WayAhead
Æresmedlem
De nyeste hubridmodellene i USA fra Toyota, Honda og Chevrolet har 100 km ren batterirekkevidde uten gigabatteripakker...
Sist redigert:
De som vil ha hybridens fordeler burde absolutt velge i3 ReX, det er en ekte elbil med en liten motor som kun lager strøm, de andre hybridene med komplette fossile drivverk med batterier og elmotor i tillegg er etter min mening hverken fugl eller fisk.BMW i3 ReX har den perfekte hybridløsningen med en liten bensinmotor som kun produserer strøm når batteriet er tomt (eller man ønsker det). Mindre komplisert og plassbesparende.
Ellers er jo Hyundai Ioniq Plug-in "mye for pengene" med 6 mil rekkevidde på strøm og pris rundt 300 tusen.
Nei, det ser ut til å være slutt, og med siste oppgradering så det er jo nesten ikke noe poeng. 30 mil vil for nesten hvem som helst holde til nesten alt de gjør. Og om du må lade en gang underveis på 3 turer i året?Får man kjøpt i3 med power-ekstension i Norge?
Det er ikke riktig så enkelt. Forbrenningmotorene som finnes i nyeste Priuser og Clarity mfl (100 km batterirekkevidde) er spesialdesignet for hybriddrift. Inntil nå har det vært mest vanlig med Ottomotorer Atkinson arbeidssyklus og Toyota utvikler en helt ny motor for hybridene som skal klare rundt 40% termisk effektivitet. Mazda lanserer sin Sky Active i år, en bensin selvtenner med arbeidsprinsipp mye lik en Diesel og Honda børster vel snart støv av CVCC motoren fra 70tallet slik at de kan få en termisk virkningsgrad opp mot 50% slik F1motorene har, samme prinsippet.De som vil ha hybridens fordeler burde absolutt velge i3 ReX, det er en ekte elbil med en liten motor som kun lager strøm, de andre hybridene med komplette fossile drivverk med batterier og elmotor i tillegg er etter min mening hverken fugl eller fisk.BMW i3 ReX har den perfekte hybridløsningen med en liten bensinmotor som kun produserer strøm når batteriet er tomt (eller man ønsker det). Mindre komplisert og plassbesparende.
Ellers er jo Hyundai Ioniq Plug-in "mye for pengene" med 6 mil rekkevidde på strøm og pris rundt 300 tusen.
Jeg er enig i at rekkevidden er nok, men jeg vil mye heller ha en liten MC-motor som forsyner kun å vedlikeholde når den først blir så lite brukt, enn f.eks. en dieselhybrid der dieselmotoren nesten aldri blir skikkelig arbeidsvarm.Feil, Prius/Clarity/GM har rekkevidder på 100 km som duger til det meste for hvermansen til daglig bruk - uten at fossilmotorene er i bruk. Regenerering kan øke dette ytterligere avhengig av lokale forhold og bruk selvsagt.
Hvordan fungerer varmeapparatet på de?Feil, Prius/Clarity/GM har rekkevidder på 100 km som duger til det meste for hvermansen til daglig bruk - uten at fossilmotorene er i bruk. Regenerering kan øke dette ytterligere avhengig av lokale forhold og bruk selvsagt.
Det er der jeg ligger på min Passat GTE når jeg bruker den lokalt. Under 0,19 l/mil faktisk - t.o.m. bedre enn VW lover (0,17). Selv med mye langkjøring ligger jeg godt uner 0,5 l/mil (0,42 ved siste sjekk - da med over 70% langkjøring).Jeg er enig i at rekkevidden er nok, men jeg vil mye heller ha en liten MC-motor som forsyner kun å vedlikeholde når den først blir så lite brukt, enn f.eks. en dieselhybrid der dieselmotoren nesten aldri blir skikkelig arbeidsvarm.Feil, Prius/Clarity/GM har rekkevidder på 100 km som duger til det meste for hvermansen til daglig bruk - uten at fossilmotorene er i bruk. Regenerering kan øke dette ytterligere avhengig av lokale forhold og bruk selvsagt.
Jeg synes dog at hybrider fungerer fint selv om det er litt "rotete" rent designmessig. Jeg prøvde Toyota sin første Plugin-Prius (2012) som hadde ca 20 km rekkevidde per lading og bare med så lite hjelp klarte jeg å ligge på 0,19 - 0,23 i snitt på bensinforbruk hvis jeg ladet rutinemessig.
Sikkert et kompromiss med tanke på service og levetid.Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
Mener du at Toyota ikke har noen særlig tiltro til sine moderne motorer?Sikkert et kompromiss med tanke på service og levetid.Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
Toyotas hybridmotor er vel bygget ut fra Atkinson syklus-prinsipper og henter ut mindre effekt. 1.8 hybrid systemet leverer 136 hk med elmotoren. 122 hk versjonen som kom etterpå var bedre tunet slik at man ikke like ofte får pensjonist-turtall i motbakker.Mener du at Toyota ikke har noen særlig tiltro til sine moderne motorer?Sikkert et kompromiss med tanke på service og levetid.Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
Toyota : Toyota med nye motorer - BilNorge.noToyotas hybridmotor er vel bygget ut fra Atkinson syklus-prinsipper og henter ut mindre effekt. 1.8 hybrid systemet leverer 136 hk med elmotoren. 122 hk versjonen som kom etterpå var bedre tunet slik at man ikke like ofte får pensjonist-turtall i motbakker.Mener du at Toyota ikke har noen særlig tiltro til sine moderne motorer?Sikkert et kompromiss med tanke på service og levetid.Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
Veldig lettkjørt system, men slitsomt også.
Det er slik Toyota gjør det: dyrt hybridsystem - gammeldags motor. Lexus NX har en håpløs 2.5 liter uten dreiemoment på lave turtall. Det betyr at man daglig må over 5000 omdreininger for å holde følge med vanlig trafikk. Det ikke-ladbare hybridystemet gir dieselforbruk ved bykjøring, men bruker 0.9 på mila på langkjøring (80km/t +).Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
Er Mitsubishi bedre? Deres populære ladbare Outlander har jeg ved selvsyn sett (i en flunk ny bil) med et forbruk på 0,64l/mil på en ca 12mil lang kjøretur.Det er slik Toyota gjør det: dyrt hybridsystem - gammeldags motor. Lexus NX har en håpløs 2.5 liter uten dreiemoment på lave turtall. Det betyr at man daglig må over 5000 omdreininger for å holde følge med vanlig trafikk. Det ikke-ladbare hybridystemet gir dieselforbruk ved bykjøring, men bruker 0.9 på mila på langkjøring (80km/t +).Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
Kjekk hyttebil, 4WD og greier,...bortsett fra at når du kommer til den siste, bratte bakken så er batteriet tomt. Dumt, siden trekket på bakhjulene er elektrisk.Er Mitsubishi bedre? Deres populære ladbare Outlander har jeg ved selvsyn sett (i en flunk ny bil) med et forbruk på 0,64l/mil på en ca 12mil lang kjøretur.Det er slik Toyota gjør det: dyrt hybridsystem - gammeldags motor. Lexus NX har en håpløs 2.5 liter uten dreiemoment på lave turtall. Det betyr at man daglig må over 5000 omdreininger for å holde følge med vanlig trafikk. Det ikke-ladbare hybridystemet gir dieselforbruk ved bykjøring, men bruker 0.9 på mila på langkjøring (80km/t +).Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
Ja, det var vinterstid, men allikevel. 0,64 i gjennomsnitt-bensinforbruk på de 12 milene hvor batteriet er oppgitt å vare 30-50km. Hva er da snittforbruket når den kjører bare på bensin? 1,5l ? Og i tillegg kom jo forbruk av strøm - bilen var helt oppladet før turen.
"Phev, for et bensinforbruk"
Sikkert - men jeg har en mistanke om at det er en slags regererering under kjøring slik at man alltid har "litt" igjen i reserve til bakhjulene.....Kjekk hyttebil, 4WD og greier,...bortsett fra at når du kommer til den siste, bratte bakken så er batteriet tomt. Dumt, siden trekket på bakhjulene er elektrisk.
Har du selv testet dette på Outlander?Det setter man stort sett i fast stilling. Omtrent som med elbil hvor man kjører med en fot og mye regen
Veldig fin? Virkelig? Jeg synes den ser litt lav og rar ut på veien. Jeg synes ikke noen av dem er fine, men forrige generasjon virker mer polert i utseendet etter min mening.VELDIG fin bil, men litt høyt oppgitt forbruk
Blandet kjøring NEDC (l/100km)4.4 l/100 km (AWD)
Blandet kjøring NEDC (l/100km)4.6 l/100 km (2WD)
Vis vedlegget 528878
Fysikken gjelder ikke med tanke på hastighet og luftmotstand?Min 2000 Audi bruker også 0,4l bensin på mila; uansett hvor fort man kjører. Gratisbil.