Politikk, religion og samfunn Hvorfor?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.679
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Er det noen som har en vettug forklaring på hvorfor det er maks mediadekning ang 34 døde og over 250 skadde i Belgia, men når det dør 65 mennesker og er over 300 skadde i et selvmordsangrep i en familiepark i Pakistan, så er det knapt at media nevner det?

Må bare si at jeg undres

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Antall liker
1.573
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Har akkurat hatt en diskusjon her i heimen ang dette.. Det kan være pga hudfarge, dessverre. Og eller at det er blitt såpass dagligdags at det er sånne ting som skjer der nede.

G

Gjestemedlem

Gjest
Er det noen som har en vettug forklaring på hvorfor det er maks mediadekning ang 34 døde og over 250 skadde i Belgia, men når det dør 65 mennesker og er over 300 skadde i et selvmordsangrep i en familiepark i Pakistan, så er det knapt at media nevner det?

Må bare si at jeg undres
"Knapt nevner det"??

Det er jo hovedoppslag i de fleste riksdekkende aviser i Norge, Danmark, Storbritannia etc.

Ser man på Google News så er denne saken den viktigste og største i verdensnyhetene akkurat nå.

Så hvordan du har fått dette for deg er en gåte.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Dekning er omvendt proporsjonalt med avstand. Lengre unna, mindre dekning... Dessverre, til tider.

• Liker
Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.679
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99

Må bare si at jeg undres
"Knapt nevner det"??

Det er jo hovedoppslag i de fleste riksdekkende aviser i Norge, Danmark, Storbritannia etc.
og det er ekstrasendinger på tv, UD er i kontakt med norske ambassade for å sjekke om det er nordmenn eller skandinavier der, og vil dekningen vare en uke? Tror ikke det min gode Gjestemedlem

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
Tror det er mest et spørsmål om avstand/ forventninger og antall involverte nordmenn. Tror det har minst med hudfarge å gjøre............

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.679
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99

Må bare si at jeg undres
"Knapt nevner det"??

Ser man på Google News så er denne saken den viktigste og største i verdensnyhetene akkurat nå.

Sett i forhold til Brüssel og Paris, ja

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.156
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17

Må bare si at jeg undres
"Knapt nevner det"??

Kanskje vi får bilder av hvert eneste offer inkl navn og alder på de som omkom der også akkurat som vi fikk servert etter det smalt i Belgia? Nope..

C

cruiser

Gjest
Er vel som med tsunamien, mest dekning fra Thailand hvor det var noen vestlige, Indonesia som hadde de aller største tapene fikk mindre dekning

• Liker
Reaksjoner: HCS
G

Gjestemedlem

Gjest
At det er noe mindre dekning enn Brussel og Paris er jo en selvfølge. Men når det hovedoppslag i pressen over hele verden så blir det litt tåpelig å påstå at media "knapt nevner det".

Terror, islamisme og selvmordsbombere er jo bortimot dagligdagse hendelser i islamistiske land som Pakistan. Vi har det heldigvis ikke slik i Europa ennå, og derfor er nyhetsverdien større når det først skjer noe her også.

Det handler også om at det angår oss mer. Det samme gjelder jo om det er en ulykke. En buss som kjører av veien i Kina en plass og dreper 50 mennesker får selvsagt ikke samme oppmerksomhet som om det skjedde på Lillehammer. Det er ikke noe underlig med det.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.679
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Er sånn med det meste og jeg syns det er rett og slett trist.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje vi får bilder av hvert eneste offer inkl navn og alder på de som omkom der også akkurat som vi fikk servert etter det smalt i Belgia? Nope..
Ja og hvem ser du for det som etterspør denne informasjonen da?

Vi publiserer jo heller ikke lister over alle som ble skutt i USA i fjor heller.

Rett og slett fordi dette er informasjon som er helt unyttig for de aller aller fleste.

• Liker
Reaksjoner: PKG
G

Gjestemedlem

Gjest
  • Liker
Reaksjoner: PKG

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.679
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Vi får se utover uken hvor mye pressedekning dette får, så får vi ta konklusjonen da.
Og bare for å ha nevnt det, i Brüssel, ingen norske skadet eller døde, samme i Pakistan

Får spille litt musikk mens vi venter

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.679
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Det ville blitt information overload hvis alt skulle gis like mye oppmerksomhet. Da blir det meste bare til spam uansett.

De siste 15 årene har det blitt drept 35000 mennesker i Pakistan i terroristangrep.

Navnelister i norske aviser, og omtale av alle episodene, ville tatt ganske mye plass.

ref:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_terrorist_incidents_in_Pakistan_since_2001
Siden det er så mange ganger, skal vi bare drite i dem?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.538
Det er bare å vente på at vestlige statsledere og celebriteter skal si "I am an Afghan"

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.679
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Uansett hvordan man ønsker å vrenge og vri på ting, tror jeg de fleste skjønner hva jeg mener. Resten vil bare ikke forstå eller krangle. Takk for meg

G

Gjestemedlem

Gjest
Paris fikk mye mer oppmerksomhet i ettertid enn Brussels har fått også.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det ville blitt information overload hvis alt skulle gis like mye oppmerksomhet. Da blir det meste bare til spam uansett.

De siste 15 årene har det blitt drept 35000 mennesker i Pakistan i terroristangrep.

Navnelister i norske aviser, og omtale av alle episodene, ville tatt ganske mye plass.

ref:

Lite vi her i Norge kan gjøre med situasjonen i Pakistan.

Siktuasjonen her hjemme i Europa kan vi påvirke på en helt annen måte.

Det viktigste vi kan gjøre er å slå ned på islamistmiljøene på hjemmebane på en helt annen møte enn har blitt gjort til nå, samt å sørge for at ikke problemet øker på i årene som kommer:

Innvandringsevangeliet går mot slutten | Helge Lurås - Aftenposten

PKG

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.08.2012
Antall liker
166

ref:

Årsaken er effektiv nyhetsdistribusjon, samt avstand, tilhørighet og forventninger. Hvis Pakistan skal vektes like mye som Europa, så kan man vel også inkludere Syria, Irak, Afghanistan, Thailand, Nigeria osv.

Det hadde blitt ett monotont mediebilde...

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.679
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Hvordan kan bittelille Norge påvirke Europa og EU, vi er jo ikke engang medlem. Like sannsynlig som at Albania skulle hatt noe å si

PKG

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.08.2012
Antall liker
166
Hvordan kan bittelille Norge påvirke Europa og EU, vi er jo ikke engang medlem. Like sannsynlig som at Albania skulle hatt noe å si
Som Gjestemedlem nevnte, hvem etterspør ett så detaljert nyhetsbilde fra Pakistan? Pakistanere som bor i Europa finner sikkert alternative medier for den type informasjon.

G

Gjestemedlem

Gjest
Vi kan gå foran med et godt eksempel og stenge grensene for mer islamsk innvandring, samarbeide tett med utveksling av informasjon, være med på å finansiere yttergrensekontroll, gå i bresjen med arbeid mot islammiljøene på hjemmebane. etc. etc. Dette er et felles europeisk problem som vi må løse i sammen. Vi kan også fordømme den svenske linjen som setter oss alle i fare.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Du får det til å høres så enkelt ut.
Etter jeg har hørt så er det noe som heter Schengen-avtalen.....
Men jeg har ikke peil

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Antall liker
18.468
Torget vurderinger
2
Ja og hvem ser du for det som etterspør denne informasjonen da?

Vi publiserer jo heller ikke lister over alle som ble skutt i USA i fjor heller.

Rett og slett fordi dette er informasjon som er helt unyttig for de aller aller fleste.
Det blir en jævlig lang liste.
Over 13.000 drepte, 28.000 sårede.

Angrepet i Pakistan har fått mye dekning, men når anslaget skjer i Brussel er det i "bakgården". Mange nordmenn som arbeider der, skandinaver. Kjernefunksjoner for Europa, osv.

Men en selvmordsbomber mot pakistanske kristne får naturligvis oppmerksomhet. Fylte mediene, når man tenker på at de fleste redaksjoner var tynt bemannet i påsken.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Antall liker
316
Det er bare å vente på at vestlige statsledere og celebriteter skal si "I am an Afghan"
Det de bør si er " i am a christian" , men dette ville da ikke være politisk korrekt og rasisme for de rett troende(+ venstresiden)

Topp Bunn