Ang sonos: Man må vel ha en playbar for å kunne koble til en TV på riktig måte? Da skal det funke veldig bra, tror jeg. Men playbaren har betydelig dårligere lyd enn play:5 og play:1, og er ikke oppdatert på en stund. Så lydmessig (og funksjonalitets-messig) kan det nok være en idé å vente på neste versjon, som jeg vil tippe kommer i løpet av halvår eller noe. På den annen side vet man aldri med sonos. Det kan ta tid også.
Ang 2x play:5: Jeg er enig i at det er en god, enkel og funksjonell løsning. Hvis man først har begynt med sonos-systemet, slutter man ikke, er min erfaring. Såpass bra funker det. Den andre fordelen med det er at man nesten garantert vil ha nytte av play:5 i fremtiden også, når man får mer plass å boltre seg på og antakelig vil ha et større hovedanlegg i stua. Da kan man sette en play:5 på kjøkkenet, og en annen på soverommet, feks. Og bruke en sonos connect i stua til hovedanlegget. Er det jeg gjør.
Selve lyden fra 2 play:5 i stereo synes jeg er fullt på høyde med ganske mange tradisjonelle hifi-anlegg i prisklassen. Vil egentlig si at det er bedre enn en god del av de andre tingene jeg har hørt rundt 10-15 tusen. Det handler også om at play:5 har så gode muligheter for tilpasning og eq. Hvis man stiller de opp vertikalt, blir spredningsmønsteret smalere enn når de står horisontalt, feks. Og hvis man er en iphone eller ipad, har faktisk sonos et opplegg for eq/romkorrigering som funker veldig bra ("trueplay"). Dessuten har sonos-systemet en god equalizer innebygd, som gjør at man kan justere bass og diskant på en enkel måte. Det er mer praktisk enn man skulle tro.
Men det er klart: man kan også få bedre lyd enn dette for 10000. Kjøper man brukt, kan man få svært gode passive høyttalere for en rimelig penge, som kan kombineres med en enkel og god forsterker. Og hvis man kjøper profesjonelle studiomonitorer (slik som de allerede nevnte JBL 305/308, eller Eve 205/208 ), tar man enda et steg opp i lydkvalitet. Og som sagt over: Hvis man kan tenke seg å bygge lx mini fra linkwitz, via byggesett man bestiller, får man antakelig det helt ultimate lydsystemet for et slikt lite rom. For min del er det likevel ingen tvil om at jeg hører veldig mye mer på musikk etter at jeg begynte med sonos-systemet. Hvis man vil gjøre det enkelt, og ha et system som både er brukervennlig og høres bra ut og som gjør at man får lyst å høre på mer og mer musikk - tror jeg sonos er relativt uslagbart.