Hvorfor valgte du nettopp de høyttalerene du har?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.162
Antall liker
3.995
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Utseende, pris og omtale. har er i denne sammenheng kommer.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
39
Sted
Trondheim
D80-ene ble mine basert på vilt sjansespill. Uten å ha hørt ProAc før engang. Bare basert på andres omtale, diverse samtaler med andre ProAc eierere og en meget tillitsvekkende prat med forrige eier. Ren bingo egentlig! Det var tider det. De som kjenner meg vet at jeg ikke gjør sånt... :)

Jeg har ikke bil og ikke hadde jeg lyst på noe av det som bruktmarkedet i Trondhiem kunne tilby den gangen. Ikke tillot helsa så mye farting heller egentlig... Nytt fra butikk var bare å glemme, oppgraderingen fra det jeg hadde var ikke stor nok for pengene jeg hadde til rådighet. Men jeg følte at jeg tok en veldig moderat risiko, skulle nok fått solgt dem igjen uten særlig tap dersom de ikke falt i smak. Men det gjorde de. Det vil si, jeg skjønte fort at de hadde potensiale, og nå, etter endel jobbing med akustikk, underlag og ganske intens sparing til Krell-en (og en mellomstasjon på Bryston) føler jeg at jeg har kommet i mål.

I ettertid har jeg selvsagt hørt mange anlegg som spiller bedre på visse parametre. Men hver eneste gang (hittil) har det vært deilig å komme hjem til mine kjære britiske venner.:D Jeg har dog ikke hørt ProAc D100 enda...

Sterke sider: Evne til å forsvinne i lydbildet og spille "vektløst". En meget god mellomtone. Sømløs integrering mellom diskant, mellomtone og bass. God dynamisk kontrast. Kan spille overraskende høyt - jeg har ikke hørt antydning til forvrengning enda med Krell-en. Svarer meget tydelig på forskjellig elektronikk.

Svake sider: Stiller høye krav til elektronikken. Det ble dyrere enn jeg trodde å finne god forsterker til dem. Høyttalerne er tunet for å spille ned til 20Hz. Jeg tror dypbassen kunne blitt tøffere, og kanskje passet min musikk bedre, med en tuning rundt 25-26Hz i stedet. Muligens oppnåelig ved å redusere luftgjennomgangen i refleksporten (som er diger).


Mvh

Edit: La til sterke og svake sider.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.103
Antall liker
9.201
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tja...det er jo et godt spørsmål og jeg legger ikke skjul på at tilfeldigheter har spilt en stor rolle....

Var egentlig på jakt etter delefilter/romkorreksjon til mine gamle avanti, da jeg ble tipset om at Overkill Audio skulle ha en god modell - et raskt søk på Audiogon gav ingen funn på delefilter/romkorreksjon - derimot stod det et par med Overkill Audio Enocore...det var jo utrolig spennende - samt at jeg husket at de var nevnt i en reportasje i Fidelity. Messerapporten til Rognlien ble lest, nettet ble trålet etter info, tester ble lest, alt om Manger ble lest, selger ble kontaktet, konstruktør ble kontakten...og i mine øyne var dette en av de mest fornuftig konstruerte høytalerne der ute. Alt det negative jeg hadde lest om Manger var rettet opp i denne modellen, aktiv deling, romkorreksjon og en impulsrespons man stort sett bare kan drømme om - samtidig som en telefon til Rognlien bekreftet at alt dette tekniske forsterket det musikalske inntrykket - IKKE ødela det...gjorde at valget ble tatt....

Hva er de sterkerste sidene.....tja, det er jo en alrounder, men de er rett og slett utrolig oppløste og nøytrale. Det gjør at man kommer veldig nærme musikken og tilstedeværeslen er helt enorm.

Negativt....tja, hva skulle det være da... ;D ;D.neida - de spiller ikke allverden dypbass, og de komprimerer litt når det er mye energi i nedre mellomtone og man spiller svært høyt!

Mvh
OMF
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Øivind skrev:
Hvorfor valgte du nettopp de høyttalerene du har, og hva er de "best" på/hva er dems sterkeste sider?
Du har hoert dem - "you tell me"!

Er det ikke paa tide naa Oyvind, at du begynner aa stole paa egne valg og preferanser, og gir blaffen i hva vi andre synes.

Du kan stille det samme sporsmaalet i litt forskjellig form, minst 100 ganger til, uten at noen av oss kan gi deg noen svar som bringer noen fasit.

Slik er det bare!


Jeg valgte aa Khorn fordi jeg hoerte Khorn for 18 aar siden, og bare visste der og da at dette var hoytaleren for meg naar jeg en gang fikk plass til slike.
Siden den gangen, horte jeg ikke Khorn foer jeg flyttet settet mitt inn i stua. Alt i mellom har vaert "replacements".
Selfolgelig var jeg litt spent paa aa hore hvor mye mine preferanser hadde endret seg paa 18 aar, og om khorna fortsatt var i stand til aa frambringe go'foten.

For aa si det enkelt:

Det finnes kanskje bedre hoytalere der ute, men ikke for meg!
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.250
Antall liker
2.467
Torget vurderinger
13
Har Virgo III, grunnen for at jeg valgte disse har nok med at jeg hadde hørt disse i forskjellige oppsett og visste hva de var istand til å gjenskape av lydbilde.Detaljer,stemmer og perspektiv er nok noe av de sterkeste sidene til disse HT, samtidlig at bassen ikke på noen måter er utflytende eller boomy(allergisk mot slikt)..
+ At de er jo utrolig nette å fine da.... -

MVH Johnny
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Glad i fransk, Provence og sånt..............
Nei, ble Focal pga waf, lyd og god service. Mye god lyd for penga synes jeg.
Bruker rør og snurrer vinyl.
Så og lytta til Klipsc, men med finish som den gamle Lada'n min.........Nei takk
Kanskje Italienske neste gang? ::)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Etter å ha hørt mine tilårskomne britiske horn på en utstilling i London for tolv år siden, bestemte jeg meg for at det var sånne jeg skulle ha. Jeg har til dags dato ikke hørt noe jeg synes spiller bedre, rett og slett.
 

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Innlegg
179
Antall liker
1
Valgte Triangle fordi de spiller musikk bedre enn alt annet jeg har hatt. Har hatt bl.a. disse merkene: B&O, Dali, Patos, Cerwin Vega, Chartwell, Yamaha, AVI, Monitor Audio, J.M. Lab, Carlson, Gamma Monitor, Sonus Faber, Mission, Dynaudio, Coral (horn), Royd, JBL, Acoustic Energy, B&W, Proac, Audiovector, Kef.

Av disse er det Royd som har hatt lengst opphold i heimen. En bra høyttaler. Men den ble feid rett av banen Triangle Celius som virkelig fikk det til å ta av. Celius'ene har nylig fått avløsning av et nytt par Triangle, nemlig Triangle Genese Quartet. Kort og godt vanvittig bra. Ikke for ingen ting at Triangle høster topptester i samme fart som som Bjørndalen tar gull.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg valgte Gradient etter å ha forelsket meg i dem på messe.

Gang etter gang presenterte P.M. Audio nøkternhet, ryddighet, tydelighet, varm, dynamisk og livaktig musisering. Høyttalerne tar et skritt til siden, og lar musikerne uttrykke seg.

Det gikk faktisk noen år før jeg fikk råd til de 35k. jeg måtte ut med. Rett etterpå gikk de opp til 50k. Flaks, sa Severin...

Nå står ny platespiller for tur. Senere blir det sikkert nyere DP, en digital multispiller av klasse, og oppgradering til Rev. active.

Jeg ser ikke mange åpenbare alternativer til Gradient i dagens marked. Andre dynamiske dipoler som Linkwitz Orion, eller digitalt korrigerte varianter som Gjallarhorn er interessant. Men, for å si det med Dweezil Zappa: "Stick with what you know". Inntil videre, om ikke annet.
 
K

knutinh

Gjest
Først og fremst fordi jeg likte opplevelsen jeg fikk når jeg lyttet til dem.

Jeg ser ikke bort ifra at fascinasjon over virkemåten og utseende også spilte inn.

-k
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Sett bort ifra alt jeg trodde jeg visste om de på forhånd, hadde jeg en klokkeklar tro på at de var mer enn godt nok i stand til å servere de beste sider av min elektronikks måte å presentere musikk på. Og det var de.
Kanskje det beste hifi-kjøp jeg har gjort.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.614
Antall liker
160
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
bambadoo skrev:
Fordi jeg lyttet til dem, og så var de til salgs.
Ehhh, hadde jo vært interessant å vite hvilke høyttalere enkelte av dere egentlig skriver om......... (ikke alle har listet det opp i profilen eller nevnt det i innlegget!) ;)

Mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.461
Antall liker
11.394
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok - du lyttet også til dem olaps. Hos madman på Grefsen. Oris Reference Ultra står hos meg nå. Subjektivt (selvsagt) synes jeg de spiller bedre her enn på Grefsen. De var gode på Grefsen også da ;)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
Mine er kjøpt på impuls. :D

Forklaring: ikke impulskjøp men basert på impulsrespons. Det er Manger Zerobox 108, en av en håndfull høyttalere med impulsrespons jeg kan akseptere.
 
T

Thomas1

Gjest
Jeg kjøpte mine på bakgrunn av opptil flere ting egentlig. Jeg var egentlig på utkikk etter stativhøytalere, men madammen sa at hun ikke ønsket det pga våre små nyskjerrige barn.
Hørte på mine høytalere for første gang i 05. Valget falt på en rimligere modell den gang, Usher M700.
Siden jeg er svak for Usher, var ikke valget vanskelig. ( selvom jeg også hadde lyst på Helicon 400 fra Dali, men disse er vanskelige å få tak i brukt )
Nå som jeg skal få nytt rom, må jeg kanskje vurdere å bruke 6311 i en kinosammenheng og konsentrere meg om stativhøytalere til stereobruk igjen.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Jeg kjøpte mine Sonus Faber Guarneri Hommage etter at jeg hørte, og ikke minst så dem, på en demo en gang. Jeg bare måtte ha dem selv om jeg i utgangspunktet hadde tenkt å gå for et sett Cremona Auditor. Brukte deretter lang tid på å finne et perfekt brukt eksemplar. Jeg så anonnsen 5 min etter at den var lagt ut og slo til umiddelbart. :)

Synes de har en fantastisk luftig diskant og varm og fin mellomtone. De er perfekt på stemmer og akustisk musikk, men har vel litt å gå på ift dypbass og rockefaktor.

Hovedgrunnen til at jeg valgte disse høyttalerne er nok utseende Produkter som ikke ser bra ut er helt uaktuelt for meg uansett hvordan det spiller. Synes SF gjennomgående oser av håndtverk av høy kvalitet og enestående finnish. Heldigvis har de også utrolig god lyd. Jeg har aldri forstått at det finnes et marked for High-End som ikke ser bra ut...
 
K

KindOfBlue

Gjest
Har forsøkt ulike, og kom etterhvert til at jeg likte høyttalere som sprer mellomtone/diskant rundt omkring i rommet og som forsøker å bruke romrefleksjoner - det er sikkert en funksjon av at jeg nesten utelukkende lytter til akustisk musikk.
Jeg lyttet til høyttalere fra MBL, Bolzano Villetri og B&O.
Så ledet tilfeldighetene til at jeg skulle gjøre en jobb for B&O og jeg fikk anledning til å dykke dypere i tenket bak BeoLab 5.

Etter å ha lyttet mye og veid hva jeg vant mot hva jeg eventuelt tapte (alle anleggsvalg er jo kompromisser), så endte jeg med BeoLab 5.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Artig tråd.

Kjøpte mine Gradient Revolution Mk1 i ´04 etter å ha hørt Mk2-varianten gjentatte ganger.

Falt først og fremst for det homogene lydbildet. Det uansetrengte, gjennomsiktige og tilsynelatande nokså nøytrale lydbildet var også lett å like.

(Mk1 skulle vise seg å ikkje nå heeilt opp mot Mk2 (misforstå meg rett; Mk1 er ein fantastisk ht den også). Bytta seinare til sistnevnte modell, som hellar litt meir mot det nøytrale og har ei større oppløsning og presisjon enn Mk1)

Blir stadig meir og meir glad i denne finske kreasjonen. Angrar ikkje på valget.

Mvh. Karl :)
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Jeg hadde hørt et par Response 2.5 kloner hos en kollega og likte dem godt nok til at jeg hadde lyst å bygge noen selv. Etter å ha lest litt på nettet, valgte jeg "2.95" versjonen til Troels Gravesen. Holder på å spille dem inn nå. Låter bare bedre og bedre. Var SVÆRT ulne i lyden den første timen. Bassen var enorm. Men jeg målte 10dB forskjell mellom nedre bass og mellomtone. Nå er det flatere og bassen er mer der som et fundament. Gleder meg til de er ferdig innspilt. Jeg har allerede mye moro. :)
Har enda ikke prøvd dem med min gamle Audio Note Kit 4, men det kommer vel etterhvert.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.463
Antall liker
26.559
Torget vurderinger
24
Fordi jeg har eid en tidligere utgave i lang tid og ble fortrolig med lyden av dem. De var snille mot forsterkeriet, greit utseende, passe store for rommet og lyden kan karakteriseres som åpen, luftig, god mellomtone, bra bass for størrelsen og en relativt homogen klang.

Når man så skal handle nytt og ikke har råd eller plass til det man har lyst på, var dette et like sikkert som feigt valg.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.353
Antall liker
3.957
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Følte at dette ver veien å gå, og det var det. Hadde ikke hørt dem tidligere.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.614
Antall liker
160
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
bambadoo skrev:
Ok - du lyttet også til dem olaps. Hos madman på Grefsen. Oris Reference Ultra står hos meg nå. Subjektivt (selvsagt) synes jeg de spiller bedre her enn på Grefsen. De var gode på Grefsen også da ;)
Knall!!
De var vendepunktet for meg. Bare bassen var littt dårlig den gang........
Kos deg :)
mvh
 
Ø

Øivind

Gjest
Erland skrev:
Du har hoert dem - "you tell me"!
Litt vanskelig. Er jo litt uvandt at ting låter såpass stort og voldsomt. Morro var det og første inntrukket var uansett veldig bra.

Edit: men altså, missforstå meg rett: Det låt veldig bra. Oppløst, med bra trøkk, stort og uanstrengt. Bare det at om jeg skulle si at jeg personlig ville trukket anlegget lengere i en eller annen rettning, så måtte jeg først ha hørt det over litt lengere tid.

Men at jeg personlig likte balansen på vinyl spilleren bedre enn på EC, kan jeg si meg sikker på.


Erland skrev:
Er det ikke paa tide naa Oyvind, at du begynner aa stole paa egne valg og preferanser, og gir blaffen i hva vi andre synes.
Jo. Absolutt.
 

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Innlegg
106
Antall liker
0
:eek:

You got the look and is so good dam SEXY.

:-*​

I have never before in my life, meet someone like you, who have bring so must pleasure in to my life.

:eek:

PERFECTION, ONE YOU ONLY GOING TO MEET IN A LIFE TIME.

DO YOU WANT TO MARIED ME.

:-[​
 

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.197
Antall liker
24.671
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vis overbærenhet med en forelsket mann, Øyvind. ;D
 
Ø

Øivind

Gjest
Joda :)

Hørtes jo ut som flotte greier. Vakre er de jo også.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.159
Antall liker
8.219
Torget vurderinger
12
Jeg valgte mine fordi jeg hørte dem, så dem, likte dem.

Jeg liker åpenheten, luftigheten, hurtigheten, møbleringsvennligheten, skjønnheten, 4-kantheten, Martenheten, MilesIIIheten, sortpianolakkheten
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.327
Antall liker
6.724
Fordi de jeg egentlig skulle ha aldri dukket opp til en fornuftig pris på bruktbørsen. ;D
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.823
Antall liker
16.702
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fordi min høyt elskede kone er opptatt av størrelse! ...Hun foretrakk noe mindre sålenge det gav det samme utbytte ....

Hilsen snart bestefar
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Rett å slett for at det er en helvetes bra match til rommet.!
Bryr meg filla om utseende og faktorer i hytt å gevær, hadde minst 30-40 forskjellige høyttalere før jeg fant noe som spiller optimalt i mitt rom, dermed fikk de lov til å bli her og jaggu har dem stått her i 3 år, uten jeg har vært skikkelig fristet til å bytte dem ut..........men ser meg jo rundt etter kandidater da 8)
Kjell
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

vel,ja utifra min signatur sitter jeg med 4 midrange-par (har et par System Audio SA 1250 i tillegg).går ut i fra at utenom B&W DM 686 har tanken om et gunstig kjøp (les rabatter) vært toneangivede.

mine små DM 686 kjøpte jeg p.g.a. abstinenser da de ble lansert (har hatt 4 par B&W tidligere).

ellers har jeg vært nødt til å holde meg til stativhøyttalere da katten min gikk til angrep på frontstoffet på gulvstående.det hjalp lite å fjerne dette.et par Acoustic Energy 109 fikk gjennomgå etter kloringen.

har hatt 20 par høyttalere siden tidlig åttitall og vurderer bytte til litt grommere saker i løpet av året.

mvh. s,
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
554
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
Hallais intr tråd...

Valg av høytalere har ikke vert en lett prosess. Har jammen vert innom mange høytalere i hus, før dagens står der. Og disse tror jeg blir stående:)

I begynnelsen hadde jeg en ide om at stativ var tingen for meg, og i rask rekkefølge var: QLN 601mk2, B&W 705, Boston vrm60, Tannoy Sensys1 innom.... Alle disse var veldig greie, og særlig Boston la seg på hjertet og Tannoy la seg på hjertet. Tannoy var det som skulle bli min ting....

Kjøpte så Tannoy Eyris2, en ht som jeg var meget meget nøgd med. Men mye vil ha mere, og etter en lang demokveld, og mange prøvinger på Tannoy DC6t på resonans i Stavanger endte jeg opp med disse. Et valg jeg frem til nå ikke har angret på.

Har nå Primare elektronikk, noe som jeg i utgangspunktet er veldlig nøgd med. Men rør har jeg meget så lyst til å teste!
 
Topp Bunn