Klær, briller og klokker I en tynn tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

ThomAus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.06.2011
    Antall liker
    31
    Sted
    Det store utland
    Duft er vanskelig Fenalaar, kommer an på smak og hva personen lukter i utgangspunktet.
    Jeg er svak for sadeltre, det får du mange plasser f eks hos Taylor of old Bond Street. De er ikke i de øvre prissegmentet, sånn 270 NOK.
    Jeg driver nå og tester ut deres Lime, og liker den ganske godt.
    +1
    Jeg har brukt Taylor of Bond Street sin Sandalwood Shaving Cream de siste par årene og liker den godt. En behagelig men ikke altfor påtrengende duft. Som Svein Arne sier så er smak og preferanser noe som varierer såpass sterkt, at det aller beste er å ta seg en tur til London og lukte seg frem til hva enn selv foretrekker blant alle de ulike alternativene.

Ellers er det interessant å høre om dine erfaringer med Lime for jeg er fristet til å forsøke det neste gang.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.978
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Synes det var pent med den lyse skjorten til slipset og jakken. Det lyser litt opp og skaper en fin kontrast. Fint til klokka også. Selv er jeg iført bomsens varemerke, jeans og en 10 år gammel Pauls Smith skjorte med røde ruter kjøpt på salg for 9 år siden. Gamle Church mokasiner og en sliten Belstaff Gangster fra 2008 som det er lett å tørke av etter grisesykling til jobb..... Nok om det....

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    I dag ble det denne tredelte i Donegal tweed som jeg kjøpte i Inverness for noen år siden.

Den er grei, men suboptimal. Buksene og ermene er litt for lange, noe jeg burde fikset for lenge siden.
    Jakka er litt for kort, det er til å leve med - verre er det at knappen er satt for høyt. Det gjør at den lille vomma mi, som bør kamufleres, faktisk blir fremhevet.
    Jeg er heller ikke så begeistret for vester med slag, det blir for mange linjer og gir et rotete inntrykk, spesielt når jakka er kneppet.

Dress - fra MacGee
    Skjorte - bespoke fra Whitcomb & Shaftesbury
    Slips og PS - CT
    Seler - AT
    Strømper - Falke
    Sko - Alfred Sargent

InkedPA190020 – Kopi_LI.jpg

PA190046.jpg

PA190045.jpg

InkedPA190008 – Kopi_LI.jpg

InkedPA190030 – Kopi_LI.jpg

InkedPA190022 – Kopi_LI.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ok vesten funker ikke med tilkneppet jakke. Men i alle de andre sammenhengene er den spot on. Så vil du være tilkneppet eller ikke? Men åpen jakke og uten jakke er det jo konge.

Forøvrig, pent antrekk!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Begynner å se ting, nå. Liker stoffet veldig godt, men ser hvordan den skiller seg fra de andre i passformen. Det har vært lærerikt å lese tråden din, med andre ord. Liker mye av dette, klarer ikke helt å få fot av noe annet. Dobbeltspent, for eksempel, ikke for meg.

Boka lå i postkassa i dag. Første jeg la merke til var et overraskende kapittel om undertøy, og at barten min nærmer seg krav om en personlighet som Albert Scweitzer.

Tror dette blir trivelig lektyre.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk folkens.
    Du er morsom, og vil nok finne mye interessant i den boka Zomby_Woof.
    Dobbelt eller enkeltspent er en smakssak, og litt avhengig av kroppsfasong. Om en er overvektig så skal en være langt mer nøye med en dobbeltspent dress. En enkeltspent faller nesten alltid finere på en rund mann.

Brogues er det naturlige valget til tweed, palmaris. Stoffets røffhet krever kraftigere sko.
    Brogues, med sine karakteristiske perforeringer stammer fra Skottland, og poenget var å lage sko der vannet lett rant ut igjen når de innfødte vasset i myra for å finne torv til whiskyen sin.

Deff er nok en som kunne finne på å gå kun i bukse og vest. Det hadde ikke skjedd i mitt liv. Bare den aller nærmeste sirkel får se meg uten jakke på. Jeg tok av jakken og satt uten jakke noen timer denne høsten, og det føltes veldig ubehagelig.
    Hadde jeg ikke hatt vest den dagen ville det ikke kommet på tale å ta av jakken. Det ville følt som å sitte på jobb i bare undertøyet. (Lekkert nok det altså, men har aldri prøvd.)

Når det gjelder undertøy som Zomby er inne på, så er det to, tre varianter å velge mellom.
    Boxer er ledig og lett om en har litt vide bukser. De er ofte laget i poplin; et skjortestoff og er veldig komfortable å gå med. Men det er ikke noe å ha på når en bruker trange bukser som f eks jeans.

435x435_fitbox-uj_open1.jpg
    Når en kommer i litt mer moden alder, og ting begynner å sige, vil en gjerne ha noe som holder understellet mer på plass. Da vil mange menn foretrekke trunks. De har form som en boxer, men er mye mer kroppsnære. De rekker litt ned på lårene.

435x435_fitbox-img_001871.jpg
    De finnes også en kortere variant, i min oppvekst kalt undikk. De rekker akkurat ned i skrittet.

435x435_fitbox-21000181_11_srgb17.jpg

Det er en smakssak om en vil ha de korte eller de lengre.

Undertøy bør skiftet daglig og byttes ut hvert halvår. Det er deprimerende med utvasket og slitte underbukser, og de bidrar til å skape dårlig selvtillit.

Bildene er hentet fra nettet; jeg ser dessverre ikke slik ut.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Du kunne fint sagt det, uten å juge. Husker kommentaren til totte en gang (unngå helst å omgås folk som kan regne kvadrater i hodet, de tar BMI'en din på et øyeblikk) "jeg er overvektig, du har fedme". Flirer fortsatt av den..

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.978
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Den siste kreasjonene er kul, men vesten er ikke for meg. Ser ut som jakke i jakka. Jeg synes ikke buksene er for korte da jeg som lang alltid hadde snuppete bukser som barn. Det skriker hvis noe er snuppete. Buksene virker nær perfekte for meg. Bedre 1.5cm for lange enn 1cm for kort..... Her virker det da å være innen 1cm- eller hva? Fine sko er det også. Skjønner heller ikke hva du mener med jakkeknappen, også den er ganske nær optimal synes nå jeg. Hvor mye lenger ned kan den komme? Da må formen på hele jakka sys om vel? Litt lange ermer, kanskje, men det er vel ikke noen fasit der heller. Egen smak mest vel. Snuppete svenskejakker er katastrofen der også.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Enig, Opeth, det blir for mye som foregår i brystpartiet.

Det er noe ulike bukselengder som gjelder, jeg liker best når buksene så vidt toucher skoene. Da får jeg de lange linjene fra livet og ned.
    Mange menn har bukser som ender i for mye stoff rundt ankelen, det er ikke pent og gir et merkelig blikkfang nederst. Underlig visuell balanse.

Den nederst jakkeknappen skal aldri kneppes, kun den øverst ( på en tre-knapps-jakke vi det være den midterste, den øverste er valgfritt å kneppe).

InkedInkedPA190022 – Kopi_LI.jpg
    Denne knappen skal normalt plasseres der herren er som smalest om livet, det forsterker V-formen i overkroppen som en ønsker å oppnå. Da vil delen under knappen (skjørtene/the quaters) falle mye finere.
    Men slik jakken i går er tilskjært ville proposjonene bli helt merkelige, det kommer av at med en lavere knapp måtte også jakken vært noe sidere.

InkedInkedInkedPA190022 – Kopi_LI.jpg
    Her er proposjonene bedre.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Dagens antrekk viser dessverre samme problemene som i går: jakka er for kort, buksene for lange og knappen for høy. Men jeg kamuflerer det bedre ved at jeg ikke har jakka kneppet uten hendene i lomma.
    Det er gjerne på tide å pensjonere denne tweedjakka.
    Dessuten er slipset litt for horete på disse bildene.

Fra Charles Tyrwhitt: jakke, skjorte og slips
    Fra Berg & Berg. PS
    Fra Falke: Strømper
    Fra Skagen: klokke
    Fra Russell & Bromley: chukka boots

InkedPA200060 – Kopi_LI.jpg

PA200052.jpg

PA200042.jpg

InkedPA200032 – Kopi_LI.jpg

InkedPA200019 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Endelig kommer den lange, fine vinteren. Tid for tweed!

I dag har jeg byttet ut vesten med en lysere en som jeg fikk laget for å ha å kunne variere med.
    Dressen er fra W Bills LamLana-stoff, en blanding av lammeull og angora. Bespoke fra W&S. Det er også skjorten.
    Slips og PS fra CT.
    Seler fra AT.
    Strømper fra Falke.
    Sko fra Crocket & Jones.

InkedPA230032 – Kopi_LI.jpg

PA230052.jpg

PA230054.jpg

InkedPA230041 – Kopi_LI.jpg

InkedPA230034 – Kopi_LI.jpg

InkedPA230037 – Kopi_LI.jpg

InkedPA230007 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Vanskelig lys disse morgenene her i vest. Fargene blir ganske føkka. Bløra og...

Jakke + bukse er MTM fra Gieves & Hawkes
    Skjorte er MTM fra Turnbull & Asser
    Slips fra samme
    PS fra Charles Tyrwhitt
    Seler fra Albert Thurston
    Strømper fra Pringles
    Sko fra Cheaney

PA240008 – Kopi_LI.jpg

PA240038.jpg

PA240029.jpg

PA240021 – Kopi_LI.jpg

PA240016 – Kopi_LI.jpg

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk, takk.
    Det er mye hyggeligere om høsten - både at det er flere typer stoff å spille på og ikke minst farger som jeg liker bedre enn sommerpaletten.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    I dag er det denne klassiske komboen; jeg tror at mørk blå jakke og grå bukser må være den aller mest vanlige og anvendelige matchen som finnes. Ikke så formelt som dress, men fremdeles formelt nok til de aller fleste anledninger.
    Legg for øvrig til den helt perfekte plassering av den øverste knappen i jakka og hvordan det visuelt kamuflerer at jeg har en liten mage og skaper illusjon av en smalere midje enn jeg faktisk har.
    Legg også merke til buksepressen; den ender i det fremste legget; det forlenger de vertikale linjene. Selen skal også være festet i like over samme legget, da blir balansen best.
    Alt sammen for å fremheve det som er flatterende og dekke til det som ikke er.

Jakke er bespoke fra W&S i et tweedstoff fra W Bill
    Bukser er MTM fra Manning & Manning
    Slips og PS fra Kent Wang
    Strømper fra husker ikke
    Sko er fra Russell & Bromley

InkedPA250013 – Kopi_LI.jpg

PA250028.jpg

PA250024.jpg

InkedPA250001 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Flannel er et fint stoff å bruke nå om høsten. Det er litt løst vevd og puster godt, samtidig som det er børstet litt opp slik at det får en noe lodden overflate. Mer formelt enn tweed, men mindre formelt enn worsted. Ulempen er at det slites fort og ikke holder så godt på pressen.

Dress er MTM fra English Cut
    Skjorte er bespoke fra Whitcomb & Shaftesbury
    Slips, PS og strømper er fra Charles Tyrwhitt
    Sko fra Allen Edmonds

PA260047 – Kopi_LI.jpg

PA260045.jpg

PA260034.jpg

PA260007 – Kopi_LI.jpg

PA260016 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Den beste kashmir-ulla kommer fra magen til geita, og det er underulla som gjelder - ikke ragget på overflaten; det skilles mekanisk etter klipping. Tre ganger så varmeisolerende som saueull, og mye mykere. Prismessig er det 2-3 ganger dyrere enn ull fra sau. Kashmir har karakteristisk lodden overflate og er ofte løst vevd. Ulempen er at stoffet slites lett; av den grunn egner det seg ikke til å lage bukser av.

Jakke og bukse er bespoke fra W&S
    Slips er fra Fort & Stone
    PS er fra Kent Wang
    Seler er dra AT
    Strømper er i ull og fra Pantherella
    Sko er fra Cheaneys
    Frakk fra CT

InkedPA270022 – Kopi_LI.jpg

PA270039.jpg

PA270044.jpg

InkedPA270010 – Kopi_LI.jpg

InkedPA270046 – Kopi_LI.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Den beste kashmir-ulla kommer fra magen til geita, og det er underulla som gjelder - ikke ragget på overflaten; det skilles mekanisk etter klipping.
    Samme når man skal lage behagelige hansker i min verden. Det myke mageskinnet gjør seg på hender. Om noen har interesse så er det en hanskemaker i Lisboa som er verdt å oppsøke. Luvaria Ulisses. Lite hull i veggen som en pølsebod, men hinsides kvalitet på hanskene. Verdt en reise alene.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk, takk.
    Egentlig bryter jeg en 'regel' i dag: jeg har to bråkete plagg i antrekket - slips og tørkle krangler litt mye.
    Det hadde vært et bedre valg om jeg hadde brukt et matt mørkeblått tørkle. Men det gjorde jeg altså ikke, og må bøye mitt hode i skam. :-X

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Skulle tatt med hatten.
    Egentlig har jeg gjort det litt enkelt for meg i dag, og resirkulerer antrekket fra kirkegangen i går. Det ble jo bare brukt et par timer anyway.

Dress er bespoke/MTM fra English Cut
    Skjorte og frakk fra CT
    Slips og PS fra Kent Wang
    Seler fra AT
    Strømper fra Falke
    Sko fra Ellen Edmonds

InkedPA290024 – Kopi_LI.jpg

PA290048.jpg

PA290056.jpg

InkedPA290015 – Kopi_LI.jpg

PA290054.jpg
    En detalj som alltid er å finne på bedre bukser; sidestrammere/sideadjusters. For meg har de ingen praktisk funksjon, jeg bruker jo seler. Men det er en detalj jeg like vel setter pris på.

InkedPA290071 – Kopi_LI.jpg

Ellers kan jeg opplyse de særlig interesserte at Kjell Arild Pollestad var med å feire messe i går. Det har ikke skjedd på flere år.
    Han holdt ikke preken, men leste evangelieteksten og deltok ellers i alle klerikale handlinger.
    Pater Pollestad havnet jo i unåde etter å ha blitt anklaget for utilbørlig seksuell adferd av en seminarist. Noe som førte til at han sa opp stillingen som prest - men ikke som dominikanermunk.
    Nå er han visst inne i varmen igjen. Jeg vet ikke hva som skjer i kulissene i bispedømmet, følger ikke med, men soknet har ikke norsk prest, og det kan jo være en av grunnene til at han er tilbake på banen.
    Dessuten var jo pater Pollestad aldri teologisk kontroversiell, det var hans offentlige livsførsel og flamboyante stil som vekte agg hos litt for mange. Det er ikke lett å skille seg ut i lille Norge.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Et lite spørsmål. Julebordskomiteen på jobben har bestemt seg for '20-tallstema. Har det noe å si for meg i det hele tatt? Finnes det noe tidstypisk som kan inkluderes? Gjerne noe som kan gjenbrukes, har ikke lyst til å handle karnevalskostyme, og heller ikke kjøpe noe ordentlig som ender i skapet etterpå.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Tenk Gatsby eller Downtown Abbey. Det er grunnlaget for hvordan velkledde herrer kler seg den dag i dag.
    Bare google rundt.

Tweed-antrekk blir aldri feil, og kan brukes ved en rekke anledninger. Gunnar Øye har pleid å ha bra utvalg, men er dyre - ellers har jo CT alltid tweed jakker, men nesten aldri bukser. Da må du heller til adskillig dyrere Cordings.
    Edinburgh Wollen mill er i omlag samme prisleia som CT og pleier å ha hele antrekk med vest og caps and you name it.

Om du vil gå for en vanlig ulldress, så se etter en tredelt, og jakke med to eller max tre knapper. I mørke farger, men vær forsiktig med svart - det er lite anvendelig.
    Lysere skjorte og fint slips på ca 9cm bredde.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Begynner å ligne på noe, men gjør skuldrene mer italienske.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Nope. I don't like.
    Må være britiske skuldre på britiske dresser, så får de doldisene i syd gjøre som de vil. Var tross alt britene som oppfant dressen.
    Men spøk til side, italienske 'skjorteskuldre', ville neppe fungert på annet enn italienske ustrukturerte dresser. Det ville sett merkelig ut på en så pass polstret dress som de britiske er. På meg, ikke så veldig herdebrei, er de britiske mest flatterende.
    Har hatt noen italienske dresser opp gjennom, men jeg har aldri blitt fortrolig med dem. Går du inn i en konfeksjonsforretning å ser på de italienske dressene, så vil du fort oppdage at de legger ferdigdressene sine ganske så tett opp til de britiske.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Til Rikshospitalet for å jobbe.
    På reise er det ofte greit å ikke være så stivpyntet, og jeg synes at bomullsbukser tåler bedre enn ullbukser lange timer på fly. Jakka henger kabinpersonalet i skapet, så den er jeg ikke så bekymret for.

Jakke + skjorte MTM fra Whitcomb & Shaftesbury
    Slips, PS, bukse og sjal fra Charles Tyrwhitt
    Strømper fra Pringles
    Sko fra Loake
    Hatt fra Glen Appin
    Hansker fra Gloves Alberta, Roma
    Ytterjakke fra Barbour

InkedPA310002 – Kopi_LI.jpg

PA310023.jpg

PA310025.jpg

InkedPA310011 – Kopi_LI.jpg

InkedPA310014 – Kopi_LI.jpg

InkedPA310038 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Og i dag var det på jobb igjen i Oslo i dette antrekket. Så retur heim att.

Jakke + bukse + skjorte - bespoke fra W&S
    Slips og strømper fra CT
    PS fra Kent Wang
    Sko fra Russell & Bromley
    Ytterjakka er samme som i går

InkedPB010063 – Kopi_LI.jpg

PB010078.jpg

PB010084.jpg

InkedPB010069 – Kopi_LI.jpg

InkedPB010052 – Kopi_LI.jpg

InkedPB010051 – Kopi_LI.jpg

• Liker
    Reaksjoner: oct

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Denne lå og ventet på meg da jeg kom hjem. Litt sitrus, litt frukt og noe skog; lett, uten at den blir for feminin.
    Kommer nok til å bli brukt, denne.

PB010001.jpg

• Liker
    Reaksjoner: oct
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn