 9 av 10 voldtekter skjer med kjent overgriper, altså typisk eks, sambo etc. Hvis en stor andel av disse handler om makt, så vil jo det underbygge at en stor andel av totale antall voldteker også handler om makt.

Hva overgriperen sier under voldtekten.... Tja. I følge enkelte filmer jeg har sett så sier menn de underligste ting under samleiet som involverer både "daddy" og det som verre er. Jeg vet ikke om det beviser at de fleste menn ønsker å bli adoptivfar til dama?
Har sett statistikk på dette som viser at det er en stor andel av voldtekt utført av en med "utelandsk opphav", men finner det ikke i farten.
Det hadde vært interessant. Alltid fint å underbygge/motbevise myter med litt statistikk.
Jeg kjenner ingen kvinner som har konvertert til islam, de få som har gjort det har vel stort sett giftet seg med en muslim. Om man velger selv er det greit. Men de fleste muslimske kvinner har aldri valgt selv, de har aldri hatt en valgmulighet.
Der er jeg enig. På samme måte som vi er født inn i et post-kristent, vestlig og sekulært samfunn enten vi vil eller ikke. Vi hevder selvsagt at vår kultur er overlegen alle andres, men det gjør også (surprise) de fleste andre medlemmer av alle andre kulturer :)

*Hva? Må de eldre støve bort alene på gamlehjem mens barna "gjør karriere"??

*Hva? Har barna deres one-night stands hver helg med forskjellige, fremmede gutter/jenter?

*Hva, er det folk som sulter seg ihjel i et overflodssamfunn som deres? Vi har lite mat, men vi spiser nå det vi har i alle fall...

*Hva, bruker dere den lille fritida deres til å glo på en passiviserende boks på stua i stedet for å pleie kontakten med venner og familie?

*Hva? Har dere aldri følt gleden over å spise mat dere har fanget selv?

etc...

mvh
Knut

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Så når en politiker henter sin maktbase i en religiøs gruppe og denne gruppen krever motytelser hva angår skolegang og hjernevasking av hele folket?
Noe annet enn skille mellom kirke og stat finner jeg uakseptabelt. Statskirken er en anakronisme, religiøs innblanding i politikken likeså.

Men du godtar altså at jeg blir med i en potensielt undertrykkende sekt som står for alt du er imot så lenge jeg er over 18, edru og myndig og denne sekten ikke har som agenda å gjøre et statskupp?
Ja, men straffeloven må selvsagt være utformet slik at overgrep mot andre, tvang, trusler m.v. ikke tillates. Hele hensikten med en straffelov er å ivareta vår frihet og selvråderett, hvis du villig lar deg hjernevaske er det ditt problem.

Jeg frykter ikke at biologien blir rasert av ville horder av muslimer. Bush og Bondevik derimot...
Da kan du ikke ha sett særlig på demografisk og populasjonsmessig utvikling de siste tiårene. Muslimer er i stor grad kreasjonister og bokstavtro og de er veldig sterkt økende andelsmessig i befolkningen.

Ellers er det påfallende hvordan du bare bruke enhver anledning til å uttrykke din forakt for Bush, selv om det knapt nok berører det opprinnelige temaet. Da jeg i en annen tråd påstod at du av og til kan virke besatt, og at det vil undergrave din argumentasjon og troverdighet i generelle politiske debatter, så var ikke det tatt ut av det blå. Du hater Bush, - vi har skjønt det, å gjenta det i annenhvert innlegg er unødvendig, det har sunket inn for lengst. Slapp av.

I forhold til alle, de verste, gjennomsnitt, median eller bare de du har sett på tv?
Gjennomsnittlig, det er bare å se på livsførselen i muslimske land og miljøer.

Henviser igjen til den nevnte imamen, som har fått rikelig med statsstøtte for å spre sitt budskap og har blitt ansett som "moderat".

K

knutinh

Gjest
Ellers er det påfallende hvordan du bare bruke enhver anledning til å uttrykke din forakt for Bush, selv om det knapt nok berører det opprinnelige temaet. Da jeg i en annen tråd påstod at du av og til kan virke besatt, og at det vil undergrave din argumentasjon og troverdighet i generelle politiske debatter, så var ikke det tatt ut av det blå. Du hater Bush, - vi har skjønt det, å gjenta det i annenhvert innlegg er unødvendig, det har sunket inn for lengst. Slapp av.
Jeg nevnte ikke nå at jeg hatet Bush? Jeg hater i alle fall ikke Bondevik og jeg nevnte dem i samme åndedrag.

Når temaet er "kristne og kristne sekters inngrep i politikken for å presse igjennom kreasjonisme som tema i biologi-undervisningen på tross av ville protester fra biologer" så faller det meg naturlig å nevne Bush, men også andre statsledere som spiller på parti med konservative kristne krefter. Skal du ilegge meg munnkurv??

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Munnkurv? Nei, det var et velmenende råd, du har bragt ham på banen fem ganger i denne tråden alene, flere av dem tilsynelatende uprovosert, det blir simpelt hen trettende i lengden.

K

knutinh

Gjest
Munnkurv? Nei, det var et velmenende råd, du har bragt ham på banen fem ganger i denne tråden alene, flere av dem tilsynelatende uprovosert, det blir simpelt hen trettende i lengden.
Vi balanserer vel alle mellom det å uttrykke det vi egentlig mener, og å uttrykke oss på en måte som gjør at vi får aksept for våre argumenter. Enkelte vil hevde at det å stadig påstå at vi står ovenfor en muslimsk invasjon av vårt land og kulturarv også er ensidig. At man på en måte blir tatt mer seriøst av å uttrykke skepsis ovenfor terrorister og kriminelle, men vise mer åpenhet mot resten.

Jeg beklager at jeg fremkaller tretthet. Jeg anbefaler store mengder kaffe, og en tur ut i frisk Trondheimsluft (?) som kur. Selv skal jeg sykle hjem nå og regner med at det blir en særs oppvåknende opplevelse :)

mvh
-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Enkelte vil hevde at det å stadig påstå at vi står ovenfor en muslimsk invasjon av vårt land og kulturarv også er ensidig.
Det er kanskje så, men det er tross alt dette som er tema for tråden.

Jeg anbefaler store mengder kaffe, og en tur ut i frisk Trondheimsluft (?) som kur. Selv skal jeg sykle hjem nå og regner med at det blir en særs oppvåknende opplevelse :)
Sykling er oppkvikkende. Sykkelen min ligger igjen i skauen på farlig sted etter et uhell, jeg skal kjøpe ny til helga.

Topp Bunn